سرویس ضد انحصار روسیه به هیوندای برای خرید کارخانه جنرال موتورز در سنت پترزبورگ چراغ سبز نشان داد.
سازمان ضد انحصار این کشور روز دوشنبه اعلام کرد درخواست احتمالی هیوندای برای خرید این کارخانه را تائید میکند. ماه پیش بود که زیرمجموعه روسی هیوندای تائید کرد گفتوگوهایی برای خرید این کارخانه صورت گرفته اما جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است.
کارخانه جنرال موتورز در سنت پترزبورگ ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد. این کارخانه در سال ۲۰۰۸ تأسیس اما در سال ۲۰۱۵ تعطیل شد که دلیل آن تصمیم جنرال موتورز برای کاهش عملیات تولید خود در برخی بازارها بوده است. سرمایهگذاری جنرال موتورز در این کارخانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بوده و از جمله محصولات تولید شده در آن میتوان به شورولت کروز، دومین نسل شورولت تریل بلیزر و اوپل آسترا اشاره کرد.
موضوع جالب اینکه هیوندای و کیا قبلاً کارخانهای در سنت پترزبورگ با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه را داشتهاند. این کارخانه اقدام به تولید شاسیبلند هیوندای کرتا و سولاریس و همچنین کیا ریو میکند. کرهایها ظاهراً به دنبال خرید دومین کارخانه هستند تا کراس اوورهای بیشتر از جمله توسان را بسازند.
این خودروسازان کرهای سال پیش بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در روسیه به فروش رسانده که بیشتر از فروش غول خودرویی روسیه یعنی آوتوواز بوده است. نیمه اول امسال نیز فروش ترکیبی هیوندای و کیا به ۱۴۵۰۷۱ دستگاه رسیده است.
بازار خودروی روسیه تحت تأثیر شدید بحران کرونا قرار گرفته و فروش خودرو در آن کاهش یافته است. انجمن خودروسازان اروپا پیشبینی میکند فروش خودرو در روسیه طی سال جاری میلادی با افت ۲۴ درصدی به ۱.۳۴ میلیون دستگاه برسد.
زیزیگولو
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ماشینای کره ای خیلی خوب جای پای خودشونو تو بازارای جهانی محکم کردن
حالا یکی
۲۰ مرداد ۱۳۹۹عکس سر تیتر را با این لاستیکهای کوچیکش که میبینم یاد ماشینهای هندی و چینی میافتم. یعنی ببینید ماشین آمریکایی در روسیه تولید بشه چه اتفاقی براش میافته.
رضا
۲۰ مرداد ۱۳۹۹تو خود ایالات متحده با ۱۵ اینچ عرضه میشن. مگه اینکه پول بدی ۱۶ یا ۱۷ بخری. اکثر عکسایی که تو اینترنت میبینی با اپشن ۱۷ اینچ هستن.
بعدم اگه دقت کنی دیفرانسیل و شفت های زیر ماشین پیداست. یعنی این خودرو قابلیت افزایش ارتفاع از سطح زمین رو داره. این عکس تبلیغ همونه.
بعدم هیچ اتفاقی تو کیفیت نمیوفته. چون همین مدلا از روسیه هم صادر میشه هم برا بازار مصرف خودشونه.
سایت https://www.lada.ru برو مدل vesta رو ببین. این مدل دقیقا همون شورلت هست اما با اسم خود لادا.
اگه ماشینو از خود امریکا بیارن قیمتش حدود ۲۵۰ میلیون تومن برا یه شهروند روسیه تموم میشه. اما لادا همون ماشینو با همون کیفیت تولید میکنه قیمتش میشه ۱۶۰ میلیون تومن برا یه شهروند روسی.
با نرخ دلار امروز حدود ۱۶۰ میلیون تومنه. الان لوگان متعلق به ۲۰ سال پیش اینجا بالای ۱۵۰ میلیون تومن معامله میشه.
اگه یه سر به کشورای همسایه زده باشین میبینین چقدر سدان شورلت اونجاها زیادن. یکی از دلایلش همینه. اذربایجان و ارمنستان خودم رفتم. شورلت زیاده. تو اذربایجان خیلی بود. چون روسیه ساخته میشن صادر میکنن.
هم شهرونداشون یه ماشین خوب سوار میشن. هم برا کلی ادم شغل ایجاد شده هم قیمت ماشیناشون ۱۰۰ میلیون کمتر از شرکت مادره. هم صادر میکنن.
