توسان یکی از محبوبترین محصولات هیوندای محسوب میشود اما در کلاس خود کراساوور چندان برجستهای نبوده است؛ اما این اوضاع در حال تغییر است زیرا سازندهٔ کرهای بهتازگی نسل جدید توسان را معرفی کرده که کاملاً نسبت به قبل متحول شده است. در این خودرو از زبان طراحی جدید هیوندای با نام «احساس اسپرتی» استفاده شده که همهٔ خطوط و منحنیهای نرم را با خطوط تیز جایگزین میکند. حال در ادامه طراحی نسل جدید این کراساوور کامپکت کرهای را با نسل قبلی مقایسه میکنیم تا بیشتر به عمق تغییرات آن پی ببریم.
در قسمت جلویی خودرو طراحی معمول نسل قبلی با نمایی کاملاً جدید و جسورانه جایگزین شده که مشخصهٔ اصلی آن جلوپنجرهٔ بزرگ با دیلایتهای یکپارچه است. این چراغها فقط هنگامیکه روشن باشند قابلمشاهده هستند. کمی پایینتر، یک سپر زاویهدار به چشم میخورد که چراغهای اصلی جلو درون ورودیهای هوا در طرفین آن جای گرفتهاند. ورودیهای عریضی در پایین سپر و خطوطی روی کاپوت هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای طراحی قسمت جلویی توسان جدید هستند.
طراحی زاویهدار و تیز به بخش جانبی خودرو هم کشیده شده و در اینجا نیز تقریباً هیچ شباهتی با نسل قبلی به چشم نمیخورد. دهانهٔ زاویهدار گلگیرها، خط کمر با شیب به سمت بالا، تریم کرومی منحصربهفرد که تا روی ستون D جریان یافته، خطوط تیزی روی درها و رکاب زاویهدار هم از دیگر ویژگیهای پروفیل جانبی نسل جدید توسان هستند.
در عقب توسان مدل ۲۰۲۲ هم میتوان تحویل بزرگی را مشاهده کرد زیرا در اینجا طراحان از چراغهای مثلثی شکل تیزی استفاده کردهاند که با یک نوار LED باریک به هم متصل شده و کوچکترین شباهتی به نسل قبلی ندارند. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد طراحی عقب توسان جدید نصب لوگوی هیوندای روی شیشهٔ عقب و بجای برفپاککن است که حالا بهصورت مخفی زیر اسپویلر جای گرفته است. در پایین هم یک سپر شیک با صفحهٔ محافظ مصنوعی و الگوی لوزی شکل جلبتوجه میکند.
کابین نسل جدید توسان طراحی سطح بالایی دارد تا جایی که در نگاه اول به نظر میرسد با کابین یک جگوار طرف هستیم تا یک هیوندای. دلیل اصلی این موضوع را میتوان استفاده از متریال باکیفیت و همینطور طراحی خاص دانست که حس دلبازی و آرامش را به سرنشینان القا میکند. در کابین توسان مدل ۲۰۲۱ راننده مقابل یک غربیلک فرمان جدید چهارپره مینشیند و در مقابل خود یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی را میبیند.
در سمت راست نیز پانل میانی شیکی با نمایشگر ۸ یا ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترلهای لمسی سیستم تهویه در زیر آن به چشم میخورند. کنسول مرکزی شیک با شیفتر دندهٔ دکمهای، تزئینات فلزی و محفظههای کاربردی برای قرار دادن اشیاء هم از دیگر ویژگیهای کابین توسان جدید هستند. این کراساوور کرهای همچنین به سیستم نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ مختلف هم مجهز شده است.
نسل قبلی توسان بهصورت استاندارد با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۳ نیوتن متر گشتاور عرضه میشد و یک موتور قویتر ۲.۴ لیتری با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور هم برای آن قابل سفارش بود اما در نسل جدید، موتور پایه یک نمونهٔ ۲.۵ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود درحالیکه نسخههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی با موتور ۱.۶ لیتری توربو هم برای آن ارائه میشود. همچنین در این نسل برای انتقال قدرت هم یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک نسل قبلی شده است.
