هیوندای اعلام کرده است که قصد دارد عرضهٔ سدان آزرا را رسماً در ایالاتمتحده خاتمه دهد. طبق گفتهٔ سازندۀ کرهای، آزرا سالها است که خودروی موفقی در سبد محصولاتش بوده است زیرا ترکیبی از استایل زیبا را با راحتی و قیمت مقرونبهصرفه ارائه میکند اما هیوندای معتقد است که آزرا در برابر مدلهای سوناتا و جنسیس G80 قرار میگیرد.
بنابراین ترکیبی از کاهش فروش و همپوشانی آزرا با دیگر محصولات هیوندای، این شرکت کرهای را مجبور کرده که تصمیم به توقف عرضهٔ آن در بازار ایالاتمتحده گرفته و سبد محصولات خود را ساده کند. آزرا ۲۰۱۷ مجهز به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 است که ۲۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو به گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو، تودوزی چرمی و GPS مجهز بوده و قیمتش از ۳۴,۱۰۰ دلار آغاز میشود. با وجود تمام این ویژگیها، فروش آزرا طی سالهای اخیر بهطور پیوسته کاهش داشته است.
نسل کنونی این سدان بزرگ نیمه لوکس کرهای در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و بعدپس از دستیابی به فروشی بیش از ۱۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳، روند نزولی آن در بحث فروش آغاز شد و حتی انجام یک فیسلیفت جزئی در سال ۲۰۱۵ نیز نتوانست اوضاع فروش آزرا را بهبود بخشد بهگونهای که فروش آن در سال ۲۰۱۵ در ایالاتمتحده به ۵,۵۳۹ دستگاه و سال گذشته به تنها ۴,۹۴۲ دستگاه رسید. این در حالی است که برای مقایسه، بیوک در سال گذشته تعداد ۲۷,۵۸۲ دستگاه سدان لاکراس را به فروش رسانده و تویوتا نیز موفق به فروش ۴۸,۰۷۹ دستگاه آوالون شده است.
از طرف دیگر هیوندای بهتازگی جنسیس را بهعنوان برندی مجزا تأسیس کرده و آنرا به محصولات لوکس خود اختصاص داده است؛ بنابراین درحالیکه آزرا هرگز یک سدان اسپرت مناسب نبود، نسخهٔ پایهٔ جنسیس G80 قیمتی در حدود تیپ لیمیتد آزرا دارد درحالیکه ویژگیهای مشابه و عملکردی عالی را ارائه میکند؛ بنابراین G80 بهراحتی میتواند جای خالی آزرا را در ایالاتمتحده پُر کند.
از طرف دیگر، با حذف آزرا از سبد محصولات هیوندای در ایالاتمتحده، حالا سوناتا نقش بزرگترین سدان این شرکت را بازی خواهد کرد که هرچند کمی کوچکتر از آزرا بوده و به لوکسی آن نیست اما بهتازگی برای سال ۲۰۱۸ مورد فیسلیفت قرار گرفته و همراه با آپشنهای جدیدی مانند یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است؛ بنابراین با وجود سوناتا و جنسیس G80، جای خالی آزرا در ایالاتمتحده حس نخواهد شد.
البته آزرا بهطور کامل از سبد محصولات هیوندای کنار گذاشته نشده است زیرا این خودرو همچنان در بازارهای دیگری مانند کشورهای آسیایی و بازار داخلی کرهٔ جنوبی با نام گرنجور عرضه میشود و حتی بهتازگی نسل جدید آنهم معرفی شده است. نسل جدید این خودرو در طراحی تغییرات زیادی را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده و خصوصاً در نمای جلو تا حد زیادی به محصولات جنسیس شبیه شده است. بااینحال همانطور که گفته شد هیوندای برنامهای برای عرضهٔ نسل جدید آزرا در ایالاتمتحده و حتی اروپا ندارد.
امير علي
۱۷ تیر ۱۳۹۶همه ی نسل های ازرا خوبه از ۲۰۰۶ تا حالا
کیان
۱۷ تیر ۱۳۹۶مدل هایی که داخل کشور بودن از 2007 تا 2010 همه 5 دنده بودن با مصرف سوخت بسیار زیاد ؛ کاتالیزورهاشون هزینه بر بودن و هستن !!!
