هیوندای با معرفی خودروی جدید آیونیک ۵ سبد محصولات خود را گستردهتر از هر زمان دیگری کرده است. این خودرو با زیر برند ویژه خودروهای الکتریکی هیوندای یعنی آیونیک به فروش خواهد رسید؛ اما درحالیکه اکثر خودروسازان روی محصولات الکتریکی تمرکز کردهاند کرهایها جزو معدود برندهای رده میانی هستند که خودروهای هیدروژن سلول سوختی نیز عرضه میکنند. نکسو تنها خودروی هیدروژنی هیوندای بوده اما این شرکت کامیونهای سلول سوختی تجاری همچون Xcient را نیز به فروش میرساند. هیوندای از این کامیون به عنوان اولین کامیون تولید انبوه و هوی دیوتی مجهز به قوای محرکه هیدروژنی نام میبرد.
اما درحالیکه کامیون الکتریکی تسلا با تأخیر تولید روبرو شده و مرسدس نیز هنوز در حال تست کامیونهای سلول سوختی خود است، هیوندای کامیون Xcient را برای مدل ۲۰۲۱ بهروز کرده و استایل برجستهتر و پرفورمنس بهتری را برای آن در نظر گرفته است.
جلوپنجره Xcient هماکنون دارای جزئیات کرومی جدید، الگوهای چندبعدی و عناصر آبیرنگ است که بر ابهت این کامیون افزودهاند. نیروبخش کامیون هیوندای پیشرانه الکتریکی با قدرت ۴۶۹ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳۷ نیوتون متر میباشد. این کامیون همچنین به سیستم هیدروژن سلول سوختی بادوامتر و کاراتر ۱۸۰ کیلوواتی و دو بسته سلول سوخت ۹۰ کیلوواتی مجهز شده است.
هفت تانک بزرگ هیدروژن هم ظرفیت ذخیره ترکیبی مناسبی را تأمین کرده و سه باتری ۷۲ کیلووات ساعتی نیز به عنوان منبع اضافی قدرت عمل میکنند. هیوندای Xcient 2021 با این مجموعه شعاع حرکتی حدود ۴۰۲ کیلومتری دارد. پر کردن تانکهای هیدروژن نیز بین ۸ تا ۲۰ دقیقه طول میکشد.
هیوندای از زمان عرضه تاکنون توانسته ۴۵ دستگاه از کامیون هیدروژنی خود را به سوئیس صادر کند. این کامیونها توانستهاند به شعاع حرکتی ترکیبی ۷۵۰ هزار کیلومتری دست یافته و میزان انتشار آلایندگی کربن را حدود ۵۸۵ تن کاهش دهند. هیوندای تا پایان سال ۱۴۰ دستگاه دیگر از کامیون Xcient را به سوئیس صادر خواهد کرد. هدف این شرکت صادرات ۱۶۰۰ کامیون هوی دیوتی سلول سوختی به اروپا تا سال ۲۰۲۵ است.
مدیرعامل بخش حملونقل هیدروژنی هیوندای میگوید:
مشتریان از کیفیت و راحتی سواری کامیون ما بسیار راضی هستند. توجه و علاقه زیادی به کامیون ما در خارج از سوئیس نیز وجود دارد. ما کاملاً مطمئنیم که کامیونهای Xcient را سال آینده در دیگر کشورهای اروپایی نیز خواهیم دید.
هیوندای همچنین در حال گفتوگو با مقامات و شرکتهای محلی برای عرضه این کامیون در آمریکای شمالی است. به این ترتیب این کامیون طی سال جاری و یک سال زودتر از کامیون الکتریکی تسلا روانه جادههای آمریکا خواهد شد.
porsche
۱۱ خرداد ۱۴۰۰پادشاه تسلا
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۱۱ خرداد ۱۴۰۰تیکه خوبی بود!
یادتان است که تسلا دوستان میگفتن تسلا بیاد بازار برای تسلا میشه ، بساط همه جمع میشه! همه شرکت ها رو میخره! همه بد بخت میشن!
الان حتی نمیتونه یه اس پلاد پلاستیکی بده دست مردم!😂😂😂😂😂
NAVID۰۰۹۸
۱۱ خرداد ۱۴۰۰سنگینسازی هیوندای یه جوریه !
ماشیناشون خوبهها ، اما به دل نمیشینند و در ایران هم با اینکه ارزانتر بودند نتوانستند رقابت کنند !!!
mahan
۱۱ خرداد ۱۴۰۰نوید خان من یک بیل مکانیکی هیوندای R520LC-9S و یک بیل مکانیکی هیوندای R380LC-9SH دارم همین طور کاترپلار و کوماتسو و هپکو ولی واقعا باید بهشون تبریک گفت چون تا حالا توی این 5 سال هیچ مشکلی نداشتند و فقط یکم الیاژ گیره هاشون ضعیفتره و یکی دوباره تعویض کردیم وگرنه موتوری و زنجیری مثل بنز کار میکنه
NAVID۰۰۹۸
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ماهان جان
با شما موافقم در این حوضه ( هیچ تخصص و آشناییای ندارم و فقط از رانندگان و سنگین سواران میشنوم و میبینم تعداد گستردگییِشان را ).
