سرانجام به قسمت پایانی دور دوم سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم. رقابتهایی که به لطف مشارکت شما مخاطبین عزیز با جذابیت در حال برگزاری است. همانطور که مطلع هستید آخرین گروه این سری رقابتها به گروه خودروهای سبز شامل ماشینهای هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی اختصاص دارد. در دوئل نخست این گروه، دو هاچبک کوچک تمام الکتریکی یعنی فیات 500E و رنو Zoe به رقابت با یکدیگر پرداختند که درمجموع در هر دو نظرسنجی این رقابت تعداد ۱۱۵۶ رأی به ثبت رسید. Zoe توانست ۸۳۹ رأی یا ۷۲ درصد از این آراء را کسب نموده و بهعنوان پیروز دوئل اول گروه سبز به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه 500E موفق به کسب ۳۱۷ رأی شده است. در دومین دوئل این گروه اما دو خودروی هیبریدی به نامهای تویوتا پریوس و هیوندای آیونیک به رقابت با یکدیگر پرداختهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
؟ | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
؟ | ؟ | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | ؟ | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
؟ | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
؟ | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
تویوتا پریوس
پریوس یکی از نخستین، مشهورترین و پرفروشترین خودروهای هیبریدی دنیا است. تویوتا برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این ماشین را در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۵ رونمایی کرد و سپس دو سال بعد نسخهٔ تولیدی آن به بازار آمد. نسل اول پریوس یک سدان کامپکت با ظاهری معمولی بود که تولیدش تا سال ۲۰۰۳ ادامه پیدا کرد. سپس در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۳ نسل دوم آن رونمایی گردید که تبدیل به خودرویی لیفتبک شده بود. از نسل دوم به بعد روند غیرمتعارف شدن پریوس (از لحاظ ظاهری) آغاز شد که هماکنون در نسل فعلی یا چهارم آن به اوج خود رسیده است و پریوس کنونی استایل بسیار غیرمتعارفی دارد. نسل چهارم این ماشین در سپتامبر ۲۰۱۵ در لاسوگاس رونمایی شد. البته پریوس هماکنون غیر از نسخهٔ معمولی در سه نسخهٔ دیگر هم تولید میشود. نسخهٔ اول پریوس پرایم نام دارد که در اصل نسخهٔ پلاگینهیبریدی پریوس محسوب میشود و در برخی بازارها با نام پریوس پلاگینهیبریدی عرضه میگردد. نسل اول این مدل بر اساس نسل سوم پریوس معمولی ساخته و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد. پریوس پرایم هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که از ظاهر معمولتر و زیباتری نسبت به پریوس معمولی برخوردار است. این در حالی است که نسل اول این مدل از لحاظ ظاهری تفاوتی با پریوس معمولی نداشت. مدل بعدی پریوس C است که یک هاچبک سابکامپکت هیبریدی محسوب میشود و نهایتاً مدل آخر هم پریوس V نام دارد که یک MPV کامپکت است؛ اما در این دوئل نسخهٔ معمولی پریوس شرکت کرده است که در کشورمان هم توسط ایرتویا عرضه میشود. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با ۹۵ اسب بخار قدرت است که در کنار یک موتور الکتریکی با ۷۱ اسب بخار قدرت قرار گرفته است اما مجموع نیرویی که به چرخهای جلو میرسد ۱۲۱ اسب بخار است.
