در تمام این سال ها، هیوندای، این خودروساز بزرگ کره ای نگاهی فراتر بر سری i30 خود داشته است. از سال ۲۰۰۷ که اولین نسل از این سری عرضه شد، با هر i30 جدید هیوندای قدمی بزرگ برای سلطه بر بازار بی رمق اروپا و دنیا برداشته است.
اینبار نیز منتقدین و کارشناسان دنیای خودرو از مدل جدید i30 به عنوان یک پیشرفت بزرگ برای هیوندای یاد کرده اند. خودرویی هاچبک با تلفیق چندین فاکتور کیفی از طرف کره ای ها با هدف هجوم بر بازار اروپا.
برای i30 مدل ۲۰۱۳ چندین پیشرانه ی بنزینیِ و دیزلی پیش بینی شده است که در ادامه به آن ها اشاره خوهیم کرد.
حضور فعال هیوندای در بازار ایران از یک طرف و کیفیت بالای این مدل ازطرفی دیگر، ما را بر آن داشت تا نگاهی دقیق به این خودرو بیندازیم. گام نخست تحلیل طراحی خارجی i30 است.
طراحی خارجی
اگر کوتاه تر شدن شیشه جلویی، متمایل تر شدن قسمت عقب خودرو و حذف دو پنجره ذوزنقه ای شکلِ انتهایی را نادیده بگیریم، چیزی که باقی می ماند، یک تقلید صرف از استیل i40 خواهد بود. ظاهر آیرودینامیکی خودرو نیز به صورت اغراق آمیزی به مدل سه درب ۲۰۱۲ خودش نزدیکتر شده و در تلاشی برای جذب مشتریان جوان خشن تر از قبل شده است.
کاهش ۱۰ میلیمتری فاصله خودرو از زمین و اندکی عریض تر شدن i30 نشان از تاثیر پلتفرم velestra و elentra بر این خودرو داشته است. نکته دیگر حفظ فاصله ی بین محوری نسخه ی قبلی در این خودرو است که همان ۲.۶۵۰ متر برایش در نظر گرفته شده است. تنها هیوندای، اندکی i30 جدید را با هدف افزایش فضای داخلی کابین، طولانی تر و عریض تر از قبلش ساخته است.
یکی از نقاط بارز نسخه ی پیشین i30 سیستم تعلیق کارا و قدرتمندش بود. نسخه ی جدید این خودرو نیز با یک پیکر بندی چندهسته ای از فنرهای MacPherson و استفاده از سیستم Flexsteer با قابلیت تغییر در نحوه ی مدیریت سیستم تعلیق توسط روش های الکترونیکی، در کنار حفظ این میراث ارزشمند، حتی آن را بهتر از قبلش نیز کرده است.
چراغ های کمکی خودرو که زیر چراغ های اصلی قرار دارند از یک تکنولوژی LED بهره مند هستند و با نوری سفید رنگ همچون یک نگین در جلوی خودرو می درخشند. نکته دیگر ظاهر کناره های این خودرو است که با اندک تغییراتی در برجستگی حاشیه ها، رنگ و لعابی اروپایی تر به خود گرفته است.
کابین و فضای داخلی
i30 مدل ۲۰۱۳ یک تلاش مثبت در جهت عدم تقلید از روند جاری پردازش فضای داخلی خودروها بوده است. به همین خاطر است که کابین این خودرو شباهتی به کابین خودروهای هم کلاسش در خط تولید فورد یا حتی فولکس واگن ندارد و تنها همین امر کافی است که شما را به عنوان راننده ی خود شگفت زده کند.
خطوط برجسته روکش ها و تودوزی های داخل کابین اینبار با چینش بهتر فضاها و در قالب نوارهایی فلزی باز هم ظاهر شده اند.
