اخیراً فرصتی پیش آمد تا در حضور یکی از دوستان که مکانیک بسیار کاردان و باتجربه ای است مشغول به آموزش شوم. تخصص اصلی ایشان خودروهای ژاپنی است و تجربه طولانی در تعمیر و سرویس این خودروها و سابقه همکاری با کمپانی آریادیزل را دارند. بر آن شدیم تا از این پس با همکاری ایشان مطالبی را در خصوص تعمیرات و سرویس انواع خودروها تهیه نماییم. در اولین بخش به بررسی پروسه تعمیر یک دستگاه هیوندای آزرا میپردازیم.
خودروی مورد بحث یک دستگاه هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۷ بود که با کارکرد ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر دچار خرابی در قسمت یاتاقانهای متحرک میللنگ شده بود. علائم این اشکال این بود که با مراجعه خودرو به تعمیرگاه و بنا بر اظهار مالک مشاهده شد که چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (970rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمیرسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقانهای متحرک کاملاً واضح شنیده میشد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است. پس از بررسی تصمیم گرفته شد تا موتور V6 آزرا جهت رفع مشکل از بدنه خارج شود تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود. مراحل خارج نمودن موتور:
ابتدا باتری را باز کرده
آب رادیاتور و روغن موتور را تخلیه میکنیم
رادیاتور و فن را بیرون میکشیم
تمامی شیلنگهای متصل به موتور و سوکت های انژکتور و کوئل و تمامی درخت سیمکشی که به موتور و گیربکس متصل است را جدا میکنیم. در آزرا برای هر شمع کوئل جداگانه تعبیه شده است.
پس از اطمینان از اینکه هیچ سیم و قطعه ای به موتور یا گیربکس وصل نیست چرخهای جلو را باز کرده و پلوس ها را از خودرو جدا میکنیم.
در مرحله آخر دستهموتورها و نگهدارندههای گیربکس روی رام را آزاد کرده و توسط جرثقیل موتور و گیربکس را یکپارچه بیرون میکشیم.
پس از باز کردن موتور مشاهده شد که موتور دارای جرمگرفتگی شدیدی است بهطوری که روغن به حالت بسیار ناگواری درآمده و سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کنهای هیدرولیکی آن نیز دارای جرم شدیدی بودند. با باز کردن پایین موتور مکانیک متوجه شد که بابیت یاتاقانهای متحرک سیلندر ۱ و ۴ از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میللنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته میشود. آسیب به میللنگ تا حدی زیاد بود که با تراشکاری قابل رفع نبود و باید نسبت به تعویض میللنگ اقدام میشد. شدت خرابی آنچنان بود که داخل کارتل روغن و توری اویل پمپ (پمپ روغن) برادههای بسیاری وجود داشت. پس از تهیه میللنگ و تعویض آن باید یاتاقانها و رینگ پیستونها نیز تعویض میشدند. باید توجه داشت که آببندی یاتاقان و میللنگ با یکدیگر باید با دقت بالا توسط تراشکار یا مکانیک انجام شود. حال به بررسی دلایل بروز این ایراد که هزینه نسبتاً گزافی نیز برای مالک خودرو در پی داشت میپردازیم. استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن شده بود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرمگرفتگی میشوند زمانی که این جرمگرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغنکاری میشود که در آزرای موردبحث جرمگرفتگی مسیرهای انتقال روغن حتی جرمگرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغنکاری صحیح یاتاقانها شده بود و یاتاقانها در شرایط بسیار بدی قرار داشتند. باید توجه داشت که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مشابه باید همواره نسبت به تعویض بهموقع روغن و استفاده از روغنهای مرغوب اقدام کرد. حتی با توجه به شرایط استفاده و وضعیت بنزین در کشورمان بهتر است زودتر از موعد نسبت به تعویض روغن مبادرت نمود. پرداخت مبلغ اندکی بیشتر برای روغن مرغوب بسیار بهتر از پرداخت هزینههای گزاف برای تعمیرات است. برای مثال این آزرا بیش از ۴ میلیون تومان خرج روی دست مالک گذاشت. به یاد دارم سالها قبل مقاله ای در ((مجله ماشین)) خوانده بودم با عنوان “پول را الآن پرداخت میکنید یا بعداً با بهره” که در آن مقاله نویسنده اشاره کرده بود که پرداخت مبلغ برای نگهداری خودرو بسیار بهتر از پرداختی است که برای تعمیرات انجام خواهد شد. بد نیست بخشهایی از آن مقاله را که به قلم آقای مهندس فرهاد کاشانی نگاشته شده بود در اینجا نقل کنیم:
روغنی که عمر مفید آن گذشته دیگر برای شما روغنکاری انجام نمیدهد. روغن ارزانی که استفاده میکنید ممکن است افزودنیهای لازم را برای انجام کار مفید نداشته باشد و فیلتر ارزانی که استفاده میکنید احتمالاً دارای منفذهای درشتتری از فیلتر اصلی بوده بنابراین روغن را آنطور که باید تمیز نمیکند.
در پایان از آقای سعید صادقی که نگارش این مقاله بدون همکاری ایشان میسر نبود و تعمیرگاه نیوسانترال تشکر می نماییم.
سلام دوستان اینا همش برمیگرده به نگهداری درست از ماشین منم یه 206 دارم تا الان 110000 تا کارکرده فقط یه بار واشر سرسیلندرشو عوض کردم و یک بار هم جلوبندیشو سرویس کردم .تعویض روغنش هم همیشه سر 7000 هستش و توتال 5000 قوطی هم میریزم دیگه هیچ مشکلی بابت موتورش نداشتم خداروشکر.فقط سرویس به موقع و اصولی مهمه
دلیل اصلی عوض کردن واشر کیفیت پایین واشر و خود سرسیلندر هستش که اکثرا سر سیلندرهای موجود تو بازار ساخت چین، هند و ترکیه هست. تو ماشینایی مثل سمند و 405 و پارس و 206 هم خیلی شایع هست حتی دیدم زیر 20000 تا واشر عوض میکنن
دوستان به نظر شما برای پرادو VX بعد از چند هزار کیومتر باید روغن رو تعویض کرد؟ مال من 61000 رفته دو بار هم روغنش رو تعویض کردم. هر دو بار هم Castrol GTX Magnatec ریختم.
