مقدمه:
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ یکی از بروزترین خودروهای موجود در بازار کشور رفتهایم تا ببینیم آیا در برابر رقیبی همچون کرولا حرفی برای گفتن دارد یا نه؟!
هیوندای النترا جزو آخرین خودروهایی بود که بهصورت رسمی وارد بازار کشور شد و به دست مشتریان ایرانی رسید. النترا در رده سدانهای کامپکت قرار میگیرد، کیا سراتو و تویوتا کرولا آر رقیبان این خودروی محبوب و پرفروش محسوب میشوند. شاید گمان کنید که النترا از سال ۱۳۹۰(۲۰۱۳ میلادی) وارد بازار کشورمان شد؛ اما جالب است بدانید النترا از سال ۱۳۸۴ با نام آوانته به بازار کشور عرضه شد.
اگرچه نسل پنجم النترا، بهسرعت به خودرویی محبوب و پرفروش در بازار ایران تبدیل شد، اما علیرغم اینکه نسل ششم پیشرفتهای واضحی نسبت به نسل قبل کرد؛ هیچوقت نتوانست در ایران به موفقیت نسل قبلی خود برسد که شاید قیمتگذاری غیرمنطقی و واردات محدود از علل این واقعه باشد.
طراحی:
چند سال زمان نیاز بود تا هیوندای در طراحی محصولات خود به بلوغ و تکامل برسد و بتواند عرصه رقابت در برابر رقیبان تنگتر کند. این تکامل در نسل ششم النترا بهخوبی قابل مشاهده است. این نسل بهگونهای طراحی شده که طیف گستردهتری از خریداران جامعه را به سمت خود سوق میدهد؛ برای مثال نه آنقدر خطوط و احجام تهاجمی و تند تیز دارد که فقط قشر جوان به سراغش بیاید و نه طراحی پیرمردی و ساده دارد. شاید خریداران نسل ششم النترا خانوادههایی باشند که یک خودروی شکیل و با وقار میخواهند اما از اضافه شدن چاشنی اسپرت به خودرویشان بدشان نمیآید.
زمانی که از جلو به النترا نگاه میکنید جلوپنجره ششضلعی بزرگی که با کروم پوشیده شده، بیش از هر چیز خودنمایی میکند. پیشازاین نهتنها در هیوندای این جلوپنجره را ندیده بودیم، بلکه فقط در محصولات لکسوس شاهد این نوع جلوپنجره بودیم. کاپوت النترا از داخل کابین ساده و بدون خط و خطوط خاصی است. گرافیک داخلی چراغها و دی لایت جذابیت خاصی را به چهره النترا بخشیده. مه شکنها جلو در قابی دوکیشکل در پایینترین قسمت سپر قرار گرفته.
در بسیاری از خودروهای چینی و حتی کرهای دیدهایم که نمای جلو بسیار خشن و تهاجمی طراحی شده، اما نمای عقب هیچ هماهنگی با قسمت جلوی خودرو ندارد. اما در النترا اینطور نیست؛ برای مثال استفاده از چراغهایی با خطوط طراحی تیز و یا یک سپر حجیم باعث شده تا النترا در قسمت عقب هم چهره جذابی داشته باشد. استفاده از یک فلاپ مشکی زیر سپر و شبرنگهای زیبا در میانه سپر کمک شایانی به طراحی عقب النترا کرده. ولی ایکاش وقتی به عقب خودرو نگاه میکردیم، دهانه انتهایی اگزوز هم پیدا بود و با یک روکش کرومی پوشیده شده بود.
در نمای جانبی رینگ و لاستیکهای کوچک (نسبت به ابعاد خودرو) اولین نکتهای است که توجه بیننده را جلب میکند. شاید اگر این مشکل حل میشد میتوانستیم طراحی النترا را بینقص عنوان کنیم. البته باید در نظر داشت که رینگ و لاستیک کوچک کمک به سزایی در سواری خودرو میکند و باعث میشود در خیابانهای ناهموار تکانهای کمتری به کابین وارد شود.
