وقتی کراسآور متوسط نسل سوم و محبوب هیوندای سانتافه در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد، تفاوت زیادی با مدلهای قبلی خود داشت. هیوندای به پرسشهای زیادی در آن پاسخ داده بود؛ از جمله این که حداکثر اندازه این کلاس ماشین چقدر باید باشد. بر این اساس تولید سانتافه در دو مسیر اصلی قرار گرفت. سانتافه اسپورت که با اندازهٔ قبلی و با گنجایش ۵ سرنشین، و سانتافه که عنوانی برای خودروهایی بود که فاصله محور چرخهای طولانیتری داشتند و سه ردیف صندلی در صندلی در آنها جای میگرفت که بسته به طراحیهای داخلی، میتوانستند ظرفیت ۶ یا ۷ نفر را داشته باشند. بنابراین، میتوان گفت که سانتافه اسپرت، شکاف موجود در خط تولید هیوندای را پر کرد و خودروی سانتافه جایگزین مدل بزرگتر و مشابه خود، یعنی وراکروز شد.
سانتافههای اسپرت از یک موتور چهار سیلندر ۲/۴ لیتری استفاده میکنند که ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد و این در حالی است که موتور ۲ لیتری توربو ۲۶۴ اسببخاری را نیز میتوان انتخاب کرد. همچنین اگر موتور V6 با گنجایش ۳/۳ لیتر بر روی آن نصب شود، با توجه به فاصله زیاد محور چرخها، قدرتی معادل ۲۹۰ اسب بخار تولید خواهد کرد. به عنوان یک مقایسه، میتوان موتور ۳/۸ لیتری V6 را بر روی مدل وراکروز در نظر گرفت که ۲۶۳ اسببخار قدرت ایجاد میکند. دلیل این امر طراحی و ساخت جدید و استفاده از مواد سبکتر در سانتافه اسپرت است که آن را بیش از ۹۰ کیلوگرم از ورا کروز سبکتر میکند. شرایط اسپرتی این مدل هیوندای، از مدلهای نسل قبل سانتافه بیشتر است و به راحتی میتوان در پیچیدنها، مانور داد.
وزن کمتر، تنها به معنی عملکرد و کنترل بهتر نیست، بلکه مصرف بهینه سوخت را نیز سبب میشود. نیرومحرکه از سیستم انژکتور با پاشش مستقیم سوخت استفاده میکند که برای بهینهسازی مصرف سوخت بسیار مفید است. همچنین میتوان وضعیت را به Active ECO تغییر داد و با محیط زیست بیشتر منطبق شد و مصرف بهینه سوخت را افزایش داد.
مشخصات فنی:
- نوع خودرو: کراسآور شاسیبلند، دو دیفرانسیل
- قیمت مدل تست: ۳۵۹۲۵ دلار (قیمت پایه: ۲۹۴۵۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 با توربو شارژر و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی مستقیم انژکتوری.
- گنجایش: ۱۹۹۹ سیسی.
- قدرت: ۲۶۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۶۴/۷ نیوتن متر در ۱۷۵۰-۳۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک و قابلیتتغییر به صورت دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۹ متر.
- عرض: ۱/۸۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۹ متر.
- وزن کلی: ۱۶۸۱ کیلوگرم.
تست شتاب:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۶ ثانیه.
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۹/۶۳ لیتر در شهر و ۷/۲۲ لیتر در بزرگراه.
- مصرف سوخت در تست: ۹/۱۲ لیتر در صد کیلومتر.
حسن
۲۰ آبان ۱۳۹۲فکر کنم یه مدت دیگه یه دوج رام می دن بیرون می گن اینم هیونداست. پیشرفت خوبی داشته و کم کم داره DNA امریکایی می گیره.
مسعود
۲۰ آبان ۱۳۹۲منم میخوام : (((
Reza
۲۰ آبان ۱۳۹۲2rod bar to
Akse avalio az dodge Ram daghlid kardan
slr722
۲۰ آبان ۱۳۹۲خدایی خیلی این ماشین خوشگله…
خوب تو طراحی کار کردن…
Kurosh
۲۰ آبان ۱۳۹۲تشکر. بعد این همه سما سما، این مقاله حال داد…
LAMBORGHINI DIAM
۲۱ آبان ۱۳۹۲خدایی سانتافه رو خیلی دوست دارم!!!!
amir.t.
۲۰ آبان ۱۳۹۲خیلی شیکه.واقعا ادمو محو خودش میکنه …
امین
۲۰ آبان ۱۳۹۲ماشین خوبیه! از لحاظ طراحی که حرف نداره. این از جمله طراحی هایی هست که بعد از مدتی خسته کننده نمیشه درست مثل وراکروز!!!!! . فقط دریچه کولرش تو ذوقم زد.
