هیوندای

معرفی رسمی هیوندای سوناتا 2020: ظاهری متفاوت، ابعادی بزرگ‌تر

هیوندای حدود یک ماه پیش از برگزاری نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۹ از نسل جدید سوناتا ۲۰۲۰ رونمایی کرد.


هشتمین نسل سدان میان سایز سوناتا که کاملاً نونوار شده از استایل بدنه‌ی چهار درب کوپه مانند اسپورت تری بهره برده که همین روند را در ششمین نسل این خودرو نیز دیده بودیم.


نسل جدید سوناتا اولین خودرویی است که از زبان طراحی جدید این خودروساز کره‌ای با نام Sensuous Sportiness سود می‌برد. کانسپت سال پیش له فیل روگ برای اولین بار این زبان طراحی را به نمایش گذاشته بود.


معاون ارشد مرکز طراحی هیوندای می‌گوید:

سوناتا از روح کوپه مانند خلاقی برخوردار است. اورهنگ کوتاه، خط سقف شیب‌دار و بخش عقبی کوتاه باعث ایجاد احساسی متوازن شده و عناصر کرومی خاص هیوندای هم‌اکنون روی کاپوت دیده شده و حس خودروی طویل‌تری را ایجاد کرده است. این خودرو همچنین دارای چراغ‌های LED می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث به ثمر نشستن زبان طراحی Sensuous Sportiness می‌شوند.


سوناتا ۲۰۲۰ بازهم برای اولین بار از لامپ‌های نورانی پنهان کانسپت HDC-2 سود برده است. همان‌گونه که هیوندای می‌گوید، این لامپ‌ها در زمان خاموش بودن خودرو بصورت متریال کرومی به نظر می‌رسند اما زمانی که خودرو روشن شده جذابیت خود را آشکار کرده و به عنوان دیلایت عمل می‌کنند.


هیوندای می‌گوید این سدان میان سایز ۳۰ میلی‌متر ارتفاع کمتر و ۲۵ میلی‌متر پهنای بیشتری دارد. فاصله‌ی بین محوری نیز ۳۵ میلی‌متر افزایش یافته و طول کلی خودرو نیز هم‌اکنون ۴۵ میلی‌متر بیشتر است.


تلاش‌های هیوندای برای تولید سوناتایی لوکس‌تر و جذاب‌تر تنها به بدنه محدود نمی‌شود زیرا کابین نیز اورهال شده است. طراحان این شرکت ادعا می‌کنند در داخل کابین از عناصر الهام گرفته از هواپیماها استفاده کرده‌اند. بخش داخلی خودرو هم‌اکنون فضای بهتری داشته و ارتفاع داشبورد و ورودی‌های هوای فشرده و جمع‌وجور ظاهر تر و تمیزتر و سبک تری ایجاد کرده‌اند.


صفحه‌نمایش پشت آمپرها کاملاً دیجیتالی بوده و صفحه لمسی مربوط به سیستم اطلاعات سرگرمی نیز از دکمه‌های لمسی بهره برده است. همچنین کنترل گیربکس اتوماتیک جدیدی طراحی شده که بجای شیفتر متداول از دکمه‌ها استفاده می‌کند. هیوندای تأیید کرده این خودرو از کلید دیجیتال مبتنی بر گوشی‌های هوشمند استفاده خواهد کرد. مالکان این خودرو قادر خواهند بود برنامه‌ی موبایلی را دانلود کرده و سپس از آن برای باز کردن در و استارت سوناتا استفاده کنند.


فروش نسل جدید هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ از نیمه دوم سال جاری در سراسر جهان آغاز خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    عالی .آفرین به هویوندای خیلی زیباست.

    1. Mohammad

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1443 ديدگاه)

      بهترافرین رو به خاطر یه چیز دیگه بگی
      به خاطر این همه بی هویتی در طراحی بیثباتی در طراحی
      تغیر مداوم و بدون برنامه ریزی زبان طراحی

      1. Mohammad

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        چرا این هارو گفتم
        نمای جلو
        جلو پنجره هیچ ربطی به محصولات دیگه هیوندا نداره
        چراغ های جلو هیچ شباهتی به محصولات دیگش نداره
        نمای عقب
        چراغ های عقب کاملا مال یه ماشین موفق از یه کمپانی دیگس
        فقط برای تنوع به جای اتصال از بالا از پاین چراغ های به هم وصل کردن
        نمای بغل
        کوپه مانندش کردن مگه نسل قبلی سوناتا کوپه بوده ما خبر نداشتیم
        فقط کابین رو از جنسیس گرفتن که اونم چندان خوب نشده

