در تمام این سال ها، هیوندای، این خودروساز بزرگ کره ای نگاهی فراتر بر سری i30 خود داشته است. از سال ۲۰۰۷ که اولین نسل از این سری عرضه شد، با هر i30 جدید هیوندای قدمی بزرگ برای سلطه بر بازار بی رمق اروپا و دنیا برداشته است.
اینبار نیز منتقدین و کارشناسان دنیای خودرو از مدل جدید i30 به عنوان یک پیشرفت بزرگ برای هیوندای یاد کرده اند. خودرویی هاچبک با تلفیق چندین فاکتور کیفی از طرف کره ای ها با هدف هجوم بر بازار اروپا.
برای i30 مدل ۲۰۱۳ چندین پیشرانه ی بنزینیِ و دیزلی پیش بینی شده است که در ادامه به آن ها اشاره خوهیم کرد.
حضور فعال هیوندای در بازار ایران از یک طرف و کیفیت بالای این مدل ازطرفی دیگر، ما را بر آن داشت تا نگاهی دقیق به این خودرو بیندازیم. گام نخست تحلیل طراحی خارجی i30 است.
طراحی خارجی
اگر کوتاه تر شدن شیشه جلویی، متمایل تر شدن قسمت عقب خودرو و حذف دو پنجره ذوزنقه ای شکلِ انتهایی را نادیده بگیریم، چیزی که باقی می ماند، یک تقلید صرف از استیل i40 خواهد بود. ظاهر آیرودینامیکی خودرو نیز به صورت اغراق آمیزی به مدل سه درب ۲۰۱۲ خودش نزدیکتر شده و در تلاشی برای جذب مشتریان جوان خشن تر از قبل شده است.
کاهش ۱۰ میلیمتری فاصله خودرو از زمین و اندکی عریض تر شدن i30 نشان از تاثیر پلتفرم velestra و elentra بر این خودرو داشته است. نکته دیگر حفظ فاصله ی بین محوری نسخه ی قبلی در این خودرو است که همان ۲.۶۵۰ متر برایش در نظر گرفته شده است. تنها هیوندای، اندکی i30 جدید را با هدف افزایش فضای داخلی کابین، طولانی تر و عریض تر از قبلش ساخته است.
یکی از نقاط بارز نسخه ی پیشین i30 سیستم تعلیق کارا و قدرتمندش بود. نسخه ی جدید این خودرو نیز با یک پیکر بندی چندهسته ای از فنرهای MacPherson و استفاده از سیستم Flexsteer با قابلیت تغییر در نحوه ی مدیریت سیستم تعلیق توسط روش های الکترونیکی، در کنار حفظ این میراث ارزشمند، حتی آن را بهتر از قبلش نیز کرده است.
چراغ های کمکی خودرو که زیر چراغ های اصلی قرار دارند از یک تکنولوژی LED بهره مند هستند و با نوری سفید رنگ همچون یک نگین در جلوی خودرو می درخشند. نکته دیگر ظاهر کناره های این خودرو است که با اندک تغییراتی در برجستگی حاشیه ها، رنگ و لعابی اروپایی تر به خود گرفته است.
کابین و فضای داخلی
i30 مدل ۲۰۱۳ یک تلاش مثبت در جهت عدم تقلید از روند جاری پردازش فضای داخلی خودروها بوده است. به همین خاطر است که کابین این خودرو شباهتی به کابین خودروهای هم کلاسش در خط تولید فورد یا حتی فولکس واگن ندارد و تنها همین امر کافی است که شما را به عنوان راننده ی خود شگفت زده کند.
خطوط برجسته روکش ها و تودوزی های داخل کابین اینبار با چینش بهتر فضاها و در قالب نوارهایی فلزی باز هم ظاهر شده اند.
اسکلت بندی خشن کنسول مرکزی کابین با انبوهی از سوئیچ ها و دکمه ها، فضای داخلی خودرو را به طور کامل تحت الشعاع خود قرار داده است. برای فرمان خودرو نیز از همان سیستم سابق استفاده شده است، چیدمانی پویا از سوئیچ هایی برای انبوهی از دستورالعمل های مکانیکی و الکترونیکی. استفاده از یک آلیاژ نرم فولاد و تلفیقش با نوعی چرم خالص برای ساخت روکش فرمان و اهرم دنده را نیز به این لیست اضافه کنید.
از نظر سیستم های الکترونیکی داخل کابین نیز، هرچند بلوتوث و سیستم تشخیص صوت خودرو استاندارد سازی مناسبی داشته و سیستم sat-nav آن نسبت به نسل قبلش پویا تر عمل می کند، اما هنوز هم کیفیت صدای استریوی خودرو نا امید کننده است. همه اینها را در کنار یک دوربین دستیار برای کمک به پارک خودرو که در عقب اتومبیل تعبیه شده، چند پورت AUX و USB که بر روی پنل کنسول نصب شده اند و یک سیستم رادیویی DAB قرار دهید تا شاید بتوانند از شما نمره قبولی بگیرند.
کارایی
با یک موتور کوچک شده، هیوندای تمایل خود را برای ورود به جمع خودروسازان دوستدار محیط زیست نشان داده است. آخرین موتور استفاده شده برای i30 یک پیشرانه ی ۱.۶ لیتریِ دیزلی با قدرت ۱۲۶ اسب بخار بود، اما حالا موتور i30 جدید تنها ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد. همراه با مصرف ۳.۰۸ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر و آلایندگی کمتر از ۹۷ گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر که هیچ جای نگرانی برای راننده اش در زمینه مصرف و آلایندگی باقی نمی گذارد.