و جالب بود همین لادا وستا که همون شورلت هست رو قرار بود ایران داخل ایران تولید کنن. مثل همیشه شرکت لادا وقتی فساد و بخور بخور رو دید پا پس کشید.
و اینکه روسیه تو صنعت واقعا پیشرفتس. روسیه تقریبا ۱۰ سال بعد از کارل بنز اولین ماشینشو ساخت . تنها ده سال بعد.
۱۸۸۶ المان اولین ماشینو ساخت. دومین ماشین رو روسیه ساخت یعنی تو سال ۱۸۹۶.
این مدلهای لادا و مدلای قدیمی روسی زمان خودشون واقعا پیشرفته بودن. اما بعدش کشور دچار کمونیسم حاد شد و خلاقیت از بین رفت. بعد از فروپاشی دیوار برلین و فروپاشی شوروی شرکتهای تقریبا ورشکسته ی روسیه دیدن نه دولتی هست بهشون مثل سابق پول بده تا سرپا بمونن و نه مردم مثل سابق از ماشینای وطنی استقبال میکنن. وقتی شوروی فروپاشید کشور روسیه دست به اصلاحات اقتصادی وسیعی زد. واردات با گمرکی عادلانه ازاد شد. تو همون سال نصف ماشینای فروخته شده تو روسیه همه خارجی بودن. شرکتای روسی مجبور به رقابت شدن. چون تو روسیه ی نوین دولت دیگه مثل سابق پول مفت نمیداد. اینجا بود شرکتای روسی خودشونو برا سیستم بازار اقتصاد وفق دادن و اونایی که خلاق بودن پابرجا موندن. اونایی که مفت خور و تنبل بودن همه ورشکست شدن.
اگه به خود اجتماع روسیه نگاه کنین اون موقعا خیلی از دخترای روسی برا کارهایی میرفتن خارج. کلا روسپی روسی تو دنیا معروف بود. تایلند مثلا از قدیم یکی از کشورای مقصد برا مسافرت دخترای روسی بود. براچی؟ یعنی اقتصاد روسیه اینقدر خراب بود.
به موازات اینا دولت جدید پسا شوروی تو روسیه سیستم اقتصادی غربی رو پیاده کرد. شاید باورتون نشه اما روسیه کمونیست نیست. روسیه یه اقتصاد غربی داره. از سال ۱۹۹۲ کمونیسم و اقتصاد کمونیستی تو روسیه تموم شد.
با تصویب قوانین و رگولاتوریهای اقتصادی جدید شرکتای روسی در واقع دنیا رو جلو خودشون دیدن. دنیایی که هم میتونه رقیب باشه و کل شرکتای روسی رو ورشکست کنه. یا دنیایی که میتونه بازار فروش برا شرکتای روسی باشه و باعث سوددهی و نجاتشون باشه. این دیگه به خود شرکتها بستگی داشت چیکار میخوان بکنن. یا میخوان خلاقیت و نواوری داشته باشن و موفق بشن یا خیر. نهایتا کاری که دولت روسیه میتونست بکنه این بود به صورت وام به شرکتا کمک کنه. مثل سابق پول مفت نمیداد به شرکتا. پول میداد به صورت وام بود. همون کاری که غرب سالهاست میکنه. مثلا تو بحران کرونا المان به لوفتهانزا کلی پول داد. اما به صورت وام بود. دولت المان در عوض پولی که به لوفتهانزا داد سهام از لوفتهانزا گرفت. یعنی پول مفت نداد.
اینجا بود که میشه گفت ستون فقرات شرکتای روسیه محکم شد. شرکتای مفت خور و تنبل ورشکسته شدن. شرکتای خلاق و نواور موفق شدن. حتی شرکتایی مثل لادا محصولاتشو به المان و اروپا صار میکنه.
به mobile.de سر بزنین ببینین لادا موفق شد و حتی به المان صادر میکنه.
نه تنها شرکتای خودروسازی بلکه تو صنایع دیگه هم همین اتفاق افتاد. روسیه کشوری نسبتا جوان با کلی نیروی متخصص بود. اما به خاطر کمونیسم چگونگی مدیریت و استفاده از اینا رو بلد نبود. اما بعد فروپاشی شوروی و اصلاحات اقتصادی دولت روسیه به اقتصاد کاری نداشت. تنها کار دولت نظارت و ایجاد اصلاحات اقتصادی بود و بس. تنها سهم روسیه همون یه مقدار سهام تو شرکتای نفتی و بعضی شرکتای خاص بود. از باقی اقتصاد همون مالیات رو میگرفت و بس. بعد اصلاحات اقتصادی دولت روسیه دیگه کاری نداشت شرکتا تو این عصر جدید چطور میخوان خودشونو اداره کنن. کار دولت تربیت نیروی متخصص برا صنعت بود و بس. همون اموزش. تو اموزش اینقدر پیشرفته بودن وقتی سامسونگ اولین کارخونه رو تو روسیه زد از این نیروهای متخصص متعجب شده بود. یادمه اون موقع میگفتن واقعا عجیبه روسیه با چنین نیروهای متخصص و فنی نمیتونسته رقابت کنه.