اسکلت بندی خشن کنسول مرکزی کابین با انبوهی از سوئیچ ها و دکمه ها، فضای داخلی خودرو را به طور کامل تحت الشعاع خود قرار داده است. برای فرمان خودرو نیز از همان سیستم سابق استفاده شده است، چیدمانی پویا از سوئیچ هایی برای انبوهی از دستورالعمل های مکانیکی و الکترونیکی. استفاده از یک آلیاژ نرم فولاد و تلفیقش با نوعی چرم خالص برای ساخت روکش فرمان و اهرم دنده را نیز به این لیست اضافه کنید.
از نظر سیستم های الکترونیکی داخل کابین نیز، هرچند بلوتوث و سیستم تشخیص صوت خودرو استاندارد سازی مناسبی داشته و سیستم sat-nav آن نسبت به نسل قبلش پویا تر عمل می کند، اما هنوز هم کیفیت صدای استریوی خودرو نا امید کننده است. همه اینها را در کنار یک دوربین دستیار برای کمک به پارک خودرو که در عقب اتومبیل تعبیه شده، چند پورت AUX و USB که بر روی پنل کنسول نصب شده اند و یک سیستم رادیویی DAB قرار دهید تا شاید بتوانند از شما نمره قبولی بگیرند.
کارایی
با یک موتور کوچک شده، هیوندای تمایل خود را برای ورود به جمع خودروسازان دوستدار محیط زیست نشان داده است. آخرین موتور استفاده شده برای i30 یک پیشرانه ی ۱.۶ لیتریِ دیزلی با قدرت ۱۲۶ اسب بخار بود، اما حالا موتور i30 جدید تنها ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد. همراه با مصرف ۳.۰۸ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر و آلایندگی کمتر از ۹۷ گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر که هیچ جای نگرانی برای راننده اش در زمینه مصرف و آلایندگی باقی نمی گذارد.
اما اگر شما فارغ از توجه به فاکتورهای دوستدارِ محیط زیست خودروتان، دنبال یک نسخه قوی تر هستید، پیشنهاد می کنیم ورژن های بنزینی i30 را فراموش نکنید.
رانندگی و هدایت
پنج سال پیش اولین نسخه اوریجینال از یک خانواده ی هاچبک کره ای وارد اروپا شد و خیلی زود جای خود را در بازار فروش این قاره باز کرد. و این یعنی تایید این حقیقت که هیوندای i30 توانسته بود در رانندگی و امکان هدایتش همپای خودروهایی چون رنو مگان، پژو ۳۰۸ و واکسهال آسترا قرار بگیرد. همه این ها یعنی مهندسین هیوندای کار خود را به بهترین نحو انجام داده بودند.
بدنه خوش تراش i30 جدید در تلفیق با چندین فاکتور آیرودینامیکی، این خودرو را وارد یک رنج جدید از روانی و حرکت کرده است. یک پیشرفت بسیار بزرگ برای تعادل هوشمندانه شاسی خودرو، کنترل بدنه، عکس العمل به هدایت و دقت رانندگی پارامترهای ستودنی i30 جدید هستند.
سیستم تعلیق منحصر بفرد این خودرو که مجهز به فنرهای MacPherson و سیستم Flexsteer هستند و قبلا در موردشان بحث شد، از دیگر ویژگی های بارز این خودرو است.
در کل i30 جدید از نظر هدایت و رانندگی توانایی رقابت با خودروهای هم تیپ خود از بیشتر برندهای معتبر دنیا را داراست و شما با داشتن این خودرو در کمتر رقابتِ مقایسه ای کم خواهید آورد.
سیستم پیشرانه
هیوندای برای هر سه استیل عرضه شده ی خود ( سه درب هاچبک، پنج درب هاچبک، پنج درب استیشن) از پیشرانه هایی با رنج زیر استفاده نموده است.