.
من یه چیزو نمیدونستم! یعنی این جایگزین وراکروز شده؟ ابن که اس یو وی متوسط هست.
.
مشخصات فنی خوبیه هم داره 260 اسب به نظر من کافیه واسه همچین سایزی.کیفیتش هم که بهتره نظری ندم چون فقط تا 2 3 سال اول خیلی نرم راحت هست.
شاسی بلند های هیوندای بهتر از کیا هست. رقیب اصلی این هم کیا هست.
پس لطفا اینو با تویوتا (هایلندر 2014 اس یو وی متوسط) مقایسه نکنین چون تویوتا بحثش جداست.
علی
۲۰ آبان ۱۳۹۲کره ای ها بدون منم منم کردن به کجا رسیدن اون وقت ماها با این همه شعار و منم منم کردن هنوز توی دهه 70 و 80 میلادی سیر میکنیم و افتخار میکنیم که برای تولید 405 و پراید به خودکفایی(البته از نوع چینی)رسیدیم.
با این روشی که ایران در پیش گرفته در 50 سال آینده هم هیچ تغییری ایجاد نمیشه
amir.t.
۲۰ آبان ۱۳۹۲علی جون ای کاش 50 سال دیگه ایران روبه راه بشه … / با بی عقلی و نداشتن تجربه اقایون ایران رو به 200 سال پیش بردن.و کاری کردن که پراید بشه اولین و اخرین ماشین ما ایرانی ها.وقتی که طرف کارمند شهرداریه و به رعیس جمهور ی کشور تبدیلش میکنن چه توقعی هست و معلومه که کشور کم کم نابود میشه.و وقتی که ازش سوال میپرسن هی با دلقک بازی و مسخره کردن جواب میده چه توقعی از این ادم هست که بتونه ی کشور که پر از اصالت.فرهنگ.تاریخ و …است رو روبه رشد ببره.حرف برا گفتن زیاده …
کرمانشاه
۲۰ آبان ۱۳۹۲انصافا سرعت کره تو رشد از سال 2006 به بعد عالیه. سانتافه تو بازار جهانی هم قیمت خوبی با توجه به سطح تجهیزاتش داره که به لطف گمرک و دلالی تو ایران بالای 200 تومنه
tormoz dasti
۲۱ آبان ۱۳۹۲175ملیونه الان تو اصفهان
یه پسل باهوش
۲۰ آبان ۱۳۹۲علت پیشرفت هیوندا و کیا
قیمت پایین اپشن بالا
چیزی که چینی ها امروز توی بازار ایران دارن پیاده می کنن
و مشتری رو می خورن
به همین سادگی به همین خوشمزگی
حالا یکی نیس با پوس خند به سایپا ایرانخودرو بگه
: شما دنبال همون افزایش قیمتتات باش
کورش
۲۰ آبان ۱۳۹۲از نظر طراحی واقعا زیباست …البته ذات کیا و هیوندائی آمریکائیه..از دلایل موفقیتشون هم همینه..جوینت با بزرگان!!!!
masoud v12
۲۰ آبان ۱۳۹۲هیوندا پیشرفت خوبی طی چند ساله اخیر داشته ولی هنوز برای مثل تویوتا شدنش باید تلاش زیادی بکنه هرچند که از لحاظ طراحی بدنه از تویوتا سرتره برای مثال شما تویوتا کمری جدید رو با قدیم اریون جدید رو با قدیم و همچنین پرادو جدید رو با قدیم مقایسه کنید پی به عرض بنده میبرید که چقدر تویوتا در طراحی های جدیدش دچار افت شده خوب به چراغهای پشت کمری نگاه بکنین ببینین نسبت به کمری نسل پیش چقدر افت طراحی داشته ولی برعکس شما سانتافه جدید رو با قدیم مقایسه کنین که واقعا پیشرفت طراحی خوبی داشته ولی از لحاظ کیفیت هنوز تویوتا نشده.
ویکی
۲۰ آبان ۱۳۹۲به نظر من نسبت به نسل قبلیش خیلی شیکترو جذاب تر شده……!!!