داخل کابین النترا:
در کابین النترا این تکامل طراحی کاملاً مشخص است. طراحی کابین نسل ششم النترا از الگوی جدید طراحی کابین هیوندای پیروی میکند؛ طراحی که شبیه آن را در توسان و یا سوناتاهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ دیدهایم.
استفاده از متریال بسیار مناسب و با کیفیت، طراحی زیبای غربیلک فرمان و پشت آمپر آنالوگ و جذاب باعث شده تا کابین النترا برخلاف سراتو، حال و هوای لوکسی بگیرد و بهروزتر از بسیاری از رقبا به نظر برسد.
در خصوص فضای سر و پا در النترا باید گفت: برای خانوادههایی که قدی متوسط دارند، جادار و مناسب است؛ اما اگر ۴ نفر با قد بالای ۱۸۵ در خودرو بنشینند ممکن است در مسیرهای طولانی کمی اذیت شوند؛ البته از یک سدان کامپکت بیش از این انتظار نمیرود. فضای صندوق نیز برای سفرهای یک خانواده ۴ نفره مناسب و جادار است.
آپشنهای رفاهی و ایمنی النترا:
النترا در بحث آپشنهای رفاهی، همچون باقی موارد با دست پر وارد میدان شده. در نسخههای فول النترا ۲۰۱۸ آپشنهایی همچون: شیشه اتوماتیک راننده، آیینههای تاشو برقی، آیینه وسط الکتروکرومیک، سانروف، کولر دوال، کولر اتوماتیک الکتریکی، گرمکن و سردکن سه حالته صندلیهای جلو، گرمکن دو حالته صندلیهای عقب، گرمکن فرمان، دریچه تهویه ردیف عقب، مانیتور لمسی ۷ اینچی، مانیتور ۴.۳ اینچی پشت آمپر، کامپیوتر سفری، دوربین عقب، سنسورهای جلو و عقب، سنسور نور و باران، فرمان برقی، ناویگیشن، سیستم صوتی اینفینیتی با ۸ بلندگو، چراغهای خوشآمد گویی و بدرقه روی دستگیره در، تریم داخلی چرم، استارت دکمهای، خروجی ۱۲ ولت، صندلی برقی راننده با امکان تنظیم در ۸ جهت، مموری صندلی راننده و کروز کنترل قابل مشاهده است.
آپشنهای ایمنی النترا عبارتاند از: رادار نقطه کور، ترمز ABS.EBD.BA، ۷ ایربگ، ESP و شیشه بالابر آنتی ترپ (سیستمی که هنگام وارد شدن فشار مضاعف بر شیشه بالابر، حرکت رو به بالا را متوقف و رو به پایین حرکت میکند).
همانطور که دیدید النترا جزو مجهزترین خودرویهای این رده است؛ ولی کمبود آپشنهایی نظیر: دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی، چراغ شور و AFS واقعاً احساس میشود.
مشخصات فنی هیوندای النترا ۲۰۱۸:
النترا در بحث ویژگیهای فنی، برخلاف قسمتهای دیگر چندان عجیبوغریب عمل نکرده النترا از یک موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سیسی MPi استفاده میکند که میتواند ۱۵۳ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتون متر گشتاور را با یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک به محور جلو منتقل کند.
علیرغم اینکه در این خودرو از توربو استفاده نشده؛ به گقته مالک زمانی که در خودرو بنزین معمولی ریخته شود، استارت خوردن با کمی مشکل مواجه میشود اما تأثیر زیادی بر عملکرد کلی موتور ندارد.
مصرف سوخت این موتور ۶.۵ لیتر بهصورت ترکیبی اعلام شده که در زمانی که خودرو را تست کردیم چند لیتر پایینتر هم آمد. شتاب صفر تا صد نسل ششم النترا ۹.۷ ثانیه اعلام شده.