برای هر هر سه استیل | ||||||
دیزلی | بنزینی | پیشرانه | ||||
۱,۵۸۲ | ۱,۵۸۲ | ۱,۳۹۶ | ۱,۵۹۱ | ۱,۵۹۱ | ۱,۳۹۶ | حجم موتور(cc) |
۱۲۸ | ۱۱۰ | ۹۰ | ۱۳۵ | ۱۲۰ | ۱۰۰ | حداکثر قدرت ( اسب بخار) |
۲۶۰ | ۲۶۰ | ۲۲۰ | ۱۵۷ | ۱۵۶ | ۱۳۷ | حدکثر گشتاور(نیوتن متر) |
سخن آخر
اگر بخواهیم یک نتیجه گیری صحیح از بررسی مدل جدید i30 داشته باشیم، باید اعتراف کنیم این یک خودروی کاملا بهسازی شده از نسل آراسته ی پیشین خود است که تعهد و ضمانت پنج ساله ی هیوندای بر رویش نقش بسته است. این مقاله صحبت کوتاهی بود پیرامون یک خودروی راحت، پالوده و قابل اطمینان. خودرویی که شاید در آینده ای نزدیک از تاثیر ایده های ناب به کار برده شده در کالبد آن برای ساخت خودروهای جدیدی از فورد و فولکس واگن باشیم.
فقط امیدواریم نگرانی ما از بابت ورود هیوندای به استیل کلیشه ای شده ی اروپایی خودروهای هاچبک بی مورد باشد.
L/100 km | CO2پخش | حداکثر سرعت | ۰ تا ۱۰۰ | نام |
۵ | ۱۳۹ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30 ۱.۴ activ |
۵ | ۱۳۹ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30۱.۴ classic |
۳.۴۱ | ۱۰۹ g | ۱۷۰ km/h | ۱۳.۵ s | Hyundai i30۱.۴ CRDi active |
۳.۴۱ | ۱۰۹ g | ۱۷۰ km/h | ۱۳.۵ s | Hyundai i30۱.۴ CRDi classic |
۵.۰۷ | ۱۴۳ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30۱.۴ style |
۵.۰۷ | ۱۴۳ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30۱.۴ style nav |
۵.۶۷ | ۱۵۹ g | ۱۹۱ km/h | ۱۱.۹ s | Hyundai i30۱.۶ activ |
۳.۰۸ | ۱۴۵ g | ۱۸۰ km/h | ۱۲.۳ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi active |
۳.۰۸ | ۹۷ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s
| Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive Active |
۳.۱۷ | ۱۰۰ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s
| Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive classic |
۳.۱۷ | ۱۰۰ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive Style |
۴.۵۸ | ۱۴۵ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive Style nav |
۴.۵۸ | ۱۴۵ g | ۱۸۰ km/h | ۱۲.۳ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi Style |
۳.۱۶ | ۱۰۰ g | ۱۸۸ km/h | ۱۰.۹ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi[128] Blue Drive Style |
۳.۱۶ | ۱۰۰ g | ۱۸۸ km/h | ۱۰.۹ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi[128] Blue Drive Style nav |
نيما
۱۰ مرداد ۱۳۹۲ماشین خوبیه نسل قدیمش نو ایران خوب فروخت ولی از نظر من مزدا سه هاچبک بهتره درسته تعمیرکار خودش رو میخواد ولی به تعمیرکار خیلی کم نیاز پیدا میکنه (برخلاف ماشین های ایرانی )
feri 007
۱۰ مرداد ۱۳۹۲توی خود کره دختر و پسرای جوونی که تازه رانندگی یاد گرفتن و میخوان دستشون راه بیفته از اینا میخرن… ولی متاسفانه توی ایران طرف چند سال کار میکنه پولاشو جمع میکنه و با خوشحالی میره 90ملیون تومن میده یه دونه ازینا میخره… باز این خوبه…. بعضیا میرن مزدا2 میخرن….