اینجا بود که شرکتای خارجی به صورت جوینت ونچور وارد شدن و حتی مدیریت رو تو شرکتا به دست گرفتن. قابل توجه اونایی که مخالف فعالیت خارجی حتی تو مدیریت شرکتا هستن.
و جالب اینه بعد این اصلاحات اقتصادی و تو فاز ورشکستی شرکتهای مفت خور و تنبل تولید خودرو هرسال ۱۵ درصد کاهش داشت. اما این وضع تنها حدود ۳ ادامه داشت. به طور دقیق دو و نیم سال. بعدش . بعد این هرسال و تا همین الان هرسال بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش تولید دارن. و طی تنها ۷ سال تولیدات خودرویی تو روسیه دوبرابر شد. لینک زیر امار کشورا هست
http://www.oica.net/category/production-statistics/2000-statistics/
و جالب اینه تو لینک بالا اندونزی بیشترین افزایش تولید رو داشت. بعدش صربستان. بعدش ایران.
اما تفاوتشون چیه؟ تفاوتشون همون پراید و شورولت هست. روسیه قبلش پراید میساخت. بدبختانه پراید هم ملی نیست. اما روسیه بعد ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ کلا همه چی رو ول کرد. دولت خودش گمرک رو باز کرد. کشور رو باز کرد. اقتصاد رو اصلاح کرد و مردم دیگه چیزی به اسم ماشین ولی یا همون پراید خودمون نخریدن. شرکتا چیزی مثل پراید میساختن مردم نمیخریدن. همون سال اول بعد این اصلاحات ۵۰ درصد ماشینای فروخته شده خارجی بودن. اما ما ول نکردیم. ما افزایش تولید داشتیم اما ما پراید داریم تولید میکنیم. شرکتای روسی به صورت جوینت ونچر مدلای غربی رو میسازه تو کشورش و میفروشه. به طوری که تقریبا تمام ماشینای پرفروش روسیه مدلای شرکتای خارجی هستن اما تو خود روسیه تولید شدن. مثلا لادا که بزرگترین خودروساز روسیه هست رو ما همگی با همون مدلای عتیقه میشناسیم. اما لادا اون لادای کمونیستی نیست. حالا من لادا رو مثال میزنم اما بحثم سر کل خودروسازی روسیه هست.
و به علاوه ی این خیلی از خودروسازای غربی تو روسیه خط تولید دارن و محصول اونجا تولید میکنن.
یعنی روسیه به علاوه اینکه به صورت جوینت ونچر خودرو تولید میکنه حتی به شرکتای غربی خط تولید داده تا بیشتر خودرو تولید کنن.
مثلا همین شرکت جی ام که میخواد خط تولید رو بفروشه تحت قالب شرکت avtovaz فعالیت میکرد. avtovaz یه شرکت روسیه که تو مجموعه کارخونه جاتش ده ها خط تولید داره. هر شرکتی میاد تو یکی از این خطوط مشغول میشه و ماشین تولید میکنه. مدلهای رنو نیسان تو همین خطوط تولید میشن. مثل شرکت مگنا تو اتریش.
شرکتایی مثل فولکس واگن. کیا هیوندایی تویوتا خط تولید دارن. حتی بنز خط تولید داره و سالی ۴۳ هزار ماشین تولید میکنه. اینا به صورت جوینت ونچر نیست. شرکتای خارجی به صورت کاملا مستقل تولید میکنن.
همش طی ۵ سال. تنها ۵ سال طول کشید روسیه از ماشینای قدیمی به خرید و تولید ماشین خارجی برسه.
و ۱۰ تای پرفروشترین مدلای روسیه همه یا ساخت شرکتای خارجی هستن یا با جوینت ونچر شرکتای خارجی ساخته شدن.
