هیوندای نکسو در استرالیا رکورد جهانی طی بیشترین مسافت برای یک خودروی هیدروژنی با یک باخت سوخت را شکست.
برندان ریویز راننده استرالیایی پشت فرمان نکسو نشسته و سفر خود از زمینهای اسندون در ملبورن را شروع و در شهر کوچک بروکن هیل به پایان رساند. طبق آنچه در کامپیوتر سفری نکسو دیده شده، این سفر ۸۸۷.۵ کیلومتر بوده و بنابراین رکورد قبلی طی مسافت ۷۷۸ کیلومتری ثبت شده توسط برتراند پیکارد در سال ۲۰۱۹ شکسته شده است.
کراس اوور هیدروژنی هیوندای برد رسمی ۶۶۶ کیلومتری بر پایه تستهای WLTP دارد. یک دستگاه جیپیاس نصب شده روی این خودرو مسافت طی شده ۹۰۳.۴ کیلومتری را نشان داده و گوگل مپس نیز اعلام کرده این خودرو ۹۰۵ کیلومتر را طی کرده است اما مبنای این تست کامپیوتر سفری نکسو بوده است.
ریویز دراینباره گفته است:
من به عنوان راننده رالی همیشه میخواستم به رکوردی جهانی دستیابم اما شاید هرگز نمیتوانستم حدس بزنم که رکورد من اینگونه ثبت خواهد شد. درست از نقطه شروع سفر من با نکسو آشنا شدم و فهمیدم که این خودرو سواری راحتی دارد. کنترلهای خودرو در دست بوده و استفاده از آنها راحت است، همچنین موقعیت رانندگی عالی بوده و صندلیها بسیار راحت هستند. نکسو در جادههای آزاد نیز عملکرد خوبی داشته و از شعاع حرکتی زیاد، کابین آرام و قوای محرکه تقریباً ساکت و نرم سود میبرد.
نکسو این سفر را در ۱۳ ساعت و ۶ دقیقه و با سرعت متوسط ۶۶.۹ کیلومتر در ساعت طی کرده است. این خودرو در طول سفر خود ۴۴۹۱۰۰ لیتر هوا را تصفیه کرده و ۶.۲۷ کیلوگرم هیدروژن مصرف کرده است.
اگرچه نکسو هنوز بهصورت گسترده در استرالیا عرضه نشده اما دولت این کشور از ۲۰ دستگاه نکسو استفاده میکند. تنها یک جایگاه هیدروژن در کانبرا نصب شده و انتظار میرود یکی دیگر نیز در بریسبین تا پایان سال ۲۰۲۱ افتتاح شود. همچنین قرار است در آینده جایگاههای دیگری نیز ساخته شود.
نعمت اله آزموده
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰تبریک
مهدی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰کجایند هیدروژنی های بی ادعا?
حسام
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دیگه پاکتر از هیدروژنی داریم؟
محمد رستمی نژاد(MSAG)
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خب خب خب ، با اومدن این ماشین های هیدروژنی ، دیگه کم کم فاتحه برقی ها خونده است.
در تمام ویژگی ها به برقی ها مزیت داره ، هم مخزن هیدروژن زود پر میشه ، هم به این نکته دقت کنید که هیدروژنی ها ، درسته که پیشرفت بسیاری کرده اند ، ولی حساب کنید که برقی ها از کی آمدن؛ همین اوایل کار بیشتر تمام برقی های بازار برد داره، فکر کن یه چند سالی زمان بگذرد ، به راحتی بالای ۱۰۰۰ کیلومتر میروند، تازه برای ماشین های اسپرت هم هیدروژنی خیلی بهتر است .
(حالا اگه حس فوق تعصبی تون این اجازه رو به شما نمیده که پیشرفت هیدروژنی ها رو ببینید، دیگه مشکل خودتون است.)