اما اگر شما فارغ از توجه به فاکتورهای دوستدارِ محیط زیست خودروتان، دنبال یک نسخه قوی تر هستید، پیشنهاد می کنیم ورژن های بنزینی i30 را فراموش نکنید.
رانندگی و هدایت
پنج سال پیش اولین نسخه اوریجینال از یک خانواده ی هاچبک کره ای وارد اروپا شد و خیلی زود جای خود را در بازار فروش این قاره باز کرد. و این یعنی تایید این حقیقت که هیوندای i30 توانسته بود در رانندگی و امکان هدایتش همپای خودروهایی چون رنو مگان، پژو ۳۰۸ و واکسهال آسترا قرار بگیرد. همه این ها یعنی مهندسین هیوندای کار خود را به بهترین نحو انجام داده بودند.
بدنه خوش تراش i30 جدید در تلفیق با چندین فاکتور آیرودینامیکی، این خودرو را وارد یک رنج جدید از روانی و حرکت کرده است. یک پیشرفت بسیار بزرگ برای تعادل هوشمندانه شاسی خودرو، کنترل بدنه، عکس العمل به هدایت و دقت رانندگی پارامترهای ستودنی i30 جدید هستند.
سیستم تعلیق منحصر بفرد این خودرو که مجهز به فنرهای MacPherson و سیستم Flexsteer هستند و قبلا در موردشان بحث شد، از دیگر ویژگی های بارز این خودرو است.
در کل i30 جدید از نظر هدایت و رانندگی توانایی رقابت با خودروهای هم تیپ خود از بیشتر برندهای معتبر دنیا را داراست و شما با داشتن این خودرو در کمتر رقابتِ مقایسه ای کم خواهید آورد.
سیستم پیشرانه
هیوندای برای هر سه استیل عرضه شده ی خود ( سه درب هاچبک، پنج درب هاچبک، پنج درب استیشن) از پیشرانه هایی با رنج زیر استفاده نموده است.
برای هر هر سه استیل | ||||||
دیزلی | بنزینی | پیشرانه | ||||
۱,۵۸۲ | ۱,۵۸۲ | ۱,۳۹۶ | ۱,۵۹۱ | ۱,۵۹۱ | ۱,۳۹۶ | حجم موتور(cc) |
۱۲۸ | ۱۱۰ | ۹۰ | ۱۳۵ | ۱۲۰ | ۱۰۰ | حداکثر قدرت ( اسب بخار) |
۲۶۰ | ۲۶۰ | ۲۲۰ | ۱۵۷ | ۱۵۶ | ۱۳۷ | حدکثر گشتاور(نیوتن متر) |
سخن آخر
اگر بخواهیم یک نتیجه گیری صحیح از بررسی مدل جدید i30 داشته باشیم، باید اعتراف کنیم این یک خودروی کاملا بهسازی شده از نسل آراسته ی پیشین خود است که تعهد و ضمانت پنج ساله ی هیوندای بر رویش نقش بسته است. این مقاله صحبت کوتاهی بود پیرامون یک خودروی راحت، پالوده و قابل اطمینان. خودرویی که شاید در آینده ای نزدیک از تاثیر ایده های ناب به کار برده شده در کالبد آن برای ساخت خودروهای جدیدی از فورد و فولکس واگن باشیم.
فقط امیدواریم نگرانی ما از بابت ورود هیوندای به استیل کلیشه ای شده ی اروپایی خودروهای هاچبک بی مورد باشد.
L/100 km | CO2پخش | حداکثر سرعت | ۰ تا ۱۰۰ | نام |
۵ | ۱۳۹ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30 ۱.۴ activ |
۵ | ۱۳۹ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30۱.۴ classic |
۳.۴۱ | ۱۰۹ g | ۱۷۰ km/h | ۱۳.۵ s | Hyundai i30۱.۴ CRDi active |
۳.۴۱ | ۱۰۹ g | ۱۷۰ km/h | ۱۳.۵ s | Hyundai i30۱.۴ CRDi classic |
۵.۰۷ | ۱۴۳ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30۱.۴ style |
۵.۰۷ | ۱۴۳ g | ۱۸۱ km/h | ۱۳.۲ s | Hyundai i30۱.۴ style nav |
۵.۶۷ | ۱۵۹ g | ۱۹۱ km/h | ۱۱.۹ s | Hyundai i30۱.۶ activ |
۳.۰۸ | ۱۴۵ g | ۱۸۰ km/h | ۱۲.۳ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi active |
۳.۰۸ | ۹۷ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s
| Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive Active |
۳.۱۷ | ۱۰۰ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s
| Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive classic |
۳.۱۷ | ۱۰۰ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive Style |
۴.۵۸ | ۱۴۵ g | ۱۸۵ km/h | ۱۱.۵ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi Blue Drive Style nav |
۴.۵۸ | ۱۴۵ g | ۱۸۰ km/h | ۱۲.۳ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi Style |
۳.۱۶ | ۱۰۰ g | ۱۸۸ km/h | ۱۰.۹ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi[128] Blue Drive Style |
۳.۱۶ | ۱۰۰ g | ۱۸۸ km/h | ۱۰.۹ s | Hyundai i30۱.۶ CRDi[128] Blue Drive Style nav |
الناز
۲۵ مرداد ۱۳۹۵اینجاتنهاحرفی که گفته نشده راجع به به i30هست همه اومدن راجع به اقتصادمملکت حرف زدن ومسخره کردن همه ازاوصاع اقتصادی باخبریم نیازبه بحث دوباره نیست الان من میخوامi30 بخرم ودنبال اصلاعات هستم 1 ساعت نشستم کل مطالبوخوندم دریغ از1 مطلب مربوط به کیفیت ماشین