رانندگی:
بعد از باز کردن قفل در، بلافاصله چراغهای خوشآمد گویی روی دستگیرههای جلو روشن میشود و شما را به ورود به کابین دعوت میکند. موتور النترا در حالت سکون تقریباً هیچ صدا و لرزشی را به کابین منتقل نمیکند. دید به اطراف در النترا بهواسطه شیشههای بزرگ و سیستمهای کمکی راننده متعدد بسیار خوب است اما گاهی اوقات در چهارراههای شلوغ، ستون A سمت راننده مانع دید کامل به شمت چپ میشود که البته قابل چشمپوشی است. عملکرد کولر بسیار مناسب است و دریچههای تهویه سرنشینان عقب نیز پرتاب باد خوبی دارد. عایقبندی کابین النترا در سرعتهای بالا بهراحتی توان رقابت با رقیبانش را دارد اما میتوانست کمی بهتر باشد. کار با نمایشگر صفحه کیلومتر بسیار سرگرمکننده است و میتواند در سفرهای طولانی کمککننده بزرگی به راننده باشد.
عملکرد موتور در طول حرکت هم ساکت، آرام و بیسروصداست؛ اما از کرولا لرزش بیشتری دارد. عملکرد سیستم تعلیق النترا بههیچوجه بهپای کرولا نمیرسد اما بهوضوح از سراتو بهتر است.
معمولاً در خودروهای چینی دیدهایم که حالتهای رانندگی مختلف، صرفاً برای پر کردن لیست امکانات خودرو بوده و در عمل تفاوت خاصی با هم ندارند. اما در النترا اینطور نیست؛ برای مثال مصرف سوخت ترکیبی النترا در حالت نرمال حدود ۶.۷ لیتر است که درصورتیکه در حالت اکو باشد این رقم به عدد باورنکردنی ۴.۳ لیتر میرسد. در حالت اسپرت واکنش پدال گاز بسیار حساس میشود، فرمان سفتتر، صدای اگزوز بیشتر و دندهها در دورهای بالاتر عوض میشود؛ به همین علت راندن آن در معابر شهری کمی سخت و بعضاً غیرممکن میشود. البته نمیتوان در حالت اسپرت از النترا توقع یک خودروی ۲۰۰ اسب بخاری را داشت؛ اما تا حدودی میتواند پاسخ گوی نیاز راننده باشد. هماهنگی موتور و گیربکس در النترا فوقالعاده است و گیربکس معکوسهای خوبی میکشد و اصلاً تقه نمیزند.
هندلینگ خودرو نیز بهواسطه وجود ESP خوب ارزیابی میشود؛ اما اگر رینگها کمی بزرگتر بودند هندلینگ بینظیر میشد.
هزینههای نگهداری:
ازآنجاکه النترا جزو جدیدترین خودروهای بازار کشور محسوب میشود؛ هنوز نمونههای صفر زیادی در بازار دارد و نمونههای کارکرده هم نهایتاً ۸۰ هزار کیلومتر را پیمودهاند؛ پس شما در صورت استفاده صحیح و مناسب تا سالیان سال نیاز به تعویض قطعه پیدا نخواهید کرد. و اما هزینه تعویض روغن و فیلترها به گفته مالک حدود ۱ تا ۱.۶ میلیون تومان میشود.
جمعبندی:
در کل باید گفت که هیوندای در نسل ششم النترا توانسته تا ویژگیهای اسپرت و خانوادگی را در یک قاب جا دهد و به مشتریان عرضه کند. النترا سواری نسبتاً نرم و آپشنهایی عالی دارد و گاهی برای شیطنت در جادهها هم مناسب است. البته ممکن است سواری فوقالعاده نرم تویوتا کرولا را به النترا ترجیح دهند؛ اما نبود نسخه صفرکیلومتر کرولا در بازار نظر بسیاری را عوض میکند.
اگر شما طالب خرید یک دستگاه النترا صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۸ فول آپشن هستید باید مبلغی حدود ۱.۸ میلیارد تومان هزینه کنید.
در پایان از آقای محسن شیرازی جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان به تیم تست مجله پدال کمال تشکر را میکنیم.
