اگر بابانوئل میخواست یک خودروی کارکرده را انتخاب کند شانس زیادی برای برگزیدن هیوندای سانتافه به عنوان سورتمهی او وجود داشت. با صندوق بار بزرگ، پیشرانه دیزلی قابلاعتنا و تواناییهای یدک کشی بالا، هیوندای سانتافه یکی از خودروهای مناسب بازار بریتانیا محسوب میشود.
زمانی که سانتافه برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد شاهد تولد یک شاسیبلند ۵ نفره با استایلی بودیم که نسبت به اکثر رقبا حرفی برای گفتن نداشت. نسل دوم ۲۰۰۶ این خودرو یک بهبود قابلتوجه نسبت به نسل اولی خود را تجربه کرده بود اما این سومین بار بود که شانس به هیوندای رو کرد. سومین نسل سانتافه ۵ سال است که در بازار حضور دارد.
با طراحی هوشمندانه، کابینی ۷ نفره و تجهیزات مناسب، سانتافه خودرویی قابلتأمل بوده و با بهای ۱۴ هزار پوندی میتوانید آن را به خانه خود ببرید (این را با بهای ۳۱۰ میلیونی سانتافه در کشورمان مقایسه کنید!)
- هیوندای سانتافه نسل سوم
تاریخچه
شوروم های هیوندای از اکتبر سال ۲۰۱۲ شروع به فروش سومین نسل سانتافه کردند. تنها یک پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی برای این خودرو در بریتانیا تدارک دیده شد بود که به یک گیربکس دستی یا اتوماتیک متصل میشد. سه تریم استایل، پریمیوم و پریمیوم SE برای این خودرو وجود داشت. مدلهای پایه دیفرانسیل جلو بودند درحالیکه دو تریم دیگر نیروی پیشرانه را به تمامی چرخها انتقال میدادند.
در اواخر سال ۲۰۱۴ نام تریم استایل به SE تغییر یافت و فیس لیفت صورت گرفته در ژانویه ۲۰۱۶ نیز پیشرانه کارآمدتری را در دل سانتافه جای داد. این پیشرانه هماکنون قدرت ۱۹۷ اسبی دارد که ۳ واحد قویتر از نسخه قبلی میباشد. تجهیزات کمکراننده جدیدی همچون کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، دوربین پارک ۳۶۰ درجه، چراغهای جلوی تطبیقی و تشخیص نقاط کور نیز به این خودرو اضافه شدند. هماکنون تریم SE وجود نداشته و تمامی مدلهای عرضه شده دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند.
نسخههای تک دیفرانسیل زیادی از سانتافه در جادهها تردد نمیکنند و تمامی سانتافههای فیس لیفت شده دو دیفرانسیل هستند که به همین دلیل میگوییم سانتافه یکی از خودروهای توانا در بحث یدککشی است.
از جمله تجهیزات مدل استایل میتوان به چراغهای خودکار، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، رینگهای آلیاژی، بلوتوث، صندلیهای جلوی گرم شونده، حسگرهای پارک عقب، آینههای برقی و گرم شونده و شیشههای برقی اشاره کرد. در مدل پریمیوم علاوه بر تجهیزات یاد شده شاهد سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، برفپاککنهای خودکار، تریم چرم، سیستم تهویه مطبوع عقب در مدلهای ۷ نفره، سیستم ناوبری لمسی و آینههای تاشونده برقی هستیم.
نهایتاً در مدلهای پریمیوم SE تجهیزاتی چون تنظیم برقی صندلی راننده، حسگرهای پارک جلو، چراغهای جلوی زنون، سقف پانورامیک، پایش باد لاستیکها و سیستم پارک خودکار بکار رفتهاند.
- جایگزینهای هیوندای سانتافه نسل سوم
کیا سورنتو که نزدیکترین رقیب سانتافه محسوب میشود از نظر فنی مشابه این خودرو است. کیا همان پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی و گیربکسها را داشته و البته از تکنولوژی مشابهی سود میبرد اما باید به این نکته اشاره کرد سورنتو تجهیزات بیشتر و کابین باکیفیتتری دارد.