دیدم محصولات راه سازیاَش را و تعریفشان هم زیاد شنیدم مثل بیلمکانیکی و… !
مورد بحث من مدلهای سنگین حملونقل جادهایش هست مثل خاور ، تک ، دهچرخ و ترانزیتهایش ، که استقبالی در برابر برندهای دیگر نکردند رانندگان سنگین سوار ، با اینکه بسیار در ایران عرضهاَش فراهم بود !
یادم میاد چند سال پیش که وضع اقتصاد خوب بود ، در نمایشگاه تهران آورده بودند و قیمتهایشان بسیار کمتر از دیگر برندها مثل ایسوزو ، اسکانیا ، ولوو و …. بود و شرایط خریدش هم با شرایط بدون بهتره و اشتباه نکنم ۴ ساله بود ، اما مشتریها هیچ استقبالی نکردند !
تقریباً از نظر قیمتی بین چینیها و خوشنامها قرار داشتند !
این را میشه از دیدن خودروهای سنگین و برندهایی که در جادهها میبینیم ، تشخیص دهیم حتی اگر سنگینشناس نباشیم !
mahan
۱۱ خرداد ۱۴۰۰سلام نوید خان در مورد کشنده ها تا حدودی موافقم خودم برای شرکت ترابری و برای حمل نقل فولاد ولوو و اسکانیا و بنز گرفتم و قبلا مقایسهشون کردم و ترجیح دادم این 3 برند رو بخرم هم بخاطر کیفیت و قدرت و امنیت و هم سادگی و خدمات فوق العاده و محبوبیتی که در سراسر دنیا دارند همیشه هم تعمیرکار دارند و هم قطعه دارند!اما هیوندای قدمت زیادی در زمینه کشنده و مینی بوس و کامیونت نداره و کار اصلیش بیل مکانیکی و بولدوزر و لودر و غلتک و اسکریپر و گریدر و فینیشر هست که وقتی این محصولات رو وارد کردم امیدی بهشون نداشتم و صرفا سال 89 و 93 که لیست ایران توی تحریمات بود برای دور زدنشون بازرگانان کره ای نمی تونستن دلار بدهند ازشون تجهیزات گرفتم و گفتم فوقش میفروشم!ولی این قدر که خوب دراومد دوباره خریدم ازشون و چندسالی هست که شروع به تولید کشنده و 6 و8 تنی و مینی بوس کردند و همین 3 هفته پیش که یک کشنده hd1000 هیوندای از ترکیه برای بارگیری فولاد ما اومده بود گمرک دیدم تعجب کردم البته شباهت مدل های جدید به اکتروس رو نمیشه انکار کرد انگار کپی کاری بخشی از اصالتشونه!!کلا محصولات هیوندای دو بار به ایران اومدن یکبار که اوایل تولیدشون بود که می خواستن توی کشور هایی نظیر ایران و هند و پاکستان و افغانستان محصولاتشونو عرضه کنند متاسفانه مینی بوس هاشون خرابی شدید داشت و درحد همان چینی ها با قیمتی بالاتر بود!و کامیونت ها سال 90 اینا که تو کشور اومده بود یکسری ها به شهرداری فروخته شد و یکسری به صورت ازاد میشه گفت محصول بدی نبود ازین کامیونت های 8 و 6 تنی یکی از دوستانم برای کارخونه لبنیات خرید تعدادی و اون موقع راضی بود اما اصلی ترین مشکلش کمبود قطعات بود و اصلا قطعاتشون کلا پیدا نمیشه و وجود محصولات امیکو و ایسوزو و محصولات ماموت که به نوعی چون اوایل کار منتاژ میکردن قطعات به خوبی و با قیمتی ارزان پیدا میشد و توی رقابت ها شکست خورد.فکر کنم شرکت نمایندهش تو ایران سروش دیزل مبنا بود که هم قیمت گذاری نادرستی داشت در سری دوم 10 چرخ های باری اورده بود که بد نبودن اما قیمت گذافی داشت و بهره وامی که شرکت میداد وحشتناک بود و فقط بدرد بار میخورد و نمیشد ازش ماشین بتن ساز درست کرد و یا به تنگش ارابه بست!و هم خشک بود و هم تکان های زیادی داشت و مشکل تعمیرکار و قطعه هم داشت بنابراین موفق نشد.اما چندسالی هست که محصولات خیلی خوب و نرمی میسازه و من شخصا سوار hd1000 شدم و برخی نمونه های جدید که مال مشتری های ما از ترکیه هستند رو میبینم بد نیست ولی موافقم در حد اون بزرگواران نیست و نباید هم باشه!بیشتر محصولات ارزان و کارامد برای جهان سوم هستش منتها توی کشور ما بد عرضه و قیمت گذاری شده.
NAVID۰۰۹۸
۱۱ خرداد ۱۴۰۰اوففف
ماهان جان دمت گرم از این وقت و حوصلهای که جهت نقد و پاسخ فرمودید ، ممنون .
