هیوندای بهطور رسمی از نسل سوم i۳۰ پردهبرداری کرد، آنهم در فرم یک هاچبک ۵ درب، درست قبل از معرفی بینالمللی آن که قرار است در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ در اواخر همین ماه برگزار شود.
این خودرو که قرار است مجموعهٔ کاملی از خانوادهٔ آن را هیوندای ارائه نماید و در بین این مدلهای بعد از مدل قدرتمند i۳۰ N قرار خواهد گرفت، ظاهری کاملاً جدید دارد، قابلتوجهترین تغییر در طراحی ظاهری را میتوان در جلوپنجرهٔ جدیدی آبشاری آن دید که بهزودی باید منتظر حضور این جلوپنجره در سایر مدلهای هیوندای نیز باشیم. این خودرو که طراحی، توسعه، آزمایش و تولید آن در اروپا انجام شده است، ۴۳۴۰ میلیمتر طول، ۱۷۹۵ میلیمتر عرض و ۱۴۵۵ میلیمتر ارتفاع دارد، فاصلهٔ بین دو محور آن نیز ۲۶۵۰ میلیمتر میباشد. این بدین معنی میباشد که خودرو ۴۰ میلیمتر طولانیتر، ۱۵ میلیمتر پهنتر و ۱۵ میلیمتر ازنظر ارتفاع کوتاهتر از نسل قبلی خود است، فاصلهٔ بین دو محور نیز تغییری در مقایسه با مدل قبلیاش نداشته است. i۳۰ جدید دست و دلبازتر شده و ۳۹۵ لیتر فضای بار در اختیار راننده قرار میدهد، عددی که حدوداً ۱۵ لیتر از فضای بار رقیبی مانند فولکسواگن گلف بیشتر است، این عدد در i۳۰ جدید با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۳۰۱ لیتر میتواند افزایش پیدا کند.
در داخل کابین، در قسمت مرکزی داشبورد که تغییرات بسیاری در مقایسه با نسخهٔ قبلی خودرو داشته است، یک صفحهٔ نمایش ۸ اینچی لمسی وجود دارد که تنظیمات مولتیمدیا، نویگیشن و تجهیزاتی ارتباطی را دربر دارد. سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو با اپل کارپلی و اندروید اتو سازگار میباشد و درگاه شارژ برای اسمارتفونها را نیز دارد. طراحی کلی کابین گفته میشود در کلاس خود یکی از بهترینهاست و حس و حال جادار بودن آن باوجود آپشن سقف پانوراما بیشازپیش نیز میتواند باشد.
از برخی تجهیزات قابلتوجه آنکه قطعاً خریداران از آنها استقبال خواهند کرد میتوان به صفحهنمایش LCD لمسی ۵ اینچی، دوربین دید عقب، سیستم صوتی قوی، پشتیبانی از بلوتوث و My Music، آپشن صفحهنمایش ۸ اینچی اشارهشده، ۷ سال آبونمان رایگان به سرویسهای زندهٔ TomTom و یک فرمان از نو طراحی شده چندمنظوره که آپشن گرمکن نیز برای آن وجود دارد اشاره کرد.
در رقابتی شدید با فولکسواگن گلف، فورد فوکوس، رنو مگان، اُپل (واکسهال) آسترا و بقیهٔ رقبای مطرح در سگمنت خودروهای کامپکت، هیوندای i۳۰ جدید به آخرین تجهیزات ایمنی مجهز شده است، همین موضوع این خودرو را به تنها خودروی این برند تبدیل میکند که بهترین و پیچیدهترین پکیج تجهیزات ایمنی را دارد. این لیست طولانی و شامل موارد زیر میباشد: “سیستم ترمز خودکار همراه با سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل هوشمند، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم هشداردهندهٔ ترافیک عبوری عقب، سیستم کمکی حفظ مسیر، سیستم اطلاعات محدودیت سرعت و سیستم کمکی نوربالا.”
مجموعه موتورهای عرضهشده برای این مدل شامل سه موتور بنزینی و سه موتور دیزلی میباشد و مدل پایهٔ آن با موتور ۱.۴ لیتری MPI و ۹۹ اسب بخار نیرو و ۱۳۴ نیوتنمتر گشتاور ارائه میگردد، دیگر موتور عرضهشده یک واحد ۱.۰ لیتری سه سیلندر با ۱۱۸ اسب بخار نیرو و ۱۷۰ نیوتنمتر گشتاور میباشد. قدرتمندترین موتور بنزینی نیز نخستین بار است که در محصولات هیوندای دیده میشود: یک مدل ۱.۴ لیتری T-GDI توربو ۴ سیلندر، با ۱۳۸ اسب بخار نیرو و ۲۴۲ نیوتنمتر گشتاور.
