نسل قبلی سوناتای هیبریدی اصولاً برای به چالش کشیدن تویوتا کمری هیبریدی وارد رقابت شد. اما این خودرویی نبود که دنیا را تکان بدهد. مصرف سوخت دور از انتظار و سیستم انتقال نیروی خشن، نمیگذاشت مزیتهای این خودرو پررنگ شوند. اما اکنون زمان بلوغ فرار رسیده و مدل ۲۰۱۶ سوناتا بهعنوان نسل دوم با انتقال نیروی جدید و بهبود یافته، فضای داخلی بیشتر و مجللتر کاملاً مسلح شده است.
انتقال قدرت در سوناتای جدید هیبریدی، درواقع تکامل یافته نسل قبلی است. موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر مجهز به تزریق مستقیم سوخت با ۱۵۴ اسب بخار نیرو و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور با یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی (۵۱ اسب بخار) جفت میشود. خروجی کل سیستم در حالت ترکیبی البته از ۱۹۳ اسب بخار فراتر نمیرود. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میشود. مجموعه باتریهای لیتیوم یون بزرگتر ۱.۶۲ کیلووات ساعتی در زیر بدنه و کفی اتاق جاسازی شدهاند. بدین ترتیب، تأثیر کمتری روی فضای مسافر و بار میگذارند. خودروی مورد تست مجله موتورترند، از تریم لیمیتد بود و مصرف سوخت آن در شهر ۶.۰ لیتر و در بزرگراه ۵.۴۷ لیتر اندازهگیری شد در حالی کهتریم پایه SE مقرون به صرفهتر بوده و مصرف سوخت شهری ۵.۸۸ و جادهای ۵.۳۴ لیتری را بر جای میگذارد. تریم پایه SE از چرخهای کوچکتر آلیاژی ۱۶ اینچی برخوردار است که مجهز به تایرهای با مقاومت چرخشی پایینتر بوده و کارآمدتر است. سوناتای هیبریدی در دو نسخه پلاگین هیبرید و ساده ارائه میشود. نسخه پلاگین که شما میتوانید باتریهای آن را با شارژر و نیروی برق بهصورت مجزا شارژ کنید، با تکیه بر انرژی ذخیره در باتریها قادر است ۴۳ کیلومتر مسافت را طی کند و با یک باک بنزین پر هم ۹۶۵ کیلومتر برد دارد. عملکرد خودرو در حالت تمام الکتریکی به وضوح از تویوتا کمری و هوندا آکورد سرتر است. شارژ کامل باتریها بسته به ولتاژ شارژر مورد استفاده ۳ تا ۹ ساعت طول میکشد. در خارج از شهر، موتور بنزینی میتواند نقش ژنراتور را نیز بازی کند و باتریها را شارژ نماید. نیروی ناشی از ترمزگیری هم احیا شده و در باتریها ذخیره میگردد. در زمانی که شارژ باتری کافی باشد و در حالت کروز، موتور بنزینی میتواند خاموش شود و تنها با نیروی موتور الکتریکی میتوان به مسیر ادامه داد. زمانی که نیاز به انرژی بیشتر داشته باشید، موتور بنزینی با کمی غرش و تکان مجدداً استارت میخورد. گیربکس شش سرعته نیز به خوبی و نرمی دنده مناسب را انتخاب میکند و به ندرت دچار اشتباه در انتخاب دنده مناسب میشود. ضمن اینکه میتوانید بهصورت دستی نیز به تغییر دنده اقدام کنید با این وجود بهتر است این عمل را به خود خودرو بسپارید. عملکرد سوناتای هیبریدی در جادههای پیچوخمدار نیز مطلوب است. سیستم تعلیق به خوبی ضربات را جذب میکند. با این وجود در سطوح خشن جادهها، مقداری از صدای تایرها در داخل کابین هم شنیده میشود. اما بر روی سطوح آسفالت مناسب، میزان سروصدای داخلی آبرومندانه است. مشکلی که در هنگام تست خودرو پدیدار شد، احساس غیرخطی و غیرطبیعی ترمزگیری در هنگام فشردن پدال بود. سوناتای هیبریدی میتواند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۸.