دوست عزیز روغن های خارجی تو ایران ۹۰٪ تو خود ایران پر میشن! روغن های مرغوب ایرانی حتی از این روغنی که شما مصرف می کنید بهترن! تلاوه بر این شما سعی کن هر ۷۰۰۰ کیلومتر روغن ماشینت رو عوض کنی! منم خودم تویوتا دارم! تویوتا ماشینی هست که تا آخر جونش کار می کنه ولی بعدش یکدفعه اگه بهش نرسی از بین می ره!
عزیز من شما خیلی زودتر باید روغن موتور رو عوض کنید، حداکثر هر 7500 کیلومتر یا نهایتا 10000 کیلومتر (البته حتی اگر خودرو این مسیر رو هم طی نکنه و به اصطلاح خوابیده باشه باید هر 6 ماه یک بار روغن موتور تعویض بشه)، در ضمن به شخصه به هیچ عنوان کاسترول های داخل ایران رو توصیه نمی کنم
سلام.شما باید کاسترول 20/5بریزی که از مگناتک هم بالاتره…کیلومتر کارکردشم20000تاست…مگنا عمر مفیدش10000تاست…اصلا غیر 20/5 هر روغن دیگه باشه بیشتر از 10تا کیفیتش رو از دست میده…20/5تا15تا خوبه…
با سلام ممنون از مطلب خوبتون این مطلب این رو می رسونه هر موتوری نیاز به سرویس ها و تعویض قطعات خاص خودش را داره و نمی شه یه نسخه واحد برای همه موتورها پیچید به نظرم اولین نکته در مورد هر ماشین و یا هر وسیله خواندن دفترچه راهنماست که ما ایرانیها همیشه آخرین چیزی که بعد از چند سال مطالعه می کنیم دفترچه راهنمای اون وسیله است
بسیار مطلب مفیدی بود ، فضای پدال هم عوض شد.لطفاٌ از این مطالب بیشتر قرار دهید. تاثیر این مطالب خیلی بیشتر از اخبار تیونینگ و تغییر کیت بدنه و… ماشینای روز هستش چون رو دیدگاه خواننده ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت. این مطلب عملکرد باطنی یک ماشین روز رو نشون داد و مهمتر از اون اهمیت تعویض واستفاده از روغن درجه یک در عمر قطعات خودرو.
واقعا محصولات هیوندای همگی اشغال هستن!! من قبلا یه سوناتا 2007 داشتم که توی 144 هزار تا یاتاقان زد و 7 میلیون خرج گذاشت رو دستم!! محصولات کیا بسیار با کیفیت تر هستن و کمتر یاتاقان میزنن و توی خرج میوفتن. مثل پراید یا ریو که محصولات کیا هستن و واقعا خوب جواب دادن توی کشورمون. من اهواز زندگی میکنم و به زودی میخوام یه ماشینه پلاک اروند بگیرم و احتمالا کیا سراتو نیوفیس یا سیتروئن سی الیزه میگیرم سگش شرف داره به سوناتا و دیگر محصولات هیوندایی.
dost aziz ke mikhay mashin pelak mantaghe azad arvand begiri shoma ounja dastet baraye entekhab baze gozine haye ziyadi ro mitoni entekhab koni say kon bishtar donbal brand haye amrica o japon beri bekhosos to suv sakhtan in 2 keshvar harfi baraye goftan baghi nemizaran
با سلام خدمت دوستان و صاحب نظران.کسی از هزینه نگهداری جنسیس سدان 2009 و 2010 خبر داره؟حدودا هر چندماه باید تعمیرگاه بره و متوسط چقدر هزینه داره.(فرض کنید ماشین 100هزارتا رفته) با تشکر فراوان
بهتر بود اینگونه مطالب و تجربه ها رو در انجمن و فروم پدال مطرح بشد،که هم انجمن پدال رونق پیدا کنه،هم کاربران از تجربه های هم استفاده کنن..و این صحفه هم مختص به اخبار تازه و اتفاق های دنیای خودرو بماند…
با تشکر از آقایان ریاحی و صادقی جهت ارائه این مطلب آموزنده و فنی، امیدوارم اینگونه مطالب که باعث میشوند خواننده درک بهتری از مباحث فنی و علمی خودرو پیدا کند ادامه یافته که نه تنها اطلاعات فرد را در آن زمینه بالا خواهد برد بلکه به استفاده صحیح تر از خودرو کمک شایانی خواهد کرد
مهندس کاشانی یکی از […] قلم ها رو در زمینه خود خودرو داره(موارد جانبی رو کار ندارم!) مقاله های قدیمیش که واقعا درجه سه بود!!! یعنی مقاله هاش رو الان هیچ کی جرات نوشتنش رو نداره!! ولی خوب مهندس باشی خارجه باشی!! اونم چی دهه هفتاد هر چی بگی درسته!! البته بعضی موقع ها جوابیه هایی براش مردم میفرستادند که ده تا یکیش تو مجله ماشین درج میشد!!
تا جایی که اطلاع دارم ال ۹۰ به نوع روغن حساسه و باید از روغن اصلی خودش (الف) استفاده بشه حالا این روغنی که شما ریختی نمی دونم چقدر تفاوتش تاثیر گذار باشه
خیر دوستان. من ال90 دارم و اینکه میگن برای ال90 فقط elf بریزین حرف درستی نیست و در واقع این elf با رنو قرارداد تبلیغاتی داره و total هم با پژو سیتروئن. هر روغن 40-10 که بریزین مشکلی نداره.