خودروهایی همچون نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوت لندر کمی پیش پا افتاده محسوب میشوند و ولوو XC90 نیز سالخورده است اما هنوز هم به عنوان یک خودروی کارکرده گزینهای مناسب است. لندروور دیسکاوری نیز سن بالای خود را نشان میدهد و گرانتر است اما هنوز هم خودروی شاخصی بوده اما هزینههای مالکیت آن بهطور قابلتوجهی بالاتر بوده زیرا قابلیت اعتماد پایینتری دارد.
- مواردی که باید با دقت بررسی شوند
صندلیها
تنها مدل پریمیوم SE با طراحی ۷ نفره عرضه میشوند. نسخههای استایل و پریمیوم سانتافه بهصورت ۵ نفره تولید شدهاند.
سانروف
سقف پانورامیک باعث روشنتر شدن کابین میشود اما برخی مالکان مشکلاتی را درباره این سقف گزارش کردهاند. البته این مشکل گستردهای نبوده است.
رینگها
هیوندای برخی از رینگهای آلیاژی این خودرو را به دلیل خردگی و فرسایش بهصورت رایگان تعویض کرده است؛ بنابراین پیش از خرید به هرگونه آسیب رینگها توجه کنید.
گیربکس
گیربکس اتوماتیک سانتافه باعث افزایش مصرف سوخت شده و بر پرفورمنس خودرو تأثیر منفی میگذارد اما استفاده آن راحتتر از گیربکس دستی است.
کابین
شما تحت تأثیر کابین سانتافه قرار نمیگیرید اما راحتی فوقالعادهای را برای ۵ سرنشین ارائه میکند و ردیف سوم صندلیها نیز برای کودکان مناسب است. کیفیت متریال بکار رفته در کل خوب است و حجم صندوق بار در مدل ۵ نفره تا ۱۶۸۰ لیتر نیز میرسد. مدل ۷ نفره گنجایش بار ۱۶۱۵ لیتری دارد.
هزینههای مالکیت
سرویسهای دورهای سانتافه نسل سوم هزینهای بین ۳۲۷ تا ۳۵۳ پوند در پی داشته و البته برخی سرویسها شامل تعویض روغن و فیلتر نیز باید با مبلغ ۱۲۹ پوندی انجام شوند.
فراخوانها
نسلهای اول و دوم هیوندای سانتافه تنها یکبار فراخوان شدهاند اما سومین نسل سانتافه فعلاً فراخوانی نداشته است.
هیوندای از سال ۲۰۱۲ تاکنون تنها ۱۰ فراخوان داشته که تنها یک مورد آن پس از تولید سانتافه اعلام شده است. این فراخوان مدلهای توسان ساخته شده بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را در بر گرفته و به دلیل ایمنی کاپوت بوده است. این یک رکورد قابلتوجه بوده و تنها یک مدل از کل محصولات فعلی هیوندای فراخوان شده است.
میزان رضایت مالکان در نظرسنجی Driver Power
سومین نسل هیوندای سانتافه و کیا سورنتو هنوز در نظرسنجی Driver Power اتو اکسپرس حضور نیافتهاند. هیوندای توسان توانسته رتبه بسیار خوب هفدهم و i10 و i20 نیز به ترتیب رتبههای پنجاه و هفتم و بیست و نهم را کسب کردهاند.
فروش هیوندای سانتافه در بریتانیا بیش از هر بازار اروپایی دیگر بوده و دلیل این امر نیز واضح است. هیوندای به قدری خوب عمل کرده که توانسته در سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین شاسیبلند بزرگ اتو اکسپرس را به دست آورد و همین عنوان را یک سال بعد نیز تکرار کرده است. در آن سال اتو اکسپرس اینگونه گفته بود:
ما امیدهای زیادی برای سانتافه داشته و ناامید نشدهایم زیرا تمامی نیازهای خریداران شاسی بلندهای بزرگ را برآورده میکند. سانتافه راحتی لازم برای سفرهای طولانی و یا خریدهای کوچک را دارد. این خودرو همچنین توانایی روبرو شدن با سطوح متفاوت را داشته و کاربرد بالایی را به همراه فضا برای ۷ سرنشین ارائه میکند.