و اگه روسیه مثل سابق میخواست تو کیفیت دست ببره و اقتصاد رو مثل زمان شوروی سیاسی کنه به امروز نمیرسید. روسیه فهمید تو اقتصاد نباید دخالت کنه. نباید دست ببره. بازار هرچی خواست همون میشه. تو اقتصاد بازار محور یه شرکت اصلا نمیتونه تو کیفیت دست ببره. دست ببره مردم نمیخرن. بازار ازاد یه مارکت یا بازار مدلسازی و پیش بینی و احتمالاته.
حالا این روسیه هست. کشورایی هستن که حتی موفق تر عمل کردن. نه تنها تو خودرو بلکه تو همه زمینه ها. مثل چک. مثل لهستان. مثل اندونزی. مثل مالزی. مثل ترکیه. مثل مصر. مثل تونس. مثل کنیا.
راستی قرار بود مالزی بشیم. اقا چی شد پس؟ بله از اتاق فرمان اشاره میکنن برین دعا کنین سومالی نشیم.
واقعا تعجب میکنم چطور بعضیا شعار میدادن ژاپن اسلامی میخواییم بشیم. شاید به نسل ما قد نمیده. ما که نبودیم یا کوچیک بودیم و سر در نمیوردیم.
دانشجوهامون همه فرار میکنن میرن خارج. پزشکا و پرستا همه میرن. بیشتر از المان پزشک و پرستار تربیت میکنیم اما هنوز که هنوزه با سومالی مقایسه میشیم. یه سر به کانادا بزنی میبینی چقدر ایرانی مهاجرت کردن و اونجا مشغول تدریس تو دانشگاها و شرکتای کانادایی و غربی و امریکایی و اروپایی شدن. فکر نکنین این افتخاره ها.
مثلا هندیها میرن امریکا درس میخونن برمیگردن کشورشون و تو isro مشغول میشن و مریخ نورد میفرستن. شرکتایی مثل اینفوسیس رو میسازن و یکی از قطب های ict و علوم کامپیوتری میشن. گوگل مایکروسافت ای بی ام خلاصه هر شرکت تراز اول دنیا دفتر میزنه تو هند. اونم دفاتر تحقیقاتی.
متخصصای ما کجا میشن؟ اها میرن امریکا و کانادا اونجاها کار میکنن. برین ببینین اکثر کسایی که با بورسیه وزارت علوم رفتن خارج چقدرشون برگشتن. هیچکدوم. فکر نکنین اکثر اینایی که میرن خارج با پول خودشون میرن. بله خیلیا با پول خودشون میرن اما خیلیا بورس میشن. از جیب من و شما هزینه تحصیل تو خارج داده میشه. تا درس بخونن متخصص بشن و برگردن. کی برمیگرده؟ هیچکی. حق دارن.
چون ما نه هند میخواییم بشیم نه روسیه. نه مالزی. نه ترکیه. نه اذربایجان. نه پاکستان. نه بنگلادش.
به لطف برنامه های مختلف شبیه سازی کامپیوتری و فراگیری خودروهای الکتریکی طراحی ماشین الان سخت نیست. ۲۰ نفر تو یه کارگاه میتونه یه ماشین الکتریکی خوب طراحی کنه. نه برا بازار خارج که رقابت زیاده بلکه برا بازار همینجا که دردسر مارکتینگ و رقابت و این چیزام نباشه.
دیدین؟ نمیشه. اولین چیزی که تو ذهن همه میاد اینه که وقتی تو این کشور میشه پراید ساخت و فروخت چرا باید یکی هزینه کنه ماشین بهتری تولید کنه؟
این چیزیه که تو ذهنم اومد. تا وقتی بازار ازاد نداشته باشیم وضع همینه. باید راه روسیه ترکیه مالزی رو بریم. ولو به زور.
meysam
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ماشالا چه پشتکاری داشتی برای نوشتن کامنتی به این بلند بالایی
نامجو
۲۰ مرداد ۱۳۹۹دیگه کاملا مشخصه جنرال موتورز دنبال حاشیه سود خیلی بالاست نه صرفا فروش زیاد. نه به 15 سال پیش که 8-9 تا برند داشت و هر برند بیش از 20 نوع خودروی عموما بی کیفیت رو در تمام بازارهای دنیا به فروش می رسوند، نه به الان که فقط چهار تا برند داره و تمام سواری ها رو از دم تیغ گذرونده و فقط در بازارهای پر سود کار میکنه و انواع خودروهاش محدود شده و برای هر خودرویی که می خواد بیرون بده کلی وسواس به خرج میده.
البته واقعیت اینه که در آینده نزدیک خیلی از خودروسازها مجبورن کم و بیش چنین رویه ای رو پیش بگیرن و دیگه از بریز و بپاش خبری نباشه.