باسلام نگهداری خودرو خیلی مهم است من پارس 86 دارم روغن از اول کاسترول ریختم وبین 7000تا 10000عوض می کنم 125000 راه رفته به شکر خدا نه روغن کم میکنه نه آب ونه روغن ریزی داره فقط جلو بندی رو یه بار تعمیر کردم
ازرا واقعا خودروی قوی و پر اپشنیه و سواری نسبتا نرم و راحتی نسبت به سوناتا داره صندلی های بزرگ و راحت از ویژگی های خوب خودروست ولی متاسفانه خودروی پر استهلاکیست و باید به موقع سرویس شود یکی از بدی های استهلاک بالا این است که دیگر فرقی بین ماشین کم کارکرد با پر کارکردنمی گزارند و هر دو را یک قیمت میخرند البته این مساله برای تمامی خودروهای کره ای وجود دارد
ضمن عرض سلام و خسته نباشی خدمت دوستان یکی از عوامل مهمی که در طول عمر خودرو تاثیر بسزایی دارد کیفیت قطعات خودرو و نحوه نگهداری و تعمیرات می باشد.بعنوان مثال اگر همین خودروی ایرانی را با قطعات با کیفیت مناسب تولید کنند خودروی خوبی است. نحوه رانندگی نیز از عوامل دیگری است که در طول عمر خودرو تاثیر دارد.اما با توجه به قیمت و کیفیت خودروی ایرانی من ترجیح می دهم بیشتر پول بدم اما سوار این خودرو نشوم. با تشکر از دوستان
با سلام و تشکر فراوان از مطالب آموزندتون.من هم یک مدل از خودروی آزرا مدل ۲۰۰۸ با کارکرد ۱۵۰ هزارتا دارم که جدیدن موتور فقط زمانی که رو دنده یا در حال حرکت و تحت فشار است از موتور صدای تق تق و جددیدن خر خر ریزی هم شنیده میشود.این صدا در حالی که موتور در جا کار میکند یا خلاص است اصلا شنیده نمیشود .اکرار میکنم این صدا وقتى موتور تحت فشار انتقال حرکتی است شنیده میشود مخصوصن در مسیر های شیبدار سر بالایی ابن صدا به وضوح شنیده میشود.البته این صدا پس از ۱ساعت کارکرد و گرم شدن خوودرو تا حدی کمتر میشود که گاهًگاهی چندین صدای تق نق به گوش میرسد.مشکل از دنده های cvvt است یا یاتاقان ها؟ممنو هر تمیرگاه یا نمایندگی پاسخهای مختلف و گیج کننده ای داده است..
سلام دوستلن اذرام یاتاق زده امروز برای تست جاده رفتیم،تو حالت N هیچ صدای ناموزون از موتور نیومد ولی تو حالتD بجز صدای موتور یه صدای ترر تررر میومد،مکانیک میگه صدای پیستون هاس که بعد از ۲-۳ روز اب بندی قطع خواهد شد، لطفاً راهنماییم کنید،۵ میلیون هم هزینه کردم
آخه مگه میشه چرند میگه اگه موتور صحیح و اصولی بسته بشه نباید صدا کنه 50 سال پیش که نیست حالا تمام مکانیک ها و تراشکارها ابزار دقیق دارند ماشینو ببرش پیش کارشناس اتحادیه
ضمن تشکر از مطلب مفید به عقیده من هم علت وضعیت بد موتور این ماشین , عدم رسیدگی به موقع و فشار زیاد و عدم استفاده از روغن و فیلتر مرغوب هست مالک خودرو اگر به سرویسهای دوره ای اهمیت بدهد و مطابق دفترچه سرویس خودرو در کیلومتر های مختلف به تناسب خودرو خودش را با قطعات اورجینال اورهال کنه هیچوقت دچار چنین ایراداتی نمی شود و اصلا عمر خودرو در کیفیت سواری آن تاثیر نخواهد گذاشت نکته دیگر اینکه دوستان عزیز توصیه من اینست که از روغنهای مرغوب ایرانی خصوصا تمام سنتتیک استفاده کنید و فریب برندهای خارجی را نخورید چون روغن پالایشگاهی ایران دارای مرغوب ترین کیفیت هست و لاقل اگر مثلا روغنی با کیفیت SM/ 5-30 با برند ایرانول یا بهران خریدید حسنش اینست که جنس تقلبی به شما نمی دهند بنده شخصا 5 ساله که داخل موتور بنز 280 ای کلاس از روغن تمام سنتتیک بهران رانا یا مشابه استفاده می کنم و کیفیت و راندمان موتور ماشینم هنوز مثل روز اولش هست . اما نکته مهم دیگر اینست که در هر صورت در اثر کارکرد خودرو مقداری فرسایش اجتناب ناپذیر هست صرفنظر از تعویض قطعات مصرفی مثل فیلتر ها و روغن ها و سایر مایعات در سیستم خنک کننده وترمز و کمک فنر ها و دیسک ها و حتی چراغها باید از مواد افزودنی ترمیم کننده گیربکس و موتور حتما استفاده کنید تا همیشه فشار کمپرس سیلندرها در حد استاندارد و یکسان باشد همچنین راندمان گیربکس خصوصا نوع اتوماتیک کاهش پیدا نکند که بهترین نوع موجود و تایید شده آن افزودنی های شرکت معتبر XADO هست که خوشبتانه در ایران هم نماینده معتبر و فعال دارد و قطعا با استفاده از این افزودنی های نانو سرامیک میتوانید سیستم محرکه خودرو خود را قبل از خرابی مجددا احیا کنید یادر وضعیت ایده آل نگه دارید تا نیازی به مکانیک و تعمیراینچنینی پیدا نکنید زیرا صرفنظر از تحمیل هزینه های گزاف معلوم نمی شود که آیا اصلا به قطعات اصلی شرکت دسترسی دارید یا خیر یا مکانیک شما خبره هست و قادر به رفع عیب می شود و مونتاژ صحیح میشود ؟ در اکثر موارد متاسفانه تمام قطعات اصلی در دسترس نیست یا مکانیک خبره نیست و هنگام مونتاژیا دمونتاژ خرابکاری میکند که یا مجبورید ماشین را بفروشید یا مجددا تعمیر کنید بطور مثال در همین گزارش صرفنظر از اینکه نویسنده محترم اعلام نموده مکانیک خبره هست و تعمیر خوبی انجام داده ولی باز نقایصی در کار مشاهده میشود که یکی از آنها فقدان جک تعمیرگاهی مناسب جهت خارج کردن موتور و گیربکس از زیر خودرو هست و در عوض با بازکردن کاپوت جلو موتور را از بالا بیرون کشیده اند شاید از نظر برخی افراد تفاوتی نکند اما این ماشین از نظر بدنه و ظاهری قطعا آسیب دیده بطور مثال لااقل 6 عدد پیچ زیر کاپوت که به رنگ اصلی بدنه هست باز شده و آثار تعمیرات کلی همیشه روی ماشین خواهد ماند نکته بعدی فقدان جک نگه دارنده و مونتاژ موتور هست و موتور برروی زمین آلوده قرار گرفته که قطعا این روش کاردر هنگام مونتاژ یا دموتاژ موتور صحیح و استاندارد نیست و تعمیر اینچنین موتور خودرو باعث آسیب رساندن به سایر بخشهای آن شده است
