اولین عضو خانوادهٔ خودروهای الکتریکی سری آیونیک هیوندای یعنی کراساوور آیونیک ۵ تحسینهای زیادی را برانگیخت و حالا مدل جدید آیونیک ۶ هم قصد دارد همین راه را ادامه دهد. هیوندای ماه گذشته با انتشار تصاویر رسمی، این خودرو را معرفی کرد و حالا بهطور کامل تمام ویژگیها و مشخصات آن را اعلام کرده است. به نظر میرسد سازندهٔ کرهای با این سدان الکتریکی جدید بهطورجدی قصد به چالش کشیدن رقبا را دارد.
قوای محرکه
نسخهٔ پایهٔ آیونیک ۶ به یک پکیج باطری ۵۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که هنوز قدرت دقیق آن اعلام نشده ولی باید چیزی در حدود ۲۲۰ اسب بخار باشد. طبق رویهٔ آزمایش هماهنگ جهانی خودروها یا همان WLTP، مصرف انرژی این خودرو کمتر از ۱۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود که آن را به یکی از کممصرفترین خودروهای برقی بازار تبدیل میکند. خریداران اما میتوانند نسخهٔ دوربرد آیونیک ۶ را هم انتخاب کنند که به پکیج باطری بزرگتر ۷۷.۴ کیلووات ساعتی مجهز است و طبق معیارهای WLTP بردی بیش از ۶۱۰ کیلومتر را فراهم میکند. این رقم حدود صد کیلومتر از آیونیک ۵ بیشتر است که این افزایش به دلایل مختلفی مثل ضریب درگ کمتر ۰.۲۱ حاصل شده است.
نسخهٔ دوربرد آیونیک ۶ بهصورت تک موتوره محرک عقب و دو موتوره چهارچرخ محرک تولید میشود که دومی مجموعاً ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید این اعداد خیلی چشمگیر به نظر نرسند اما خودرو را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. مقامات هیوندای فعلاً حرفی از ساخت نسخهٔ N آیونیک ۶ نزدهاند اما نشانههای مثبتی در این رابطه وجود دارد و بهاحتمالزیاد این نسخهٔ پرفورمنس را هم در آینده خواهیم دید. بااینحال، نسخههای کنونی این خودرو نیز از سیستمی بنام EV Performance Tune-up برخوردارند که شبیه یک حالت رانندگی قابل تنظیم بوده و به راننده این امکان را میدهد که از طریق سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فرمان، قدرت موتور، حساسیت پدال گاز و حالت قوای محرکه را تنظیم کند.
آیونیک ۶ روی پلتفرم E-GMP ساخته شده که با آیونیک ۵، کیا EV6 و همینطور آیونیک ۷ آینده مشترک است؛ بنابراین، سدان الکتریکی جدید هیوندای از تکنولوژی شارژ ۸۰۰ ولتی هم برخوردار است که ویژگی بسیار سودمندی برای خریداران خواهد بود زیرا با شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی DC میتوان ظرف تنها ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را شارژ کرد. یکی دیگر از ویژگیهای جالب آیونیک ۶ نیز قابلیت تبدیل آن به یک باطری بزرگ است. این یعنی خریداران میتوانند با خرید یک آداپتور جانبی، در فضای باز انرژی موردنیاز هر چیزی از ابزارآلات برقی گرفته تا چراغها و پروژکتورها را از باطری خودرو بگیرند.
طراحی بیرونی ساده و آئرودینامیک
آیونیک ۶ با خطوط ساده و فرم آئرودینامیکی خالص، طراحی بیرونی چشمنوازی دارد. به گفتهٔ مقامات هیوندای، این نوع طراحی خاص، محصولات خانوادهٔ آیونیک را متمایز میکنند و در مدلهای آیندهٔ این خانواده هم این رویه ادامه پیدا خواهد کرد. فرم کلی آیونیک ۶ یک کوپهٔ چهاردر با خطوط ساده و بهدوراز شلوغیهای مرسوم محصولات هیوندای است. همچنین در این خودرو توجه زیادی به آئرودینامیک شده و به همین دلیل برای آن فلپهای فعال، اسپویلر عقب دم اردکی و آینههای جانبی دیجیتالی در نظر گرفته شده است. به گفتهٔ مقامات هیوندای، طراحی سادهٔ آیونیک ۶ به دههها قبل و ساب ۹۲ بازمیگردد.