Alireza
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هیدروژنی ها هپ یه نوع برقی هستند فقط به جای باتری هیدروژن رو به برق تبدیل میکنن تازه خیلی قدیمی تر از باتری ها هستن آینده مال ابر خازنه نه باتری نه هیدروژن
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰عزیز برقی ها حتی قبل از پیشرانه های بنزینی بودن .هیدروژن رو هم میشه از طریق پیشرانه های پیستونی با کمی تغییر استفاده کرد هم با پیل سوختی و موتور الکترکی اما مهم ترین تفاوت نسبت به برقی ها وزنشه اگه تسلا اس هیدروژنی داشتیم به نسبت مدل برقیش پونصد کیلو وزن کمتر و دو نیم برابر مسافت بیشتر داشت .واقعیت اینه که باطری ها اصلا ابدا به صرفه نیستن ومهمترین دلیلشم وزنشونه تو هرکیلوگرم هیدروژن شصت برابر یک کیلو گرم باطری انرژی میتونن بگیرن حالا تهایتا پیشرفت فناوری باطری ها حتی خوشبین ارین دانشمندا اینه که بتونن انرژی به تراکم رو سه برابر کنن تا یکی دو دهه اینده بیشتر از اون دیگه تغریبا غیر ممکن میشه حتی با وجود پیشرفت سه برابری باطری ها در اینده بازم هیدروژن بیست برابر انرژی تحویل میده .حتی واسه خودروهای معمولی هم وزن خیلی تعیین کننده هست خیلی بیشتر از قدرت چه برسه به اسپورت ها نمیگم برقی ها منقرض میشن اما برقی ها به این شکل که پونصد کیلو باطری داشته باشن محکوم به نابودین وقتی که هیدروژن تولیدش به صرفه تر بشه هم پیشرانه های پیستونی رو تامین میکنه هم الکتریکی ها رو با پیل سوختی
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰برقی ها حتی قبل از بنزینی ها وجود داشتن
و مهم ترین مزیت هیدروژن ها وزنه وزن
تویتا با پنج کیلو هیدروژن دو برابر تسلا با پونصد کیلو باطری طی میکنه
کافر مقدس
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هرچی رستمی نژاد بگه
مسیر زندگی هارو عوض کرده
محمد رستمی نژاد(MSAG)
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰الان دقیقا منظورت چی هست ، من مسیر زندگی هارو عوض کردم!؟??
نعمت اله آزموده
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰نحوه برخورد این جناب رستمی طوری شده که آدم دوس داره طرفدار چیزی بشه که این آقا نیست یک سری کامنت های بدور از منطق و پر شده از تنفر بدون علم و تهی که با حجم بالایی فضای سایت پدال رو وارد تنش کرده بنده از تسلا خوشم نمیاد بارها هم گفتم ( طراحی ) اما این خزعبلاتی که آقای رستمی میگه اصلا و ابدا قابل تحمل نیست یک مشت کامنت های بی محتوای تکراری که واضحه برا ایجاد تنشه وقتی بین تسلا فن هایی که اطلاعات بالایی دارند و دیگر افرادی که اطلاعات بالایی کامنت ردوبدل میشه تبادل علمیه وقتی علم آدم زیاد شه تعصب پوچش کنار میره این آقا فقط میاد یکسری تکرار مکرارت میکنه و می خواد دعوا راه بندازه
محمد رستمی نژاد(MSAG)
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰این یک چیز منطقی است که وقتی هیدروژنی ها بیایند ، البته آمده اند، ولی به طور بالا و در دسترس بیشتر مردم ، در تمام ویژگی هه به برقی ها ارجحیت دارند ، چه برد، چه قیمت ، چه پاک بودن که اصلا تصفیه کننده هوا است ، قطعا برقی ها از میدان به در میشود. کجای این حرف من (به قول شما اهل دل و کتاب و شعر و فرهنگ ، خزعبلات) است؟!!
نعمت اله آزموده
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خودتون خوب می دونین با این کامنت ها نیستم با کدوم مدل کاممنت هام هر نفر ۲۰ کامنت ضد تسلا تو نیا اینجا و …
محمد رستمی نژاد(MSAG)
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اونجا من به راستی که نگفتم ، مگهاینقدر وقت دارم که بیام ۲۰ تا کامنت بدم ، اون رو گفتم تا این تسلا فن ها اینقدر متعب بازی در نیارن، هر ببخشید گَندی از تسلا بلند میشه میان ماست مالی میکنن.