سلام دوستان دیروز ماشینمو که سرویس اساسی شده بود تحویل گرفتم. خودرو آزرا مدل 2007 بود که در اثر رانندگی غیر صحیح و عدم توجه به علائم هشدار دهنده باعث یاتاقان زدن و ادامه رانندگی و شکستن پیستون شده بود. نکته جالب در هزینه ها بود که تعمیر کاران از 12 میلیون اعلام هزینه کردند که بعد به 8 میلیون و در نهایت به 6/5 میلیون رسید و بعد من فاکتورهای خرید و خدمات رو خواستم به اتحادیه بردم کل هزینه حدود 5 میلیون شد. اصلا فکرشو نمیکردم تا این حد …. دوستان اگه ماشینتون خراب حتما اول برید اتحادیه درخواست برآورد خسارت کنید بعد اجازه تعمیر بدید. 100 هزار تومان کارشناس اتحادیه میگیرن ولی انقدر حرفه این که تعمیرکارا جرات ندارن پرت وپلا بگن و پول بی خود بگیرن. دمشون گرم
سلام دوستان من سالهاست به واسطه شغلم با خودرو های مختلف سرو کار دارم قدیمها بهترین روغن ایرانی بود حالا هم همینطور شما سری به سایت شرکت بهران بزنید تا روغن مورد نیاز خودروی خودتان را انجا پیدا کنید تمام حرفی که در مورد تعویض روغن در فروشگاهها در مورد تعویض روغن در کیلومترهای بالا بعلت کیفیت روغن زده میشود نادرست است شما برحسب ترافیک درون شهری وکیلومتر طی شده باید روغن خودرو راتعویض نمایید مثلا برای تمامی پژوهای تولیدی ایران خودرو 8000 کیلومتر رقم مناسبی جهت تعویض روغن و فیلتر روغن و فیلتر بنزین میباشد که در مورد پزوی 405 مدل 1385 خود من که انرا صفر خریدم تاکنون هیچ گونه مشکل جرم گرفتگی در موتور نداشته ام وفقط یکباردر 300000 کیلومتر واشر سرسیلندر تعویض نمودم اوایل از روغن توتال قوطی 20w50 استفاده مینمودم ولی با ورود روغن بهران سوپر پیشتاز ( که در قوطی های چهار گوش قرمز رنگ عرضه شد ) از آن استفاده میکنم و بسیار راضی هستم فیلتر هم از نوع سرکان . در مورد خودروهای هیوندایی چون الایندگی داخلی موتور بسیار بالاست بهتر است در کیلومتر 5000 روغن و فیلتر هوا تعویض ودر 10000 علاوه بر روغن فیلتر روغن نیز تعویض گردد تا دچار مشکل جرم گرفتگی نشود و در مورد گیریبکس خودرو بر روی خود ظرف معمولا کیلومتر قابل استفاده ذکر میشود که در مورد پژو حدود 30000 کیلومتر میباشد ودر مورد گیریبکس اتوماتیک معمولا بین 25000 تا 30000 کیلومتر با استفاده از پیچ تخلیه حدودا نیمی از روغن تخلیه میشود که مجددا انرا پر مینمایند ودر کیلومتر 50000 تا 60000 با استفاده از دستگاه تمامی روغن کشیده میشود و مجددا انرا پر می نمایند و به اینصورت سالم ماندن قطعات موتور و گیریبکس تا حد بالایی تضمین میشود.
باسلام به دوستان عزیز. بنده ۲۸روز قبل ازرا ۲۰۰۸ باکارکرد ۱۷۸وبا تاییدگرفتن از چندتا کارشناس از سلامت بودنش خریداری کردم. از روز اول از مصرف بالا که بعضی وقتها به ۱۷%میرسید شاکی بودم بخاطر این مشکل و خفه بودن موتور به یک مکانیک سرشناس در امر هیوندا مراجعه و ایشون با نگاه کردن معمولی ,,.بنده به هفته اینده حواله دادن به دلیل زیاد بودن مشتری. دوروز بعد از این جریان با سرعت ۳۰تا درحال رانندگی بودم که نه قبل و نه هیچوقت اهل تیکاف یا گاز دادن ها ی بی مورد نبودم نیستم که چراغ روغن روشن و صدای خوشگل یاتاقان دراومد که با هر چهچهش جیبم خالی تر میشد بلافاصله ماشین متوقف و مکانیک اوردم و ایشون قبل از دیدن ماشین نظرشون رو یاتاقان بود که بعد از دیدن هم گفتند یاتاقان زده اگر من به این ماشین گاز بی مورد میدادم دلم نمیسوخت یا اگر اب روغنشو چک نمیکردم که روغن ۲۸۰۰تا کارکردش و از نوع مرغوب ریخته بودند این اتفاق میفتاد بازم خودمو مقصر میدونستم قبل از این من ۸سال ماکسیماهای زیادی داشتم از مدل پایین تا مدل بالا دنده یا اتومات ولی خدای من شاهده یکبار من یک ریال برای تعمیر موتور هزینه نکردم جز قطعات مصرفیش بسیار کم مصرف کم اصطلاک فقط فریب تعریف های کاذب دوستان خوردم و همون چهارتا اپشنی که سالی ماهی شاید استفاده بشه یا نشه,, بارها به دلایلی روغن معمولی ارزون میریختم داخل موتور ماکسیما وچون این ماشین کوچکترین صدایی نداشت فراموش میکردم برای تعویض به موقع که بعضی وقتها به ۸۰۰۰تا میرسید ولی دریغ از یک ایراد کوچیک چه برسه یاتاقان. به نظر همه دوستان احترام میزارم ولی از پایه ایراد داشتن ماشین به لنگ روغن وو نندازید هیوندا یک برند پر از مشکل ایراد نقص هست درود بر سازندگان ماکسیما و لعنت به طراحان هیوندا که با مال جان اعصاب مردم ذجر کشیده ایران بد بازی میکنند.