۳ ثانیه ثبت کند. طی مسافت ۴۰۰ متر از سکون کامل هم ۱۶.۳ ثانیه طول میکشد. این ارقام نشان میدهد که این خودرو کندتر از رقبای خود کمری و آکورد هیبریدی است. هر دوی این رقبا، صفر تا ۹۶ را در ۷.۱ ثانیه طی میکنند. با این وجود لااقل از فورد فیوژن هیبریدی کمی سریعتر است. خط ترمز آن نیز از سرعت ۹۶ کیلومتر تا توقف کامل بیشتر از رقبای خود و به میزان ۳۶.۸۸ متر است. شتاب جانبی در مسیر ۸ شکل ۰.62g و در مسیر دایرهای ۰.8g است که همتراز با خودروهای سواری و سبک متوسط هیبریدی دیگر است هرچند فیوژن و آکورد فرمان و تنظیم شاسی بهتری دارند.۲۷ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد
REZA
۲۵ آبان ۱۳۹۴میدونم جای این سوال اینجا نیست ولی خواهشا دوستان جواب بدن.اگه الان هیوندای کوپه2008 قرمز بخوام بخرم .به نظرتون زیاد از لحاظ فنی خرج دستم نزاره؟؟ دموده نشده؟؟زیر 100هزار کارکرد (60تومن)-.ولوستر 2013رو 50 تومن (منطقه آزاد)بخرم بهتره یا هیوندای کوپه ؟؟؟؟؟؟؟؟
لطفا راهنمایی کنید.
سامان اذری
۲۵ آبان ۱۳۹۴داداش الان یه نیسان جوک نیوفیس با کارکرد 4000 تا درحد صفر پلاک ارس توتبریز حدود 59 تومن قیمت زده بود به نظر من بهترین گذینه برای شهرهایی که میشه پلاک منطقه سوار شد هیوندا کوپه زیاد مالی نیست خرجشم الان خیلی زیاده
سایت دیوار
http://divar.ir/v/4DVzG-cIQ/
AliZeus
۲۵ آبان ۱۳۹۴بستگی به کاربرد و نحوه رانندگی ات داره…با هر دو یه چرخی بزن دستت میاد کدومو میخوای..از لحاظ فنی هم واقعا نمیشه اظهار نظر کرد، بستگی به این داره که صاحب جنسیس کوپه تو این 7-8 سال چجوری از ماشینش نگهداری کرده و چه بلایایی سرش آورده :)
REZA
۲۵ آبان ۱۳۹۴جنسیس کوپه گرونه بالای 100 تومنه.منظورم هیوندای کوپه یا همون هیوندای تیبورن بود-
ولستر که سوار شدم اتاقش اندازه پراید بود صندلی هاش هم همین طور.شتاب گیریش هم فوق العاده کند بود فکر کنم 0-100اش10ثانیه هست
از هیوندای کوپه بیشتر خوشم میاد اما با توجه به قدیمی بودنش میترسم برم سمتش!!!!!!!!
رضا
۲۵ آبان ۱۳۹۴هیوندای کوپه مصرف سوخت بالا و استهلاک زیادی داره .
شما که تو منطقه آزادی گزینه های بهتری پیش روت هست.
اشاره نکردی که چه سبک خودرویی مد نظرت هست.
ولی من پیشنهاد میکنم تو این رنج قیمت مزدا 3 جدید (2015) مدل هاچبکش بگیری که هم ظاهر اسپورت و جذابی داره هم هندلینگ عالی و مصرف سوخت مناسب . شتابشم بدنیست.
یه مدلشم آگهی کردن تو باما البته صندوق دار:
http://bama.ir/car/details-2-3248403/1394-mazda-3-new-sedan-for-sale
نیسان جوک هم گزینه خوبیه .
american and japan
۲۵ آبان ۱۳۹۴نه واقعا چرا؟؟؟؟؟؟چرا جی تی 86 نه؟؟؟؟؟اریون هم عاااااااالیه مخصوصا تیپ اس ای البته فکر نکنم گیرت بیاد یا سخت گیرت بیاد ولی اگر میتونی دریغ نکن.
