هیوندای در نمایشگاه دیترویت امسال نسل دوم کوپه/هاچبک ولوستر را رونمایی کرد؛ اما این تمام ماجرا نیست چراکه این شرکت کرهای در کنار معرفی نسل دوم ولوستر، نسخهٔ اسپرت و داغ آنرا هم با نام ولوستر N معرفی کرده است. این ماشین پس از مدل i30 N، دومین محصل بخش N هیوندای محسوب میشود. همچنین با توجه به اینکه i30 در ایالاتمتحده عرضه نمیشود، ولوستر N رسماً نخستین محصول برند جدید N هیوندای بشمار میرود که در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.
ولوستر N خودروی بسیار تهاجمیتری بوده و عملکرد بالاتری را از ولوستر معمولی و ولوستر توربو ارائه میکند. این ماشین همانند i30 N در پیست نوربرگرینگ توسعه داده شده و آزمایش شده است و از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ i30 N استفاده میکند. این موتور ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد که افزایش قابلتوجهی را نسبت به ولوستر توربو با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۲۰۱ اسب بخاری نشان میدهد. برای انتقال این نیرو تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است درحالیکه به گفتهٔ هیوندای بهمنظور هماهنگی با قدرت بیشتر مدل N، کلاچ آن قویتر و سینکرونایز آن ارتقاء پیدا کرده است.
هیوندای فعلاً هیچکدام از مشخصات عملکردی ولوستر N را اعلام نکرده است اما واضح است که این ماشین باید عملکردی نزدیک به مدل i30 N یا شتاب صفرتاصد ۶.۱ ثانیهای داشته باشد. رانندگی با ولوستر N در جادههای پیچدرپیچ بسیار سرگرمکننده خواهد بود چراکه به گفتهٔ هیوندای اصطلاحاتی در شاسی خودرو صورت گرفته است. بدین منظور در تعلیق خودرو بهینهسازیهایی انجام گرفته و نقاط اتصال تعلیق چند اتصالی عقب هم تقویت شده است تا با حرکت گهوارهای بدنه مقابله شود.
علاوه بر این، برای ولوستر N یک حالت رانندگی جدید بنام N به همراه دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی در نظر گرفته شده است که چسبندگی آنرا بهبود میدهد. همچنین ترمزها نیز ارتقا پیدا کرده و حالا بجای نمونههای ۱۳ اینچی در جلو و ۱۱.۸ اینچی در عقب، نمونههای ۱۳.۶ اینچی در جلو و ۱۲.۴ اینچی در عقب قابل سفارش است. لاستیکهای استاندارد نیز از نوع میشلن پایلوت سوپراسپرت ۲۲۵ با رینگهای ۱۸ اینچی است اما امکان سفارش رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیکهای ۲۳۵ هم برای آن وجود دارد.
هیوندای در ظاهر ولوستر N نیز تغییراتی انجام داده تا با نمونههای معمولی متمایز گردد. بدین منظور این هاچبک داغ به سپرهای جلو و عقب جدید، جلوپنجرهٔ متفاوت، رکابهای اسپرت، اگزوزهای بزرگتر، دیفیوزر و اسپویلر عقب مجهز شده است. علاوه بر این، در سپر جلو کانالهای جدیدی برای هدایت هوای بیشتر به سمت ترمزهای بزرگتر خودرو تعبیه شده و رنگ خاص N هیوندای یعنی آبی عملکردی هم برای آن ارائه شده است. البته غیر از این رنگ آبی ویژه، سه رنگ دیگر شامل سفید، مشکی و قرمز هم برای ولوستر N قابل انتخاب است.
در داخل این هاچبک اسپرت کرهای نیز ارتقاءهایی صورت گرفته که شامل صندلیهای جلو اسپرت منحصربهفرد، غربیلک فرمان و سر دندهٔ ویژه، نشان N در بخش داخلی رکابها، صفحه آمپر با طرح N و تریم آبی میشود که شخصیت اسپرت خودرو را یادآوری میکنند. در کل ولوستر N گامی هیجانانگیز برای ارتقاء عملکرد هیوندای در ایالاتمتحده محسوب میشود و بدون شک علاقهمندان هاچبکهای داغ را بیشتر از ولوستر توربو بهسوی خود جذب خواهد کرد.
هیوندای همچنین قیمت مقرونبهصرفهای را هم برای ولوستر N وعده داده که این یعنی بهاحتمالزیاد ارزانتر از رقبای مستقیم آن همچون فولکسواگن گلف GTI، هوندا سیویک Si و فورد فوکوس ST خواهد بود. هیوندای ولوستر N در سهماههٔ چهارم امسال در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد و تولید آن از سپتامبر امسال در کرهٔ جنوبی آغاز میگردد.
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۳۹۶طراحی عقبشو دوست دارم
ولی گلف یه چیزه دیگس
Abbas
۲ بهمن ۱۳۹۶واقعا که
اخه چرا داری پولتو تو نوربرگ رینگ واسه توسعه ماشینات هدر میدی ؟؟؟
میتوتی عوضش یه ماشین بیشتر بفروشی
Abbas
۲ بهمن ۱۳۹۶به زودی شاهد رقابت نفس گیر ولوستر با ۹۱۱ میشیم
علی
۲ بهمن ۱۳۹۶مطمئنی با 911
چیزی که نزدی
سورنا
۲ بهمن ۱۳۹۶فکر کنم تابلو بود که تیکه انداخت … :)
BMW
۲ بهمن ۱۳۹۶چرا از زبان طراحیه چراغهای لامبو همه کپی میکنن!!! …..ولی دمشون گرم عجب شکل هندسی کاربردی درست کردن که باهاش این همه چراغ قشنگ میشه طراحی کرد.ایول به لامبو
Khosrow
۲ بهمن ۱۳۹۶هاچبک داغ؟؟ این سوسکی رو میگین؟ هر کی هر کی شده ..