منبع: autoexpress
حامد
۱۶ دی ۱۳۹۶من نمیدونم چرا هیوندایی که عادت داره هی سونانا رو فیس لیفت کنه سانتافشو فیس لیفت نمیکنه !!!خیلی طراحیش تکراری و خسته کننده شده
مهدی
۱۸ دی ۱۳۹۶عزیزم سوناتارو فیس لیفت کرد چون یه ایرادهایی تو طراحیش نسبت به نسل قبلیش بود و اونارو برطرف کرد. خدایی این تعداد سانتافه که تو ایران هست هر ماشین دیگه ا ی بود خیلی بیشتر تکراری میشد واست!
حامد
۱۶ دی ۱۳۹۶هیوندایی که عادت داره هی سوناتا رو فیس لیفت میکنه هر دو سه سال
ولی سانتافشو فیس لیفت نمیکنه !!!خیلی طراحیش تکراری و خسته کننده شده
بهراد
۱۶ دی ۱۳۹۶یکم مصرفش بخطر جثش زیاده،به نظر هزینه و وقت طراحی و توسعه شاسی این شاسی بلند زیاده که دیرتر نسل جدید رو به بازار عرضه می کنه. این طراحی خیلی تکراری شده، بهتره نسل بعدش هیبریدی باشه و تکنولوژی و ایمنی و قدرت بیشتر و قیمت و استهلاک کمتری داشته باشه و رکورد فروش نسل قبل رو بزنه، مخصوصا طراحی داخلش رو یه تغییر اساسی بده، من سورنتو معمولی رو به این ترجیح میدم، چون هم طراحی آمریکایی هاست و هم ماشین بزرگتر و با اصالت تر و درشت تری به نظر میاد و هم جادار هست، باید برای مصرف سوخت این ماشینا یه فکری بکنن،چون معلوم نیس تا چه زمانی سوخت باشه و تا چه زمانی کشور های اروپایی اجازه تردد به این ماشینارو بدن، تا سال ۲۰۲۵ هم ماشین های الکتریکی گسترش پیدا می کنن و از همین الان بسیاری از تولید کننده ها یک یا چند ماشین الکتریکی در ویترین دارند، ولی ما باز هم عقب میمونیم و اونایی که جهان اولی ها رده خارجشون کردن رو روی چشممون میزاریم، بهتره سمند با موتور الکتریکی یا دنا پلاس پلاس پلاس با موتور برقی پرقدرت رو از همین الان تولیدش رو شروع کنن تا سال ۲۰۵۰ هم قراره این اسطوره های مرگ رو خط تولید باشند
Saeed Boroomand
۱۶ دی ۱۳۹۶توی ایران هر چی مصرف سوخت بالااتر باشه به سود مسوولینه… کسی هیچوقت یارانه ای بابت سوخت به مردم نداده و ما تولید کننده هستیم، نفت با فشار خود خدا از زیر زمین با هزینه حدود ده تا بیست دلار برای تمام استخراج و بهره برداری پالایش و توزیع هر بشکه ۱۵۹ لیتری، تولید میشه و خب چرا استفاده نکنن وقتی ژنشون هم برتره، چرا ماشینا رو برقی کنن… ?
هیوندایی و کیا متاسفانه همیشه مشکل مصرف سوخت بالاتر نسبت به رقیباشون داشتن، علی رغم وجود گارانتی عالی کیا بخصوص.
Hamid.Hellcat
۱۷ دی ۱۳۹۶جالبه طبق متن بالا هر دو جایزه ایی که سانتافه گرفته از اتواکسپرس بوده و این مقاله هم در مدح و ستایش سانتافه توسط همون اتواکسپرس منتشر شده. برای بازار ایران که دچار قحطی ماشین باکیفیت هست ماشین خوبیه ولی اگه تو انگلیس فروش خوبی داشته بیشتر به دلیل قیمت پایین بوده. پشت این ماشین که بشینی حس خوبی بهت دست میده اما شتاب نسخه های 2.4 لیتری وارد شده به ایران اصلا انتظار شما رو برآورده نمیکنه. ترمزها هم نمیتونه وزن ماشین رو کامل کنترل کنه و ضعیفه.
