هیوندای در نمایشگاه اتوبوس و کامیون کُره، از یک اتوبوس شهری الکتریکی کاملاً جدید رونمایی کرده است که Elec City نام دارد و نخستین اتوبوس تمام الکتریکی تولید انبوه این شرکت محسوب میشود. این اتوبوس به یک موتور الکتریکی با ۳۲۰ اسب بخار قدرت (۲۴۰ کیلووات) مجهز است که نیروی موردنیاز آن توسط باطریهای لیتیوم یون ۲۵۶ کیلووات ساعتی تأمین میشود. این باطریها با یکبار شارژ بُردی تا ۲۹۰ کیلومتر را برای اتوبوس الکتریکی هیوندای فراهم میآورند که تقریباً صد کیلومتر بیشتر از نسخهٔ تمام الکتریکی خودروی سواری هیوندای آیونیک است.
مقامات هیوندای در هنگام رونمایی از این اتوبوس الکتریکی در نمایشگاه کره گفتهاند:
«Elec City نگاهی اجمالی از آیندهٔ حملونقل عمومی را ارائه میکند. همچنین این اتوبوس شایستگی هیوندای برای پیشگامی در زمینهٔ قوای محرکهٔ تمام الکتریکی در برنامههای تجاری را نشان میدهد. Elec City در جادهها بهترین بُرد را در کلاس خود دارد. علاوه بر این، Elec City به تجهیزات ایمنی زیادی هم مجهز است مانند سیستم دید و مانیتورینگ اطراف اتوبوس».
Elec City میتواند تا ۲۵ مسافر را به همراه دو تا سه صندلی چرخدار حمل نماید. این اتوبوس به سیستم کاهش ارتفاع هم مجهز است که هنگامیکه در ایستگاهها متوقف است ارتفاع آنرا کاهش میدهد تا به سطح زمین نزدیک شده و با استفاده از یک سطح شیبدار، ورود و خروج آسانی برای افراد معلول با صندلی چرخدار فراهم آید. همانطور که اشاره شد، باطریهای Elec City از نوع لیتیوم یون پلیمری با ظرفیت ۲۵۶ کیلووات ساعت هستند اما هیوندای برای ترددهای کوتاه یک نسخه از این اتوبوس را با باطریهای کمظرفیتتر ۱۲۸ کیلووات ساعتی هم ارائه میکند.
این در حالی است در Elec City از قابلیت شارژ سریع نیز استفاده شده با استفاده از دو پورت شارژ، باطریهای را ظرف تنها ۶۷ دقیقه بهطور کامل شارژ میکند. اگرچه Elec City به دلیل برخورداری از موتور الکتریکی در سکوت کامل کار میکند اما افراد داخل و خارج اتوبوس از حضور آن توسط سیستم صوتی تولید صدای مجازی موتور آگاه میشوند درحالیکه سنسورهای جلو، عقب و میانی هم وجود افراد یا اشیاء را در اطراف اتوبوس به راننده هشدار میدهند. همچنین راننده از سیستمهای مختلف اتوبوس از طریق یک صفحه آمپر دیجیتالی آگاه شده و بخش راننده نیز توسط یک پارتیشن از قسمت مسافران جدا گردیده است.
با توجه به گفتههای هیوندای، اتوبوس Elec City بهعنوان پاسخی به مقررات سختگیرانهٔ دولت کُره جهت کاهش گازهای گلخانهای وسایل نقلیه توسعه داده شده است. هیوندای در نظر دارد تولید و فروش این اتوبوس الکتریکی را از سال ۲۰۱۸ آغاز کند؛ اما آیا این شرکت کُرهای میتواند در خارج از بازار داخلی کُره، با رقبایی چون امپراطوری اتوبوسهای الکتریکی BYD رقابت کند؟ بهزودی خواهیم فهمید.
فرزاد لاکچری
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جون میده واسه خط واحد های تهران و مشهد و اصفهان و تبریز و اهواز تا شاید یکم وضعیت هوا تغییر کنه
ahmad
۱۵ خرداد ۱۳۹۶تا وقتی اتوبوس های الکتریکی فوق العاده ولوو و اسکانیا هستن مگه کسی عقلشو از دست داده که بره از هیوندای اتوبوس بخره؟!
http://transportoperator.co.uk/wp-content/uploads/2015/11/news_t_small.jpg
http://parsianind.com/upload/images/news%20EN/image-2_php.jpeg
h
۱۵ خرداد ۱۳۹۶جا های دیگه رو نمیدونم ولی تو اهواز هر 15 دقیقه یه اتوبوس وارد ایستگاه میشه و به علت گرمای هوا هیچ وقت خاموش نمیکنن و تو ساعات اوج شلوغی بالای 50 نفر سوار اتوبوس میشن…حالا بدرد ایران میخوره؟
بدون مسافر 290 کیلومتر با 40 نفر چقدر؟ (ترافیک و معطلی به کنار…
Khan
۱۵ خرداد ۱۳۹۶اتوبوس های برقی BYD قرار بود 286 تاش تو شیراز مورد استفاده قرار بگیره نمیدونم کارشون به کجا رسید.
Amirhosein
۱۶ خرداد ۱۳۹۶اصلا ساخت خودرو های سنگین چه اتوبوس و چه کامیون به شرکت های آسیایی نیومده
سنگین ساز واقعی فقط گروه هفت اروپا (ولوو، بنر، رنو، اسکانیا، مان، داف، اویکو)