هیوندای از یک بازیگر سیاهیلشکر در صنعت خودرو به رقیبی باهوش در بازار جهانی تبدیل شده و طرز نگاهها به خود را تغییر داده است. طیف محصولات این شرکت بسیار متنوع بوده و هیوندای از خودروهای کوچک ارزانقیمت تا شاسی بلندهای ممتاز را عرضه میکند و هماکنون نیز با عرضهی مدل آیونیک وارد محدودهی خودروهای سبز شده است.
آیونیک اولین مدل هیبریدی هیوندای است که در انگلستان عرضه شده و به همراه مدلهای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید. این مدل آیونیک با استفاده از پیشرانهی ۱.۶ لیتری بنزینی مرسوم و واحدی الکتریکی تلاش داشته تا مجموعهای کممصرف را با بهای مناسب عرضه کند. این روش اصلاً جدید نیست چراکه تویوتا پریوس سالیان سال است که از چنین متدی بهره میبرد و جدیدترین نسل آن تأثیری عمیق بر این بخش از بازار داشته است.
شاخبهشاخ
ارتباطات
سیستم مولتیمدیای سفارشی Touch 2 with Go تویوتا توانایی تبدیل گفتار به نوشتار را دارد و همچنین میتواند از برنامهی Google Street View پشتیبانی نماید. هرچند سیستم بکار رفته در آیونیک اتصال بهتری با گوشی برقرار کرده و سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی در تریم های میانی و بالاتر بهصورت استاندارد وجود دارند.
گیربکس
گیربکسهای CVT در سالیان گذشته بدنام بودهاند اما گیربکس بکار رفته در پریوس میتواند این تفکر را عوض کند. این گیربکس تغییر بین قدرت بنزینی و الکتریکی را به خوبی مدیریت کرده و شتاب گیری نرم و بدون وقفهای را فراهم میکند. گیربکس DCT آیونیک پاسخگوتر اما ناهنجارتر است.
شخصیسازی
بازار نشان میدهد که خریداران خودروهای هیبریدی عموماً علاقهای به شخصیسازی خودرو ندارند اما پریوس به خریداران این پیشنهاد را میدهد که خودروی خود را مطابق سلیقه سفارش دهند. از جمله این موارد میتوان به مه شکنها با طراحیهای متفاوت، رکابهای جانبی و جزئیات سپر عقب اشاره کرد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: تویوتا پریوس
خودروهای هیبریدی باید راندمان احساسبرانگیزی را ایجاد کنند و تویوتا روی کاغذ و در دنیای واقعی آیونیک را شکست میدهد. پریوس گرانتر است اما مشخصات برجستهتری داشته و به علاوه کابین این خودرو جادارتر از آیونیک است. پرفورمنس پریوس نیز بهتر است و سواری خودرو نیز رفاه خوبی دارد. چهارمین نسل این خودرو یعنی اینکه پریوس کاملترین خودروی هیبریدی است.
اولین تلاش هیوندای در بخش هاچبک های خانوادگی هیبرید خوب بوده است. آیونیک کاربرد زیادی را با بهایی مناسب عرضه میکند و البته تجهیزات زیادی نیز دارد. هرچند پیشرانه الکتریکی و بنزینی این خودرو به خوبی پریوس با یکدیگر جفت نشدهاند و البته راحتی آن نیز به پای پریوس نمیرسد. اگر کارایی مناسب با پول پرداختی مدنظر شماست آیونیک نیز میتواند در لیست خرید شما جای بگیرد.
دیگر گزینه ها در این بخش
کیا نیرو
قیمت: 22795 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری
نیرو از همان قوای محرکهی آیونیک استفاده میکند بنابراین نقطهضعفهای این خودرو را نیز دارد. اگرچه که این خودرو گرانتر است اما استایل زیباتر یک شاسیبلند هیبریدی جذبکنندهی خریداران زیادی که خواهان شاسیبلندی هیبریدی با هزینههای کم هستند خواهد بود.
فولکسواگن پاسات بلوموشن
قیمت: 23560 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۸ لیتری ۱۱۸ اسب بخاری
این خودرو در روی کاغذ نمیتواند با دو رقیب ساخت تویوتا و هیوندای از نظر راندمان رقابت کند اما پاسات بلوموشن هنوز هم از نظر آلایندگی رتبهی خوبی داشته و در هر کیلومتر تنها ۹۵ گرم دیاکسید کربن تولید میکند. اگر فضای زیاد و توانایی حرکت در مسافتهای زیاد را بدون هزینههای کمرشکن میخواهید، فولکسواگن پاسات بلوموشن یک خودروی اقتصادی فوقالعاده است.