pool
۱۷ دی ۱۳۹۶از سردبیر پدال یه درخواست دارم اونم یه مقاله درباره ایمنی سمند که در انگلستان تست شده بذاره شاید بعضی از دوستان ناراضی باشن از مقالات خودرو های ایرانی ولی بهتره بفهمیم واقعا چی در این بازار انحصاری بهتره
Sp
۱۶ دی ۱۳۹۶مرسی ولی اصلا کاربردی نبود یه متن خارجی رو دقیقا کپی پیست کردید اصن ما نسخه دیزلی تو ایران نداریم و حتی هزینه های ماشینم به پوند نوشتید ایکاش خودتون سانتافه رو بررسی میکردید
شاهین
۱۶ دی ۱۳۹۶سلام
بله حق با شماست این متن مربوط به نسخه بریتانیایی سانتافه هست اما می تونیم اونو به سایر مدل های این خودرو هم تعمیم بدیم.
با توجه به مطلب فوق میشه گفت هیوندای سانتافه نسل سوم خودروی بی دردسری بوده و می شه روی نسخه های دست دوم اون حساب باز کرد.
ارادتمندم
علیرضا
۱۶ دی ۱۳۹۶تو بازار ایران خرید سورنتو خیللی بهتره
البته من اوتلندر رو به جفتشون ترجیح میدم اما خب سورنتو هم قابل احترامه
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۶اوتلندر از نظرکیفیت بهتر از کره ای هاس … ولی علل خصوص داخل کابین سورنتو جذابه و تو این کلاس و قیمت جالب تر از هیوندایی هست..
آدم تا 200-300 تومن پول نقد بیاد دستش.. برای خرید ماشین- تازه متوجه میشه که قبل از خرید نمیشه نظر داد.. به هزار دلیل…
power active
۱۶ دی ۱۳۹۶اوتلندر و به سورنتو ترجیح میدی !!! به نظر من سورنتو یه چیز دیگست کابینش و فیسش شبیحه ماشینای آمریکایی :))
علیرضا
۱۶ دی ۱۳۹۶سورنتو به هیچ وجه ابهت شاسی بلند های آمریکایی رو نداره و کابینش خیللی ملوس تر از اونه که بخواد با کابینای قدر و باصلابت آمریکایی مقایسه بشه .
فقط پشتش از جیپ کپی شده !همین!
(البته اینم بگم سورنتو تو بازار ایران عااالیه)
علیرضا
۱۶ دی ۱۳۹۶سورنتو به هیچ وجه ابهت و صلابت شاسی بلندای آمریکایی رو نداره و کابینش خیللی ملوس تر از اونه که با کابینای قدر شاسی بلندای آمریکایی مقایسه بشه
فقط پشتش از جیپ کپی شده!همین!
(البته گفتم سورنتو تو بازار ایران فوق العادست)
Raha
۱۶ دی ۱۳۹۶دوستان با توجه به آپشن دوست بودن ما ایرانی ها و طراحی جامع پسند سانتافه که خیلی هم تکراری و خسته کننده شده خیلی خوب جواب داده و تقریبا عامه پسنده و همچنین هم پر فروش
اما سورنتو داره جاشو میگیره و شاید هم در پسش کولئوس…..
NAVID۰۰۹۸
۱۶ دی ۱۳۹۶آقا یه جای کار داره میلنگه
مگه میشه هوندا جاز فیس لیفت که هاچبکه اقتصادیه از ۱۴۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ پوند قیمتشه بعد اینو با ۱۴۰۰۰ پوند به خونه ببریم.
من که باورم نمیشه بدون چرخو رنگو موتورشم به این قیمت بشه خرید
شاید اِشتباهی تو کاره
Sina
۱۶ دی ۱۳۹۶سانتافه
309 میلیون !!!!!!!