qiasi206
۲۸ تیر ۱۳۹۳سلام دوستان اینا همش برمیگرده به نگهداری درست از ماشین منم یه 206 دارم تا الان 110000 تا کارکرده فقط یه بار واشر سرسیلندرشو عوض کردم و یک بار هم جلوبندیشو سرویس کردم .تعویض روغنش هم همیشه سر 7000 هستش و توتال 5000 قوطی هم میریزم دیگه هیچ مشکلی بابت موتورش نداشتم خداروشکر.فقط سرویس به موقع و اصولی مهمه
Alpha
۲۹ تیر ۱۳۹۳خسته نباشی واشر عوض کردی پس نه باید موتور پایین میاوردی !
qiasi206
۳۰ تیر ۱۳۹۳واشر عوض کردن برا ماشینای ایرانی الان دیگه یه چیز عادیه دوست عزیز مثل اینکه تازگیا ماشین ایرانی سوار نشدی نه؟
qiasi206
۳۰ تیر ۱۳۹۳دلیل اصلی عوض کردن واشر کیفیت پایین واشر و خود سرسیلندر هستش که اکثرا سر سیلندرهای موجود تو بازار ساخت چین، هند و ترکیه هست. تو ماشینایی مثل سمند و 405 و پارس و 206 هم خیلی شایع هست حتی دیدم زیر 20000 تا واشر عوض میکنن
سامان
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ازرا برای تعمیر سرسیلندر باید موتور بیاری پایین. و راحتتره اگه با گیربکس کامل باز بشه
شهاب
۳۰ تیر ۱۳۹۳تشکر از آقای حسین ریاحی بابت مطلب مفیدشون
و آقای سعید صادقی بابت عکس ها.
یکی از بهترین مطالب در ضمینه خودرو!
منتظر بقیه مطالب شما هستیم. . .
علی
۱۷ مهر ۱۳۹۳ازرا پر خرجه
amin
۲۸ تیر ۱۳۹۳دوستان به نظر شما برای پرادو VX بعد از چند هزار کیومتر باید روغن رو تعویض کرد؟
مال من 61000 رفته دو بار هم روغنش رو تعویض کردم. هر دو بار هم Castrol GTX Magnatec ریختم.
مصطفي
۲۸ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز روغن های خارجی تو ایران ۹۰٪ تو خود ایران پر میشن! روغن های مرغوب ایرانی حتی از این روغنی که شما مصرف می کنید بهترن! تلاوه بر این شما سعی کن هر ۷۰۰۰ کیلومتر روغن ماشینت رو عوض کنی! منم خودم تویوتا دارم! تویوتا ماشینی هست که تا آخر جونش کار می کنه ولی بعدش یکدفعه اگه بهش نرسی از بین می ره!
Alpha
۲۹ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز کی گفته مگناتک خارجیه ؟ روش زده ساخت ایران تحت لیسانس انگلستان ! لطفا در مورد چیزی که اطلاعات ندارین نطر ندین
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۳عزیز من شما خیلی زودتر باید روغن موتور رو عوض کنید، حداکثر هر 7500 کیلومتر یا نهایتا 10000 کیلومتر (البته حتی اگر خودرو این مسیر رو هم طی نکنه و به اصطلاح خوابیده باشه باید هر 6 ماه یک بار روغن موتور تعویض بشه)، در ضمن به شخصه به هیچ عنوان کاسترول های داخل ایران رو توصیه نمی کنم
بنده خدا
۲۹ تیر ۱۳۹۳سلام.شما باید کاسترول 20/5بریزی که از مگناتک هم بالاتره…کیلومتر کارکردشم20000تاست…مگنا عمر مفیدش10000تاست…اصلا غیر 20/5 هر روغن دیگه باشه بیشتر از 10تا کیفیتش رو از دست میده…20/5تا15تا خوبه…
مک میسل
۲۹ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز61000 تا راه رفته باشی باید حداقل7بار تعویض روغن میکردی!
علی
۲۸ تیر ۱۳۹۳با سلام ممنون از مطلب خوبتون
این مطلب این رو می رسونه هر موتوری نیاز به سرویس ها و تعویض قطعات خاص خودش را داره و نمی شه یه نسخه واحد برای همه موتورها پیچید به نظرم اولین نکته در مورد هر ماشین و یا هر وسیله خواندن دفترچه راهنماست که ما ایرانیها همیشه آخرین چیزی که بعد از چند سال مطالعه می کنیم دفترچه راهنمای اون وسیله است
شلبى
۲۸ تیر ۱۳۹۳تو net car show عکس هاى جدید فورد سوپر دیوتى اومده، میشه راجع بش مطلب بذارید؟
ع.و
۲۸ تیر ۱۳۹۳سلام من ازسال 82 دارم از کاسترول سفید استفاده میکنم هیچ مشکلی هم نداره فقط باید از افراد مطمئن خریداری کنید و هر7500 کیلومتر هم عوض بشه
hamid3x
۲۸ تیر ۱۳۹۳بسیار مطلب مفیدی بود ، فضای پدال هم عوض شد.لطفاٌ از این مطالب بیشتر قرار دهید.
تاثیر این مطالب خیلی بیشتر از اخبار تیونینگ و تغییر کیت بدنه و… ماشینای روز هستش چون رو دیدگاه خواننده ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت.
این مطلب عملکرد باطنی یک ماشین روز رو نشون داد و مهمتر از اون اهمیت تعویض واستفاده از روغن درجه یک در عمر قطعات خودرو.
mfire
۲۸ تیر ۱۳۹۳واقعا محصولات هیوندای همگی اشغال هستن!! من قبلا یه سوناتا 2007 داشتم که توی 144 هزار تا یاتاقان زد و 7 میلیون خرج گذاشت رو دستم!!
محصولات کیا بسیار با کیفیت تر هستن و کمتر یاتاقان میزنن و توی خرج میوفتن. مثل پراید یا ریو که محصولات کیا هستن و واقعا خوب جواب دادن توی کشورمون.