تویوتا پریوس Business Edition | هیوندای آیونیک هیبرید پریمیوم SE DCT | |
قیمت مدل تست شده (پوند) | ۲۶۲۹۰ | ۲۴۱۶۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۴۰/۱۷۶۰/۱۴۷۰ | ۴۴۷۰/۱۸۲۰/۱۴۵۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱۷۹۸ سیسی و واحد الکتریکی | ۴ سیلندر ۱۵۸۰ سیسی و واحد الکتریکی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۲۱ | ۱۳۹ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۲ | ۲۶۵ |
گیربکس | CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته ی DCT، دیفرانسیل جلو |
حجم باک سوخت (لیتر) | ۴۳ | ۴۵ |
ظرفیت محفظه بار (لیتر) | ۳۴۳/۱۵۵۸ | ۳۵۰/۱۵۰۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۷۵ | ۱۳۷۰ |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۳ | ۱۰.۳ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۹ | ۱۸۵ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۳/۲.۹/۳.۱ | ۳.۴/۳.۶/۳.۴ |
MPH
۱۹ آبان ۱۳۹۵به آیونیک رای دادم نه به خاطر خوب بودنش فقط چون از پریوس خوشم نمیاد
Nima
۱۹ آبان ۱۳۹۵پریوس رو برای 10 دیقه تست کردم واقعا ماشین باخالی بود از نزدیک قیافش خیلی قشنگ تره.(اونایی که دیدن و از نزدیک سوار شدن احتمال زیاد بام هم نظرن) کیفیت اجزای داخلیش هم خوب بود واقعا و در کل یه ماشین متفاوت بود حتی برام متفاوت تر از سواری s500 چون همون طوری که توی عکس میبینید دندش هم کلا انگار از یه دنیای دیگه اومده.
ردیف عقب صندلیش ننشستم ولی جلوش کاملا جادار بود.
Elemento
۱۹ آبان ۱۳۹۵من پریوس مشکی همین امروز از نزدیک دیدم .
داخل ماشین رو هم نگاه کردم
بدون اغراق میگم :
زشت تر از اون چیزی بود که در عکس ها دیده بودم و فکر میکردم.
Nima
۱۹ آبان ۱۳۹۵مجید جون خوب منم در کل نمیپسندم طراحیشو ولى نمیدونم چرا احساس کردم از عکساش بهتره. حداقل فضاى داخلش.
Elemento
۱۹ آبان ۱۳۹۵نیما جان قصدم مخالفت با شما و جسارت نبود داش
چون کامنتم به کامنتت مرتبط بود زیر همون جواب دادم .
به نظرم خوبه که نظرات موافق و مخالف کنار هم باشن .
.
وگرنه نظر شما روی چشمای من جا داره
Nima
۲۰ آبان ۱۳۹۵قربونت مجید حون جسارت کدومه عزیزى. آره منم با حرفت موافقم.
کاش همین طورى که میگى باشه بدون جنگ و دعوا?
سامان اذری
۱۹ آبان ۱۳۹۵نیما داش منم توش نشستم اتفاقا قیافشو خیلی پسندیدم
فقط باس یکم بهش عادت کرد مثل نیسان جوک
ضمنا ظاهر پریوس بخاطر ایرودینامیک بودنشه که تو دنیای خودرو سازی جزء بهترین خودروهاست که از کمترین ضرایب درگ برخوردارند
اینم عکسش که خودم از نمایندگی ایرتویا انداختم.
http://uupload.ir/files/4nru_20161025_000512-01.jpeg
Mohamad
۱۹ آبان ۱۳۹۵خودروهای تویوتا همه بلااستثناء از نزدیک که میبینی ابهت دارن و از رو عکس نمیشه در موردشون قضاوت کرد.
شما کمری از نزدیک میبینی یا از کنارت رد میشه چشمات بهش دوخته میشه ولی از رو عکس براحتی میگی این چیه دیگه و از تویوتا بعید بود و این حرفا..
sunmartin
۱۹ آبان ۱۳۹۵من اگه این دو گزینه را داشتم 100% هیوندای آیونیک را انتخاب میکردم
طراحی بسیار زیباتر و اکتیوتر انجین قدرتمندتر طراحی تریم داخلی بسیار گیراتر و قیمت کمتر
Bavaria
۱۹ آبان ۱۳۹۵تجربه تویوتا رو به همه اینا ترجیح میدم
YAS
۱۹ آبان ۱۳۹۵تا حالا چیزای عجیب زیادی دیدم و باهاشون کنار اومدم اما هیچوقت نتونستم با کیلومتر شمار وسط و خالی بودن فضای پشت فرمون کنار بیام.واقعا متنفرم از این کار.و نمیدونم چرا خیلی از ماشین های خوب این کارو میکنن.مثل مینی و تویوتا و…
Scuderia Italia
۱۹ آبان ۱۳۹۵دقیقا.
بهترین قسمت ماشین رو بلااستفاده گذاشتن.