محمد رستمی نژاد(MSAG)
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یکی از دوستام حرف خوبی زد ، گفت این تسلایی ها اصلا ماشین باز نیستن ، جوری رگ گردن کلفت میکنن برای یک شرکت ۱۰ ساله که فردوسی از شاهنامه اش دفاع نمیکنه
این ها چسبیدن به یک شرکت ۱۰ ساله و نمیگم طرفداری نکنن ، ولی جوری طرفداری میکنن که اصلا…!!!!!
اگه فردا یک شرکت بیاد یک ماشین بزنه با برد بیشتر. ، تسلا رو وِل میکنن و میچسبند به اون شرکت ، طرفداری واحدی ندارن، در واقع همون بحث ماشین باز نبودن
محمد رستمی نژاد(MSAG)
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یکی از دوستام حرف خوبی زد ، گفت آیت تسلایی ها اصلا ماشین باز نیستن ، جوری رگ گردن کلفت میکنن برای یک شرکت ۱۰ ساله که فردوسی از شاهنامه اش دفاع نمیکنه
این ها چسبیدن به یک شرکت ۱۰ ساله و نمیگم طرفداری نکنن ، ولی جوری طرفداری میکنن که اصلا…!!!!!
اگه فردا یک شرکت بیاد یک ماشین بزنه با برد بیشتر. ، تسلا رو وِل میکنن و میچسبند به اون شرکت ، طرفداری واحدی ندارن، در واقع همون بحث ماشین باز نبودن.
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ممد رستمی ، نعمت تا حدودی درست میگه
همو یکدست روبوسی کنید تمومبشه بره ?
Muty
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰دقیقا جناب نعمت.
آقا من یه مشترکاتی بین ساختار ذهنی ، فکری و ایدئو_لوژیکی این آقای رستمی نژاد & نوید00 چند بود یادم نیست! و یه کاربر قدیمی به نام احمد باقری و صد البته جاو ید الاثر محمود خان احمد ی نژاد حس میکنم
شما هم همینطور ؟
Mad.z.Max
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰به طرز عجیبی زدی تو خال!!!
یعنی باورم نمیشه، من دقیقا همین فکر رو میکردم! مخصوصااااا مورد اول و دوم و خب شباهت انکار ناپذیر رفتاری با مورد آخر..
اصلا این سه مورد شبیه استاد و شاگردن..!
Mahdi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اگه نیتروژنی ها بیان بازار خیلی خوب میشه دیگه باید فاتحه جارو برقی ها خونده بشه
میثم
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰۴۴۹۱۰۰ لیتر هوا را تصفیه کرده
خیلی عدد بزرگیه
فکر کنید تمام تاکسیها هیدروژنی بشن
اگه هر تاکسی روزی حدود 200 کیلومتر پیمایش داشته باشه
روزی حدود 101200 لیتر هوا را تصفیه میکنه
تهران همین الان 80000 تاکسی داره
نه تنها آلودگی تولید نمیکنن
بلکه میتونن روزی حدود 8 میلیارد لیتر هوا را تصفیه کنن
حالا از شرایط ایده آل هم فاصله بگیریم 1 میلیارد هم کم کنیم میشه 7 میلیارد در روز فقط در تهران
حالا اسنپ و تپسی و آژانس و مسافربرهای شخصی و تاکسی تلفنی رو حساب نکردم
فکر کنید کل سیستم حمل و نقل عمومی هیدروژنی بشن
عالی تر از این هم هست آیا ؟؟؟
Beetle
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا میثم
من خودم طرفدار هیدروژنی ها هستم اما این وسط یک مشکل وجود داره اینکه آب هم جزو گاز های گلخانه ای محسوب میشه و این آبی که تولید میشه هم باید کنترل شده درجایی تخلیه بشه و بصورت بخار وارد هواکره نشه
Mad.z.Max
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰بیتل جون میشه بیشتر توضیح بدی؟ درمورد اینکه بخار آب متصاعد از این ماشینا نوعی گاز گلخونه ای هست..