من اهواز زندگی میکنم و به زودی میخوام یه ماشینه پلاک اروند بگیرم و احتمالا کیا سراتو نیوفیس یا سیتروئن سی الیزه میگیرم سگش شرف داره به سوناتا و دیگر محصولات هیوندایی.
mostafa mn
۲۸ تیر ۱۳۹۳dost aziz ke mikhay mashin pelak mantaghe azad arvand begiri shoma ounja dastet baraye entekhab baze gozine haye ziyadi ro mitoni entekhab koni
say kon bishtar donbal brand haye amrica o japon beri bekhosos to suv sakhtan in 2 keshvar harfi baraye goftan baghi nemizaran
N.I.M.A
۲۸ تیر ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان و صاحب نظران.کسی از هزینه نگهداری جنسیس سدان 2009 و 2010 خبر داره؟حدودا هر چندماه باید تعمیرگاه بره و متوسط چقدر هزینه داره.(فرض کنید ماشین 100هزارتا رفته)
با تشکر فراوان
h112
۲۸ تیر ۱۳۹۳بهتر بود اینگونه مطالب و تجربه ها رو در انجمن و فروم پدال مطرح بشد،که هم انجمن پدال رونق پیدا کنه،هم کاربران از تجربه های هم استفاده کنن..و این صحفه هم مختص به اخبار تازه و اتفاق های دنیای خودرو بماند…
khalil
۲۸ تیر ۱۳۹۳با تشکر از آقایان ریاحی و صادقی جهت ارائه این مطلب آموزنده و فنی،
امیدوارم اینگونه مطالب که باعث میشوند خواننده درک بهتری از مباحث فنی و علمی خودرو پیدا کند ادامه یافته که نه تنها اطلاعات فرد را در آن زمینه بالا خواهد برد بلکه به استفاده صحیح تر از خودرو کمک شایانی خواهد کرد
حسين
۲۸ تیر ۱۳۹۳درود. بسیار عالی و آموزنده بود. اما این موتور توی عکس که V6 نیست!!!!
حسين
۲۸ تیر ۱۳۹۳ببخشید V6 است! یکم بی دقتی کردم حواسم نبود.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ تیر ۱۳۹۳درود .
از اقای ( MR ) و مهدی جان بابت اطلاعات خوبشون تشکر میکنم . عالی بود .
mahdi
۲۸ تیر ۱۳۹۳درود
ارادت دارم میلاد جان
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
امید
۲۸ تیر ۱۳۹۳مطلب خوبی بود
مرتضی
۲۸ تیر ۱۳۹۳مهندس کاشانی یکی از […] قلم ها رو در زمینه خود خودرو داره(موارد جانبی رو کار ندارم!) مقاله های قدیمیش که واقعا درجه سه بود!!! یعنی مقاله هاش رو الان هیچ کی جرات نوشتنش رو نداره!! ولی خوب مهندس باشی خارجه باشی!! اونم چی دهه هفتاد هر چی بگی درسته!! البته بعضی موقع ها جوابیه هایی براش مردم میفرستادند که ده تا یکیش تو مجله ماشین درج میشد!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ تیر ۱۳۹۳درود .
من این حرف شمارو قبول ندارم مرتضی جان . ایشان یکی از نویسنده های به نام
و معتبر ایرانی در دنیا هستند .
Alpha
۲۹ تیر ۱۳۹۳در مورد ایشون کسی میتونه حرف بزنه که در سطحش باشه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ تیر ۱۳۹۳درود .
از اقای ( MR ) و مهدی جان بابت اطلاعات خوبشون تشکر میکنم . عالی بود . .
سارا
۲۸ تیر ۱۳۹۳بچه ها من چند وقت پیش به جای روغن گیربکس 75-80 الف روغن 85-90 بوش ریختم توی ماشین (ال90) به نظرتون مشکل ساز میشه ؟
احمد.ف
۲۹ تیر ۱۳۹۳تا جایی که اطلاع دارم ال ۹۰ به نوع روغن حساسه و باید از روغن اصلی خودش (الف) استفاده بشه حالا این روغنی که شما ریختی نمی دونم چقدر تفاوتش تاثیر گذار باشه
علیرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۳خیر دوستان. من ال90 دارم و اینکه میگن برای ال90 فقط elf بریزین حرف درستی نیست و در واقع این elf با رنو قرارداد تبلیغاتی داره و total هم با پژو سیتروئن.
هر روغن 40-10 که بریزین مشکلی نداره.
ضمنا هم الف هم توتال بیشترشون تو ایران پر میشن.
علیرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۳البته اون 40-10 روغن موتور منظورم بود. روغن گیربکس کمی حساستره و هرچند میتونین فقط elf نریزین سعی کنین روغن خارجی بریزین.
ali
۲۹ تیر ۱۳۹۳مقاله عالی بود منتظر مقالات بعدی شما هستیم
ممنون
حسن
۳۱ تیر ۱۳۹۳باسلام نگهداری خودرو خیلی مهم است من پارس 86 دارم روغن از اول کاسترول ریختم وبین 7000تا 10000عوض می کنم 125000 راه رفته به شکر خدا نه روغن کم میکنه نه آب ونه روغن ریزی داره فقط جلو بندی رو یه بار تعمیر کردم
یهروز
۹ مرداد ۱۳۹۳ازرا واقعا خودروی قوی و پر اپشنیه و سواری نسبتا نرم و راحتی نسبت به سوناتا داره صندلی های بزرگ و راحت از ویژگی های خوب خودروست ولی متاسفانه خودروی پر استهلاکیست و باید به موقع سرویس شود یکی از بدی های استهلاک بالا این است که دیگر فرقی بین ماشین کم کارکرد با پر کارکردنمی گزارند و هر دو را یک قیمت میخرند البته این مساله برای تمامی خودروهای کره ای وجود دارد
رضا
۱۱ مرداد ۱۳۹۳ضمن عرض سلام و خسته نباشی خدمت دوستان
یکی از عوامل مهمی که در طول عمر خودرو تاثیر بسزایی دارد کیفیت قطعات خودرو و نحوه نگهداری و تعمیرات می باشد.بعنوان مثال اگر همین خودروی ایرانی را با قطعات با کیفیت مناسب تولید کنند خودروی خوبی است. نحوه رانندگی نیز از عوامل دیگری است که در طول عمر خودرو تاثیر دارد.اما با توجه به قیمت و کیفیت خودروی ایرانی من ترجیح می دهم بیشتر پول بدم اما سوار این خودرو نشوم.