Kamran cooper
۲۰ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز مینی که صفحه کیلومترش پشت فرمونه
فکر کنم شما مانیتور و سیستم اطلاعات و سرگرمی دایره شکلش رو میگی
parham
۱۹ آبان ۱۳۹۵من این ماشین رو خیلی دوست دارم ولی استفاده از این ماشین فرهنگ خودش رو می خواد مثلا کمک به کاهش آلودگی هوا و غیره…….ولی تو ایران حاضرن این ماشین رو برای حرف مردم نخرن. طراحی خاص این ماشین و درک خلاقیت و نبوغ در این اتومبیل را خیلی از ایرانی ها درک نخواهند کرد.
pooriya
۲۰ آبان ۱۳۹۵صد در صد هیوندای میپنسندم میدونم تویوتا تجربه ش بیشتره و ماشین بهتری میسازه ولی اکثر محصولات این شرکت به شدت زشت و بد طراحی شدن هیوندای هم همچین دست و پا بسته نیست و از همه نظر فوق الاده هست خوصوصا طراحی و دیزاین ماشین بسیار حرفه ای تر و بهتر از تویوتا هست نکته جالب اینکه در عکس تویوتا از گوشی ساخت کره سامسونگ اس سون برای نشون دادن قابلیتهای ماشین استفاده شده این یعنی دنیا تکنولوژی و صنعت کره قبول داره
بهزاد
۲۰ آبان ۱۳۹۵آقایی اون گوشی برای فرد آزمایشگر هست و داره محل قرار گیری و شارژ و اتصال با خودرو را تست میکنه.
هومن
۲۰ آبان ۱۳۹۵پایین تر بودن گشتاور پریوس بخاطر استفاده از چرخه آتکینسون و بالا بودن راندمان تا ۴۰ درصد است. تأمین گشتاور به عهده موتور الکتریکی گذاشته شده. در نهایت فکر نمیکنم در عمل تفاوت محسوسی وجود داشته باشد.
احمد باقری
۲۰ آبان ۱۳۹۵مسلما تویوتا بهتره، حداقل در حال حاضر که اینجوریه.
امین
۲۰ آبان ۱۳۹۵کنسول وسط هیوندای همون کنسول وسط پژو 308ه
nima
۲۱ آبان ۱۳۹۵اتفاقا به نظر من پریوس طراحی خیلی خاص و آینده نگرانه ای داره.خیلی زیبا و خاصه.بلاخره باید یک فرقی بین خودروی بنزینی معمولی و این قبیل خودرو ها باشه.و اینکه نسل جدید پریوس که بعد از این نسل مورد آزمایش اومده واقعا طراحی فوق العاده ای داره و این نسل که چند سال از طراحیش میگذره رو نباید با هیوندای که تازه عرضه شده مقایسه کرد.
سیاوش
۲۱ آبان ۱۳۹۵اون پاسات رو ببینین چقدر خوشگله همون لطفا
مانی
۲۳ آبان ۱۳۹۵قیمت پریوس تو ایران خیلی فضایی شده!اصلا انگار نه انگار که خودروهای هیبردی و الکتریکی هزینه گمرک کمتری دارن!
کامران
۲۳ آبان ۱۳۹۵کی فکر می کرد کره ای ها انقدر پیشرفت کنند به همچین نقطه ای برسند و ماشین هیبریدی تولید کنند و انقدر نظرات و به خودش جلب کنه!!!!!!
دمشون گرم
Kian
۲۹ آبان ۱۳۹۵من همین چند روز پیش سوارش شدم واقعاً عالی تویوتا پریوس و امکاناتش هم خوبه و همین طور مصرفش و به نظر من اصلاً هیوندا قابل مقایسه با تویوتا نیست اینم اولین ماشینی که هیوندا هیبریدی می زنه و تویوتا با پریوس سال هاست که ماشین هیبریدی می زنه
فیصل
۱۵ آذر ۱۳۹۵بعنوان پرچمدار خودروهای هیبریدی تویوتا پریوس باید منحصر بفرد بماند. روزی میرسه که مصرف کنندگان خودروهای هیبریدی برندهای دیگه مث همین هیوندا و کیا وقتی از تکنولوژی ماشینشون میخوان برای دیگران استفاده کنن با تاریخچه پریوس شروع میکنند بدون اینکه حرفی از ظاهر خودرو بزنند. پریوس همیشه قابل تحسین خواهد بماند همانطور که هواپیمای برادران رایت. احتمالا 50 سال آینده طراحی خودروها هیچ شباهتی به امروز نخواهد داشت. پریوس جلوتر از زمان خودش عرضه شده هم تکنولوژی هیبریدش مخالفان زیادی دارد هم ظاهرش رو خیلیا قبول ندارن اما هر ظاهری داشته باشد دنیای خودروی هیبرید و تکنولوژیهاش همیشه مدیون تویوتا خواهند بود
khabaz
۲۲ دی ۱۳۹۵دقیقا موافقم که طراحی پریوسو نباید با ایونیک مقایسه کرد چون طراحیه پریوس برای چند سال پیشه زمانی که کره ای ها اصلا خوذروی هیبریدی تولید نکرده بودن شما پریوس پرایمو با اون مقایسه کنید واقعا محشره