REZA
۲۵ آبان ۱۳۹۴gt-86گرونه.ارس پلاکشو مدل2015با کیت بدنه و صندلی چرم رفتم از شرکت پرسیدم 107 میلیون گفت.پلاک ملی هم 125 میلیونه مدل 2013-من بودجه ام تا حداکثر65 میلیونه
آرمااااان
۲۶ آبان ۱۳۹۴اول اینکه شما توی منطقه آزاد دستت خیلیییی بازه،سعی کن یه خودرویی بگیری که هم خدمات پس از فروشش تو ایران باشه هم کم اصطحلاک باشه،دور هیوندای کوپه رو خط بکشی بهتره،چون مصرف سوختش سر به فلک میکشه اونم با این مدل،یه خودروی شرقیه 2013 به بالا دست دوم بگیری در کل بصرفه تره
سامان اذری
۲۵ آبان ۱۳۹۴پیشرفت زیادی داشته ولی فکنم هنوز هوندا اکورد هیبرید
حرف اول رو میزنه
shahab
۲۵ آبان ۱۳۹۴کمری هم حرف واسه گفتن زیاد داره
البته در آپشن ک سوناتا سرتره اما در کل کمری
مایکو باکتریوم توبر کلو سیز
۲۵ آبان ۱۳۹۴و همچنان چه میکنه این هیوندای!
البته هنوز مونده تا به بزرگان این عرصه برسه
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۴اقایون من چندسالیه اساسی بااین هیوندا مشکل دارم نمیدونم چرا واقعا اینطوریم
تحت هیچ شرایطی اصلا ازش خوشم نمیاد وفقط ازیکی ماشیناش خیلی حال میکنم اونم هیوندایی ازرا گرانجور هستش!!!
بیشترمردم هیوندایی رو خوب خوب قبول دارن وازش تعریف میکنن ولی من هرکاری میکنم که یکم ازماشیناش خوشم بیاد ولی….اصلا باارم ماشرکتش مشکل دارم وخوشم نمیاد حتی باهاش ضدم..نمیدونم چرا…دست خودم نیست
اصلاباکره جماعت حال نمیکنم ووقتی وقتی باماشینای ژاپنی وامریکا واروپایی مقایسه میکنم میبینم هیوندایی اصلا عددی نیست!!!ولی ازظرفی خیلی پیشرفت عالی داشته وقابل تحسینه
mds
۲۵ آبان ۱۳۹۴ایرانی جماعتو چطور دوست داری…
امیر سابق
۲۵ آبان ۱۳۹۴داداش ناراحت نشو یه چیزی میگم:
احتمالا شما با خودتون مشکل دارید نه با آرم و مارک و مردم کره و اینا.
به پیش روانشناس برید درست میشه
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۴بابا نظرشخصی خودمو گفتم چرامیزنیدم…هرکسی یه عقیده ونظر وفکری داره که قابل احترامه این چه رفتاریه میکنید
مسعود
۲۵ آبان ۱۳۹۴رفیق (محمد) دوستمون (امیر) هم نظر شخصیشو راجع به تو گفت . بهش احترام بذار دیگه :))
خارج از شوخی ، بعضی وقتا از یه چیزایی بدت میاد که اصلا دلیلی هم نداره ، فقط بدت میاد … واسه همه هم پیش میاد رفیق
سامان اذری
۲۵ آبان ۱۳۹۴الان هرکی کیا و هیوندا سوار شده
به اندازه پولی که بابت ماشینش داده ازش راضی هست
از ورنا گرفته تا سنتنینتال
از ریو گرفته تا k900
luis
۲۶ آبان ۱۳۹۴چون با دید قبلی بش نگاه میکنی سا در اصطلاح همون تعصب راهشم اینه که چشم هاتو ببندی و ارم تویوتا رو بزاری رو سونوتا اون موقع میبینی که هم زیباست هم دوست داشتنی از هر جهت اگرچه دوام تویوتا و کلاس و پرستیژ و میکانیک المانی ها و عظمت امریکایی ها مختص خودشونه و خوبه ولی خدایش هیوندا هم کاراش تمیزه و ارزش مند.