با تشکر از دوستان
حسین
۱۱ مرداد ۱۳۹۳دوستان عزیز تعمیرگاه نیوسنترال دارای صفحه ی فیسبوک نیز هست. لینک پیج:
https://www.facebook.com/pages/New-central-%D9%86%DB%8C%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84/1513373925565252?ref_type=bookmark
حمید رضا م
۱۹ مهر ۱۳۹۳با سلام و تشکر
بنده قصد داشتم که یک خودرو آزرای دست دوم تهیه کنم ولی مردد بودم و با خواندن مقاله شما منصرف شدم
حسین
۲۸ آذر ۱۳۹۳با ارض پوزش
اون قطعه فولی(پولی) نیست TVD هستش.
كاوه
۷ دی ۱۳۹۳با سلام و تشکر فراوان از مطالب آموزندتون.من هم یک مدل از خودروی آزرا مدل ۲۰۰۸ با کارکرد ۱۵۰ هزارتا دارم که جدیدن موتور فقط زمانی که رو دنده یا در حال حرکت و تحت فشار است از موتور صدای تق تق و جددیدن خر خر ریزی هم شنیده میشود.این صدا در حالی که موتور در جا کار میکند یا خلاص است اصلا شنیده نمیشود .اکرار میکنم این صدا وقتى موتور تحت فشار انتقال حرکتی است شنیده میشود مخصوصن در مسیر های شیبدار سر بالایی ابن صدا به وضوح شنیده میشود.البته این صدا پس از ۱ساعت کارکرد و گرم شدن خوودرو تا حدی کمتر میشود که گاهًگاهی چندین صدای تق نق به گوش میرسد.مشکل از دنده های cvvt است یا یاتاقان ها؟ممنو هر تمیرگاه یا نمایندگی پاسخهای مختلف و گیج کننده ای داده است..
حميد
۲ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستلن
اذرام یاتاق زده امروز برای تست جاده رفتیم،تو حالت N هیچ صدای ناموزون از موتور نیومد ولی تو حالتD بجز صدای موتور یه صدای ترر تررر میومد،مکانیک میگه صدای پیستون هاس که بعد از ۲-۳ روز اب بندی قطع خواهد شد،
لطفاً راهنماییم کنید،۵ میلیون هم هزینه کردم
شهرام
۳۰ آبان ۱۳۹۴آخه مگه میشه چرند میگه اگه موتور صحیح و اصولی بسته بشه نباید صدا کنه 50 سال پیش که نیست حالا تمام مکانیک ها و تراشکارها ابزار دقیق دارند ماشینو ببرش پیش کارشناس اتحادیه
امیر محمد
۲ بهمن ۱۳۹۳من کاملا متوجه شدم
شهاب
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ضمن تشکر از مطلب مفید
به عقیده من هم علت وضعیت بد موتور این ماشین , عدم رسیدگی به موقع و فشار زیاد و عدم استفاده از روغن و فیلتر مرغوب هست
مالک خودرو اگر به سرویسهای دوره ای اهمیت بدهد و مطابق دفترچه سرویس خودرو در کیلومتر های مختلف به تناسب خودرو خودش را با قطعات اورجینال اورهال کنه هیچوقت دچار چنین ایراداتی نمی شود و اصلا عمر خودرو در کیفیت سواری آن تاثیر نخواهد گذاشت
نکته دیگر اینکه دوستان عزیز توصیه من اینست که از روغنهای مرغوب ایرانی خصوصا تمام سنتتیک استفاده کنید و فریب برندهای خارجی را نخورید چون روغن پالایشگاهی ایران دارای مرغوب ترین کیفیت هست و لاقل اگر مثلا روغنی با کیفیت SM/ 5-30 با برند ایرانول یا بهران خریدید حسنش اینست که جنس تقلبی به شما نمی دهند بنده شخصا 5 ساله که داخل موتور بنز 280 ای کلاس از روغن تمام سنتتیک بهران رانا یا مشابه استفاده می کنم و کیفیت و راندمان موتور ماشینم هنوز مثل روز اولش هست .
اما نکته مهم دیگر اینست که در هر صورت در اثر کارکرد خودرو مقداری فرسایش اجتناب ناپذیر هست صرفنظر از تعویض قطعات مصرفی مثل فیلتر ها و روغن ها و سایر مایعات در سیستم خنک کننده وترمز و کمک فنر ها و دیسک ها و حتی چراغها باید از مواد افزودنی ترمیم کننده گیربکس و موتور حتما استفاده کنید تا همیشه فشار کمپرس سیلندرها در حد استاندارد و یکسان باشد همچنین راندمان گیربکس خصوصا نوع اتوماتیک کاهش پیدا نکند که بهترین نوع موجود و تایید شده آن افزودنی های شرکت معتبر XADO هست که خوشبتانه در ایران هم نماینده معتبر و فعال دارد و قطعا با استفاده از این افزودنی های نانو سرامیک میتوانید سیستم محرکه خودرو خود را قبل از خرابی مجددا احیا کنید یادر وضعیت ایده آل نگه دارید تا نیازی به مکانیک و تعمیراینچنینی پیدا نکنید زیرا صرفنظر از تحمیل هزینه های گزاف معلوم نمی شود که آیا اصلا به قطعات اصلی شرکت دسترسی دارید یا خیر یا مکانیک شما خبره هست و قادر به رفع عیب می شود و مونتاژ صحیح میشود ؟ در اکثر موارد متاسفانه تمام قطعات اصلی در دسترس نیست یا مکانیک خبره نیست و هنگام مونتاژیا دمونتاژ خرابکاری میکند که یا مجبورید ماشین را بفروشید یا مجددا تعمیر کنید بطور مثال در همین گزارش صرفنظر از اینکه نویسنده محترم اعلام نموده مکانیک خبره هست و تعمیر خوبی انجام داده ولی باز نقایصی در کار مشاهده میشود که یکی از آنها فقدان جک تعمیرگاهی مناسب جهت خارج کردن موتور و گیربکس از زیر خودرو هست و در عوض با بازکردن کاپوت جلو موتور را از بالا بیرون کشیده اند شاید از نظر برخی افراد تفاوتی نکند اما این ماشین از نظر بدنه و ظاهری قطعا آسیب دیده بطور مثال لااقل 6 عدد پیچ زیر کاپوت که به رنگ اصلی بدنه هست باز شده و آثار تعمیرات کلی همیشه روی ماشین خواهد ماند نکته بعدی فقدان جک نگه دارنده و مونتاژ موتور هست و موتور برروی زمین آلوده قرار گرفته که قطعا این روش کاردر هنگام مونتاژ یا دموتاژ موتور صحیح و استاندارد نیست و تعمیر اینچنین موتور خودرو باعث آسیب رساندن به سایر بخشهای آن شده است
محمد
۷ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان
دیروز ماشینمو که سرویس اساسی شده بود تحویل گرفتم. خودرو آزرا مدل 2007 بود که در اثر رانندگی غیر صحیح و عدم توجه به علائم هشدار دهنده باعث یاتاقان زدن و ادامه رانندگی و شکستن پیستون شده بود. نکته جالب در هزینه ها بود که تعمیر کاران از 12 میلیون اعلام هزینه کردند که بعد به 8 میلیون و در نهایت به 6/5 میلیون رسید و بعد من فاکتورهای خرید و خدمات رو خواستم به اتحادیه بردم کل هزینه حدود 5 میلیون شد. اصلا فکرشو نمیکردم تا این حد ….