هیوندای آیونیک
با فراگیر شدن خودروهای هیبریدی و الکتریکی، هیوندای نیز با مدل جدید آیونیک نخستین حضور جدی و رسمی خود در این بخش بازار را اعلام کرد که بهطور مستقیم خودروهایی چون تویوتا پریوس را هدف قرار داده است. این خودرو اما در سه نسخهٔ مختلف هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی عرضه میشود تا هیوندای با یک محصول بخش خودروهای سبز را بهطور کامل پوشش دهد. آیونیک برای اولین بار در ژانویهٔ ۲۰۱۶ در کرهٔ جنوبی رونمایی شد که در این مراسم فقط نسخهٔ هیبریدی آن به نمایش درآمد. سپس در نمایشگاههای ژنو و نیویورک ۲۰۱۶ هر سه نسخهٔ به نمایش درآمدند. آیونیک هم مانند پریوس یک خودروی کامپکت با استایل لیفتبک است اما همانطور که اشاره شد برخلاف رقیب ژاپنی در نسخهٔ تمام الکتریکی هم تولید میشود. هر سه نسخهٔ آیونیک ظاهری مشابه یکدیگر دارند و فقط با تفاوتهایی جزئی از یکدیگر متمایز شدهاند. در این رقابت جهت همخوانی با رقیب ژاپنی ما نسخهٔ هیبریدی آیونیک را انتخاب کردهایم درحالیکه نسخهٔ پلاگینهیبریدی آن رقیب پریوس پرایم محسوب میشود. درهرحال آیونیک هیبریدی مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۰۴ اسب بخار قدرت داشته و یک موتور الکتریکی با ۴۳ اسب بخار قدرت نیز آنرا همراهی میکند. این دو موتور درمجموع ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو میفرستند. نسخهٔ پلاگینهیبریدی آیونیک هم از همین پیشرانهٔ بنزینی استفاده میکند اما موتور الکتریکی آن قویتر بوده و ۶۰ اسب بخار قدرت دارد. همچنین این مدل میتواند تا ۵۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند درحالیکه نسخهٔ هیبریدی فاقد چنین تواناییای است و همواره از موتور بنزینی هم استفاده میکند. نسخهٔ الکتریکی نیز مجهز به یک موتور الکتریکی است که در عقب نصب شده و ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد.
مشخصات فنی
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | |
پیشرانهٔ بنزینی | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت موتور بنزینی | ۹۵ اسب بخار | ۱۰۴ اسب بخار |
قدرت موتور برقی | ۷۱ اسب بخار | ۴۳ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۲۱ اسب بخار | ۱۳۹ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۱۶۲ نیوتن متر | ۲۶۴ نیوتن متر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۷.۸ ثانیه | ۱۷.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۵ لیتر (ترکیبی) | ۴.۲ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۱۲ کیلوگرم | ۱۴۰۶ کیلوگرم |
طول | ۴.۵۴ متر | ۴.۴۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۰ متر | ۲.۷۰ متر |
حجم صندوق بار | ۷۰۸ لیتر | ۷۶۴ لیتر |
قیمت | ۲۴,۳۶۰ دلار | ۲۳,۰۸۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9775829]بدین ترتیب دور دوم مرحلۀ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور سوم دوئلهای مرحلۀ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
مدرس سیالات - دکتری مکانیک
۵ تیر ۱۳۹۶شکل خاص آیرودینامیکی و طراحی بدنه با خطوط تیز باعث بوجود آمدن الگوی خاصی از جریان هوا بر روی بدنه میشه که جدایش جریان رو به تاخیر میندازه و ضریب درگ و به تبع اون اصطکاک هوا و مصرف سوخت رو کاهش میده. حالا من با دونستن این موضوع از چهره ی پریوس لذت میبرم. مقاله ای در سایت چرخان در مورد پریوس هست که توصیه میکنم بخونیدش تا از تکنولوژیهای پیشرفته در موتورش آگاه بشید. حالا اون دوستی که میگه طراحی تویوتا مزخرفه عزیزم اون تفکر شماست که مزخرفه. شمایی که از مشخصات ماشین فقط شتاب واست مهمه راجع به طراحی تویوتا صحبت نکن. البته ناگفته نماند که این مدل هیوندای هم اوج تکنولوژی رو داره و چیزی کمتر از پریوس نداره. ولی بعضی از نظرات واقعا قابل احترام نیستن.
ارشا
۶ تیر ۱۳۹۶پریوس اصلا یه معیار و شاخصه تو کلاس هیبریدی ها تویوتا مطمئنا بهتره