فورد فیستا یکی از بهترین سوپرمینیهای تاریخ اتومبیل است. در این خودرو ترکیبی کمنظیر از هندلینگ و ظرافت در اختیار قرار میگیرد و در عین حال، از یک ابعاد جمعوجور، کارآیی مناسب و یک سطح قیمت منطقی برخوردار است. امّا آخرین نسخه هیوندای i20 نیز یکی از رقبای جدّی فیستا است و با توجه به میزان بهینهسازیهایی که نسبت به مدل قبلی داشته، میتواند حرفهای زیادی برای گفتن در مقابل فورد داشته باشد.
در این مقایسه، بر روی نسخه با موتور یک لیتری ۳ سیلندر توربو از این دو مدل تمرکز شده است. هر دوی این پیشرانهها، ترکیبی مناسب از عملکرد و کارآیی را در اختیار قرار میدهند؛ امّا سؤال اینجاست که واقعاً کدامیک از این خودروهای بنزینی کوچک برای خرید شایستهتر هستند؟
فورد فیستا در برابر هیوندای i20: استایل
فرم اصلی مدل کنونی فیستا چیزی است که از سال ۲۰۰۹ به همراه ما بوده و بنابراین این خودرو چهره آشنایی در جادهها و خیابانها به شمار میرود. این در حالی است که یک فیسلیفت در سال ۲۰۱۲ باعث شده تا فیستا با استفاده از یک طراحی جلوپنجره به سبک «آستونمارتین»، خودش را اندکی به سطوح بالاتر بازار نزدیکتر کند. امّا فیستا علیرغم عمری که از آن میگذرد، چه در فرم ۳ در یا ۵ در، هنوز هم دارای یک ظاهر برجسته و قابلتوجه است.
در مقابل، هیوندای برای مدل i20 روشی را در پیش گرفته که اندکی متفاوت است و این مدل به صورت دو فرم بدنه ارائه میشود که هر کدام ظاهر مخصوص به خود را دارند. مدل هاچبک ۳ در که به صورتی گیجکننده، با عنوان یک «کوپه» به آن اشاره میشود، از خط برجستهتر پنجره کناری برای ایجاد یک پروفایل اسپورتیتر بهره میبرد. هیوندای در جلو و عقب، از یک طراحی منحصر به فرد برای سپرها استفاده کرده و تغییرات جزئی در طراحی چراغها باعث شده که ظاهری برجستهتر نسبت به مدل «۵ در» ایجاد گردد. در هر حال، هر دوی این مدلها نسبت به گذشته هیوندای، از «پیوستگیِ استایل» بیشتری بهرهمند هستند.
فورد فیستا در برابر هیوندای i20: طراحی داخلی
طراحی نسبتاً عجیبوغریب کابین فیستا چیزی است که احتمالاً با گذشت سالها، آشناییِ بیشتری برای راننده پیدا میکند. امّا دیگر زمینهها، از جمله کنترلهای صوتی، سیستم کوچک و پا به سن گذاشته اطلاعات و سرگرمی و پلاستیکهای ارزانقیمت باعث میشوند که فیستا در سطح پایینتری نسب به i20 قرار گیرد.
طراحی نسبتاً تختتر داشبورد هیوندای باعث میشود که استفاده از آن بسیار آسانتر از فیستا باشد. همچنین کابین i20 فضای بیشتری نیز دارد و چهار سرنشین بزرگسال میتوانند در آن احساس راحتی کنند. فضای ۳۲۶ لیتری در صندوق عقب i20 نیز در سطح بالاتری نسبت به صندوق عقب فیستا با گنجایش ۲۹۰ لیتر قرار میگیرد. البته شرایط فضای سرنشین و حمل وسایل در i20 تنها نسبت به فیستا بهتر نیست، بلکه یکی از بهترینها در این کلاس خودرویی محسوب میشود.