فری
۲۷ شهریور ۱۳۹۹هیوندا بعد این همه سال تازه به طراحی 15 سال پیش سورن رسیده ببینید دیگه ایران خودرو کی بوده
مهدی
۲۷ شهریور ۱۳۹۹این دیگه میشرفت نیست
رسماً جهشه
Sina
۲۷ شهریور ۱۳۹۹طراحی مدل قبلی اگه آرم هیوندای رو برمیداشتی از چند کیلومتری تشخیص میدادی که هیوندای هست، ولی اگه آرم اینو برداری یاد کانسپت های چینیا میوفتی.
واقعا قیافش افتضاحه، نمیشه هر جسارتی جواب بده ، مثل پونتیاک آزتک شده که یه سبک طراحی عجیب رو اورد ولی نابود شد
Hadi
۲۷ شهریور ۱۳۹۹واقعاً افتضاحه…
معلوم نیست هیوندای روی چه حسابی طراحی موزون و هماهنگ نسل قبلی رو با این عوض کرده…
ولی کابین نسل جدید خیلی خوب شده و کاش ظاهرش هم مث کابینش خوب بود
توسان قدیمی : لایک
توسان جدید: دیسلایک
AMH-mc20
۲۷ شهریور ۱۳۹۹چراغ عقبش وافعا زشته
NAVID۰۰۹۸
۲۷ شهریور ۱۳۹۹جداً که برام جالبه
یا من خیلی بد سلیقه هستم یا دوستان در حق این طراحی اِجحاف میکنند .
این نسل اط توسان به سبب چنین جهشی ، جای تبریک داره که درسته از نمای جلو شباهت بیانکاری به یکی از مدلهای مرسدس بنز داره ، اما واقعاً خوب کار کرده و به نظرم زیبا شده .
به نطرم اگر رنگ مشکی و سفید این طراحی را در جلو چشمتون تجسم کنید ، به زیبا بودنش پِی ببرید .
درسته که هیوندای خواسته متفاوت طرح بزنه ، اما به نظرم هرچی در جسورانه و متفاوت کردن سانتافه سوناتا آزرا الانترا گند زده ، در طراحی توسان خوب عمل کرده و به نطر من زیباست .
انتظار من از هیوندای ، همین جسارت در طراحی هست .
اما به نظر من ، بهترین کرهای ، شرکت کیا هست که معقولانه خودرو طراحی و تولید میکنه .
اشکان
۲۷ شهریور ۱۳۹۹آفتاب از کدوم طرف طلوع کرده که نوید داره از هیوندای خوب میگه ؟؟؟
NAVID۰۰۹۸
۲۸ شهریور ۱۳۹۹من از طراحی تعریف کردم و متفاوت بودنش ، از کیفیت تعریف نکردم .
تجربه ثابت کرده ، کیفیت کرهایها هیچگاه افزایش پیدا نمیکنه و تمام متریال جنبه نوازش چشمها را دارد !!!
وقتی صحبت از کیفیت میکنیم ، یعنی جنس به کار رفته در مواد متریال اجزای خودرو چه ظاهری چه فنی .
فقط برای مثال میگم :
یه دست به جنس چرم صندلیهای کرهایها بزنید و یک دست هم به جنس صندلیهای ژاپنیها بزنید تا تفاوت را احساس کنید ، البته اگر جنس شناس باشید و متوجه جزئیات شوید .
Amir Machine
۲۷ شهریور ۱۳۹۹آخه تمایز به چه قیمتی؟
این چه طراحیه؟
پُر از خطوط تیز و شلوغ، چند دقیقه که بهش نگاه میکنی چشم رو خسته میکنه اینقدر که شلوغ و درهمبرهمه
مقایسه کنین با طراحی فولکسواگن تیگوآن که هنوز زیبا و چشمنوازه
زیبایی و ماندگاری همیش تو سادگیه، نه این همه خط و خطوط
Sina
۲۷ شهریور ۱۳۹۹یا گلف نسل قبل ، با یه طراحی ساده و زیبا
به نظرتون چرا همه میگن زیبا ترین ماشینای دنیا فراری های قدیمی هستن؟ دلیلش سادگیه
حسین
۲۷ شهریور ۱۳۹۹طرح ماندگاری نیست و خواهیم دید تا یک سال دیگه فیس لیفت سنگینش میاد بیرون. همونطور که در مورد سانتافه، النترا و آزرا همین اتفاق افتاد.
رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
MehdiTurbo
۲۷ شهریور ۱۳۹۹اره به نظر منم خیلی جذاب طراحیش ولی ماندگار نخواهد بود کلن طراحی های تیز و تند ماندگار نمیشند واسه همین طراحی های بنز و بی ام و قدیمی مک لارن p1 و … ماندگار شدند چون در عین جذابیت سادگی دارند هنوز طراحی ۵۳۰ برای من خیلی جذاب.
علی-کیوج
۲۷ شهریور ۱۳۹۹هر قدر طراحیه بیرونیش کج و کوله است طراحی داخلیش صاف و یه دسته
اصلا داخل و بیرونش همخونی نداره!
AMG_S73///
۲۷ شهریور ۱۳۹۹واقعا این یک انفجاره
آخه این چیه
اون توسان زیبا کجاست؟
اون توسانی که دل میبرد کجاست؟؟؟
هیوندای بد جور خرابکاری کرد بدجور
اون از النترا و آزارا و سانتافه و سوناتا
اینم از توسان
دلم میخواد کسی که اینو طراحی کرده بگیرم خفه کنم…..///
سورنا
۲۷ شهریور ۱۳۹۹خدایی طراحی قبلی خیلی بهتره
شبیه النترا شد که اون طرح مثلثی و تیز رو برای چراغاش داد و فک نکنم حتی ۱۰۰ تا دونه فروخته شده باشه از بس داغون بود و سریع تغییرش دادن
دی جی70
۲۷ شهریور ۱۳۹۹هنر دست هنرمندان است بس شما رولز لویس ببینید یه عمر ساده شیک داره تولیدمیشه
MAF
۲۷ شهریور ۱۳۹۹عزیز تو داری رولزرویسو بایه ماشین شهری مقایسه میکنی :/
Amirreza
۷ فروردین ۱۴۰۰تو رولز رویسی که هزار برابر اینه رو داری با این مقایسه میکنی؟??
Alireza
۲۷ شهریور ۱۳۹۹خدایی اصلا حتی طرح چراغها رو هم بذاریم کنار استایل مدل قبلی اسپورت تر و عضلانی تره
زیزیگولو
۲۷ شهریور ۱۳۹۹نسل جدیدش خیلی خوشکلتره
رامتین
۲۷ شهریور ۱۳۹۹بنظرم در کل پسرفت داشته، همانطورکه سری۴ هم اینطور بوده. البته منظور در طراحیه نه عملکرد. توجه کنید متفاوت بودن و جدید بودن، بهیج وجه معنیش بهتر بودن نیست.
MAF
۲۷ شهریور ۱۳۹۹داخل همه مرسدسا یه شکل شده
داخل همه بی ام و ها یه یه شکل شده
داخل خیلیا بجز هیوندای و چنتای دیگه
من واقن درک نمیکنم
همه از محصولای هیوندای بد میگن
بقیم لایک میکنن :/
بابا
یکی نیس ببینه
داخلشو چقد لوکسو باکیفیته
قیمتشون کمه
مرسدس 6 برابر این پولو برا همین کیفیت میگیره
تازه پایینتر
بعدشم
نکات مثبتو شما نگا نمیکنین
برف پاککن مخفی عقب
چراغای جدید
انجین 2.5 لیتری
ظاهر جذاب (حداقل بنظر من)
تازه اینا فقد توسان بودن
بقیشونم خیلی عالین
فقد نیستش کسی که
هیوندایو یذره درک کنه
ارشیاsvj
۲۷ شهریور ۱۳۹۹این طراحا هر روز دارن سوخت های موشک جدیدی امتحان میکنن
تا به ژرفای فضا برسن.
اخه چی بگم من از این…
بدبختی انقد زشته نمیشه توصیفش کرد چیه!!!!
شبیه هیچ چیز زشت یا خوشگلی نیست
ولی خیلی حال به هم زنه!!!!?????????????????????????????♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️
MAF
۲۸ شهریور ۱۳۹۹نارحتم کردی داداش :(