خودروهای مدرن از صفحات لمسی زیادی در کابین برخوردار هستند. صفحات نمایش مرکزی این خودروها بسیار بزرگ بوده و کمکم پشت آمپرها نیز بهصورت دیجیتالی درمیآیند. البته جدیدترین نوآوری هیوندای یک قدم فراتر گذاشته و حتی این صفحات نمایش به روی غربیلک فرمان هم راه یافتهاند.
هیوندای این طرح جدید خود را “آیندهی کاکپیت خودروها” نامگذاری کرده و در آن شاهد یک دستگاه i30 مجهز به صفحه لمسی مرکز، پشت آمپرهای دیجیتالی و دو صفحهنمایش کوچک روی فرمان هستیم که درست زیر انگشتان راننده قرار دارند. این صفحات حتی دارای کارکرد دستی هم بوده اما سؤالی که پیش میآید این است: چرا i30 برای نمایش این نوآوری انتخاب شده است؟
یکی از مهندسان ارشد هیوندای در مرکز فنی اروپایی این شرکت میگوید:
ما به این منظور i30 را انتخاب کردیم که بگوییم چنین نوآوریهایی مختص خودروهای گرانبها نیستند. هیوندای میخواهد ثابت کند این خلاقیتها باید در دسترس طیف بیشتری از خریداران قرار گیرد.
بنا به گفتهی هیوندای، این کاکپیت مجازی میتواند رانندگی آسانتری را در پی داشته باشد. مهندس هیوندای ادامه میدهد:
ما بیوقفه در حال کار روی تکنولوژیهای جدیدی هستیم که خودروها را بسیار راحت و کاربرپسند میکنند.
این صفحات نمایش بزرگ و قابل پیکربندی بوده و در هر صفحهنمایش تا ۵ دکمه را میتوان تعریف کرد. برای راحتی استفاده نیز بازخوردهای لمسی دیده میشود.
این نوآوری چهارمین نسل کاکپیت مجازی هیوندای محسوب میشود. این خودروساز کرهای برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ اولین سری از کاکپیت های دیجیتالش را به نمایش گذشت و تقریباً هرساله آن را بهروز نمود. صفحات نمایش برای اولین بار روی فرمان دیده میشوند و پشت آمپرهای دیجیتال نیز صفحاتی چندلایه هستند که حالت سهبعدی را ایجاد میکنند.
البته کاکپیتی که مشاهده میکنید روانهی خودروهای تولیدی نخواهد شد اما هیوندای از ویژگیهای آن در محصولات آتی استفاده خواهد کرد.
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۳۹۸هیوندای از طراحی های جسورانه ، زده بیرون و رفته به سمت تکنولوژیک کردن خودروها .
این هم خوبه و هم بد :
خوب از نظر پیشرفت
بد از نظر طراحی
حامد
۱۵ فروردین ۱۳۹۸سلام داداش نوید
خوبی؟
احساس میکنم نظراتت خیلی منطقی تر از گذشته شده و خیلی خوشحالم از این بابت
البته قبلنا بخاطر اون نظراتت که خودت میدونی منظورم کدومه احتمالا از سر لجاجت با دیگر کاربران متعصب بود
اگه قبلنا حرفی زدم که باعث دلخوری شده عذر میخوام،ارادتمندم
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۳۹۸سلام و درود بر حامد عزیز .
حامد جان ، شما و باقی کاربران بسیار محترم و دوست داشتنی هستین و همیشه نظرات شخصیه که از ذهن ، دیدگاه و تجربه شخصی به صورت نوشتاری در میاد که مخالفان یا موافقانی هم داره .
اما یک مدتی بود و احتمالاً هست ، که یکی از کاربران با اَکانتهای مختلف شروع به خراب کردن جَو سایت و بازی با کلمات به صورت توهین آمیز را عادات روزانه کرده بود که با چنین شخصی فقط باید به مانند خودش برخورد میشد تا بدونه نمیشه همیشه با توهین ، تُهمَت و جَوسازی ، کار اشتباهی را پیش بُرد و تفرقه انداخت .
قبلاً گفتم و باز هم میگم که سایت پدال جائیه که میائیم و کمی از جنجالهای روزانه دور میشیم و لذت میبریم .
حامد جان همچنین ، اگر در این مدت حرفی از جانب بنده بوده که شما و باقی دوستان را رنجانده معذرت میخواهم و این از بزرگی شما بزرگوار میباشد .
علی
۱۵ فروردین ۱۳۹۸نه داداش نوید فکر نکنم تکنولوژی خاصی باشه
فک کن همش دستت بخوره خود به خود دکمه ها عمل کنه ولی ایده خوبی برا جذب مشتری و مطرح کردن اسم!!!!
Abbas
۱۵ فروردین ۱۳۹۸جالبه ولی طراحی فرمون میتونست بهتر باشه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۳۹۸عباس جان
این فرمان فقط برای تست سیستمهای جدید به کار رفته و جنبه یکبار مصرف داره
Abbas
۱۵ فروردین ۱۳۹۸دقیقا دوست عزیز از این دید بهش توجه نکرده بودم
هادی
۱۵ فروردین ۱۳۹۸اینجا هم خودروسازان تمام تلاششون رو برای عقب گرد میکنن
مثلل ۲۰۶ تیپ ۵ که ترمز های دیسکی عقب رو حذف کردن و کاسه ای گداشتن…
و حذف کلی امکانات اولیه نه آپشن!!!
ولی به نظرم ظاهر فرمانش رو باید بهتر کار کنن، خیلی به دلم ننشست زیبایش
فکر میکنم پیچیدگی ماشین هم به مراتب بیشتر میشه! مثلا یه تصادف کنی و ایربگ باز بشه یا به هر دلیلی فرمان رو بخوای عوض کنی باید کلی هزینه کنی که این فرمان هوشمند رو بگیری، صوتی اش میکردن بهتر بود
سامان اذری
۱۶ فروردین ۱۳۹۸من نمیدونم چرا ناخودآگاه یاد یخچالهای ال جی افتادم
دقیقا 10-15 سال پیش بود که الجی نمیتونست یخچالهاشو بفروشه روشون تلوزیون نصب کرده بود ?
Sajjad
۱۵ فروردین ۱۳۹۸دکمه روی فرمون ور گذاشتن با فرم و حالت خاص که راننده موقع رانندگی حواسش پرت نشه و نگاه به داشبورد یا داخل ماشین نکنه و با لمس متوجه دکمه بشه
چند ساعت اول که ماشین رو میخره ممکنه دقیق جای دکمه رو ندونه ولی بعدش عادی میشه براش
حالا نمیدونم چرا این کارو رو کردن
نظر شما چیه؟
VIPER
۱۵ فروردین ۱۳۹۸بنظر من هم دکمه فیزیکی روی فرمان بهتر از لمسیه
نیما
۱۵ فروردین ۱۳۹۸دقیقا درسته
دکمه فیزیکی دیگه نگاه کردن نداره و حواس رو پرت نمیکنه ولی صفحه لمسی مشکل سازه
Khosrow
۱۵ فروردین ۱۳۹۸تو ادا بازی از هم سبقت بگیرین افرین / هیوندا و برندهای اسیایی هنوز تو مقوله سواری و پرفورمنس و خیلی چیزای دیگه کلی کار دارن اونوقت ات اشغال سوار کردن شده پیشرفت / خود مرسدس هم این کارهاش اشتباهه ..
آرش آمریکایی
۱۵ فروردین ۱۳۹۸اتفاقا چن وقت بود داشتم به یه همچین ایده ای فکر میکردم
mehdi
۱۵ فروردین ۱۳۹۸طرح فرمونش شبیه خودروهای دهه 90 میلادی هست
af.1024
۱۵ فروردین ۱۳۹۸نمیخوام از این حرفای مسخره درمورد کره ای ها بزنم که نوآوری ندارن و کپی ان و فلان ولی تیتر خبر رو که خوندم شوکه شدم چون همین الان لندرور تو نسل جدید اووک و حتی ولار از دکمه های لمسی فرمان داره استفاده میکنه که قابل تغییر و شخصی سازی هستن، ویدئو هاش هم تو youtube موجوده…
قطعا تفاوت هایی بینشون هست ولی اسمشو دیگه نمیشه نوآوری گذاشت، صرفا ایجاد تمایز و بهبوده.
حمیدرضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۸من دکمه فیزیکی رو بیشتر ترجیح میدم حتی از صفحه لمسی هم خیلی خوشم نمیاد
Danial
۱۷ فروردین ۱۳۹۸جالبه ولی هواس راننده رو پرت میکنه من قبلاً خودم از این گوشی ساده ها داشتم (1100) توی ماشین که بودم راحت اس ام اس میدادم به همه بدون اینکه به صفحه نگاه کنم و هواسم پرت بشه تازه اون موقع تجربه رانندگی خیلی کم بود ولی الان وقتی بخوای به کسی مسیج بده و برای کسی چیزی تایپ کنی کلاً داغون میشی به شکلی که الان بیشتر تصادفات بخاطر همین هواس پرتی راننده به دلیل ور رفتن تا گوشیش هست.
حالا همون صفحه لمسی بیاد روی فرمون شما فکر کن یخوای کروز رو کنترل کنی خب باید نگاه کنی که اشتباه نزنی تو حالت دکمه ای با لمس کردن این کارو میکنی ولی تو این حالت باید حتماً نگاه کنی و این خطرناکه ولی به هر حال خیلی خوشگله