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۴البته قبول کنید ماایرانی جماعت عقلمون به چشمامونه
خیلیارو سراغ دارم میرن 100میلیون میدن پای ماشین چینی ولی حاظرنیستن یه ماشین بااصل ونسب وباکیفیت وایمنی که اصلاحتی چندسال کارکرده بخرن
فقط دنبال کلاس گذاشتن ویه ظاهروچهارتاامکانات خویبم همین دیگه این ماشین چی هست ازکجااومده چه کیفیت وچه ایمنی و..داره برامون مهم نیست ببخشید ولی این متاسفانه ضعف وفقر فرهنگی وشعور هست!!!
البته ببخشید دراین جانظرکلی روگفتم وقصدتوهین به شخص خاصی و…به هیچ عنوان نبوده
ام وی ام ولیفان و… که یه ماشین اشغال به تمام معناست که حتی توخودکشورچین نگاهم بهش نمیکنن اینجا باقیمت خداتومن میندازن به مردم تقصیرم نداریم وقتی از ژیان یباره سوار پراید شیم فکرمیکنیم خبیریه چون تااون لحظه هیچ وقت سوار بی ام و نشده بویدم ..واین سزای بی ظرفیت بودن خودمون هست بقول معروف ازماست که برماست
وگرنه مابایدماشینای تویوتا..هیوندایی …کیا…هوندا…مزدا…نیسان..سوبارو..مرسدس..بی ام و…شورولت…جیپ…جی ام…فورد…فولکس واگن و…….سوارباشیم ن ماشینای ساخت چین!!!!!
هرچه که بااین تمدن صنعت خودروسازی که داریم الان خودمون باید ماشینایی تولیدکنیم جهانی ن اینکه405سی سال پیش هنو قطعاتشو ازفرانسه بگیریم!!!
ali ayat
۲۵ آبان ۱۳۹۴این سری از ماشین های هیوندا و کیا که شامل سونوتا و اپتیما میشه واقعا پیشرفت داشتن و میتونم بگم اولین نسل از یک تکامل هستند پشت سرشون اصلا قابل رقابت نبودن هر چند اینم اولشه ولی خیلی عالیه
امیر سابق
۲۵ آبان ۱۳۹۴دم هیوندا گرم که سرعت پیشرفتش از سرعت نور بالاست.
از دوستداران خودرو های ژاپنی هم ممنون که منفی نمیدن بهم !!!
علی
۲۵ آبان ۱۳۹۴http://asrekhodro.com/News/72083
رییس استاندارد ایران گفت خودروهای وارداتی به ایران از حوزه خلیج فارس فاقد استاندارد لازم است
ali ayat
۲۶ آبان ۱۳۹۴دیگه استاندارد چه میدونن چیه
american and japan
۲۵ آبان ۱۳۹۴خییییلییییییی جلوپنجره ایش شبیه محصولات ائودی شده خییییلییییی.ولی واقعا زیباست و شیک ولی خب رقیبای سر سخت و خرجونی داره که چندین ساله پر فروش ترین ماشین توی این کلاس هستن و زوده هنوز به اونا برسه.کمری و آکورد رو میگم.
اونا مثل ما عقلشون تو چشمشون نیست.
احمد باقری
۲۶ آبان ۱۳۹۴هیوندای هم داره خوب هیبریدی میزنه. همه هیبرید کار شدن.
محمد
۲۶ آبان ۱۳۹۴با پول سنتنیال مرسدس بنز e200 صفر میشه خرید ادم ***باشه پولشو حروم ماشین کره ای کنه
مهسا
۵ آذر ۱۳۹۴من یه آزرا 2014 دارم میخوام بدم کمری هیبریدی بخرم میشه راهنماییم کنید؟
پدرم مخالف تویوتاس میگه فقط هیوندا
اگه خریدار هست بگه