دوستان اگه ماشینتون خراب حتما اول برید اتحادیه درخواست برآورد خسارت کنید بعد اجازه تعمیر بدید. 100 هزار تومان کارشناس اتحادیه میگیرن ولی انقدر حرفه این که تعمیرکارا جرات ندارن پرت وپلا بگن و پول بی خود بگیرن. دمشون گرم
شهرام
۳۰ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان
من سالهاست به واسطه شغلم با خودرو های مختلف سرو کار دارم قدیمها بهترین روغن ایرانی بود حالا هم همینطور شما سری به سایت شرکت بهران بزنید تا روغن مورد نیاز خودروی خودتان را انجا پیدا کنید تمام حرفی که در مورد تعویض روغن در فروشگاهها در مورد تعویض روغن در کیلومترهای بالا بعلت کیفیت روغن زده میشود نادرست است شما برحسب ترافیک درون شهری وکیلومتر طی شده باید روغن خودرو راتعویض نمایید مثلا برای تمامی پژوهای تولیدی ایران خودرو 8000 کیلومتر رقم مناسبی جهت تعویض روغن و فیلتر روغن و فیلتر بنزین میباشد که در مورد پزوی 405 مدل 1385 خود من که انرا صفر خریدم تاکنون هیچ گونه مشکل جرم گرفتگی در موتور نداشته ام وفقط یکباردر 300000 کیلومتر واشر سرسیلندر تعویض نمودم اوایل از روغن توتال قوطی 20w50 استفاده مینمودم ولی با ورود روغن بهران سوپر پیشتاز ( که در قوطی های چهار گوش قرمز رنگ عرضه شد ) از آن استفاده میکنم و بسیار راضی هستم فیلتر هم از نوع سرکان . در مورد خودروهای هیوندایی چون الایندگی داخلی موتور بسیار بالاست بهتر است در کیلومتر 5000 روغن و فیلتر هوا تعویض ودر 10000 علاوه بر روغن فیلتر روغن نیز تعویض گردد تا دچار مشکل جرم گرفتگی نشود و در مورد گیریبکس خودرو بر روی خود ظرف معمولا کیلومتر قابل استفاده ذکر میشود که در مورد پژو حدود 30000 کیلومتر میباشد ودر مورد گیریبکس اتوماتیک معمولا بین 25000 تا 30000 کیلومتر با استفاده از پیچ تخلیه حدودا نیمی از روغن تخلیه میشود که مجددا انرا پر مینمایند ودر کیلومتر 50000 تا 60000 با استفاده از دستگاه تمامی روغن کشیده میشود و مجددا انرا پر می نمایند و به اینصورت سالم ماندن قطعات موتور و گیریبکس تا حد بالایی تضمین میشود.
faraz roland
۲۹ بهمن ۱۳۹۴باسلام به دوستان عزیز.
بنده ۲۸روز قبل ازرا ۲۰۰۸ باکارکرد ۱۷۸وبا تاییدگرفتن از چندتا کارشناس از سلامت بودنش خریداری کردم.
از روز اول از مصرف بالا که بعضی وقتها به ۱۷%میرسید شاکی بودم بخاطر این مشکل و خفه بودن موتور به یک مکانیک سرشناس در امر هیوندا مراجعه و ایشون با نگاه کردن معمولی ,,.بنده به هفته اینده حواله دادن به دلیل زیاد بودن مشتری.
دوروز بعد از این جریان با سرعت ۳۰تا درحال رانندگی بودم که نه قبل و نه هیچوقت اهل تیکاف یا گاز دادن ها ی بی مورد نبودم نیستم که چراغ روغن روشن و صدای خوشگل یاتاقان دراومد که با هر چهچهش جیبم خالی تر میشد بلافاصله ماشین متوقف و مکانیک اوردم و ایشون قبل از دیدن ماشین نظرشون رو یاتاقان بود که بعد از دیدن هم گفتند یاتاقان زده اگر من به این ماشین گاز بی مورد میدادم دلم نمیسوخت یا اگر اب روغنشو چک نمیکردم که روغن ۲۸۰۰تا کارکردش و از نوع مرغوب ریخته بودند این اتفاق میفتاد بازم خودمو مقصر میدونستم قبل از این من ۸سال ماکسیماهای زیادی داشتم از مدل پایین تا مدل بالا دنده یا اتومات ولی خدای من شاهده یکبار من یک ریال برای تعمیر موتور هزینه نکردم جز قطعات مصرفیش بسیار کم مصرف کم اصطلاک فقط فریب تعریف های کاذب دوستان خوردم و همون چهارتا اپشنی که سالی ماهی شاید استفاده بشه یا نشه,,
بارها به دلایلی روغن معمولی ارزون میریختم داخل موتور ماکسیما وچون این ماشین کوچکترین صدایی نداشت فراموش میکردم برای تعویض به موقع که بعضی وقتها به ۸۰۰۰تا میرسید ولی دریغ از یک ایراد کوچیک چه برسه یاتاقان.
به نظر همه دوستان احترام میزارم ولی از پایه ایراد داشتن ماشین به لنگ روغن وو نندازید هیوندا یک برند پر از مشکل ایراد نقص هست
درود بر سازندگان ماکسیما و لعنت به طراحان هیوندا که با مال جان اعصاب مردم ذجر کشیده ایران بد بازی میکنند.