حمید
۱۰ مرداد ۱۳۹۲i30 بالای 100 میلیونه i20 نود میلیونه و همکلاس مزدا 3 است
نخود آش
۱۱ مرداد ۱۳۹۲بعضی هام پراید
فرامرز
۱ شهریور ۱۳۹۲تو آلمان طرف ۲۰ سالش نشده ماشین داره و حداقلش فولکس پولو که ما خوابش رو میبینیم. من یه دوستم ۲۰ سالشه واسه دانشگاهش تا حالا چند تا دوره آشنایی با رشته ها رفته و تو دو سال هیچی انتخاب نکرده. دو سالی که ماهی حداقل ۱۰۰۰ یورو به خاطر مستقل زندگی کردن رو دست خونوادش خرج گذاشته. ما میخوایم ۱۰ یورو خرج کنیم دست های پینه بسته پدرهامون و صورت رنگ پریده مادرهامون میاد جلو چشممون!!! خانواده های ما مجبورن ما رو به زور بفرستن دانشگاه هر رشته ای شد فقط دولتی و ارزون باشه. بدون مدرک هم که بی پول باشی کلات پس معرکس!!!
اشكان
۱۱ مرداد ۱۳۹۲ماشین های ایرانی خخخخخخخخخخ {ماشین های ایرانی که هر روز باید فکر تعمیرات ونگهداری باشیم }
جلال
۱۱ مرداد ۱۳۹۲ایرانخودرو وسایپا خیلی دور اندیشن چون به فکر درآمد تعمیرکارها هم هستن!!!
-jaguar-
۱۰ مرداد ۱۳۹۲ماشین خوبی بنظر میاد
فردید
۱۰ مرداد ۱۳۹۲وقتی ایران خودرو با هیوندایی تاسیس شدند، شاید هیچ گاه باورشان نمی شد امروز، یک قرن جلوتر از ایران خودرو باشند. وقتی شهردار بوسون با دعوت از شهردار تهران، نامِ خیابانی را طهران نامیدند و شهردارِ تهران نام سئول را بر خیابانی در شمالِ شهر گذاشت، هیچ گاه باورشان نمی شد تلاش شان برای تهران شدن یک خاطره خواهد شد.
+|
۱۰ مرداد ۱۳۹۲چی چی؟؟؟!!!!!!!!! شاید در آینده ای نزدیک از تاثیر ایده های ناب به کار برده شده در کالبد آن برای ساخت خودروهای جدیدی از فورد و فولکس واگن باشیم.بی خیال بابا +|<i
x-master
۱۰ مرداد ۱۳۹۲دوستان یکی به اسم a-master اومده این همون مسیحه بهش گوش ندید
MAHDI
۱۰ مرداد ۱۳۹۲یه نگاه به امکانات و خط سیر طراحی هیوندا که متهم به بی هویتی طراحیاش بود ولی الان سبک خودشو داره بکنید یه مقایسه هم با شاهکارای صنعتی شرکت هم سنش تو ایران کنید به خدا همه خسته شدیم اینقدر حرص این اشغال سازا رو خوردیم و راجع بهشون نظر دادیم اما هر وقت میام پدال این مطالبو می خونم نمی تونم خودمو مثل خیلیا به بی تفاوتی بزنم که چی داره سرمون میاد
ناصر
۱۰ مرداد ۱۳۹۲اینجا یه دوستی داشتیم به اسم علی که می خواست ماشین بخره و یه مدت طولانیییییییییییییییییییییییی میومد نظر میذاشت که i30 بهتره یا اسپرتیج ،امیدوارم با این مطلب مبسوط تصمیمشو گرفته باشه و زودتر ماشینشو انتخاب کنه
محمود
۱۰ مرداد ۱۳۹۲از وقتی که اقای کریس بینگل (طراح سابق شرکت bmw) به هیوندای رفته طراحی های بی نظیری برای این شرکت خلق کرده —از جمله نسل جدید سانتافه -سوناتا -ازرا – i30-i40- و به زودی نسل جدید هیوندای جنسیس سدان مدل 2014 .