        1. Amirferrari

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (352 ديدگاه)

          (کوپه مانندش کردن مگه نسل قبلی سوناتا کوپه بوده ما خبر نداشتیم?!!!) یعنی از طرز کامنت نوشتنت مشخصه فقط نیت داری کره ای ها رو خراب کنی،یعنی شما تا به امروز نمیدونستی نسل yf کوپه بود که بهش لقب cls کره ای دادن بعد میای راجب نسل جدید نظر کارشناسی میدی؟
          شما به بزرگواری خودتون هیوندای رو عَفو کنید،قول میده دفعه بعد واسه طراحی ماشیناش با شما مشورت کنه…

        2. Mohammad

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (1443 ديدگاه)

          دوست عزیز
          انسان ها دو دسته ان
          یا مثل شما مقلد و ستایش گر هستن بدون ذره ای جرعت خلاقیت و بیان
          یا مثل من خلاق فعال که اکثرا هم یا مورد تقلید قرار میگیرن یا ترد میشن ( ما که ترد نشدیم )
          اگه بخوای میتونم ریز تر از این هم برات تحلیل کنم این ماشین
          مثلا در کابین طراحی اطراف صفحه نمایش رو ببین من اونجا زبان طراحی لکسوس رو میبینم باور نداری به محصولات لکسوس نگاه کن
          یا خطوط داشبورد نوع رنگبندی مقدار اندازه صفحه نمایش منو یاد مزدا میندازه
          ببخشید من مثل شما بلد نیستم فقط بگم خوشم نیومد یا از جون مایه بزارم و در وصفش چیزی بنویسم

        3. آریا

          ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (32 ديدگاه)

          محمد عزیز که میگه طراحیش ربطی به بقیه ماشینای هیوندا نداره. اولا که جلو پنجرش ربط داره. دوما مگه طراحی تویوتا RAV4 جدید ربطی به بقیه محصولات تویوتا داره؟؟؟
          کره‌ای باز نیستم ولی حرفای تو درست نیست

      2. محمد

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        البته که نمای عقب خیلی نزدیک شده به سیویک
        دقیقا ثبات طراحی هم نداره و نسلهای مختلفش کاملا از هم منفصل هستن
        .
        نمیدونم پیتر شرایر طراح اصلی هیوندا-کیا که اینقدر خوب استارت طراحیهای مدرن شرکتها رو زد
        در ادامه چرا اینقدر با اغتشاش و شلخته طراحی ها رو جلو میبره؟؟؟
        .
        در مورد این نسل، قطعا از نسل پیشین بهتره
        گرچه که طراحی عقب نسل قبل تو نمونه های فیس لیفت آخر رو بیشتر ترجیح میدم
        .
        کابین کاملاااا متحول شده و جذاب و شیک از آب دراومده برخلاف نسل قبل که طراحی کابینش کاملا پس رفت داشت و فاقد روح و هیجان، و دور افتاده از سالهای قرن ۲۱ بود
        .
        این طراحی کلی هم جذابه اما هنوز هم جای کار بیشتری داره
        و امیدوارم تیم طراحی هیوندا مخصوصا (کیا بخاطر انسجام بیشتر طراحی محصولاتش کمتر) به ثبات فکری واسه ساختن پرستیژ ممتد محصولات هیوندا و خصوصا سوناتا که پیشونی هیونداست و براش مهمه برسن
        .
        اینقدری که نسلهای بعدی اینقدر بیگانه با این نسل نباشه
        چون این میزان از تغییرات در نسل جدید، یعنی قبول ضعف گسترده نسل قبل
        .
        کاری که تنها در مورد ۱ خودروساز این معنی رو نمیده و اونم تویوتاست و استراتژی خاص خودش
        بقیه شرکتها هویت خاص محصولاتشون رو تاکید میکنن
        مثل بیمر
        و تقریبا بجز تویوتا، بازار هم این حجم تغییرات نسل های مختلف هر برند رو سرزنش میکنه و ضعف میدونه
        هرچند که بعید میدونم تویوتا هم باز به ریسک بالای تغییر گسترده محصولات بفروش خودش تن بده
        و احتمالا اندکی محتاط تر نسل های بعدی رو پیش ببره

        1. آریا

          ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (32 ديدگاه)