۸۹ هزااااار دلار
پول لینکلن نویگیتور پول کادیلاک اسکالید پول رنجرور اسپورت
به کی بگیم انقده به خدا گفتیم و اسمشو آوردم دیگه به خدا هم امیدی نیست
فکر کنم قیمت گذاریهارو واسه خودشون راحت و ساده کردن ماشین به دلار هرچی بود یه صفر میذارن جلوش به میلیون تومن میخوننش
همین راحت و اسوده
مثلا این سانتافه چند تومنه ۳۱هزار دلار پس بدیمش ۳۱۰ میلیون فلان ماشین چنده ۱۸.۹۰۰ پس میدیمش ۱۸۹ میلیون
ali a
۱۷ دی ۱۳۹۶سانتافه ماشین خوبیه طراحی خوبی داره..کیفیتش هم خوبه…نرمه..اپشنهای خوبی هم داره…(معایبی هم داره مثل قدرت نچندان بالا برای این اتاق ) . انتخاب خودم کیا سورنتو هست…ولی اگه رقیب های ژاپنی با قیمت در سطحش خودش عرضه میشدن اینقدر تو ایران فروش نمیکرد…
net
۱۷ دی ۱۳۹۶6 سیلندر هیوندای سانتافه اسپرت وارد ایران نمیشه فقط ۴ سیلندر وارد ایران میشه
Hamid.Hellcat
۱۷ دی ۱۳۹۶نرم؟ پیشنهاد میکنم یه مسافرت کوتاه با سانتافه بری و صندلی ردیف وسط یا عقب بشینی و مجددا در این مورد نظرتو بگی.
امیرمحمد
۱۷ دی ۱۳۹۶نرم بودن سانتافه که میگن در مقایسه با رقباشه منم پیشنهاد میکنم همین کارو با یه راو۴ انجام بدی و اتفاقا رو صندلی های جلو ام بشینی?
مهدی
۱۸ دی ۱۳۹۶داداش ردیف سوم واسه بچه اس ها! شما به نظر بزرگ سال میای که این وقت شب بیداری!
net
۱۷ دی ۱۳۹۶تنها کراس اوری در جهان که نمیشه از طراحی داخلی و بیرونی ایراد گرفت همین هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۸ هست.واقعا زیباست
net
۱۷ دی ۱۳۹۶سقف سانروف بزرگ هیوندای سانتافه اسپرت۲۰۱۸ خیلی زیباست
srezahf
۱۷ دی ۱۳۹۶من اگه قرار باشه ماشین های هیوندای و کیا را بگیرم عالی
ولی از سه مورد نمیتونم بگذرم که خیلی رو مخمه
۱)کیفیت چرم بعد یه مدت کم از بین میره و رو اعصابمه
۲)جلوپنجره ضعیفه و بعد ۵۰ ۶۰ تا کارکرد باید تعمیر بشه
۳)کمک فنر های ضعیف
این مواردا من بین چند تا خودرو و در چند سری بررسی کردم
بابک
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹من با 85 هرارتا کارکرد با با اسپورتیج 2014 هیچ کدوم از اون مشکلاتو نداشتم
ولی مشکلات دیگه مثل خرابی کلید شیشه بالابر ها رو داشتم.
به نظر من توی ایران اسپورتیج 2014 عملکرد و کیفیت خیلی بیشتری از سانتافه داشته ، دلیلشم موتور و گیربکس دو تا ماشین یکیه ولی وزن سانتافه بیشتر از اسپورتیجه و خیلی فشار میاد بهش
و خیلیاشو دیدم که کار به تعمیر موتور و گیربکس کشیده .
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۶پدال مدل قدیمی ولوو xc60 با قیمت تقریبی ۳۰۰ میلیون و اندازه شاید کوچک تر را با xc90 به ارزش تقریبی نزدیک به یک میلیارد اشتباه تایپ نکردی؟
اصلا ولوو چه ربطی به سانتافه داره؟!!!
Xc90 تازه سه چهار ساله شده… اونقدرها هم سالخورده نشده… حداقل دو سال دیگه جا داره تا به اول راه سالخوردگی برسه..
اگه منظورت همین xc90 سری جدید باشه…
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۶پدال تو این رده قیمت فقط مدل قبلی xc60 که اونم اندازه سری 3 هست ..وجود داره.. مطمئنی xc90 را اشتباهی تایپ نکردی؟ خخ
هاتف
۲۲ آبان ۱۳۹۷سلام من می خواسم مدل 2017 سانتافه رو بخرم میشه راهنماییم کنین چطور ماشینیه میگن که کابینش وقتی راه میافتی توو جاده صدا میده آیا واقعا همینطوریه ماشین خوبیه یا بد ؟ یا نظر اشتباه بعضی از کاربران هسش ؟ ممنون میشم راهنماییم کنین