ای کاش می شد چنین افراد ماهری رو برای ساخت خودرو های داخلی به خدمت گرفت هر چند تو کشور ما ……………!!!!!!!
fleetwood
۱۰ مرداد ۱۳۹۲ما داخل ایران هم طراح خیلی داریم هالا طراحان داخلی هیچ ، یه کسی مثل پیتر شرایر که رفت توی شرکت کیا و انقلاب طراحی به پا کرد را در نظر بگیرید، فرض کنید یکی مثل پیتر شرایر بخواد بیاد ایران ، آخه با کدام تکنولوزی و با کدام سرمایه به طراحی هاش جامه عمل بپوشونه ، زانتیا 2 را که یادتونه ، سایپا برداشت چراغها و مه شکن هاشو عوض کرد ، توی مجله ماشین نوشته بود حدود 9 میلیارد هزینه طراحیش شده بود ،دیگه وای به حال ماشین جدید با موتور جدید ، بنابراین مشکل ما فقط نداشتن طراح نیست بلکه پول و تکنولوژی هم نداریم.
نخود آش
۱۱ مرداد ۱۳۹۲چیزی که معلومه اون ماشین 9 میلیارد هزینش نشده و دروغه چون طرح کل ال 90 سال 2004 حدود 1 میلیون دلار خریداری شد حالا یه تغییر کوچیک 9 میلیارد تومن. دروغه معلوم نیست تو جیب کی رفته 9 میلیارد (اشتباهی)
فردید
۱۰ مرداد ۱۳۹۲روزی که قطبی (مربی فوتبال) به ایران آمد، همه گفتند ادبیاتِ جدیدی به ایران آورده است، ادبیاتی حرفه ای، با کلاس، اروپایی، تحملِ دیگران و… وقتی کوله بار بسته بود و داشت می رفت آن قدر پشتِ میکروفون عصبانی بود که مجری دهانِ مربیِ محترم را بست که بیش از این فحش نثار نکند
احسان
۱۰ مرداد ۱۳۹۲ماشین اقتصادی که میگن همینه(البته نه تو ایران).طراحی خوبی داره و امکانات کامل داره و برای جوونا یا خونواده های کم جمعیت و کم درامد انتخاب خوبیه(باز هم میگم نه تو ایران).راستی انتخاب جوونا یا خونواده های کم درامد تو ایران چیه؟البته اگر انتخابی مونده باشه
پویا
۴ آبان ۱۳۹۲پراید بود
محمد
۱۱ مرداد ۱۳۹۲بابا دارین ماشین کره ای رو با ماشین ژاپنی مقایسه میکنید .
اینو با یاریس مقایسه کنید نتیجش رو بگید .
سینا غلامی
۱۱ مرداد ۱۳۹۲من میبینمش لذت میبرم :)
alireza
۱۱ مرداد ۱۳۹۲salam
man 6 mahe pish yekisho avordam mashine khubiye vali gheymatesh too iran yekam bala miofte.
man 135,000,000 forukhtam
جلال
۱۱ مرداد ۱۳۹۲کرولا بهتره. اگه من باشم به جای این تویوتا کرولا2014 میخرم.
رامین
۱۱ مرداد ۱۳۹۲i30 بمراتب بهتر از مزدا2 هست، در این اصلا شکی نیست. مزدا2 بسیار ضعیفه و قدرت 100 براش نقطعه ضعفه. حال میخواد از الماس ساخته شده باشه!
هر حجم موتوری بدون استفاده از توربو و متناسب با تعداد سیلندر در دنیای سال 2013 برای رقابت باید چنین قدرتهایی داشته باشه:
1500cc- سیلندر4= 115 اسب
1600cc- سیلندر4= 130 اسب
…
2000cc-سیلندر4= 200 اسب یا 2400cc- سیلندر6= 200 اسب (150کیلووات)
…
لازم باشه همه را با مطالعه تعداد بیشماری از خودروها میتونم بگم.