          آقا همین تویوتا. نسل جدید و قدیم کمری یا RAV4 چه ربطی به هم دارن؟ بعد کی گفته حتما باید شبیه نسل فبل باشه؟ اصلا همون بنز نسل جدید CLS چه ربطی به قبلیش داره؟؟؟

      3. محمد

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        یه نکته هم اینکه فرمونش هم جذابه
        چیزی که کمتر بهش توسط خودروسازان توجه میشه
        .
        امیدوارم فرمونهای ۴ شاخه و جذاب باز دوباره به بازار برگردن
        حس خوبی به راننده میده یه فرمون جذاب

      4. NAVID۰۰۹۸

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        از نظر طراحی که هیچ هُویتی نداره .
        چرا که انگار طراحی چراغهای جلو نصفه نیمه رَها شده و نمای عقب که گویی تقلیدی از هوندا سیویک نسل جدید هست .
        طراحی ستون A تا ستون C ، اِنگاری خودِ آزرا شده و حالت پَخ بودنش از دست رفته .

        اما طراحی داخلی و داشبورد عالی شده ، بخصوص طراحی فرمان خودرو که بسیار لوکس و دلنشین طراحی شده اما نیم نگاهی هم به طراحی فرمان خودروهای بنز داشته ، کنسول وسط هم عالی کار شده و بیشتر من را یاد محصولات فولکس و آئودی میندازه و در کُل ، تفکر طراحان آلمانی خودش را به منتقدان دیکته میکنه که من مهندسی شده طراحی میکنم .
        باید دید ، زیر کاپوت از چه موتورهایی استفاده میکنه ، اما مطمئناً از موتور ۲ لیتری توربو استفاده میکنه و اتفاقاً در جهان استقبال خوبی از این موتور شده و خیلی خیلی بهتر از ۲،۴ gdi هست و بنظرم موتور ۲،۴ دیگه باید بازنشسته بشه

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آرش جان .
      زیبایی یک اَمر شخصیه ، اما یک معیار کلی داره که باید دید اکثر عموم چه دیدی دارند .
      اگر بخواهیم با رَقیبها مقایسش کنیم ، یه فاجعه تمام عیاره برای هیوندای که هروز بدتر از دیروز .

      اما نمای داخلیش فوقعلاده عالی شده و جبران نمای بیرونیش را کرده .

      نمیدونم چرا هیوندای با رونمایی از محصولات جدید خودش دست به خودکشی داره میزنه ، بیشتر من را یاد محصولات چینی میندازه تا یک کره ای جاهطَلَب .

      سونوتاهای N F بینظیرند ، یا حتی یادتون میاد زمانی که yf رونمایی شد ، چه غوغایی به پا کرد با اون طراحی ساختار شکن خودش .

      هرچی دوست دارین از کامنت من برداشت بکنید ، اما به نظر من که آخرین گزینه برای انتخاب خریدار به حساب میاد ، به سبب رقیبهای قدرتمند خودش و حتی بنظر من اپتیما TF با این که طراحی ۲۰۱۶ به حساب میاد ، بسیار زیباتر از این برادر جدید خودشه .

    3. شاهين

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (856 ديدگاه)

      اگه سنگ محک زیبایی طراحی این کلاس رو مزدا۶ در نظر بگیریم میتونم بگم سوناتا فرسنگ ها فاصله داره و حتی تو خود کره ای ها قطعا اپتیما ماشین زیباتریه، یه تقلید مضحک از هوندا سیویکی که خودش اصلا زیبا نبود باعث میشه فقط به این ماشین پوزخند بزنم,، زبان طراحی رو هم که کلا بویی ازش نبردن اینا،هر ماشینشون میتونه یه آرم مستقل داشته باشه از بس که بی ربطه طراحیشون به هم،

  2. مهدی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    واقعا زیباست

  3. shirko

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    یه انقلاب طراحی برای هیوندای ، ولی یه کم دیر می شه با قسمت عقب کنار اومد .

  4. sina

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    آئودی A5 اسپرت بک + سیویک

  5. ارشک

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (326 ديدگاه)

    واقعا زیبا و با ابهته به خصوص در زاویه جلو

  6. riofarina

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (95 ديدگاه)

    در این که زیباس شکی نیست
    ولی طراحیش منو یاد استون مارتین میندازه!

