واقعیت آن است که در جامعه ما خرید و نگهداری خودرو برای هر شخصی– البته بهجز آنانی که از پولهای بادآورده و ….. برخوردارند – با دردسرها و معضلات فراوانی توأم است که مهمترینش هم عبارتاند از: بی نظمی و بدقولی در هنگام تحویل خودرو، خدمات پس از فروش آشفته و ناکارآمد، جاده های پردستانداز و بسیار شلوغ و پرترافیک، رانندگی فوقالعاده خطرناک و شاید جنونآمیز برخی اشخاص و….. که همه این موارد دست در دست یکدیگر آب سردی را بر آتش اشتیاق آدمی میریزند و او را از هر آن چه که به خودرو ارتباط مییابد سخت دلزده میسازند چه برسد به خرید آن! اما چاره چیست و آیا اصلاً امروزه میتوان بدون خودرو امور روزمره و جاری خود را- آنهم در کلانشهرها و در غیاب یک سیستم کارآمد حمل و نقل عمومی- سامان داد و پیش برد؟ مسلم است که انجام این فعل حتی اگر هم شدنی باشد با دشواریهای فراوانی همراه است. پس فعلاً تنها راهحل باقی مانده همان خرید خودروست! حال فرض نماییم که پس از سالها توانستهاید به مقدار متنابهی پول دست یابید، البته نه به آن اندازه که وارد قلمروی لوکسهای ژرمنی و ژاپنی شوید، بلکه تا آن حد که بتوانید به بخشی از آمال و خواسته های خویش جامه عمل بپوشانید. منظورم بازه قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که گرچه صاحبان این مبلغ را میتوان از قشرهای مرفه جامعه بهحساب آورد ولی نه آنقدر که به تمامی آنان را دولتمند و ثروتمند بهحساب آوریم، آنهم در زمانه ای که قیمت یک باب مغازه چند متری از مرز چند میلیارد نیز عبور نموده است!
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۳ از ۵
هیوندای الانترا یک سدان جمعوجور است که توسط یک سازنده کره ای ساخته میشود و هماکنون نیز در پنجمین نسل خودش ارائه میگردد. این خودرو در برخی از بازارها با نام آوانته عرضه میشود. هیوندای الانترا در دو نسخه سدان و کوپه در دسترس مشتریان خواهد بود.
نمای ظاهری
در گذر سالها، هیوندای الانترا به نحو شایسته ای تکامل یافته و در پنجمین نسل خودش، طراحی سیال گونهاش را به رخ بینندگان میکشد. در بخش جلو، چراغ های بزرگ، کنارههای بدنه را فرا گرفته که به همراه جلو پنجره شش ضلعی به آن کمک میکند تا به عنوان بخشی از خانواده هیوندای هویت یابد. بسته به مقدار مبلغی که تمایل به پرداختش دارید، هیوندای، رینگهای ۱۶،۱۷ و ۱۸ اینچی را در اختیارتان میگذارد. تا آنجایی که علم طراحی اجازه میدهد، هم نمونه کوپه و هم سدان از زوایای کمابیش یکسانی در بدنه خود بهره میبرند.
کابین
شباهتهایی که به لحاظ فرم بدنه بین نسخه سدان و کوپه هیوندای الانترا وجود دارد، به درون کابین آنها نیز سرایت نموده است. داشبورد به دو بخش مجزا تقسیم میشود که در بخش بالایی آن از مواد اسفنجی محکم اما در عین حال لطیف استفاده گشته و ناحیه زیرین آن نیز به حد بیرویه ای با پلاستیکهای سخت آراسته شده است. از بیشمار نوآوریهایی که در کابین این خودرو بکار رفته میتوان به دریچههای سیستم تهویه مطبوع آن اشاره نمود که به نحو عجیبی بالاتر از لبههای داشبورد و کمی پایین و همتراز با سینه راننده و سرنشین جلو قرار گرفته است. گرچه در صندلیهای عقب آن فضای مناسبی جهت استقرار پاهای سرنشینان وجود دارد، اما همین بخش، از فضای کافی برای سر مسافران برخوردار نیست.
تجهیزات
در بالاترین رده، هیوندای الانترا با میزان درخوری از لوازم رفاهی عرضه میشود. این تجهیزات عبارتاند از کروز کنترل، گرمکن فرمان به همراه کنترل سیستم صوتی بر روی آن، دکمه استارت و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای.
