دستیار پارک هوشمند از راه دور RSPA هیوندای که در برخی محصولات این شرکت از جمله سوناتا و نکسو بکار رفته باعث میشود ورود و خروج به خودرو در مکانهای تنگ راحتتر صورت گیرد؛ اما شاید این سیستم آنگونه که تصور میشود هوشمند نبوده و خطایی نرمافزاری منجر به نقص در سیستم شود.
به همین خاطر است که سوناتا جدید و نکسو در آمریکا فراخوان شدهاند. این فراخوان برخی نمونههای نکسو تولید شده از آگوست ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ را شامل میشود. سوناتاهای تولیدی از اکتبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ نیز باید در این فراخوان حضور پیدا کنند.
در کل ۱۱۸۷۰ دستگاه خودرو شامل فراخوان موردبحث هستند و تخمین زده میشود ۱ درصد آنها دارای نقصی باشند که حالت ایمنی خودرو را تحت تأثیر قرار میدهد. این حالت ایمنی از حرکت خودرو در زمان تشخیص وجود عیبی در وضعیت نرمال خودرو جلوگیری میکند.
NHTSA میگوید:
وجود یک خطا در برنامهریزی نرمافزار RSPA میتواند منجر به ادامه حرکت خودرو در جهت موجود شود. این وضعیت حتی زمانی که سیستم خودرو وجود عیب را تشخیص دهد ادامه خواهد داشت.
بهعبارتدیگر خودرو حتی پس از تشخیص مانعی، میتواند به حرکت خود ادامه دهد و این امر ریسک تصادف یا جراحت را افزایش میدهد. خوشبختانه هیوندای خبری از وقوع حادثه در رابطه با این مشکل را دریافت نکرده است.
هیوندای چند ماه پیش این مشکل را طیف تستهای روتین خود کشف کرده است. در ماه مارس بود که آنها خبری از یک سوناتا در کره جنوبی که حرکات ناخواسته داشت دریافت کردند. البته RSPA آن خودرو از نسخه قدیمیتری استفاده کرده بود. هیوندای به بررسی بیشتر این نقص ادامه داده و سرانجام به انجام این فراخوان رسیدند.
مالکان خودروهای یاد شده تا چند روز دیگر از چند و چون فراخوان موردبحث آگاه خواهند شد و برنامهریزی دوبارهی نرمافزار سیستم یاد شده بدون دریافت هزینهای انجام خواهد شد.
کیان
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹آپشنی ک همیشه استفاده نمیشه، ولی باعث بشه خطر حتمی ایجاد بشه و بری تعمیرگاه همیشه واقعا ارزشش و نداره !!!
یعنی دستور توقف از ریموت بدی ولی ماشین به راه خودش ادامه بده هرچند سرعتش کم باشه ولی تو همون جای تنگ و پارک قطعا مشکل ایجاد میکنه !!!
یاد باتری نوت ۷ افتادم ک برای فست شارژ بودنش منفجر میشد.
NAVID۰۰۹۸
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹مشکلی نیست ، توقعی هم بیش از این نمیره .
اتوپارک روی سورنتوهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هم بود ولی عملاً اسمش بود و نه کاراییش .
پول برای ماشین کرهای دادی ، برای ژاپنی یا آلمانی ندادی که توقع عملکرد بالا داشته باشی .
علیرضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹علم چیزی نیست که مختص یه کشور بمونه . قطعا ده سال دیگه کره به سطح اروپا میرسه و تمام عیب و ایرادای فنی و الکترونیکی و طراحی رو هم برطرف میکنه هرچند همین الانشم گاهی فراخوان شرکتهای آلمانی و حتی لکسس رو هم میبینیم
کیان
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹دوست عزیز این تفکر شما من نمیدونم برخواسته از کدوم منطقی هست اخه ؟؟؟
یعنی طی این ده سال آینده اروپا تعطیل میکنه کلا پ هیچ تحقیق و توسعه ای نخواهد داشت و کره میاد بهش میرسه ؟؟؟
ایکم فکر کنیم بعدش تز و نظر بدیم
مهدی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ده سال پیش شرکت نوکیا غول دست نیافتنی ارواپا بود ولی الان سامسونگ کره اول هستش چه در تکنولوژی و چه کیفیت اینم یک دلیل منطقی
علیرضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹کیان عزیز وقتی شما به صد برسی و بقیه ۹۰ باشن بالاخره اونها هم به ۱۰۰ میرسن . ببین احترام برات قائلم و البته با فکر نظر دادم . وقتی الان ایرادی چه از نظر فنی چه الکترونیکی برای خودرو پیش میاد قطعا بعد از چندین سال اون اشکالات هم برطرف میشه اونم با سرعت پیشرفتی که کیا و هیوندای دارن . روزگاری در مورد ژاپنی هم همین صحبتا بود الان کیفیت مشابهی دارن . نوبت کره هم میرسه شک نکن نوبت چینم میرسه
NAVID۰۰۹۸
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹علیرضا عزیز
تا اون موقع که بخواد مشکل اتوپارک و الکترونیکیش را حل کنه ، اروپا و ژاپن دارند خودروی پرنده میسازند با اتوپارک هوایی .
فکر کنم با این تفاسیر مدام باید ۱۰سال۱۰سال در حال حل مشکل تکنولوژیهایی باشه که برای اروپا و ژاپن منسوخ شده و وارد مرحله جدیدی از ساخت و تکنولوژی شده .
محصولات کرهای هنوز یه سیستم سردکن گرمکن صندلی تاثیر گذاری نتونسته بسازه ، اتوپارک پیشکش .
کرهایها فقط آپشن دارند در حد نوشتن و پُز دادن در کاتالوگ و نمایشی در نمایشگاهها و نمایندگیها مثل ماشینهای چینی که اندازه ۱۰۰۰صفحه دایرهالمعارف قطر داره اما توخالی و ناکارامد .
یا دکمههای eco , sport , normal که عملاً هیچ تاثیری جزء رنگارنگ کردن پشت صفحه کیلومتر ندارند و انگار نه انگار حتی روی پدال گاز یا فرمون و تعلیق هیچی نیستند از سانتافش گرفته تا سوناتا سورنتو آزرا و…. .
علیرضا
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹نوید جان
من هم اکثر خودروهای آلمانی رو سوار شدم هم کره ای . ژاپنی فقط دو سه مدل . قطعا حرفتو قبول دارم و اختلاف سطح در هندلینگ و شاسی کاملا مشهوده البته وارد بحث موتور و گیربکس نمیشم چون تفاوتش خیلیه و نیازی به مقایسه نیست . ولی تمام حرف من اینه که پیشرفتی که در صنعت خودروی کره داره اتفاق میوفته شتابش سرسام آوره . شمارو نمیدونم ولی من قطعا احترام میزارم به این همه تلاش و پشتکار برای تولید خودروی با کیفیت . قطعا روزی نتیجه این تلاششون رو میبینن .
اینکه ما توان مقایسه درست رو نداریم بخاطر در دسترس نبودن این خودروهاست . شاید اگه ما هم در یه بازار آزاد بودیم و اکثر این خودروها رو میدیم خیلی بهتر و منطقی تر میتونستیم بحث و تبادل نظر کنیم .
با احترام فراوان
O
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹جالبه که بدونید نکسو بالای ۶۰ هزار دلار قیمتشه که یعنی قد یه لکسوس RX!!!
MjM
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹به نظرم هیوندا باید کل سوناتاهارو فراخوان بده کلا جمشون کنه از بازار به دلیل نقص در طراحی و زشتیش!
محمد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹پدال جان نوشتی نظرات ترول رو قبول نمیکنی پس چرا بعضیا تو هر پست دارن اعصاب کارابران رو خورد میکنن؟