هیوندای النترا ۲۰۱۸ | |
مشخصات موتور | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲۰۰۰ هزار سیسی |
قدرت | ۱۵۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۵ نیوتون متر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۶.۴ لیتر |
ابعاد (طول. عرض. ارتفاع) | ۴۵۷۰.۱۸۰۰.۱۴۳۵ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲۷۰۰ |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
امیر
۲۷ تیر ۱۴۰۱دوستان این چند تا جایزه و صدآفرین گرفته لطفا راهنمایی بفرمایید 🙏👑🇰🇷
كارevol
۲۷ تیر ۱۴۰۱تو فرودگاه اهواز مدل های تاکسیش با کارکرد ۲۵۰ هزار به بالا موجوده من سوار شده بودم ماشین خیلی بی سر و صدا بود متریال داخل کیفیت رو حفظ کرده بود.ماشین خیلی خوبیه کلا،تغییر مصرف سوخت تو حالت اکو اونم در این اندازه هم خیلی جالب بود که نمیدونستم
مشتاقی
۲۸ تیر ۱۴۰۱من یکیشو دارم
هر کدوم از دوستان خواستن بیان سوئیچ بهشون بدم یه دور بزنن و سواری نرمش رو با بقیه ماشینا مقایسه کنن
AMD
۲۷ تیر ۱۴۰۱جدیدا تو خیابون ماشینهای گذر موقت مثل آئودی a6،بنز cو جنسیس j70و… تو خیابون میبینم . مگه واردات بسته نیست؟
كارevol
۲۷ تیر ۱۴۰۱برای گذر موقت و پلاک دیپلمات خیر
AMANTE
۲۷ تیر ۱۴۰۱واردات بسته است ولی گذر میتونی بیاری مخصوصا اگه از کشور های دوست باشی از کشور های دیگه یه خورده سخته پارتی میخواد یا باید تو نوشتن مشخصات تقلب کنی.
phonix
۲۷ تیر ۱۴۰۱جنسیس J70 بعد از ممنوعیت واردات معرفی شد .
اگر منظورتون J80 هست که مدل های پلاک منطقه ازادش در اروند و ارس نسبتا زیاده احتمالا با پلاک گذر اومدن بقیه اونا هم با پلاک اروند من دیدم
البته این ماشین ها حداقل جنسیس داخلشون اگه بخوان خارج شن مجبور هستن که پول اضافه بدن و یه جورایی زیر میزی گذر بگیرن چون حجم موتورشون از 2500 بیشتره .
ضمن اینکه واردات برای سفارت ها بازه و بعضی هم اینطوری ماشین وارد میکنن
كارevol
۲۷ تیر ۱۴۰۱ممنوعیت حجم موتور گذر برای اروند که ۲ ساله برداشته شده،زیر میزی هم نیست همون پول گذر رو میدی فقط .توی ارس هم جنسیس g80 نیست اروند هست فقط تو کل مناطق ازاد،چون موقعی که معرفی شد فقط اروند اجازه واردات داشت و ارس و کیش ممنوع بود
Phonix
۲۷ تیر ۱۴۰۱بسیار هم عالی چون من اون موقع مجبور شدم ۳۶۰۰ اضافه برای پلاک بدم به یه یارویی تا کارمو راه بندازه
AMD
۲۷ تیر ۱۴۰۱نه دادا جی ۷۰نسل قبل بود مطمئنم تازه تو منطقه آزاد نیستم شاید زیر میزی چیزی …
Phonix
۲۷ تیر ۱۴۰۱واردات ظاهرا فقط برا ما بستس
اون ظور که شما میگی
البته من تو اهواز هایلوکس ۲۰۲۰ دیدم
تو شمال هم به بنز ۲۰۲۰ بعضی ها مثل اینکه میتونن
سامان اذری
۲۷ تیر ۱۴۰۱سال ۲۰۱۷ یه مدل صفرش رو سفارش دادم از دبی اومد منطقه ازاد ارس به قیمت ۶۱ میلیون تومن موتور ۲ لیتری فول
دلار هم فکر کنم ۳.۵۰۰ یا ۳.۳۰۰ بود
۸ تومن هم پول پلاک دادم شد ۶۹ تومن
داشتم از ایران میرفتم ۷۱ تومن فروختم صفرش رو اصلا جلد رو بدنه رو هم نکنده بودم
۷۱ تومن فروختنش به جهنم
دردش اینجاس که اون پول و پولی که داشتم رو گذاشتم تو بانک از ایران رفتم
الان با اون پول پراید ۸۵ میدن 😑😔
Ali
۲۸ تیر ۱۴۰۱حاجی چرا این چنین کردی؟!
