هیوندای و کیا تائید کردند گفتوگوهای مربوط به تولید خودرو با غول تکنولوژی دنیا یعنی اپل به در بسته خورده است.
به دلیل تغییر و تحول در پرونده همکاری کیا و اپل و انتشار خبر لغو همکاری، ارزش هیوندای افت ۶.۲ درصدی یعنی حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یافته و ارزش سهام کیا نیز ۱۵ درصد ریزش کرده که در نتیجه ۵.۵ میلیارد دلار زیان ایجاد کرده است. البته هر دو خودروساز کرهای برای توسعه خودروهای الکتریکی و خودران با چندین خودروساز در حال گفتوگو هستند.
در ماه ژانویه گفته شد که هیوندای و اپل شاید اقدام به همکاری کرده و یک خودروی الکتریکی و خودران جدید را بر پایه معماری جدید E-GMP کرهایها بسازند. خود هیوندای نیز به گفتوگو با اپل دراینباره اشاره کرد اما چند ساعت بعد بیانیه این برند با تغییراتی همراه شد.
صرفنظر از این اخبار، هفته پیش چندین رسانه اعلام کردند اپل قرار است سرمایهگذاری بزرگی روی کیا انجام دهد تا کارهای تولید خودروی این غول تکنولوژی در کارخانه کیا در جورجیا انجام شود. این امر باعث شد ارزش سهام کیا به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۸ تاکنون برسد زیرا سرمایهگذاران امیدوار بودند این توافق منجر به ایجاد تغییرات بنیادین در صنعت خودرو شود.
اما حالا به نظر میرسد این اخبار نه تنها درست نبودهاند بلکه پروژه یاد شده نهایی نشده لغو شده است. بلومبرگ میگوید گفتوگوهای دو طرف حدود یک هفته پیش متوقف شده است.
این دو خودروساز روز دوشنبه اعلام کردند:
ما درخواستهایی برای همکاری در توسعه خودروهای الکتریکی و خودران را از چندین کمپانی دریافت کردهایم اما این گفتوگوها در مراحل اولیه بوده و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. ما گفتوگویی با اپل برای تولید خودروهای خودران نداریم.
اگرچه هیوندای به توسعه خودروهای الکتریکی با زیربرند آیونیک متعهد بوده اما به نظر میرسد نیمنگاهی به همکاری با دیگر شرکتها دارد. اپل نیز که شایعات زیادی درباره تولید خودروی مخصوصش به گوش رسیده فاقد ظرفیت تولید و تجربه کافی برای توسعه یک خودروی تولید انبوه میباشد.
برخی کارشناسان نیز معتقد هستند بیانیه قبلی هیوندای که باعث اطلاع رسانهها از این گفتوگوها شد اپل را به دردسر انداخته، شرکتی که به رازداری در پروژههای خود مشهور است. البته یکی از دلایل دیگر توقف گفتوگوها بین دو طرف میتواند بیمیلی مقامات هیوندای به تبدیل شدن به “سازنده قراردادی” باشد زیرا تأسیسات هیوندای یکپارچگی زیادی دارد.
مسعود
۲۱ بهمن ۱۳۹۹سلام صبح بخیر . به شخصه خیلی علاقمند بودم ببینم خروجی این دو شرکت طی همکاری دو طرفه چی میشه ولی متاسفانه خیلی حیف شد …
S
۲۱ بهمن ۱۳۹۹چطوری جون دل????
اپلم عقلش نم برداشته بود اینهمه خودرو ساز ریخته تو آمریکا میره با یاتاقان محصول بده بیرون ولی خوب کات کردن
NAVID۰۰۹۸
۲۱ بهمن ۱۳۹۹کاربر S
مگه خود شما نبودی که سینه چاک کرهایها بودین ، حالا چرا بر ضدش کامنت میگذارید !
آقا بیخیال بشید ، چند وقته جو سایت سالم شده ، لطفاً بگذارید در آتشبَس سپری بشه و این صحبتها جمع بشه تا تَشَنُج ایجاد نکنه !
ممنون ??
S
۲۱ بهمن ۱۳۹۹خودم کره ای خریدم فروختم ???
از بچگی عاشق ژاپنی ها بودم کره چیه???
NAVID۰۰۹۸
۲۱ بهمن ۱۳۹۹عجب آدمهایی هستید شماها دیگه !
والا ما هم کرهای داشتیم ، ولی همون وقتش هم حال نمیکردیم باهاش و تعریف هم نمیکردیم !
به نظر شما ، به این کار شما نمیگویند ( ریا ) ؟!