به شخصه نمیدانم به دلیل کهولت سن هست یا بیحوصلگیه فصل بهار که میخواهم بنویسم اما حالش را ندارم .
در آخر امیدوارم که وضعیت ناوگان حملونقل کشور کمی جدید گردد تا استهلاک آنها سرشکن شود !
بحث وسایل سنگین بسیار متفاوت و پیچیده و مهم هست نسبت به سواریها و دولت باید یارانه و کمک حال این عزیزان باشه ، قشر به شدت زحمتکش و لوتی که بیشترشان از عشق وارد این بیزینس میشوند و نه از سر اجبار .
mahan
۱۱ خرداد ۱۴۰۰خواهش می کنم نوید جان انشالله بی حوصلگی هست وگرنه که ما سنی نداریم.ما پیرها برابر این جوونای پلاستیکی هستیم.یک جمله ای هست در مورد بازار ایران مخصوصا تویوتا پرادو که میگه صفر خودرو های کره ای و چینی باز از کارکرده ی بالای 200 هزار پرادو کمتره!!به هر حال گفتی من نگران شدم بنظرم از 35 به بعد هر روز یک مولتی ویتامین و مکمل بخور.ویتامین سی هم هر روز سر صبح بخوری و هر 3 ماه یک ب کمپلکس بزنی (البته بهتره با توجه به شرایط بدنت با پزشکت یک مشورت کنی)سرحال تر میشی.در ضمن متاسفانه اکثرا وضع این عزیزان خوب نیست ما کامیون هارو بین 290 و 400 میلیون تا 2 میلیارد خریدیم الان هر کدوم از کامیون های ما از 5 میلیارد شروع میشه تا 7 میلیارد!این رقم خیلی زیادیه برای یک کسی که بخواد بخره و بیچاره ها مجبورند بیان توی شرکت هایی مثل ما کار کنند و به شخصه خیلی دلم میسوزه و امیدوارم هر چه زودتر ماشین خودشونو بخرند و رو ماشین خودشون کار کنند.البته برای اونایی که یک دونه ماشین دارند یا حتی 3تا هم نمیصرفه به علت مالیات و پول بیمه و پول لاستیک واستهلاک و غیره زیر 50 تا ماشین نمیصرفه ما هم 80 تا داریم سود خاصی نمیده بیشتر برای جابه جایی محصولات خودمون استفاده می کنیم و کمتر به کارخانهجات دیگه کرایه میدیم و این خیلی بده به معنی تنگ تر شدن سفره این عزیزان هستش.سود خالص هر تریلی به صورتی که مستمر در ماه بار داشته باشه بین 9 تا 17 ملیونه و متاسفانه اگر شانس بیارند 4 تا تریپ برند این عزیزان و با هزینه هایی که گفتم اخر ماه با این همه زحمت 7 تومن هم نمیمونه براشون اونم اگه شانس بیارن ماشین مال خودشون باشه!امیدوارم مشکل این عزیزان هرچه سریعتر حل بشه
parsa_ashgh.mashine
۱۱ خرداد ۱۴۰۰بهبه
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۱۱ خرداد ۱۴۰۰انشالله ماشالله کامیون تسلا زمانی که نَوه های بچه های سایت جای ما کامنت دهند ، شاید شاید شاید نمونه های رَندِری اش به وجود آید!!!😂
هیدروژنی ها رو خیلی دوست دارم.
انشالله با آمدن هیدروژنی ها نسل برقی ها منقرض شود.
porsche
۱۱ خرداد ۱۴۰۰انشالله وقتی ساخته شدند من یه پورشه ی هیدروژنی میخرم
عرفان
۱۱ خرداد ۱۴۰۰اقا برقی با هیدروژن فرقی نداره جفتشون موتور الکتریکی یا همون ارمیچر خودمون رو دارن فقط برقی برای اینکه شارژ شه باید بزنیش به برق
ولی هیدروژن باید هیدروژن سوخت گیری کنی که طی مراحلی تبدیل به برق میشه و سپس به موتور های الکتریکی میرسه
تا اونجایی که من مطالعه کردم اینطور بوده مگه اینکه شما تکنولوژی دیگه ای مد نظرتون باشه!
porsche
۱۱ خرداد ۱۴۰۰هرچیز زنده و مرده ای از برقی بهتره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰درود 👌
محمد امین
۱۱ خرداد ۱۴۰۰آقا پیل هیدروژنی همون برقی هست دیگه چه فرقی داره
mahan
۱۱ خرداد ۱۴۰۰باید دید چیکار میکنه من که خیلی به ماشین الات سنگین هیوندای امیدوارم.چون خودم چندتاشو دارم و سال هاست دارند پابه پای نمونه های گرون و معروفی که داریم کار می کنند
محمد مختاری آذر
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ولی جلوپنجره خیلی خوبی داره دلبری می کنه واقعا زیبا هستش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰چقدر این مدت روی این کامیون مانور دادن! خسته شدیم از بس اخبار صنایع سنگین هیوندای شد همین!