آنچه در این خودرو ارائه میشود
هم نمونه سدان هیوندای الانترا و هم نسخه کوپه آن، از پیشرانههای یکسانی بهره میبرند. نخستین آنها یک موتور ۱.۶ لیتری است که توانی معادل ۱۲۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتن متر را ارائه میدهد و دومی نیز یک پیشرانه ۱.۸ لیتری است که خروجی توان آن برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل ۱۷۸ نیوتن متر است. هر دو پیشرانه به همراه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشوند.
جمعبندی نهایی
در محدوده قیمتی بین ۵۱/۰۰۰ الی ۷۳/۰۰۰ درهم، هیوندای الانترا چهره رقابتی سختی را از خود در برابر رقبایی همچون تویوتا یاریس و نیسان سانی نشان میدهد. با این وجود، تا آنجایی که ظاهر خودرو و تجهیزاتش دغدغه اصلیتان را تشکیل میدهد، هیوندای الانترا بهراحتی میتواند همتایانش را به چالش کشد.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTO MIDDLEEAST»ویژگیهای به مراتب برتری نسبت به همتایانش در آن وجود دارد.
نمای ظاهری بهتر نسبت به رقبا.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت AUTO MIDDLEEAST
الانترا کوپه به هیچ وجه خودرویی اسپرتی نیست و فاقد پدالهای تعویض دنده است.
میزان فضای سر برای سرنشینان عقب، به حد کافی نمیباشد(در هر دو نسخه کوپه و سدان).
مشخصات فنی
نمونه ۱.۶ لیتری:
حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
توان:۱۲۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۱۱.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
نمونه ۱.۸ لیتری (عرضه شده در ایران):
حجم موتور: ۱۷۹۸ سی سی
توان: ۱۴۸ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۷۸ نیوتن متر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون مجهز به فنرهای لول و ضربهگیر گازی
سیستم تعلیق عقب: مستقل، محور پیچشی
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۳۰/۱۷۷۵/۱۴۴۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
وزن: ۱۲۱۰ الی ۱۳۲۰ کیلوگرم
حجم باک: ۵۰ لیتر
ایمنی
کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا
این خودرو در انستیتو بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) نیز تست شد و در اکثر آزمونها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو، حفاظت از سر و صندلیها و نیز برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) بالاترین امتیاز یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود و تنها در تست همپوشانی کوتاه (برخورد از کناره جلویی خودرو) نمره قابل قبول (ACCEPTABLE) را کسب کرد.
دارای ۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS (ترمزها چهار چرخ دیسکی میباشد)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
پشتسری فعال و هوشمند
برخی از تجهیزات رفاهی این خودرو
سانروف دو حالته به همراه سیستم ایمنی (در برخی از منابع ۴ حالته نیز ذکر شده است)
سیستم مدیریت پیمایش (TRIP COMPUTER)
کنترل اتوماتیک چراغها (AUTO LIGHT)
مجهز به کلید هوشمند و استارت دکمه ای و سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
کروز کنترل بر روی فرمان
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان با قابلیت پاسخگویی به تماسهای تلفنی از روی فرمان، پورت USB،IPOD،AUXILIARY
مجهز به قفل بالابر شیشهها
مجهز به سیستم ECO DRIVING
دوربین دید عقب با قابلیت نمایش بر روی آینه مرکزی
مجهز به پانل نمایشگر اطلاعات (سوپر ویژن)
تنظیمات برقی صندلی راننده
روکش چرمی صندلیها
گرمکن صندلیهای جلو و عقب
گرمکن فرمان
خروجی برق (جلو) مستقل از فندک
مجهز به سنسور باران