Beetle
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰زمانیکه نور خورشید به سطح زمین میرسد، مقداری از آن جذب شده و زمین را گرم میکند. چون زمین از خورشید سردتر است، آن انرژی را با طول موجهای بلندتری نسبت به خورشید از خود میتاباند. پیش از آنکه آنها در فضای بیرونی از دست بروند، مقداری از این طول موجهای بلندتر توسط گازهای گلخانهای در جو زمین جذب میشوند. جذب این انرژی تابشی باعث گرم شدن جو میشود (جو زمین همچنین در اثر انتقال گرمای محسوس و گرمای نهفته حاصل از سطح نیز گرم میشود). گازهای گلخانهای، نور خورشید را هم به سمت سطح زمین و هم به سمت خارج از سطح زمین میتابانند. به فرایند بازتابش این نور به سمت سطح زمین که توسط جو انجام میشود، اثر گلخانهای میگویند.
*بخار آب*، دیاکسید کربن، متان و ازن مؤثرترین گازهای گلخانهای هستند. با وجوداین که نمیتوان بهطور دقیق مشخص کرد که سهم هر کدام از این گازها در اثر گلخانهای زمین چقدر است اما بخار آب بین ۳۶٪ تا ۷۰٪، دیاکسید کربن بین ۹٪ تا ۲۶٪، متان بین ۴٪ تا ۹٪ و ازن حدود ۳٪ تا ۷٪ در فرایند اثر گلخانهای زمین نقش بازی میکنند.(ویکی پدیا)
واضحش اینه که نوری که انرژی هست پس از برخورد به زمین بخشی از انرژی شو ازدست میده و جذب زمین میشه بعد اون بخش باقی مونده توسط زمین بازتاب میشه ولی این گاز های گلخانه ای که زیاد شدن مثه یک سد عمل میکنن و انرژی جذب میکنن و این انرژی بازتاب شده باز هم کمتر میشه پس هر چه این گازها بیشتر بشن انرژی و گرمای بیشتری رو توی زمین نگه میدارن(global warming:گرمایش جهانی)
بخار آب هم که میبنید اون بالا که بیشترین اثر رو داره
در شهرهایی که به دریا نزدیک هستند هم اگر ببینید هوا شرجی و گرم هست که فکر کنم بیشتر بخاطر همین بخارآب و هوای مرطوبش هست
میثم
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آب در یک مخزن ذخیره میشه و بعد تخلیه میشه.
به صورت بخار گرم نیست که به طبیعت آسیب بزنه و باعث اثر گلخانه ای بشه
بخار گرم چون خودش حرارت داره و یه نوع گاز گرم هستش مخربه
انگار یه گالن آب بریزی رو زمین و بعد مدتی خودش تبخیر بشه و تبخیر خودش فرایندی گرما گیره
آبی هم که تولید میکنه آب مقطره قابل آشامیدن نیست ولی هیچ آسیبی هم برای محیط زیست نداره
Beetle
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰عذرخواهم که منظورم رو کامل نرسوندم
آب مقطر که قابل آشامیدن هست و مشکلی نداره ولی برای بلندمدت نه چون املاح نداره و بعضی نیازهای بدن رو تامین نمیکنه.