فورد فیستا در برابر هیوندای i20: رانندگی
اگر تنها در یک زمینه فیستا برتری داشته باشد، ترکیب خارقالعاده هندلینگ و راحتی مناسب در هنگام رانندگی است. در واقع، هیچ خودروی دیگری با این سطح قیمت، نمیتواند حتی به ترکیب تعادل سواری و هندلینگ موجود در فیستا نزدیک شود. به لطف یک شاسی چابک، کنترل بسیار خوبی حرکات بدنه و کنترلهای ساده، حتی سواری با مدلهای پایه فیستا نیز بسیار لذتبخش است. چیزی که ما را متحیر میکند این است که وقتی در حال و هوای اسپورت قرار داشته باشید، فیستا میتواند همانند یک «هاچبک داغ» عمل کند و همچنین وقتی بخواهید که تنها با آرامش به خانه برسید، یک خودروی با سواری راحت و متین در اختیار شماست.
امّا هیوندای i20 گزینه مناسب برای کسانی است که «راحتی» را نسبت به هر ویژگی دیگر ترجیح میدهند. فیستا ممکن است که در کل یک سواری نرم داشته باشد، ولی سواری با i20 از این هم نرمتر است. بسیاری از چالههایی که ممکن است که در تمام قسمتهای کابین فیستا احساس شوند، بهخوبی توسط سیستم تعلیق i20 هضم میشوند. با این وجود، واکنش سیستم فرمان در سطح سیستم مشابه فورد قرار ندارد و همچنین از آن حسّ چابکی در هنگام حرکت خبری نیست.
فورد فیستا در برابر هیوندای i20: پیشرانهها
فورد یکی از اولین خودروسازانی بود که یک موتور کوچکشده ۳ سیلندر برای سوپرمینی تولیدیاش معرفی کرد. این موتور کوچک اکوبوست در حال حاضر در چند مدل از محصولات فورد یافت میشود، امّا شاید بهترین مکان برای آن، در زیر پوسته فیستا باشد. این موتورهای ۳ سیلندر که در سه سطح قدرت ۹۹، ۱۲۳ و ۱۳۸ اسببخار در اختیار قرار میگیرند، همگی دارای یک سطح آلودگی دیاکسید کربن و مصرف سوخت پایین هستند. میزان مصرف سوخت موتورهای ۹۹ و ۱۲۳ اسببخاری برابر ۳/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و این میزان برای موتور ۱۳۸ اسببخاری برابر ۳/۷۵ لیتر تخمین زده شده است؛ چیزی که مطمئناً دستیابی به آن در دنیای واقعی مشکل است.
گزینه هیوندای در مقابل موتور اکوبوست فرود، از آماری مشابه بر روی کاغذ برخوردار است. از موتور ۳ سیلندر هیوندای، دو نسخه ۹۹ و ۱۱۸ اسببخاری ارائه میشود که بسته به مشخصات مدل انتخابشده، مصرف سوختی بین ۳/۶ تا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند. البته موتورهای دیزلی ممن است از نظر مصرف سوخت، اقتصادیتر باشند، ولی مدل بنزینی به اندازه ۷۰۰ پوند ارزانتر ازمدل با موتور دیزلی ۱/۴ لیتری و عملکردی کُندتر و سطح پایینتر است.
فورد فیستا در برابر هیوندای i20: ارزش خودرو در برابر پولی که برای آن پرداخت میشود
قبلاً از هیوندای به عنوان یک برند اقتصادی یاد میشد، ولی بهینهسازیهای اخیر در کیفیت و استایل باعث شده تا محصولات این کمپانی به سمت سطوح بالاتر بازار حرکت کنند؛ موضوعی که در قیمتگذاری مدلهای هیوندای نیز نمود پیدا کرده است و یک مدل جدید i20 هماکنون قیمتی مشابه یک فیستا دارد. همچنین هر دوی این مدلها از تجهیزات مشابهی برخوردار هستند. البته این را هم باید درنظر داشت که مدلهای سطح نخست فیستا استفاده از پنجرههای الکترونیکی و قفل مرکزی از راه دور را در اختیار قرار میدهند و این در حالی است که مدل پایه i20 S، علاوه بر اینها، گرمکن آینههای بغل را نیز اضافه میکند.