فرامرز
۲۰ آبان ۱۳۹۲ماشین های کره ای دارن به سرعت پیشرفت میکنن اما لزوماْ ارزشمندتر نمیشن چون قبلا میشد بهترین سانتافه رو با ۲۰ هزار دلار خرید اما الآن حداقل ۳۰ هزار تا لازمه. در حالی که ماشین های اروپا در نسل های بعدی چنین افزایش قیمتی ندارن.
mehran911
۲۰ آبان ۱۳۹۲انصافا ماشین خیلی خوبیه هم از لحاظ طراحیه داخلی و بدنه وهم از لحاظ فنی وقیمت این ماشین باداشتن 7 کیسه هوا سیستم کنترل کشش وکنترل ثبات الکترونیکی وکنترل باد تایر ها از رقبایی مثل جیپ پاتروت و مزدا cx-5و ford escape سرتره راستی سرعتش هم 124 مایل یعنی 199 کیلومتر بر ساعته
زیگما
۲۰ آبان ۱۳۹۲رقیبش در قورد اکسپلورر هست
زیگما
۲۰ آبان ۱۳۹۲تویوتا هایلندر رو نابود کرد.آلمان ها هم که رقیبی برای این کلاس ندارن.البته دارنااا ولی فروش نمیره.جالبه بدونید فروش فولکس واگن در امریکا 9 درصد امسال کم شده. off شدی؟
مهدي
۲۰ آبان ۱۳۹۲از جمله سوالهایی که ذهن 75 میلیون نفر را در یک کشور به خود مشغول کرده این است که : « پس ایرانخودرو و سایپا دارند چه غلطی می کنند که بعداز 20 سال هنوز نتوانستند در تولید یک خودروی مونتاژی به خود کفایی برسند؟»
km
۲۰ آبان ۱۳۹۲من کلا از ماشین های کره ای بدم میاد ولی سانتافه نسل جدید خیلی زیباست کاش که حجم موتورش بیشتر بود
ali
۲۰ آبان ۱۳۹۲الان که دستمون بهش نمیزسه ان شاالله 30سال دیگه یدونش و میگیرم بازسازی میکنم سوار میشم
tormoz dasti
۲۱ آبان ۱۳۹۲البته با موتور پیکان!
کیوان
۱۲ تیر ۱۳۹۳بازسازی ش رو خوب اومدی ;-)
اسی 2160
۲۰ آبان ۱۳۹۲من از سانتافه 6 سیلنر خیلی خوشم می آید این اتاق جدید ها خیلی خوشگلن
اسی 2160
۲۰ آبان ۱۳۹۲سیلندر
محسن
۲۱ آبان ۱۳۹۲ما ها فقط یاد گرفتیم که از دیگران انتقاد کنیم و مثلا بیپرسیم که ایران خودرو و سایپا دارن چیکار میکنن؟
ولی از خودمون چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من و شما چقدر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت میکنیم؟
من و شما چقدر به کارمون متعهد هستیم؟
من و شما ساعت کار مفیدمون در طول سال چقدره؟
(کره با حدود 2000 ساعت کار مفید در سال بعد از ژاپن قرار داره که با برنامه ریزیهاشون طی چند سال اینده میخوان جای ژاپن را بگیرن)
حالا کیفیت کار ما ها چیه که ایران خودرو و سایپامون باشه؟
Pooya
۲۲ آبان ۱۳۹۲درود
اسی 2160
۲۱ آبان ۱۳۹۲صنعت خودرو سازی ایران بر میگرده به هول هوش 50 سال که هیچ پیشرفتی نکرد درود بر کره جنوبی
امير علي
۲۱ آبان ۱۳۹۲دوستان کسی می دونه نقشه های gps رو برای این خودرو از کجا میشه تهیه کرد ؟فقط نقشه امارات روشه.
محسن.د
۲۱ آبان ۱۳۹۲جلوپنجرش یکم از فوردهای جدید الگوبرداری شده ولی خب درکل باتوجه به قیمتش ماشین مناسبیه.
ESI
۲۱ آبان ۱۳۹۲بدک نیست
حمید
۲۱ آبان ۱۳۹۲ای کاش فیلم تستش هم بود
Hooman
۲۱ آبان ۱۳۹۲سلام،من نمیدونم واقعاً چرا بعضیا عشق تویوتان؟؟؟و متنفر از کره ای ها. بحث اینکه کیفیت هیوندا از تویوتا کمتره خیلی مسخرس…من ۴ساله وراکوروز دارم تو این سال ها بجز ۲جفت لاستیک هیچ چیزی دیگه براش نگرفتمو آخ نگفته…حالا اگه میگید استثنا بوده و تویوتا بیشتر زمان میبره تا خراب بشه…آخه مگه آدم چند سال میخواد یه ماشینو داشته باشه درحالی که تویوتا یک صدم هیوندا امکانات نداره…
صابر
۲۲ آبان ۱۳۹۲امکانات کیلویی چنده… پرواز که نمی کنه!!!
مهم اینه که تویوتا خیلی راحت تره و کم استهلاک تره
soroosh
۱ بهمن ۱۳۹۲دوست عزیز و محترم ؛ شمـا کافیه شخصا تجربه سوار شدن پشت پرادو V6 رو داشته باشی بعد ببینیم دلتون راضی میشه جدا از کیفیت و راحتیش دست از اون سواری و قدرت موتورش برداری؟! مطمئن باش دیگه به هیچ عنوان خودروهای با موتور 2400 به دلتون نمیشینه.
نسل جدید سانتافه بسیار پیشرفت خوبی داشته اما اون موتوری که انتظارش رو داریم :
29,800$
3.3 Liters
290 horsepower
این گزینه خوبی هست..
البته طراحی داخلی سانتافه جای پیشرفت بسیار زیادی داره.
مهرشاد
۱۸ خرداد ۱۳۹۳عزیزم شما هم زحمت بکش سانتافه ۶ سیلندر رو با پرادو ۶ سیلندر مقایسه کن نه سانتافه ۴ سیلندر رو با پرادو ۶ سیلندر . شما هم اگه پشت سانتافه 2014 شش سیلندر با اون همه اثشن بشینی عمرا یراغ پرادو نمیری
اسی 2160
۲۱ آبان ۱۳۹۲چرا بعضی ها میگن تویتا بهتر از هیونداست من خودم یک پرادو را دیدم 2 دره بود gx 2006 باور کنید 200 هزار تا کار کرده بود ولی انگار مثلم 80 هزار تا کار کرده میگم تویوتا دروسته آپشن کم داره ولی کیلو مترینا هالیش نیست ولی هیوندای سانتافه بعد 100 هزار تا به خرج می افته از رخ هم می افته محصولات کیا و هیندای صفرش خوبه یا 15 تا کار 20 کار
omid
۲۲ آبان ۱۳۹۲سانتافه داریم. تنها عیب سانتافه مصرف سوخت بالا (تا 16 لیتر) ! ولی تو این مدل مصرف سوخت بین 7 تا 10 هست و قدرت 264 اسب بخار یعنی 70 اسب بخار بیشتر از مدل سانتافه قبلی و مصرف کمتر ! این عالیه
عليرضا
۲ اسفند ۱۳۹۲بابا قدرته ۱۹۰ اسب بخار.
sami
۲۲ آبان ۱۳۹۲دقیقا مدل قبلی شو از دور خارج کرد… مثل بقیه مدل ها ی هیوندای
این یعنی عدم تجربه و پختگی.. نتیجه راه به راه شکل عوض کردن
حسن
۲۳ آبان ۱۳۹۲سانتافه ۲۴۰۰بهتره یا تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۳؟
soroosh
۱ بهمن ۱۳۹۲سانتافه اسپرت 2400
صابر
۲۳ آبان ۱۳۹۲استیل کلی اش مثل توسان و ای ایکس 35 هست.. تمایزی بین مدلها وجود نداره که اصلا خوب نیست
سيامك
۲۲ آذر ۱۳۹۲با سلام من خودم یه سونتا ۲۰۰۷ دارم ۶ سالم سوار میشم کیلومترشم ۳۵۰ هزارتا کار کرده فقط روغن بنزین ولاستیک عوض کردم موتورشم دست نزدم خدایش هیوندا عالیی
پرهام زرگریان
۵ دی ۱۳۹۲موتور سانتافه جدید با اینکه 2400 سی سی است ولی واقعا عالیه.
من تا 220 کیلومتر با 4نفر تو جاده امتحان کردم، خوب جواب داد.
تو کانادا بیشتر سانتافه ها 2000 سی سی است. یعنی چقدر ماشینه خوبیه
طراحی و دیزاینش خیلی بهتر از سورنتو و کدنزا است. در صورتیکه مصرف سوختش بسیار پایین تر هست.
به نظرم کسانیکه دو نفر بیشتر نیستن بهتره دوایربگشو سوار شن و با 170 میلیون راحت یه شاسی بلند بخرن و پول به سورنتو و کدنزا ندن.
soroosh
۱ بهمن ۱۳۹۲جناب زرگریان جسارتا کدنزا جز کلاس دیگری هست و باید با آزرا مقایسه شه نه شاسی بلند.
در ضمن شک نکنید سورنتو 2013 با قدرت و حجم موتور بیشتر و شتاب فوق العاده ای که داره از سانتافه 2400 فول هم بهتره. یک کامپبر ساده بیانگر این موضوع هست..