مدل های جدید گرنجور علی رغم موتور قوی تر حتی از مدل های قبلی شتاب کمتری داشتن ، ترمزهاشون بسیار ضعیف و نا امید کننده و ماشین سنگین بود متاسفانه ولی اپشن های زیای دارن که طرفداران اپشن و راضی نگه می دارن.
طبق گفته بالا فروش کم نشون میده که احتمالا نظر بازار و نتونسته جلب کنه ، بالاخره همه جای دنیا بخاطر آپشن پول پرداخت نمیکنن
aston martin
۱۷ تیر ۱۳۹۶والا داداش من یه تحلیل راجع به هیوندای آوانته 85 خوندم طرف چنان از کیفیتو نرمیو قدرت بسیار بالای متورش تعریف میکرد که من گفتم کلا هرچی برند هست بیخیال بریم یه آوانته دست دو بخریم
اصلا با این حرفا جور در نمیومد
بعیده اینا :/
Bilbo
۱۷ تیر ۱۳۹۶تو بخش آسیایی جهان هیوندای حقیقتا یکی از بهترین طراحی ها رو داره. بعضی از مدلاش واقعا چشم نوازن
جواد
۱۷ تیر ۱۳۹۶من تو این رده یعنی خودروهای نیمه لوکس عاشق نیسان ماکسیما هستم
مجتبی
۱۷ تیر ۱۳۹۶Maxima که فوق العاده هستش مدل ۲۰۱۴ رو داشتم حرف نداشت.
دلم میخواست مدل ۲۰۱۷ رو داشتم اما بخاطر این قوانین (ورود خودروهای ۲۵۰۰cc به بالا ممنوع) نمیتونم 😭😭😭
charger
۱۷ تیر ۱۳۹۶آزرا واقعا از سوناتا بهتره طراحیش فوق العادس
DYBALA
۱۷ تیر ۱۳۹۶کی جنسیس میخره؟؟؟
امین
۱۷ تیر ۱۳۹۶اونایی که مجبور نیستن پراید و پژو و سمند و ال 90 بخرن!!!!!!!
AK_007
۱۷ تیر ۱۳۹۶به نظر من زیبا ترین نسل آزرا دو نسل قبله که تا 2011 تولید شد, طراحی سنگینش جالب بود
باز نسل جدیدش بهتر شده ولی شبیه به بقیه ی محصولات هیوندای شده
نت
۱۷ تیر ۱۳۹۶اشکم در اومد بخاطر توقف زیباترین ماشین سدان جهان یعنی هیوندای گرنجور2017 نسل قبلی ..جنسیس و سوناتا و گرنجور نسل جدید اشغال هستند.چرا هیوندای زیباترین ماشین خودش رو از محصولاتش حذف کرد؟چرا؟؟؟؟؟؟
aston martin
۱۷ تیر ۱۳۹۶موندم منم چطو نمیفروشه تو آمریکا :/
نت
۱۷ تیر ۱۳۹۶عاشق چراغ عقب و چراغ جلو و سقف سانروف بزرگ گرنجور نسل قبلی بودم. حیف شد.ملیاردها تومن هیوندای هزینه کرد تا یکی از بهترین طراحان جهان از شرکت بی ام و استخدام کرد برای طراحی هیوندای گرنجور نسل قبلی
نت
۱۷ تیر ۱۳۹۶چراغ عقب گرنجور نسل قبلی یکی از زیباترین چراغ های ماشین جهان هست.اکثر برندهای معتبر جهان از چراغ عقب گرنجور نسل قبلی کپی کردند مثل لینکن و دوچ و کیا و استون مارتین و …….چراغ عقب گرنجور که به هم متصل شده خیلی زیباست
DYBALA
۱۷ تیر ۱۳۹۶شباهتشون دلیل بر کپی کردنه؟؟؟؟؟؟؟؟ ?
نت
۱۷ تیر ۱۳۹۶طراحی داخلی وبیرونی فوق العاده زیبایی داره گرنجور نسل قبلی .واقعا ادم هر چی نگاه گرنجور قبلی تو خیابون میکنه سیر نمیشه.گرنجور نسل قبلی نماد شرکت هیوندای بود چرا حذفش کرد؟واقعا گرنجور طوری طراحی شده بود که حتی 10 سال دیگه نیاز به طراحی جدید نبود از بس که این ماشین زیباست
Behrouz. anzali
۱۸ تیر ۱۳۹۶کلا که حذف نشده توی امریکا و اروپا نمیفروشه دیگه. هنوزم تولید میشه.