  7. رامتین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3258 ديدگاه)

    بنظرم هیوندا با تغییرات زیادی که در نسلهای مختلف داره میده میخواد بالاخره به یه زبان طراحی واحد برسه و فکر میکنم حالا آن زمان فرا رسیده…

  8. وحید

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    هر جور فکر میکنم که دقیقا کجای ظاهر ماشین میتونه مشابه زبان طراحی سایر ماشین های اخیر کمپانی هیوندای باشه، به هیچ نتیجه ای نمی رسم… :||||||||||||||||
    طراحی جلوش که انگار میخواستن از طراحی ماشین های برند جنسیس کمک بگیرن، اما کاملا ناقص و بدون ذره ای بلوغ، توسعه دادن…
    طراحی عقب که 1000% بی‌ربط به طرحی کُلی ماشین هست و هیچ جوره با سایر جاهاش ارتباط نداره… انگار واقعا از روی عمد میخواستن طراحی عقبش رو کُپی برابر اصلِ ماشین معروف هوندا کنن :|||||
    طراحی داخل هم با اینکه از نظر مواد بکار رفته، به واسطه کمک گیری از برند جنسیس، بسیار خوب بوده، اما کاملا پیداست باهاش خیلی عجولانه برخورد کردن… کافیه به مکان درگاه کولرهاش نگاه کنید تا بفهمید که به اجبار، پایین تر از حد معمول قرارش دادن تا بتونن اون نمایشگر رو یکم بزرگ تر از حد اولیه اش، بیرون بیارن :||

    نمیدونم چه لزومی داشت که این همه تغییرات رادیکال و بی ربط به گذشته رو در سوناتا (یکی از ساخته های مشهور کمپانی سازنده) پیاده سازی کنن ؟؟؟ اون هم با وجود اینکه برای بلوغ طراحی نسل قبلیش، از طراحی های 2 3 نسل قبلش استفاده کرده بودن و بقول معروف ماحاصل 8 9 سال زمان بود :||||||||
    وقتی که یک کمپانی ثبات طراحی نداشته باشه، میتونه در عرض یک شب چنین سقوطی رو تجربه کنه ولی برعکسش (راه صدساله) خیلی سخت خواهد بود…

    1. رامتین

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (3258 ديدگاه)

      حرفات درسته اما همین ماشین اگر فروش بسیار خوبی داشت، چه دلیل و پاسخی برای آن داری؟ حالا یه احتماله دیگه. فرض کن فروشش 2برابر شد، اونموقع چه برای ارائه داری؟ من صبر میکنم ببینم فروشش چطور خواهد بود، بعد نظر میدم. اما شک ندارم فروش خوبی خواهد داشت و اگر اینطور باشه باید در طرز فکر و بینشمون تغییر ایجاد کنیم.

  9. Trx Taimaz

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (320 ديدگاه)

    قوس رو به پایین کاپوت آدم رو یاد طراحی استون مارتین میندازه
    طراجی چانبی تنها وجه نقطه ی شباهتش به نسل قبلشه
    چراغ عقب هم یک کپی بی شرمانه از سیویک سدان هست.

    اصلا ابهت نسل LF رو نداره.

  10. Javan

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من یکی زمستونم کولر میزنم، از هر چی این طراحی بگذرم از دریچه های ناجور کولرش نمیگذرم، واقعا ایندریچه چیه گذاشتن

  11. ali a

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (776 ديدگاه)

    انگار سیاست جدید هیوندای اینه که کلا طراحیشو متحول کنه…طراحی متفاوتی داره … کلا 0 و 1 هست یعنی یا خوشت میاد یا نه سطحه وسط نداره… خودم طراحی داخلیش رو واقعا خوشم اومد…چراغای عقب هم با اینکه الهام گرفته ولی زیباست…طراحی جلو میتونست خیلی بهتر باشه…

  12. حسین

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (131 ديدگاه)

    من نمیدونم دلیل این همه بد گفتن از هیوندای چیه؟ بارو خودش آخرین ماشینی که سوار شده پراید مدل 83 بوده الان میگه این خوب نیست . خب عزیز من کسی به سلیقه شما کاری نداره شما بدت میاد کاملا صحیح ولی قرار نیست بکوبیش . من خودم به شخصه از بوگاتی بدم میاد ولی اصلا و ابدا منکر این نیستم که جزء 5 ماشین اول دنیاس . کمی منطقی برخورد کنیم لطفا

    1. Sajjad

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1868 ديدگاه)