در سطوح بالاتر، هر کدام از مدلها تجهیزات مخصوص به خود را ارائه میکنند. در حالی که هیوندای اولین خودرویی است که در این کلاس، گزینه استفاده از یک سقف آفتابگیر پانورامیک را در دسترس قرار داده است، گرمکن الکترونیکی شیشه جلوی فورد، برای شروع رانندگی در هوای سرد صبحگاهی بسیار مفید است.
رأی نهایی
i20 مسلماً یک سوپرمینی بسیار باارزش است؛ چرا که فضای جاداتر و راحتتری نسبت به فورد دارد و هم از تجهیزات مناسبی برخوردار است. موتور یک لیتری بنزینی فوقالعاده باعث میشود که این خودرو خواستنیتر از قبل شود و بهعلاوه از مزیّت هزینههای روزمره اندک، شتاب خوب و ارزش مناسب بهرهمند گردد.
امّا فیستا نیز در برخی زمینههای کلیدی بهتر از i20 عمل میکند؛ مواردی که بهراحتی میتوانند خریداران را به سمت فورد سوق دهند. بدون تردید فورد فیستا سطح راحتی کمتری نسبت به i20 دارد، ولی در کنار آن، از هیجان بیشتری در رانندگی برخوردار است. بهعلاوه، موتور یک لیتری بنزینی فیستا اندکی قدرتمندتر و اقتصادیتر است و ابعاد جمعوجورتر این مدل باعث میشوند که جاهای بیشتری برای پارک آن پیدا شوند.
سامان اذری
۲۱ فروردین ۱۳۹۵دوستم یه فیستا داشت منم چندین بار روندمش
از نظر قیافه جلوش زیاد خوشگل نبود ولی وقتی پشت فرمان مینشستم همه چی یادم میرفت شتابش خوب بود فرمان پذیری و هندلینگش عالی بود تمام دست انداز هارو به خوبی رد میکرد که ادم متوجه نمیشد من که خیلی دوسش داشتم
حدود 2 هفته پیش فروخت 36 میلیون
البته تصادف کرده بود چراغ و گلگیر سمت شاگرد عوض شده بود
چراغش رو از عمان سفارش دادن کلا واسه چراغ و گلگیر 15 تومن خرج کرده بود
:(
sina
۲۲ فروردین ۱۳۹۵15 میلیون ؟؟؟
نوید جهرمی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵این میزان پیشرفت i20 قابل تحسینه.
این سگمنت شلوغ و متنوعه. کلی گزینه ی دیگه هم برای مقایسه و شاخ ب شاخ هست.
خیلی مسخرس که ماشین های این رده درکشورمون ب قیمت سرسام آور ب فروش میرسن که کسی پولشو نداره. در صورتی که باید ماشین اول جوانان و زوج ها باشه.
امیر
۲۱ فروردین ۱۳۹۵زیباتر و هماهنگ تر شده شده هیوندا نسبت به مدل قدیمیش .تقریبا مثل هاچ بک های فولکس شده طراحیش .هیوندای و کیا تو مدلای جدیدشون خیلی پیشرفت داشتن
مسعود
۲۱ فروردین ۱۳۹۵آخ جون هیوندای ? خخخخخ
احمد باقری
۲۱ فروردین ۱۳۹۵هر دو ماشینهای خیلی خوبی هستند، انتخاب قدری مشکله.
بهنام طیبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵به نظر من فورد فیستا بهتره
امین
۲۱ فروردین ۱۳۹۵هیوندای در برابر فورد
شاگرد دیروز ، رقیب امروز ، اما فردا …
Aref
۲۱ فروردین ۱۳۹۵طراحی فورد فیستا بهتره ، اما کیفیت ساخت i 20واقعاً از فیستا بهتره . خصوصا کیفیت داشبورد.