درباره اینکه آب تبخیر بشه بحثی ندارم که گرماگیره. منظور من پس از اونه که این بخار آب هرچه بیشتر باشه انرژی گرمایی بیشتری رو در جو زمین نگه میداره پس باید اینکار حتما و حتما کنترل شده باشه
همین کار که تخلیه و سپس تبخیر آب است اگر افزایش پیدا کنه گازهای گلخانه ای رو زیادتر میکنه و باید این آب همینطوری که میگین روی زمین ریخته نشه و مثلا
در محل هایی که به آبهای ذخیره شده سدها و زیرزمینی و… تخلیه بشه (میدونم میره توی چرخه آب ولی اگر بیشتر خودروها هیدروژنی بشن این حجم خیلی خیلی زیاد میشه و بالاخره تعادل رو بهم میزنه و بدتر و بدتر میشه)
حالا نمیدونم که این موضوع رو هم درنظر گرفتند یا نه!؟ بنظرم اگه به این امور دقت نکنن در آینده با مشکل روبه رو میشن
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰میثم جان دستت درد نکنه ازین مطالبت خیلی جالب بود.ممنون از اینکه زحمت کشیدی
Beetle
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰گفتم که طرفدار هیدروژنی ها هستم
درسوختن همین بنزین و گازوئیل بخارآب تولید شده گرما داره علاوه بر گازهای دیگر تولید شده ولی خودتون گفتید که این آب گرمایی نداره که بخواد بد باشه
الان هم مهمترین کاری که باید بکنیم اینه که بهترین رو انتخاب کنیم(حتی از بین بد و بدتر) منم یکی از کارهایی که نظرم بود رو گفتم که میتونه کیفیت این کار رو بالاتر ببره
Mad.z.Max
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا ممنون، کامل توجیح شدم :)
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۲سلام دوست عزیز
به نظرم اصلا مشکلی نداره شما چرخه ی آب رو ببینید
آب مازادی به وجود نمیاد که بخواد چرخه رو به هم بزنه
هیدروژن تولید شده یا از همین منابع آبی موجود هست
یا از منابع هیدروکربنی که اون هم منبعش از مورد قبلی هست
تمام جمعیت کره زمین هم از این ماشین استفاده کنن
هیچ تغییر خاصی پیش نمیاد، تازه برای کشور ما که
اقلیم به شدت خشکی داره این رطوبت مفیده
اما تنها نگرانی به نظر من استفاده از منابع آب شیرین
محدود کشور هست، که اون هم امیدوارم به عقل مسئولین امر برسه.
مازراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام دوستان ی سوال
اینکه گفته ۴۴۹۱۰۰ لیتر هوارو تصفیه کرده تاثیری در مصرف سوخت هیدروژن داره کم یا زیاد بشه
اطلاعات مختصری هم میتونین درباره سوخت هیدروژن بدین
ممنون از لطفتون
میثم
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰بطور خیلی خلاصه و ساده هیدروژنی که تو مخازن هستش هدایت میشه به قطعه ای به نام سلول و در آونجا با اکسیژن موجود در هوای آزاد ترکیب میشه. حاصل این ترکیب، جریان برق و بخار آبه چون آب حاصل پیوند یک مولکول هیدروژن و 2 مولکول اکسیژن است
اون سلول سوختی، برق تولید شده رو به یه پک باتری خیلی کوچیک هدایت میکنه و از اونجا میره به اینورتر تقویت میشه و بعد میره به موتورهای الکتریکی
آب تولید شده هم هدایت میشه به یه مخزن.
حالا برای اینکه این ترکیب هیدروژن و اکسیژن ایجاد بشه نیاز به یه محیط عاری از آلودگیه و یه فیلترهایی وظیفه پاک کردن هوای ورودی رو بعهده دارن. اینطوری میشه که آلودگیها از هوای آزاد ورودی گرفته میشن، اکسیژنش مصرف میشه و باقیمانده اون دوباره به هوا برمیگرده.
خیلی خلاصه و ساده گفتم.
مازراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا میثم ممنون از لطفتون خیلی جامع بود ????
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اقا تبریک میگم.این شد یه چیزی خیلیم عالی راستی چه قدر کیوته این نکسو
Amirreza
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰نکسو که خودروی قابل تقدیریه با اعداد و ارقام تحسین برانگیز ولی من به نظرم بنزینی ها که رفتنین ولی در آینده ای نزدیک حدودا ۱۵ سال دیگه باید شاهد رقابت سنگین هیدروژن و برق باشیم و خیلی از مماشینا اونموقع با دو نسخه هیدروژن و برق تولید میشن . من این نظرو دارم
Ali
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هیدروژنی ها عالی هستن