حمید
۱۱ مرداد ۱۳۹۲i30 رقیب مزدا3 است معلومه که از مزدا 2 بهتره.i20 باید با مزدا2 مقایسه کنید
فرامرز
۱ شهریور ۱۳۹۲خیلی بستگی به بنزین یا دیزلی بودن داره و این که چه نوع توربویی روش گذاشته باشن. مثلاْ گلف ۱۴۰۰ سی سی توربو بنزینی ۱۳۸اسب قدرت داره و ۲۰۰۰ سی سی توربو دیزلی ۱۴۸ اسب! در حالی که گشتاور اولی ۲۵۰ و دومی ۳۲۰ نیوتن متر هست و دومی حتی ۰.۲ ثانیه بیشتر زمان میخواد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسه اما سرعت نهاییش بیشتره. مرجع ویکی پدیا:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk7
حمید
۱۱ مرداد ۱۳۹۲هر چی که هست تکلیفش با خودش مشخصه . درسته موتورهاش خیلی قوی نیستن ولی بچه مثبته هوا رو آلوده نمیکنه بنزین هم نمی بلعه . مثل ماشینای فرغون سازی ما نیست که شکر خدا قدرت تعطیل ، مصرف سوخت صدی یک تانکر ، آلایندگی که خودشون ادعا میکنن یورو 2 و یورو 3 که معمولا خالی بندیه یورو 1 بیشتر نیست این بنزینای آشغالی هم میزنیم میشه یورو 0 !!! ماشالا ….
فقط سری۳
۱۲ مرداد ۱۳۹۲به نظرمن ماشین خیلی خوب وقشنگیه ولی ای کاش ۱موتور ۲۰۰۰ccهم براش درنظرمیگرفتن چون مزدا۳جدید موتورای قویتری استفاده کرده
ابوالفضل
۱۲ مرداد ۱۳۹۲شاید این ماشین یک رقیب برای مزدا3 باشه ولی اینو هم باید در نظر گرفت که مزدا3 مال چند سال پیشه وi30مال سال2013 اگه نسخه جدید مزدا3 رو بخایم با این مقایسه کنیم این در برابرش سوسکه تازه ماشین ژاپنی رو دارید با ماشین کره ای مقایسه میکنید؟؟
tomcat
۱۲ مرداد ۱۳۹۲نمایشگاه ۸۷ میلیون
جاسم
۱۳ مرداد ۱۳۹۲واقعا خاک تو سر کره با این خودروسازی بیخودشون.به نظر من سایپا و ایران خودرو خیلی ازینا بهترن.تازه مگه نشنیدین که میگن سایپا مطمئن؟خودرو سازی کشورمون به این خوبی؟این همه پیشرفت و نوآوری؟براچی بریم این خودروهای واردتی رو با قیمت خیلی گذاف اونم با این ایمنی پایین سوارشیم؟ها؟بیاین یکم منطقی فکر کنیم. این اجنوی ها همشون اَلِکی میگن.دی.
سلیمان
۱۳ مرداد ۱۳۹۲فکر کنم نسبت به قیمتش گرونه برو پارس یا زانتیا بخر بهتره
sina
۱۳ مرداد ۱۳۹۲تو فیلیپین دانشجو ها مخصوصا دخترا بصورت قسطی (آن هم با مبلغ خیلی کم) یکی از اینا میگیرن در ایران یک مرد بازنشسته با 50 سال کار تازه میتونه بگیره
aryamehr
۱۴ مرداد ۱۳۹۲شما چه فکری میکنید من خودم بنگاه املاک دارم طرف 30 سال کار کرده اجاره نشینه پول نداره خونه پیش خرید کنه 100 ملیون بده واسه ماشین؟؟؟
فرامرز
۱ شهریور ۱۳۹۲باورت میشه تو آلمان میتونی ماشین ۳۰۰۰۰ یورویی رو ماهی ۱۰۰-۲۰۰ یورو از دم قسط بخری با سود ۲-۳ درصد!!!