سامان اذری
۲۸ تیر ۱۴۰۱داداش چه میدونستم
برجام شده بود جان کری با ظریف دست میداد
دلار هی میومد پایین
از اون طرف بنز و پژو فولکس واگن و نیسان داشت نمایندگی باز میکرد تو ایران
از ایرباس و بوئینگ داشتیم هواپیما سفارش میدادیم
ولی یه هویی ترامپ اومد سر کار همه چیز ب ف… رفت
Elantra
۲۷ تیر ۱۴۰۱خیلی خوب بود باز هم مقاله های تست و بررسی بنویسید
Sina
۲۷ تیر ۱۴۰۱من کرولا را انتخاب می کنم
Reza
۲۷ تیر ۱۴۰۱عالی بود باز هم مقاله تست و بررسی بنویسید
Sina
۲۷ تیر ۱۴۰۱من پراید می خرم ولی کره ای نمیخرم
Ilia2008
۲۷ تیر ۱۴۰۱کیا پراید ، تا حالا این اسم به گوشِت خورده ؟
NAVID۰۰۹۸
۲۹ تیر ۱۴۰۱پراید اول فورد فیستا بوده ، زیاد جو ندید ، کیا پلتفرمش رو خرید ، سواد ندارید حداقل کامنت نگذارید.
GMA
۲۷ تیر ۱۴۰۱پراید هم کره ایه مهندس😂😂😂
مزدا
۲۷ تیر ۱۴۰۱پراید کره ای بوده 🤣🤣🤣
TML BN
۲۷ تیر ۱۴۰۱چقدر طراحی النترا پیشرفت کرده آفرین
amirmohammad
۲۷ تیر ۱۴۰۱برای شهر خیلی خودرو مناسبی هست
رامتین
۲۷ تیر ۱۴۰۱فوق العاده هست، گرچه من خودم دوست داشتم نسخه اسپرت النترا را داشته باشم اما وارد کشور نشد.
فرامرز
۲۷ تیر ۱۴۰۱نسبت به نسل قبلیش که توی ایرانم هست خیلی پیشرفت داشته مخصوصا کیفیت متریال داخلی
ظاهر سلیقه ایه ولی از نظر طراحی بیرونی من نسل قبلی رو بیشتر دوست دارم
البته فقط ظاهر بیرونی
genius
۲۷ تیر ۱۴۰۱ماشین کاملا کارمندی تمام کره زمین جز ایران!بازم گروهی شیرین ادعاشون میشه ابرقدرت منطقه ان
پدرام
۲۸ تیر ۱۴۰۱یکی از دوستان سال 96 خرید 130 !!! مدل 2017 البته الان 130 نصف پراید هم نمی دن
**************************برای مسوولین
کیان
۲۸ تیر ۱۴۰۱بنظرم قیافش خیلی معقولتر از آخرین نسلش هست، داخلش هم خیلی ساده طراحی شده، ولی سادگی ماندگاری بیشتری داره همیشه.
در کل برای توی شهر قطعا گزینه خوبی هست، قدرت موتور و … هم بسیار کافی هست. البته با توجه به تجربه خودم مصرف ۶.۵ ترکیبی راهنمایی خوبی نیست اصلا، شما حساب کن تو تهران با ترافیک رو حدودا ۱۰ با کولر تابستان و همه سربالایی و …
علیرضا نظریان
۲۹ تیر ۱۴۰۱من النترا ۲۰۱۴ داشتم مشکل برقی داشت ، موقع بارون ESP میزد موتور خاموش می کرد . سانروف گیر می کرد ، کولر اتومات برای بخار نکردن شیشه وسط ترافیک و دود زمستان کل دود می داد تو کابین ، پخشش چینی بود دبی مانیتور بزرگ گذاشته بودن مدام مشکل داشت فیوز میسوزوند ، مصرف صدی ۱۲ بود ، اوایل سوت می کشید گاز میدادی بنزین ایرانی بهش خورد از شتاب افتاد ، فروختم کپچر خریدم راحت شدم
رضا امیریان
۱ بهمن ۱۴۰۱ماشین خوبیه من این رو روندم انشاالله قسمت همه عزیزان 🌹🌹