(*مهرداد*)
۲۲ فروردین ۱۳۹۵در ایران با فورد مردم آشنایی ندارند چون هیچ وقت در این سی چهل سال وارد ایران نشده
(*مهرداد*)
۲۲ فروردین ۱۳۹۵در حال حاضر فورد فیستا یکی از پرفروشترینها در این سگمنت هست و در کشورهایی که عرضه میشه بسیار بسیار محبوب هست و امتحانشو عالی پس داده و همچنین در اکثر کشورهایی که فورد فیستا عرضه میشه اصلا مردم با هیوندایی آشنایی ندارن و یه جورایی قابل مقایسه نیستن ..تو ایران هست که روزانه از صبح تا شب هیوندایی میبینیم
genius
۲۲ فروردین ۱۳۹۵یعنی دلم میخواد بطور مفصل خدمت فسیلهایی مثل شخص ***و الباقی اطرافیانشون رو که خودروسازی(شما بخوانید مونتاژکاری!)ما رو اینچنین به خفت کشوندن برسم!!حالا که نتونستید بجاهای خوب برسید اصلا مهم نیست فوق فوقش دو سه میلیون نفر سرجمع تو این مونتاژکاریها نون میخورن این دلیل نمیشه هفتاد میلیون آدم بینوای دیگه جورشون رو بکشن!!هیوندای که واسه خودش سالاریه و سالیان سال از سطح آسیا بالاتر زده و سودای رقابت با بزرگان این صنعت مثل همین فورد رو در سر میپرورونه حتی چینیهایی مثل لیفان که تا یک دهه قبل یخچال تولید میکردن حالا ظرف تنها یک دهه میتونن با ارائه مدلهایی مثل X50و820بازار خمود و کسل کننده ما رو یه تکونی بدن هرچند یک مشت از خدا بی خبر بگن همشون کپین اما مگه کسی دست ویرانخودرو یا سایباد رو بسته خوب اونها هم برن کپ بزنن!!ایکاش حداقل تو سیرالئون شرقی بدنیا میومدیم نه تو ایران لااقل ایران فعلی….!
mohsen
۲۲ فروردین ۱۳۹۵من که فولوکس پولو رو برمیدارم
AHMADREZA
۲۲ فروردین ۱۳۹۵هردو عالیه
علیرضا4225
۲۲ فروردین ۱۳۹۵فورد فیستا از نوادگان پراید خودمونه بعد از سی سال سایپا رو با فورد مقایسه کنین ببینین اونا تو چه سطحی هستند و سایپا کجا؟
امیرحسین
۲۲ فروردین ۱۳۹۵از نظر من ماشین یعنی…
موتور قدرتمند و چابک
گیربکس روان و هوشمند
هماهنگی موتور و گیربکس
سیستم تعلیق
سیستم ترمز
که با توجه به معیارها مسلماً فورد برنده ماجراست.با خواندن این مطلب مشخص شد هنوز هیوندای نتونسته تاخیر گاز و عدم هماهنگی موتور و گیربکس رو برطرف کنه و هنوز تو شتاب گیری گیج و منگ هست
البته مدل 99 اسبی ایران که تو شتاب از پس پراید وطنی برنمیاد.شاید مدل 118 اسبی وضعیت بهتری داشته باشه
اروين
۲۲ فروردین ۱۳۹۵چند وقت دیگه
مقایسه ى هیونداى سوناتا در برابر بى ام و سری پنج…
سهیل
۵ خرداد ۱۳۹۵من نسل قبلi20رو دوس نداشتم چون ظاهرش منو راضی نمیکرد اماااا با دیدنش یه دل نه صد دل عاشقش شدم واقعا طراحیش عالیه من راضی ام ازش عاشق سقف پاناروما و چراغ های ابروییش هستم ای کاش حجم پیشرانه هم مثله ثابق بود که دیگه نورعلی نور بود