سیستم راهنمای پارک به همراه سنسورهای پارک جلو و عقب
سیستم ضد یخ برفپاککن و ضد بخار اتوماتیک شیشهها
قیمت
قیمت در ایران: ۱۲۳.۶ میلیون تومان (نمونه ۱.۸ لیتری – ثبتنام در نمایندگی)
قیمت در امارات: نمونه ۱.۶ لیتری (۵۱,۰۰۰ درهم) – نمونه ۱.۸ لیتری (۷۳,۰۰۰ درهم)
متین
۲۵ فروردین ۱۳۹۴ماشین زیباییه و طراحی زیبا و خیره کننده ای داره … البته ای کاش هر دو مدلش تو ایران عرضه میشد تا تنوع مدلی به وجود بیاد و یکمی قیمتش پایین تر بیاد …
حامد
۲۸ فروردین ۱۳۹۴سلام دوستان ..شما بین سوزوکی کیزاشی و النترا کدومو انتخاب میکنین؟؟
احمد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۴قطعا النترا
شک نکن
REZA
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام به همگی من موندم سوناتا اتاق قدیم بگیرم یا النترا تویوتا بهتره ولی ارتفاش پایین لطفا منو راهنمایی بکنید من ماشینی حدود قیمت 70و80 پول دارم با تشکر از شما
رضا
۱۰ تیر ۱۳۹۴دوستان به نظر شما بین النترا 2014 با کارکرد حدود 30000 تا و سوناتای 2011 با کارکرد 100000 تا کدوم بهتره؟
رامتین
۳۰ آذر ۱۳۹۴النترا 30000 تا قطعا بهتره
امیر
۸ مرداد ۱۳۹۵موتور مهم ترین چیز ماشینه.الان آلمان بی ام و ایکس 1 میزنه با موتور 2000 ،150 اسب بخار.ژاپن هم مزدا 3 میزنه با موتور 2000، 150 اسب بخار.ولی کره ی جنوبی النترا میزنه با موتور 1800، 150 اسب بخار.تکنولوژی کره از ژاپن و آلمان تو موتور بیشتره.اقایونی که میگن کره ای آشغاله قول میدم دستشون به دستگیره ی در ماشین کره ای هم نخورده چه برسه نظر بدن.الان خودم النترا 2014 دارم :ماشین از نظر نرمی موتور که حرف نداره،تعلیق عالی،گیربکسش اونقدر نرمه که فک میکنی ماشین همیشه تو یه دندست،از نظر زیبایی که باید بگم هیچ ماشینی به گرد پاش نمیرسه(تو عکسو ول کنید از نزدیک یه چیز دیگس لامسب)،با بنزین سوپر صفر تا صدش حدود 10.5 میشه که نسبت به حجم موتور واقعا عالیه،ماشین خیلی فرضیه و تعادل بالایی سر پیچ داره،نسبت به قیمتش از نظر امکانات حرف نداره،طراحی داخلی محشره،با یه نیش ترمز ماشین میخ کوب میشه،ابعاد شیشه ها بزرگه و دید عالی مصرف کم،تو جاده ی کفی 215 تا میره،از نزدیک که نگاش میکنی اونقدر زیباست که آدم نمیفهمه بزرگه یا کوچیک،تو شب بیشتر از اونی که پولشو دادین خودشو نشون میده،ای اس پی خاموش فرمون حالت کامفورت دنده روی دستی سرعت 50 چرخش فرمون ترمز دستی بالا و خیلی راحت دریفت میکشه،سه ماهه دارم با این عروس کیف میکنم.هر کی میخاد بخره شک نکنه.عالیه بخدا
سهیل
۲۴ مهر ۱۳۹۵ماشین نرم خوبی. شتاب عالی. گیربکس خیلی نرم و بدون ضربه دنده تعویض میکنه. تنها مورد منفی ک شاید در نسبت به رقبا داشته باشه ترمزهاشه که یکم ضعیف تره.
Mohammad
۵ آبان ۱۳۹۵سلام به نظر شما بین مزدا ۳ سدان ۲۰۱۵ با النترا سدان ۲۰۱۶ کدوم بهتره
محمد
۲۶ فروردین ۱۳۹۶النترا عالیه
فرزين
۱۵ مرداد ۱۳۹۶الانترا میشه گفت هیچ نکته منفی در مقایسه با ماشینهای هم تراز نداره فقط کره ایها یه عادت بد دارن اونهم فاق لاستیک کوتاهه که باعث شد منم مجبورشم فاق لاستیک رو بیشتر کنم ولی برام ۲ تومن اب خورد لاستیک کومهو فاق ۴۵ روش بود که یه کم روی دست اندازها احساس بدی داشت البته منظورم ترکهای اسفالت بود به جاش ۴ حلقه لاستیک دانلوپ فاق ۵۰ انداختم عالی شد ولی نزدیک ۱ میلیون و هفتصد اب خورد چون همه لاستیک فروشهای خ ملت میدونن که نقطه ضعف این ماشینهای کره ایه و حسابی دندون تیز میکنن
09159400075
۱۰ فروردین ۱۳۹۷سلام وقت بخیر
من میخوام حدود 90 تومن هزینه کنم چه ماشینی پیشنهاد میدین؟؟
النترا. مزدا3.اکسنت.سراتو اپشناتل 2000_ کمری سانتافه 2007 _ سوناتا. ازرا؟؟
ممنون میشم راهنماییم کنید