در مجموعهٔ دیزلی یک موتور ۱.۶ لیتری DOHC شانزده سوپاپ، با سه خروجی مختلف وجود دارد: ۹۴ اسب بخار نیرو و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور، ۱۰۸ اسب بخار نیرو و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور و ۱۳۴ اسب بخار نیرو و تا ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور. موتور ۱.۴ لیتری MPI، یک لیتری T-GDi و موتور پایهٔ دیزلی فقط با یک گیربکس شش دندهٔ دستی ارائه میشوند، این در حالی است که موتور ۱.۴ لیتری T-GDi و دو موتور دیگر دیزلی در صورت درخواست خریدار میتوانند با آپشن یک گیربکس ۷ دندهٔ DCT نیز عرضه شوند.
كوروش
۱۹ شهریور ۱۳۹۵دو نسل قبل هم که توی ایران بودند خودرویی بسیار کم استهلاک و با سواری جذاب بود تنها ایرادش هم مصرف سوخت بالاش بود این جدیده که واقعا خودروی کاملی شده البته موتورش فکر نمی کنم قدرت سابق رو داشته باشه ولی برای یک خودرو شهری بسیار مناسبه
Parker
۱۹ شهریور ۱۳۹۵قدرتش کافیه.
وحید
۱۹ شهریور ۱۳۹۵,واقعا همینطوره
چیزی که منو خوشحال می کنه تغییر داشبور محصولات هیونداست که همیشه حال بهم زن بود
و نسبت به کیا که به خودرو های المانی شباهت داشت حرفی برای گفتن نداشت
این نقیصه برطرف شده زیباتر و هارمونیک شده
king 918
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اگه یه موتور بهتر روش بود هیچی کم نداشت
ظاهر و کابین و ….فوق العادس موتورش هم قدرت مناسبی داره اما اگه بیشتر بود عالی می شد …..
YAS
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اول متن هم اشاره شده.قراره مدل N از این ماشین بیادش و اون مدل قوی تر خواهد بود.این مدل های الان هم برای شهر قدرت کافی دارن و با حجم موتور پایینشون مصرف کمی قطعا خواهند داشت.
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ شهریور ۱۳۹۵تموم شد و رفت
مگه توشهر چقدر قدرت نیاز
حسن
۱۹ شهریور ۱۳۹۵خیلی خودشو به میتسوبیشی و جگوار شبیه کرده
Ashkan
۱۹ شهریور ۱۳۹۵شبیه پژوه 308 شده اتفاقا
new great britain
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اگه اینطوری باشه خیلی خوبه.(ا.ب)
تمدن عرب
۱۹ شهریور ۱۳۹۵طراحیش بخصوص داخل اون به سبک اروپایی ست تا اسیا.
که این امر به دلیل طراحی اون در مرکز اروپاست.
i30دراروپا به احتمال زیاد فروش بالایی دست پیداکنه چون طبق سلیقه ی اروپایی ها طراحی شده.
حميد
۱۹ شهریور ۱۳۹۵وقتی تو ایران میاد قیمتش واقعا زیاد میشه مردم هم ترجیح میدهند با این پول یا یک کراس بخرند یا یک سدّان
ولی داخلش واقعا زیبا شده
مهدی drift
۱۹ شهریور ۱۳۹۵خیلی خوبه 118 اسب بخار از موتور سه سیلندر1 لیتری
کاش صفر تا صدش هم مینوشتین
امير رحيم پور
۲۰ شهریور ۱۳۹۵مهدی جان صفر تا صد این خودرو مهم نیس که
ای 30 یه ماشین درون شهریه که که کاراتو باهاش راه بندازی البته نمیگم ضعیفه هاا نه ولی واس مسابقه نیس
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ شهریور ۱۳۹۵خوشگل
O /\/\ I D
۱۹ شهریور ۱۳۹۵جلوش شبیه اینفینیتی عه !!
b
۱۹ شهریور ۱۳۹۵طراحیش خیلی پخته تر شده ..
Hj
۱۹ شهریور ۱۳۹۵طراحی کابینش بسیار خوبه طراحی بیرونش هم خوبه از موتور های نسبتا خوبی بهره میبره
علی
۱۹ شهریور ۱۳۹۵خیلی دلچسبه
ارمان
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اقا یه موقع ایراد نگیرید اینو اقای شرایر طراحی کرده ???
حمیدرضا
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اگر این کامپکت محسوب میشه پس ای20 و ای10 چی میشن به نظر من این سری که با پیشوند ای مشخص میشن بیشتر برای بازار کشورهایی طراحی شده که ماشین های کوچک تر با راندمان بالا میخان و اینکه هیوندای نسل به نسل داره زیبا تر میشه به جز سوناتا که نسل قبلش فضایی تر بود
امير رحيم پور
۲۰ شهریور ۱۳۹۵سری آی های هیوندا واقعا از همون نسل اول زیبا و خوش سوار هستن
فنی شونم خوبه
یعنی یه ماشینی که داخل شهر لذت سواری میده این اخری هم که حرف نداره
ولی چه فایده تو ایران اینو به قیمتی هایی میدن که واقعا سرسام آوره
حتی میشه گفت از شرکت هیوندا بیشتر سود میکنن
من شخصا از مسئولین زحمتکش تشکر میکنم