سرانجام پس از انتشار تصاویر جاسوسی، تیزرها و تصاویر غیررسمی، هیوندای رسماً کراساوور سابکامپکت جدید خود یعنی کُنا را رونمایی کرد. کُنا ممکن است خودروی کوچکی باشد اما برای هیوندای واقعاً پروژهٔ بزرگی محسوب میشود. البته کُنا نخستین کراساوور سابکامپکت هیوندای نیست چراکه این شرکت کرهای هماکنون مدل کرتا را در سبد محصولات خود دارد که چند سال پیش معرفی شد اما کرتا فقط در بازارهای خاصی مثل چین و آمریکای جنوبی عرضه میشود درحالیکه کُنا یک کراساوور سابکامپکت جهانی است. این ماشین نهتنها روی پلتفرم سگمنت B جدید هیوندای ساخته شده که پیشنمایشی هم از خطمشی جدید در طراحی کل محصولات هیوندای نیز را نیز ارائه کرده است.
کُنا از یک طراحی کاملاً جدید و البته غیرمتعارف و جسورانه برخوردار است که مشابه آن پیشازاین در جیپ چروکی، نیسان جوک و ساختههای سیتروئن مانند C4 ایرکراس و نسل جدید C3 بکار رفته بود؛ بنابراین کُنا مطمئناً ثابت میکند که این سبک طراحی به این زودیها از مُد نمیافتد. درواقع این کراساوور جدید کرهای را از لحاظ طراحی میتوان با نیسان جوک، جیپ چروکی و حتی تویوتا C-HR قابلمقایسه دانست درحالیکه از همهٔ آنها بهتر به نظر میرسد. این ویژگی خصوصاً در نمای جلو بیشتر جلبتوجه میکند چراکه در کُنا از چراغهای جلوی دوقسمتی استفاده شده است یعنی دقیقاً مشابه آنچه که در جوک و چروکی قبلاً دیدهایم. بخش بالایی، چراغهای روشنایی در روز و راهنماها را در خود جای داده است درحالیکه قسمت بزرگتر پایینی چراغهای جلوی اصلی خودرو محسوب میشوند. اما از سوی دیگر، کُنا شباهت عجیبی به محصولات جدید سیتروئن مانند هاچبک C3 و حتی کراساوور C3 ایرکراس دارد.
علاوه بر این، روکشهای پلاستیکی که هیوندای آنها را زره کُنا مینامد، در جلو، عقب و طرفین خودرو دیده میشوند. در عقب نیز چراغهای باریک یادآور دیگر طراحیهای اخیر هیوندای هستند درحالیکه چراغهای دندهعقب و راهنماها در بخشی جداگانه در مکانی پایینتر قرار گرفتهاند. همچنین کُنا به لطف برخورداری از سقفی به رنگ مشکی، از بدنهٔ دورنگ سود میبرد اما میتوان سقف را به رنگ سفید یا همرنگ بدنه هم سفارش داد. این کراساوور سابکامپکت ۴.۱۶ متر طول، ۱.۸ متر عرض و ۱.۵۵ متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن نیز برابر با ۲.۶ متر است.
در داخل نیز هیوندای گفته است که کُنا با فضای سری بیشتر از تمامی رقبا، بهترین فضای داخلی در این کلاس را ارائه میکند. همچنین با توجه به تصاویری که از نمای داخلی کُنا منتشر شده میتوان گفت طراحی داخلی این کراساوور به لطف استفاده از تریم رنگی و طراحی خاص صفحهنمایش، حتی از استایل بیرونی هم قابلتوجهتر است. در اینجا همانطور که اشاره شد تریم رنگی در دوخت صندلیها و غربیلک فرمان، اطراف دریچههای تهویه و اطراف دستهدنده کار شده که نمایی جذاب و جوانپسند به آن بخشیده است.
در زمینهٔ فناوری نیز کُنا به جدیدترین و برترین ویژگیهای تکنولوژیک مانند رادیو HD، دوربین دید عقب، اینترنت 4G و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با قابلیت پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل مجهز است که این سیستم از طریق نمایشگرهای پنج، هفت یا هشت اینچی ارائه میگردد. هیوندای همچنین یک نمایشگر سربالای منحصربهفرد را هم در کُنا تعبیه کرده است که در زمانی که از آن استفاده نمیشود اطلاعات را بجای اینکه مستقیماً روی شیشهٔ جلو به نمایش درآورد، روی یک قطعهٔ کوچک شیشه در پشت صفحه آمپر جمع میکند. علاوه بر این، کُنا برای نخستین بار در این کلاس به سیستم شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند نیز مجهز شده است.
در بخش ایمنی هم کُنا به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای ایمنی فعال مجهز است که البته هنوز مشخص نیست کدام استاندارد و کدام سفارشی خواهند بود. درهرحال این سیستمها شامل هشدار نقاط کور، هشدار توجه راننده، سیستم کمک به جلوگیری از برخورد جلو، دستیار خودکار نوربالا، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، هشدار برخورد ترافیکی و… میشود. تمامی این سیستمها از دوربین و رادار جلو استفاده میکنند.