      کامنت رو گذاشتن واسه اظهار نظر
      اکثرا هم دارن از طراحی ایراد میگیرن
      یعنی چیزی که با چشم قابل دیدنه و نیاز به سوار شدن و تجربه نداره
      و این که فرد چه ماشینی سوار میشه و درباره چه ماشینی نظر میده هیچ ربطی به هم ندارن.
      شما هم از این ماشین خوشت میاد میتونی بگی که خوشم میاد ولی اجازه نداری اونایی که نقد میکنن رو بکوبی اونم صرفا چون طرفدار این برندی

      1. حسین

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (131 ديدگاه)

        من طرفدار این برند نیستم کلا طرفدار برند خاصی نیستم من همه ماشینی از همه مارکی دوست دارم . کسی که نقد کرد را من نکوبیدم کسی که کوبید را کوبیدم دوباره بخونید کامنت ها را . اصلا یه موج بدی راه افتاده تو ایران که کره ای ها را ماشین حساب نمیکنن در صورتی که تو هر آماری دقت داشته باشید تو هر آماری از هر منبع معتبری جزء 10 برند خوب هستن بنظر این الکی به دست اومده؟ منطقی نیست

  13. Farahmand

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اجزای زیبا،شکیل و با کیفیتی در این تصاویر دیده میشود .هماهنگی کلی حجم بدنه خوبست. ولی اولا به نسبت طراحی روز ، ماشین زیبایی محسوب نمیشود. ثانیا حس کپی بودن طرح و اصیل نبودن را میدهد و حرف جدید و نوآورانه یا انقلابی ندارد. در عوض نوعی تلاطم و سردرگمی در طراحی مشهود است.
    اوج طراحی انقلابی سوناتا ,، yf بود و پس از آن دستکاری yf بوده و تغییرات در جهت تعالی طرح نبوده.

  14. امیر

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (831 ديدگاه)

    جلوش زشت اما عقبش عالی

  15. بهنام

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    کلا هیوندایی برای مشتریانی که برای اولین بار خودرو می‌خرن، یا اونهایی که بعد از مدتها استفاده از خودروهای قدیمی با تکنولوژی فرسوده قصد خرید خودروی جدید رو دارن و یا مشتریانی که تعلق خاطر به برند خاصی ندارن خوبه و فکر می‌کنم شرکت هم این دسته افراد رو بعنوان مشتری هدف در نظر گرفته و سعی داره خودرویی که معیارهای این دسته از افراد رو برآورده میکنه تولید کنه.

  16. Sajjad

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    شبیه فرزند های حاصل روابط نامشروع شده
    به هر حال اصالت خریدنی نیست.
    البته از بوسه زنان بر سنگفرش های سئول و جناب *** عذر میخوام چون از اینکه واقعیت رو می‌شنون ناراحت میشن.
    البته اینکه بازار خودرو تو ایران محدوده و ماشین خوب وارد نمیشه باید حق داد به مردم که تعصبی رفتار کنن با برند های کره
    چون پولدارامون ماشین میان رده کره ای میخرن.
    دیگه فرض کن ما چی هستیم که فکر میکنیم اونا لاکچری سوارن.
    انشالله روزی برسه که مردم ایران تو‌ انتخاب خودرو آزاد باشن و ماشین میان رده براشون جایگاه ماشین خوب و لاکچری نداشته باشه.

  17. javad

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (141 ديدگاه)

    چقد مسخره و بی هویت شده
    مخصوصا پشتش ک خیلی مسخرس
    طراحیای جدید هیوندای اصلا جالب نیستن
    کیا داره بهتر کار میکنه نسبتا

  18. محمد

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (85 ديدگاه)

    طراحی جلوش خیلی خوبه و دوست داشتنیه
    اما طرح عقب اصلا بهش نمیاد و باید عوض بشه
    نکته: هیوندای باید بالاخره فرم کلی طراحی خودشو پیدا کنه، نمیشه که هر نسل کل ماشینو عوض میکنه
    حداقل کیا در این مورد بهتره و امضای خودشو داره
    ولی هیوندای داره هر ۳-۴ سال کلا یه شکل جدید میده بیرون

  19. ali

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مسخره و بدون اصالت طبق معمول کره ای ها. سوناتا و ازرا تا 2010 خوب بودن

  20. امیر

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ادم تعجب میکنه اینهمه ایرانی ها جاه طلب احمق و خود خواه هستند .همتون اینجا سوار پژو سمند و پراید شدید ولی با قیافه حق به جانب و انگار 50 ساله طراح و سازنده خودرو هستند چنان نظرات احمقانه ای میدید که ادم خجالت میکشه از حرفهاتون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا