با بازیکنان آشنا شوید: هیوندای آیونیک ۵ و تویوتا bz4x، آیونیک ۵ یک خودروی برقی با استعداد و زیبا است و اولین خودرو هیوندای با برند آیونیک است و از این گذشته تمام الکتریکی است. اگرچه bz4x اولین خودروی برقی با باطری جدید تویوتا است، اما تویوتا یک مدل RAV4 برقی را در سال ۱۹۹۷ معرفی کرد و تا امروز هم تویوتا میرای را عرضه میکرده. با توجه به این تجربه، ما فکر کردیم که عادلانه است که bz4x را با بهترینهای موجود در این زمینه مقایسه کنیم.
برای این مقایسه به سراغ مدلهای چهارچرخ محرک برتر یعنی هیوندای آیونیک Limited AWD با قیمت ۵۵۹۲۰ دلار و تویوتا bz4x AWD EV با قیمت ۵۲۰۵۰ دلار رفتیم.
آیا این دو خودرو SUV های الکتریکی هستند یا هاچبکهای الکتریکی؟
اگرچه هر دو بهعنوان خودروهای اسپرت جمعوجور معرفی میشوند، اما مرز بین SUV و خودروی هاچبک را محو میکنند.
طول هر دو فقط ۲ سانتیمتر کوتاهتر از RAV4 و تقریباً به همان عرض است. اما ارتفاع bz4x حدود ۵ سانتیمتر و هیوندای آیونیک ۱۰ سانتیمتر کوتاهتر از RAV4 است. در نظر بگیرید که هر دو باتریهای سنگینشان را زیر خود حمل میکنند که ارتفاع آنها را از زمین کاهش میدهد و میتوانید درک کنید که چرا آنها از پشت فرمان بیشتر شبیه یک هاچبک هستند تا SUV.
کابین:
آیا میدانستید که در آیونیک ۵ بین راننده و سرنشین کناری هیچ کنسولی وجود ندارد؟ و از آنجا که هیچ گیربکسی هم ندارد ما را به یاد مینیونها و سدانهایی که صندلیهای جلویشان نیمکتی بودند میاندازد. دسترسی به ادوات کابین نسبتاً ساده است و در کابین فضای ذخیرهسازی زیادی وجود دارد.
تویوتا، در مقابل، بسیار ساده است. باوجود داشبورد تمام دیجیتال، کنترلرها و نمایشگرها به نظر میرسند که میتوان آن را از هر تویوتایی متمایز کرد و این سادگی ویژگی بارز bz4x است. پشت آمپر bz4x خیلی نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته است و خواندن آن کمی مشکل است اما عادت میکنید و زمانی که عادت کردید، عاشقش میشوید!
هر دو خودرو دارای فضای کافی در ردیف عقب هستند. باوجوداینکه در هیوندای، سقف ارتفاع پایینتری دارد؛ صندلیهای عقب ارتفاع بیشتری نسبت به تویوتا دارند و راحتتر هستند؛ البته شما در هیچیک از این دو خودرو احساس کمبود فضا نمیکنید. سانروف تمام شیشه آیونیک نور بیشتری را نسبت به سقف پاناروما دوتکه bz4x به کابین وارد میکند. جالب است بدانید فضای بار هر دو خودرو ۷۷۰ لیتر است، اما آیونیک دارای صندلی عقب کشویی برای تنظیم بین فضای مسافر و چمدان است که اجازه میدهد سرنشینان در موقعیت دلخواهشان قرار گیرند.
رانندگی:
تویوتا در جاده باز ما را غافلگیر کرد؛ اگرچه به سرعت هیوندای نمیرسد ولی قوی و بسیار پاسخگو است. تویوتا سواری بهتری هم دارد. این خودرو راحت و آرامشبخش است، اما در هیوندای علیرغم اینکه صدای کمتری به کابین میآید، حس آشفتگی و پریشانی دارد.
در بخش مسیر آزمایشی ما، هیوندای چسبندگی بسیار خوبی از خود نشان داد و بسیار از تویوتا که عملکرد سادهای در هندلینگ داشت بهتر عمل میکرد. هر دو خودرو دارای کروز کنترل و رادار خطی بودند و در هر دو؛ سیستمها بهخوبی کار میکردند؛ اما ایکاش رادار خطی هیوندای مستقل از کروز کنترل روشن میشد.
شارژ باتریها:
نسخه AWD آیونیک ۵ دارای برد ۴۱۰ کیلومتری است، درحالیکه bz4x limited AWD میتواند نهایتاً ۳۵۵ کیلومتر را بپیماید. ۵۵ کیلومتر زیاد نیست اما تفاوت در مدت زمان شارژ قابل توجه است. هیوندای دارای یک سیستم شارژ ۸۰۰ ولتی است که میتواند از شارژرهای پرسرعت ۳۵۰ کیلوواتی استفاده کند. هیوندای میگوید ماشین من میتواند در ۱۸ دقیقه شارژ آیونیک را از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند که تجربه ما این را ثابت میکند؛ اما این در حالی است که تویوتا میگوید bz4x چهار چرخ محرک من نمیتواند با برق بیش از ۱۰۰ کیلووات شارژ شود، به این معنی که شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد تویوتا یک ساعت بیشتر از هیوندای طول میکشد.
در طول آزمایش، برای شارژ باتریهای توقف کردیم. هر دو خودرو را به شارژرهای ۱۵۰ کیلوواتی وصل کردیم. هیوندای چند دقیقه بعد به ۸۰ درصد شارژ رسید اما تویوتا برای شارژ کامل حدود یک ساعت ما را معطل کرد.
بیایید آن روی سکه را در نظر بگیریم؛ ما آماده بودیم که هیوندای را بهعنوان برنده معرفی کنیم، اما هنوز تفاوت قیمت را در نظر نگرفته بودیم. هیوندایی که ما سوار میشدیم ۴۳۹۰ دلار بیشتر از تویوتا قیمت داشت. سرعت شارژ بالاتر ممکن است این هزینه اضافی را توجیه کند، اما چه میشود اگر ما در خانوادهای باشیم که سرعت شارژ برایشان مهم نباشد؟ آیا تویوتا ارزش بهتری دارد؟ این طور نیست. آیونیک ۵ امکانات و ظاهر بهتری دارد و انتخاب نسخه ارزانتر SEL هم که ۵۱۰۰۰ دلار قیمت دارد بدان معناست که بدون سانروف بزرگ، هدآپ دیسپلی زیبا و چند ویژگی دیگر زندگی کنید.
اگرچه تویوتا در رتبه دوم ظاهر شد اما میتوانیم از آن استفادههای بسیار خوبی کنیم. سادگی و سهولت استفاده از bz4x را نباید دستکم گرفت؛ برای کسی که اهل فناوری نیست و نمیخواهد دفترچه راهنمای خودرو را بخواند یا مجموعهای از ویدیوهای YouTube را تماشا کند و فقط میخواهد سوار ماشین شود و رانندگی کند، تویوتا bz4x انتخاب بهتری است.
با توجه به اینکه به نظر میرسد هر خودروسازی میخواهد از تسلا تقلید کند و خودروهای برقی خود را به ویترینی از فناوریهای پیشرفته تبدیل کند، استفاده از تویوتا بسیار آسانتر است. ما همچنین نمیتوانیم سواری بهتر و رانندگی راحتتر در تویوتا را ندیده بگیریم. bz4x یک خودروی الکتریکی شایسته با بسیاری از ویژگیهایی است که تویوتا را به یکی از محبوبترین برندهای خودرو در جهان تبدیل کرده است.
با این حال، پس از ارزیابیهای گسترده و پیدرپی، هیوندای آیونیک پنج ۲۰۲۲ بهعنوان برنده ظاهر شد. این یک SUV الکتریکی شگفتانگیز است که هم کاربردی و هم آیندهنگر است. بااینوجود، حاشیه پیروزی بر تویوتا کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم.
مقام دوم: تویوتا bz4x
مزایا: شتاب بهتر، هندلینگ نسبتاً خوب، کارکرد آسان.
معایب: ارتفاع کم صندلیهای عقب. برد متوسط. شارژ کند
مقام اول: هیوندای آیونیک ۵
مزایا: ظاهری زیبا و شیک، فضای داخلی جادار، شارژ فوقسریع.
معایب: سیستم تعلیق ضعیف. قیمت بالاتر
Carlover
۲۱ تیر ۱۴۰۱قابل بیش بینی بود،آیونیک از روز معرفی تا امروز رو دور موفقیته.ظاهرا خود موتو ترند هم میدونست نتیجه رو از قبل
اختلاف زمان شارژ خیلی زیاده،آیونیک ۵ فقط ۱۸ دقیقه و تویوتا بیش از ۱ ساعت! این خیلی برگ برنده مهمیه،بردش هم که بیشتره
ماشین دوست
۲۱ تیر ۱۴۰۱نه به خودرو الکتریکی
لذت رانندگی در جاده فقط با یک ۱.۵ لیتری توربوGDIو یک گیربکس لذت بخشCVTکه دور موتور هارا بالا عوض کنه توی سربالایی
به به یک ترکیب افسانه ای و تکرارنشدنی در صنعت خودروسازی
محمد
۲۲ تیر ۱۴۰۱فاکتورهای مقایسه خودروهای الکتریکی با خودروهای بنزینی خیلی متفاوت هست و مهمترین فاکتورها هم مسافت پیمایش و سرعت شارژ هستند.
دیگه از لحاظ مکانیکی مثل موتور و سیستم تعلیق و … همه ماشینهای برقی شبیه هم هستند.
هیچکدامشان هم هیچ پتنت ویژهای برای الکتروموتور یا سایر تجهیزات اینچنینی ندارد که آنها را بسیار متفاوت کند.
خودروهای با قیمت متوسط که دیگه بسیار شبیهتر به هم هستند و مثل تسلا مدل ۳ از الکتروموتور قفسه سنجابی استفاده میکنند که مشابه سیستم شوفاژ مرکزی عمده آپارتمانها است.
درایور موتورها هم پیش از این در صنایع مختلف جواب خود را پس دادهاند و حداکثر تکنولوژی این تجهیزات هم مربوط به سانتریفیوژهای هستهای میشود.
amirmohammad
۲۱ تیر ۱۴۰۱تمام فاکتورهای برنده برای یک خودور برنده توی رقابت دو الکتریکی رو هیوندای آیونیک5 داره.مثلا مدت زمان شارژ یک خودرو الکتریکی خیلی مهمه که اینا کاملا هیوندای دست برتر رو داره.طراحی آیونیک رو هم خیلی بیشتر میپسندم.اون قسمت های مشکی دور گلگیر تویوتا رو درک نمیکنم
چیزی که این چند وقت مشخص شد این بوده که کره در بحث الکتریکی ها به سرعت باز داره پیشرفت میکنه و در کنار آمریکا و آلمان برترین های الکتریکی هستن.توی بحث خودرو های الکتریکی برتر سال کره خیلی گل کاشت
AMIR / ARMI
۲۱ تیر ۱۴۰۱یکی از مهم ترین نکته ها برای خرید وسایل برقی قابل شارژ زمان مورد نیاز برای شارژ
من خودم اخیرا میخواستم گوشی سامسونگ خودم رو عوض بکنم هرچقدر بین محصولات سامسونگ گشتم هیچ گوشی پیدا نکردم شارژ بالای ۲۵ وات رو پشتیبانی بکنه خود شارژر رو هم که ندارن دیگه
از سامسونگ منصرف شدم و رفتم سمت گوشی های شیائومی با شارژر های ۶۷ وات
الان با ۱۰ دقیقه شارژ هنگام صبحونه خوردن کل روز برام تا عصر شارژ دهی میده
ماشین های تسلا هم با سوپر شارژ های خود تسلا
میتونید با ۱۵ دقیقه شارژ ۳۲۰ کیلومتر رو طی بکنید
عملکرد تویوتا دقیقا من یاد گوشی های سامسونگ انداخت
حامد
۲۱ تیر ۱۴۰۱باتری گوشی با فست شارژ آسیب میبینه تو دراز مدت
دو ساله شیاعومی دارم خیلی افت کرده نسبت به روز اول تو پنج ساعت استفاده عادی خالی میشه ولی ۴ سال سامسونگ داشتم اون قدر افت نکرد پیشنهاد من این که موقع که با گوشی کار نداری با شارژر ضعیفتر شارژ کن حالا باتری ماشین نمیدونم مثل گوشی یا نه
محمد
۲۲ تیر ۱۴۰۱فقط تو مواقع ضروری از فست شارژ استفاده کن. برا ما ایرانیا به صرفه نیست
AMIR / ARMI
۲۱ تیر ۱۴۰۱و یه نکته دیگه تسلا بیش از ۳۵ هزار سوپر شارژ در نقاط مختلف دنیا داره
و هم اینکه میشه با شارژر های متفرقه دیگه شارژ کرد
این یکی از بزرگ ترین مزیت های خودرو های تسلا نسبت به بقیه هستش
elman
۲۱ تیر ۱۴۰۱آقا نوید بنظر شما هیوندای به موتور ترند هم پول داده و خودش رو کشیده بالا یا عیب و ایراد از تویوتا بوده ؟
منتظر اشعار گوهربار شما هستیم .
سینا
۲۱ تیر ۱۴۰۱من انتخابم تویوتا است
امیرعلی
۲۱ تیر ۱۴۰۱هر دوشون باید منتظر عرضه chevy equinox ev باشند تا بفهمند تاج سر کیه
JDM lover
۲۱ تیر ۱۴۰۱سرعت شارژ خیلی مهمه
هیکاش تویوتا یذره رو این مسئله کار میکرد
چون برد پایین تری داره میتونست با سرعت شارژ بیشتر کاری کنه از برد پایین چشم پوشی کنیم
ولی الان هم بردش پایینه و هم سرعت شارژش
meysam
۲۱ تیر ۱۴۰۱تویوتا اگه تو سخت افزار شارژش خساست بخرج نمیداد و مثل هیوندای یه شارژر خوب نصب میکرد واقعا براحتی میتونست از آیونیک رد بشه
هرچند بعید نیست این کارو بکنن و تو آپدیت بعدی کاملا بروزرسانیش کنن
ولی عجیبه که چرا از اول به این مورد خیلی مهم فکر نکردند
ولی بعنوان اولین الکتریکی کاملش نشون داد کاملا پتانسیل رقابت با رقبا رو داره
بهزاد
۲۱ تیر ۱۴۰۱میثم جان این روش تویوتاست و همواره در معرفی محصول جدید در بخش سخت افزار با حداقل ها شروع میکنه و در طول عمر و چرخه ی تولید اون مدل فضا را برای ارتقا باز میزاره و مثلا در فیس لیفت و آپدیت های میان دوره ای مقداری که نیاز بازار هست به خودرو اضافه میکنه تا روند تولید و فروشش تا اواخر جایگزینی افت زیادی نداشته باشه.
نیاز زیادی به اطلاعات خودرویی نیست تا آینده ی این دوتا را پیش بینی کنیم و به عنوان دو محصولی که در آمریکا عرضه شدن حداقل میشه گفت محصول تقریبا هاچبک هیوندای در آمریکا روند موفقی طی نخواهد کرد چون اونجا بازار این سبک نیست و هاچبک ها هیچوقت با استقبال روبرو نشدن و به این سیاست تولید سدان جدید برقی هیوندای هم اضافه میشه که بازهم در این دوران عملا یک خودزنی به روش مدرنه.
تویوتا وعده ی باتری ۹۰ درصدی بعد از ۹ سال رو داده و احتمالا باتری های این شرکت بتونن با کارایی بالا و حدود ۱۲ تا ۱۵ سال کارکرد را داشته باشند و مطمئن باشید در روند برقی سازی باتری هایی با ظرفیت بیشتر و شارژ سریعتر به مرور به محصولات اضافه شوند.
آرم@ن
۲۱ تیر ۱۴۰۱اول نگاه به آمار فروش آیونیک تو امریکا و میزان روند صعودی یا نزولیش بکن بعد اینطور پیش بینی کن خدایی!!! چقدرم با اطمینان پیش بینی کردی ! فقط بگم که ایونیک ماه قبل رکورد فروش چند ماه قبلش رو زد
Reza
۲۱ تیر ۱۴۰۱عالی بود
ممنون از پدال
samurai
۲۱ تیر ۱۴۰۱با شارژ سریع باطری زودتر خراب میشه بعد یه سال که باطریای کرره پوکید باطریای تویوتا 10 سال دیگم کار میکنه پس مطمئن باش تویوتام بلده شارژ بزاره تو 5 دقه 100 درصد شارژ کنه
GMA
۲۱ تیر ۱۴۰۱صحیح 😂😂😂
آرم@ن
۲۱ تیر ۱۴۰۱اخرین تلاش ها برای ماست مالی ضعف تویوتا :))) کل برندهای خودروسازی دارن خودشونو میکشن که تایم شارژ ماشینای الکتریکیشون کمتر باشه بعد این میگه تویوتا میتونه ولی نمیخواد چون خراب میشه :)))) زور الکی نزن
آرم@ن
۲۱ تیر ۱۴۰۱یه فکری به حال چرخش بکنه حالا سرعت شارژ پیشکش
کیان
۲۱ تیر ۱۴۰۱ارتفاع هیوندای پایینه خیلی و باید گفت هاچبکتر هست تا suv، در کل مقایسه نصف و نیمه ای بود، مقایسه ی رونالدینیویی بود کاملا مثلا
هیوندی کنسول نداره وسطش خالی در نتیجه میبینیم ک تویوتا چقدر ساده هست !!!
در کل بریقیها هنوز مونده ک به یه جایگاه استیبلی برسند و …
در نهایت هم بازار برنده اصلی و همیشه تعیین میکنه
مزدا
۲۱ تیر ۱۴۰۱نمی شد مثل خودرو های احتراقی طراحی می کردن انگار برقی بشه از آینده اومده
Humer
۲۲ تیر ۱۴۰۱مزدا جان خودرو های احتراق داخلی چون نیاز به دریچه هوا دارند تنوع کمتری برای طراحی آینده نگرانه دارند پس دست طراح ها بسته است پس شرکت ها باید هزینه بیشتری بکنند که خب نمی کنند
پدرام
۲۱ تیر ۱۴۰۱طراحی هیچکدوم جالب نیست اما جلو تویوتا بشدت بی ریخت
بهنام
۲۲ تیر ۱۴۰۱از زمان رونمایی از bz4x احساس میکردم تویوتا ماشین ضعیفی در مقابل رقبای بشدت تکنولوژیک خودش معرفی کرده ولی بهتر از انتظار شخص خودم ظاهر شده .کاش شارژ بهتر و باتری پرتوان تری روش کار میکرد .
Reza Waffen SS
۲۲ تیر ۱۴۰۱تویوتا bz4x
Afg
۲۲ تیر ۱۴۰۱نظرات خواننده گان همیشه اموزنده تراز متن اصلی بوده برام البته با تشکر از پدال بخاطر ایجاد چنین زمینه یی
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳دوتا اشغال
car lover
۱ شهریور ۱۴۰۳چقدر این ماشینهای الکتریکی زشت و سرد و بی روحن