در ایالاتمتحده، کُنا با دو پیشرانهٔ بنزینی چهار سیلندر عرضه میگردد که هردو در نسخههای دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک قابل سفارش هستند. همچنین شنیده شده که نسخهٔ تمام الکتریکی این خودرو نیز در آینده ساخته خواهد شد. در تیپ پایه، کُنا مجهز به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور در کنار یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قرار میگیرد و خودرو را ظرف مدت ۱۰ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند درحالیکه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت را هم دارد. البته مطمئن نیستیم که شتاب هردو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک باهم برابر است یا نه.
موتور قویتر اما یک واحد ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل میشود. مزیت این موتور توربو شتاب بالاتر آن است بهگونهای که ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند؛ اما خریداران کُنا در اروپا میتوانند علاوه بر این دو موتور، یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر را هم سفارش دهند که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا میکند، شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم میکند. علاوه بر این، در اروپا و سایر بازارهای جهانی، یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر دیزل هم برای کُنا ارائه میگردد؛ اما انتظار میرود هیچیک از این دو پیشرانهٔ مذکور در ایالاتمتحده عرضه نشوند.
بسته به قوای محرکه، کُنا با دو تعلیق عقب مختلف تولید میشود. در نمونهٔ دیفرانسیل جلو، در عقب از یک میلهٔ پیچشی استفاده میشود درحالیکه نمونهٔ چهارچرخ محرک به تعلیق چند اتصالی مجهز است. در آیندهٔ نزدیک که امکان رانندگی با کُنا فراهم شود تفاوتهای بین این دو تعلیق مشخص خواهد شد. هیوندای قصد دارد با این محصول جدید به یکی از رقابتیترین سگمنتهای بازار وارد شده و با خودروهایی چون نیسان جوک، هوندا HR-V، جیپ رنگید، تویوتا C-HR، مزدا CX-3 و… به رقابت بپردازد.
کُنا برای اولین بار اواخر ماه جاری در بازار داخلی کرهٔ جنوبی عرضه میشود و به دنبال آن اواخر سال جاری راهی نمایندگیهای فروش در اروپا شده و نهایتاً اوایل سال آینده به ایالاتمتحده میرسد. این در حالی است که هیوندای پلتفرم کُنا را به برادرش کیا نیز برای ساخت کراساوور سابکامپکت استونیک قرض خواهد داد.
Gewnika
۲۴ خرداد ۱۳۹۶با اینکه طرفدار هیوندای هستم ولی این ماشین طراحی نچسبی داره
*
۲۵ خرداد ۱۳۹۶یک پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر را دارد که 120 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاورتولید میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا الان از 1000 سی سی اینقدر توان تولید شده
چرا اینقدر این ماشین قشنگه
چرا اینقدر کره ای ها پیشرفت کردن
چرا اینقدر هیوندای خوبه و ما…
بریم و راضی باشیم کُلا
وطنم…
خخخخخخخخخ
Kamran cooper
۲۴ خرداد ۱۳۹۶الانه که یه عده از دوستای محترممون بیان و بگن جلو و عقب و چپ و راستش از کدوم ماشینا کپی شده.
شهامت شرکت های کره ای در طراحی برام خیلی دوست داشتنیه.در مورد کنا هم شاید الان کمی طراحیش افراطی بنظر بیاد ولی یادمون باشه این قدرت ریسک کردن در طراحی رو کمتر خودروسازی داره.بنظر من که زیباست.
Hsmed
۲۴ خرداد ۱۳۹۶مگه سیتروئن C3 ایرکراس معرفی نشده بود ،پست تکراریه که ツ
حسين
۲۵ خرداد ۱۳۹۶خیلی با نمک بود!
نمیدونم کجاشونو به هم شبیه دیدی
ashkan
۲۴ خرداد ۱۳۹۶شبیه سیتروئن شده
یاسین
۲۴ خرداد ۱۳۹۶دیگه وقتی خودتونم میگین ما بیایم چیو بگیم ? زبان طراحی سیتروئن رو رسما کپی کرده ولی خود سیتروئن خیلی قشنگتر این زبان طراحی رو پیاده کرده جالبه که اتفاقا طرح کابینش هم تغییر کرده این پست مشخصات کامل وقیمت هیوندای کنا رو یه نگاهی بندازین
اول که این ماشین معرفی شد کابینش عناصر طراحی پریوس و CHR و جالبه یه تیکش کاملا کپی یه قسمت از کابین ولوو بود ولی تغییرش داد خود هیوندای میدونه چیکار کرده نیاز نیست ما چیزی بگیم
یاسین
۲۴ خرداد ۱۳۹۶https://www.pedal.ir/%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C/%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%86%D8%A7-2018/
مهدی
۲۵ خرداد ۱۳۹۶دوستان بهتره یه سرچی در مورد c3 ایرکراس بزنن کاملا متوجه کپی کاری زبان طراحی هیوندای خواهند شد هر چند المانها تغییر کرده ولی این دلیل بر کپی نشدن نیست
محمد
۲۴ خرداد ۱۳۹۶به نظرم طراحی داخلیش خوب شده.چراغای جلوش شبیه جیپ شده.ولی در کل ماشین خوبیه.
ACR VIPER
۲۴ خرداد ۱۳۹۶به زاهرش نمیشه ایراد گرفت خداییش
ولی اگه همون اَبرویی بالا یکم حجیم تر بود
اون چراغ بزرگه زیرشم حذف میشد عالی بود
MUFC
۲۵ خرداد ۱۳۹۶کاملت باهات موافقم، کلا از چراغ توی سپر متنفرم ، همون ابرویی بالا واقعا زیباست و میتونست حجیمتر باشه و نقش چراغ رو بازی کنه. ولی در کل زیباست
sina
۲۴ خرداد ۱۳۹۶این هیوندایی حتی زیبا هم نیست.
مبارکه صاحب و طرفداراش
به دل ما ننشست
آقای علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۶این سبکه طراحی رو دوست دارم. ولی من ازظاهر جوک و کاکتوس بیشتر از این خوشم میاد.
موتورهای متنوعی داره. اون سه سیلندر هم احتملا مصرف سوختش خیلی خوب باشه.
فرضعلی عشوری
۲۴ خرداد ۱۳۹۶دوستان من تا 150 قصد خرید ماشین دارم قرار بود سراتو بگیرم دیدم نرم نیست بیخیال شدم فقط هم اهل ماشین صفرم الان مگان دارم راضیم خیلی می خواستم بدونم مگان جدید نمیاد ایران معلوم نیست نگین خودرو بیاره؟
Amir
۲۴ خرداد ۱۳۹۶اره میاد 100%
مگان gt هم قراره بیاد??
Amir
۲۴ خرداد ۱۳۹۶خیلی دوست دارم دلیل منفی هایی ک دوستان عزیز تر از جان میدهند رو بدونم
اگه میشه بگین من بدونم
یاسین
۲۴ خرداد ۱۳۹۶صبر کن برای مگان حتما امسال میاد تو بازارهم مدل سدانش هم مدل جی تی ولی مدل سدان قطعا زیر 150قیمت میخوره
سام
۲۴ خرداد ۱۳۹۶زشت ترین و مضحک ترین کراس اووری که تاکنون از طرف هیوندای تولید شد! تویوتا C-HR واقعا از این خودرو زیباتر و جذاب تر است.حتی طراحی نیسان جوک هم از این «شتر گاو پلنگ» معقول تر است!
کوشا
۲۴ خرداد ۱۳۹۶خوشگله تقریبن ولی پلاستیکاش تو ذوق میزنه
عارف
۲۴ خرداد ۱۳۹۶طراحیش خیلی قشنگه.با عرضه شدن تویوتا C-HR و کونا،نیسان باید فکری به حال طراحی داغون جوک بکنه
یاسین
۲۴ خرداد ۱۳۹۶یه نکته ای بگم اول هیوندای دیگه کلا افتاده دست کرمان خودرو دیگه مدلهای وارداتی روهم داره میاره با قیمت کمتری هم نسبت به اسان موتور داره ارائه میده پس احتمالا باید منتظر باشیم کرمان خودرو بیارتش
ولی اینکه با چه ست پیشرانشی بیاد نمیشه گفت چون موتور های دولیتری مال بازار امریکان و معمولا ایران نمیارن وارد کننده ها مثل CHR دو لیتری دو دف احتمالا اینو با موتور 1.6 توربو تک دف میارن ایران
ولی در کل به نظر من همزادش یعنی استونیک موفق تر میشه اون طراحیش خیلی بهتره چیزی که رندر ها نشون میده
ارمان
۲۵ خرداد ۱۳۹۶جالبه ! بیشتر کامنتها مثبت بوده و دوستان حتی از واژه خوشکل هم استفاده کردن؟!!!!!!!!!!!!!!
من اصلا نمیدونم باید چی بگم خوش باشید :دی
Sina
۲۵ خرداد ۱۳۹۶افتضاااااح
t-dey
۲۵ خرداد ۱۳۹۶انصافا CHR از این قشنگتره نمیدونم با چه معیاری نویسنده گفته از CHR زیبا تره.یه جایی در مورد طراحیش نقد کرده بود یه سایت ایرانی و تک تک اجزاشو گفته بود چطوری طراحی کردن چند جاشم گفته بود شبیه فلان ماشینه.تنها چیزی که تو ذوق میزنه اجزای پلاستیکیه در کل ماشین خوبیه و حرکت رو به جلو محسوب میشه
احسان
۲۵ خرداد ۱۳۹۶آفرین بر هیوندای
محصول بسیار جالب و جذابی ساخته