مزدا
۲۱ بهمن ۱۳۹۹خروجیش این میشد که اپل ماشین تولید میکرد بعد صندلی و چرخ رو ماشین نمیزاشت میگفت برا حفظ محیط زیست خودتون بخرید!!
بقیه خودروسازها هم از اپل الگو برداری میکردند بعد یازیخ میشدیم
Hadi
۲۱ بهمن ۱۳۹۹این اپل هم معلوم نیست با خودش چند چنده ها……
ツSAMURAIツ
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اپل نخواست ماشینی که میسازه مثل هیوندای آتیش بگیره
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بعضی ها هرچی میخواند میگند و بعد هم به همه می گند متعصب نباشید ، فلان و… نباشید
Sina
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اومدن اپل تو خودرو کار چندان جالبی نیست
به نظرم شاید سیاست هایی که داشتن بهم نخوره
شرکتی مثل هیوندای که اول برای محصولش خبر میسازه و همه رو کنجکاو میکنه و بعدش معرفی میکنه ، و شرکتی که همونطور که مطلب گفته توی رازداری تو پروژه هاش و خیلی بی سر و صدا کار کردن معروفه ، البته بعدش خیلی سر صدا و حاشیه درست میشه?
کیا و هیوندای داشتن روز به روز افزایش آپشن برای جذب مشتری میدادن
اپل داره روز به روز کاهش آپشن تو گوشی هاش میده ولی بخاطر اینکه مشتری هاشو جذب کرده تاثیری نداره
نمیشه شرکتی که سیاست های در حال توسعه داره و الان توی رقابته و نمیتونه هیج چیزی رو کم کنه چون ضرر میکنه مثل هیوندای رو با شرکتی که سیاست های اقتصادی زیادی داره و مشتری هاش رو دیگه جذب کرده با هم همکاری کنن
البته شاید ترکیبشون میتونست باعث طرز فکر بهتر درباره هیوندای میشد ، مثلا کیفیت موبایل های اپل مشهوره ، ولی همونجور کیا و هیوندای تو این مسئله چندان عالی نبودن
برند کیا و هیوندای با اینکه دیگه مثل ۲۰ سال پیش بی یفیت و کپی کار نیستن اما برند هاشون برند های بزرگی از نظر اسم نیست ، و اگه هم باشه ، طرز فکری که درباره شرکتی مثل تویوتا وجود داره درباره هیوندای و کیا نیست
اما اومدن اپل میتونست اسم هیوندای و کیا که در گذشته بابت مشکلات کیفیتی ( با اینکه بعد ها خیلی بهتر شدن) که ذهن بعضی ها طرز فکر نسبتا اشتباهی ایجاد کرده بود میتونست درست کنه
ترکیبشون خیلی خوب میشد تو این مسئله
اما تو باقی مسائل مطمئن نبودم
T.C.B.K
۲۱ بهمن ۱۳۹۹این اپل فقط بلده پول الکی بگیره از مردم ….
تکنولوژی نداره. البته داره. ولی گوشیهاش خیلی گرونن. فقط سامسونگ. (هواوی و شیائومی هم چینی هست ولی خیلی خوبه نسبت به قیمتش . واقعا خوبه)
به نظرم اپل نمیتونه موفق بشه. تا زمانی که تسلا باشه خیلی سخت میشه شکستش داد.
نظر سنجی.
اپل میتونه موفق بشه تو صنعت خودرو = ???
اپل نمییتونه موفق بشه تو صنعت خودرو = ????
( احتمال اینکه اپل با یه شرکت دیگه قرار داد امضا کنه زیاده. برای همین گفتم )
پدال کامنتمو حذف نکن لطفا… بزار باشه… با سپاس…
Erfan
۲۱ بهمن ۱۳۹۹در حقیقت قیمت دلاری آیفون های اپل برابری میکنه با پرچمدارهای سامسونگ و هوآوی ولی در ایران معادلات محاسبه قیمت برای موبایل آمریکایی فرق داره و الا قیمت های جهانی کاملا رقابتی هستند.
هرچند که بنده هوٱوی و سامسونگ رو ترجیح میدم.
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اگه اطلاعات ندارید دیگران را گمراه نکنید
قیمت پایه در اوایل عرضه ? توسط خود شرکت
گران ترین گوشی اپل آیفون ۱۲ پرو مکس ۱۱۰۰ دلار
گران ترین گوشی هواوی میت ۴۰ پرو پلاس ۱۵۰۰ دلار
گران ترین گوشی سامسونگ اس ۲۱ اولترا ۱۲۰۰ دلار
البته من گوشی های لوکس را حساب نکردم
علت گران شدن گوشی های اپل مالیات سنگینه
اپل میتونه موفق بشه چون ثروت زیادی داره و مهم تر این محبوبیت هست !
بهزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اپل نمیخواد پول زیادی برای احداث خط تولید پرداخت کنه و به دنبال مونتاژ کننده میگرده!
شاید مدیرانشون شرکت هارو مثل فاکسکان قلمداد میکنند و تو این شرایط پیدا کردن مونتاژ کننده در دنیای خودرو سخته.
Hl>i
۲۱ بهمن ۱۳۹۹البته اپل خیلی وقته که به ساخت خودرو فکر میکنه حتی قبل از به وجود امدن شرکتی بنام تسلا، خوب اپل اینهمه سرمایه یه کوه سرمایه ای که داره را باید یکجا خرجش کنه و کجا بهتر از صنعت خودروسازی که الان خیلی شبیه به موبایل و تبلت شده ، و از طرفی ساخت خودروهم به همین راحتی ها نیست و تسلا اینا خوب نشون داد،
اصلا به شرکت های مثل اپل و بسیاری از بزرگان دنیای الکترونیک همچون AMD، کوالکام، انویدیا، مدیاتک و… که خود خط تولید ندارند-اصطلاحاً میگن شرکت های فبلس تولید بدون ساخت یا شرکت های بدون تولید که خود امریکایی ها مبتکرش بودن همان روشی که باعث از بین رفتن و از بازار خارج شدن غولهای الکترونیکی ژاپنی شد . این دسته کمپانیها تنها کارهای مربوط به تحقیق، طراحی و توسعه را انجام داده و فرایند ساخت را به دیگر کمپانیها عمدتاً چینی تایوانی واگذار می کنند
که خودروسازی اپل هم خارج از این قاعده نیست
با وجود خودروسازان چینی مگه اپل خر کلش رو گاز کرفته با کره ای ها به توافق برسه من فکر کنم این صحبت اپل با گروه هیوندا کیا که رسانه ای شد سر تولید خودرو برای قبل از روی کار امدن جو بایدن بوده، و حالا اپل با خودروسازان چینی سر این موضوع به توافق خواهد رسید مثل تمام تولیداتش
+|<i
بهزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۹این مدل تجارت یکم متفاوته و اگه اشتباه نکنم بیشتر میخوره outsourcing باشه تا فب لس.
هزینه های مربوط به خطوط تولید گوشی یا تبلت با خودرو اصلا برابر نیست و چندین میلیارد دلار نیازه تا یک خط تولید خودرو راه بیوفته.
شرکت های الکترونیک ژاپنی ورود خیلی جدی به صنعت نیمه رسانا نداشتن البته منظور چیپ های نسل جدید که در ادوات هوشمند عمومی کاربرد داره و بزرگترین سرمایه گزاریشون در تولید رم بوده که توسط توشیبا انجام گرفت و الانم فعاله و بیشترین سرمایه گزاری ژاپنی ها مربوط به بخش تجهیزات ساخت صنعت نیمه رسانا هست که الان با قدرت مشغول فعالیت هستند مثلا شرکت lasertec جایزه ویژه intel مربوط به تامین کننده نمونه سال را برای سال گذشته دریافت کرد و شرکت های قدری مثل advantest و accretech و hitachi high tech و… که در تولید تجهیزات نیمه رسانا فعالن.
به هر روی صنعت خودرو پیچیده تر از صنعت گوشی هست و پیدا کردن تولید کننده در شرایطی که بسیاری از اونها هنوز در مراحل اولیه ساخت خودروی الکتریکی خودشون هستند دشواره.
احمدعلی
۸ مرداد ۱۴۰۰ژاپنی ها پیشگامان صنعت نیمه هادی ها بودن و بیشتر نوآوریها و ابداعات این حوزه رو انجام دادن از دهه پنجاه و شصت میلادی تا الان.الانم بیشتر تمرکزشون روی تراشه های حافظه و حسگرهای تصویری و IC های ساده تر هست و فعالیت بسیار کمی تو حوزه فاندری و تراشه های محاسباتی دارن.ضمنا توشیبا حافظه DRAM تولید نمیکنه و این بخش کلا دست دو شرکت کره ای سامسونگ و هاینیکسه.آخرین شرکت ژاپنی که DRAM تولید میکرد الپیدا بود که میکرون خریدش.ضمنا تقریبا همه مواد اولیه نیمه هادی ها رو ژاپنی ها تامین میکنن از جمله سیلیکن
آریا منش
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بره رو سونی سرمایه گذاری کند ، سونی ویژن اس پتانسیل های زیادی برای فروش بالا دارد