پویا
۴ آبان ۱۳۹۲ای بابا شما باهاماسم راحت تر می تونی صاحب ماشین شی تا ایران مشکل اینه که همه فقط گلایه می کنند یکسال نشد دوسال ماشین نخرید
حامد
۱۵ مرداد ۱۳۹۲هم سواریه خوبی داره هم راحته قیمتش منطقه اروند 50 تومنه که وقتی دلار هزار بود 17 تومن بود
morteza
۲۴ مرداد ۱۳۹۲چه بدبختیم ما ایرانیها که فقط میتونیم امکانات ماشینهای روز دنیارو بخونیم حتی هیچوقت از نزدیکم ندیدیمشون چه برسه به اینکه سوارشون بشیم به نظر شما معنی این چی میتونه باشه؟
fariad felakat
۱۲ مهر ۱۳۹۲دلم به حال خودم میسوزه چند سال کار کردم ازاینا بگیرم اون موقع 35میلیون بود وقتی پولم با هزار بدبختی جور شد رف رو95میلیون واستاد.حالا همون ماشین قبل رو سوار میشم پولمم همینجورمونده آخه بدجور عاشق این ماشینم.بهم گفتن بیا پرشیا ای الکس بگیر راضی شده بودما ولی هرروز که میرفتم بیرون هی پرشیا هل میدن یا بوکسرمیکردن یا خاموش شده بود دیگه روشن نمیشد بخداراس میگم دلمو بدجورزد.الان فک میکنم میبینم 50میلیون کم دارم الانم 27سالمه برو تا 50سالگی اگه ازدواج نکنم میتونم به امییییید خدا یکی بگیرم.
ali
۸ آبان ۱۳۹۲به نظر من i30 سفید بی نظیره البته تو این رنج قیمت
hani
۲۴ آذر ۱۳۹۲دوستانی که از شرکت های خودروساز ایرانی دفاع میکنن دقت کنن که ما هم موافق تولید داخلی هستیم… چون به دنبالش اشتغال، افزایش درامد و رفاهه… اما نه وقتی که این شرکت ها علارغم استعدادهای کشوری میان فامیل بازی میکنن، بازدهی ندارن، ریخت وپاش الکی دارن و متاسفانه ماشیناشون کیفیت مطلوبی ندارند و قابلیت رقابت با ماشین های خارجی رو ندارند…(منظورم بیشتر ایران خودرو هست)
مردم حق دارند ماشین خوب و مطمئن سوار شن…
محمد
۱۳ دی ۱۳۹۲لطفا بگین قیمت الانش تو ایران چنده
کتایون
۸ تیر ۱۳۹۳من یا رانا 92 خریدم امروز رفتم برای گارانتی – نماینده تعمیرگاه گفت احب اول و اخرشی – 3 تا قطعه رو نام برد که روی 50 کیلومتر میسوزه و میترکه – دلم به حالم خودم سوخت بعد از 15 سال کار تونستم یه رانا بخرم – اینجور که بوش میاد بعد ازیه کارکرد عادی اونم تو خیابونای تهران هر روز باید برم تعمیرگاه. فکر میکردم ماشین نو و امروزی بخرم راحت شدم –
اخه این چه وضعیه – این چه خودرو سازیه که همه مینالن یا باید برای ماشین بالای 100 میلیون بدی یا هیچی دیگه………..
milad
۹ تیر ۱۳۹۳کتایون جان خداییش حقیقت میگی . منم یه sd v8 گرفتم 40 میلیون برام تموم شد . الان 36 ازم میخرن . دلم میسوزه که این همه پول دادم اما نه سواریه مالی داشت . دلمون به چی خوش باشه به اینکه ماشینمون 2 تا ایربگ داره که هر لحظه احتمال داره باز بشه ؟؟؟ رفتم نمایندگی بهم میگن اقا به نفعت ایربگ ماشینتو ببندی . پرسیدم چرا ؟ گفتن چون ایربگ داره اما سنسورشو نداره و ممکنه هر لحظه با یه تکون ایربگش باز بشه . حالا واقعا به نظر شما اینا ماشینه ؟ والا به خدا یابو سوار شی بهتره تا اینا رو سوار شی .
سمانه
۲۷ تیر ۱۳۹۳سلام دوستان.من زیاد اطلاعی ازماشین ندارم. قصدخرید i30 رو دارم.ممنون میشم راهنماییم کنین.