البته هرچند طراحی بیرونی این خودرو کاملاً منحصربهفرد است اما DNA محصولات خانوادهٔ آیونیک یعنی چراغهای پارامتریک با بیش از ۷۰۰ پیکسل در آن دیده میشود. از لحاظ اندازه هم این سدان الکتریکی کرهای ۴,۸۵۵ میلیمتر طول، ۱,۸۸۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۹۵ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۵۰ میلیمتر است. این یعنی آیونیک ۶ حدود ۴۶ میلیمتر کوتاهتر از سوناتا است درحالیکه ۱۰۷ میلیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.
کابین جادار و سازگار با محیطزیست
طراحی سادهٔ آیونیک ۶ در داخل آنهم ادامه پیدا کرده است و در اینجا شاهد دو نمایشگر ۱۲ اینچی به هم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی به همراه نقشهٔ شعاع حرکتی برخوردار است که بر اساس میزان شارژ باطریها مسافتی که میتوان پیمود را نشان میدهد. همچنین سیستم ناوبری خودرو هم بهترین مسیرها و همینطور جایگاههای شارژ را به راننده نشان میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای داخل جذاب این خودرو سیستم نورپردازی است که از شش تم و ۶۴ رنگ مختلف برخوردار است. آیونیک ۶ از صندلیهای ویژهای بهره میبرد که ۳۰ درصد نازکتر از صندلیهای مدلهای معمولی هستند. گفته شده این صندلیها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش میدهند.
همچنین خریداران میتوانند صندلیهای Relaxation Comfort را هم سفارش دهند که در زمان شارژ باطریها بهطور خودکار در موقعیت ایدهآل برای استراحت تنظیم میشوند. در همین حال، چهار چراغ پیکسلی هم روی غربیلک فرمان تعبیه شده است که میزان شارژ باطریها را با یک نگاه نشان میدهد. آیونیک ۶ همچنین به سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و سیستم تقویت صدا هم مجهز است که با توجه به شیوهٔ رانندگی، صدایی شبیه به سفینهٔ فضایی تولید میکند. هیوندای در داخل آیونیک ۶ به سازگاری با محیطزیست هم توجه داشته است و به همین دلیل از پارچههای بازیافتی برای روکش صندلیها، آستر سقف بیولوژیکی و کفپوشهایی ساختهشده از تورهای ماهیگیری بازیافتی استفاده کرده است.
سیستمهای ایمنی و زمان عرضه
در آیونیک ۶ مجموعهای از سیستمهای کمکراننده مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم جلوگیری از برخورد با ترمز اضطراری، دستیار نوربالا، دستیار فرمان، سیستم جلوگیری از برخورد در نقاط کور، هشدار خروج ایمن، سیستم کمک پارک هوشمند از طراح دور، سیستم دید اطراف و… ارائه میشود. این خودرو در سهماههٔ سوم سال جاری روی خط تولید خواهد رفت و تا پایان سال در برخی بازارها عرضه خواهد شد. آمریکاییها اما برای خرید آیونیک ۶ باید تا اوایل سال ۲۰۲۳ صبر کنند.
ارین صاحب جمعی
۲۴ تیر ۱۴۰۱خووب آدم یک ذره بیشتر میذاره روش میره ۹۱۱ میخره 🤣🤣
NAVID۰۰۹۸
۲۴ تیر ۱۴۰۱لقب کپیکار اعظم میرسه به کرهایها و بخصوص هیوندای با این دستهگُل جدیدشون که همه آلمانیها رو ریختن روهم مخلوط کردن شده این !
دوستان جوگیر نشوند ، صحبت من در باب طراحی هست و نه فنی که همان هم خدا به داد برسه 😂🤦♂️!
حسین
۲۴ تیر ۱۴۰۱ICE cars are dead.
Carlover
۲۴ تیر ۱۴۰۱لامصب تو چقدر لاکچری هستی که ۴۸ هزار دلار واست یکم حساب میشه
دیدم جا این ۹۱۱ کررا زیر پاته🤣🤣🤣🤣🤣
Reza Waffen SS
۲۴ تیر ۱۴۰۱با این زبانه طراحی اصلا حال نمیکنم
دکتر استاپ
۲۴ تیر ۱۴۰۱داشبوردش به اندازه طراحی بدنه ساختارشکن نیست و خسته کنندست
محمد احسان رضایی
۲۴ تیر ۱۴۰۱الان اگه این ماشین چینی بود همه میگفتن پشتش رو از پرشه کپی کرده .
meysam
۲۴ تیر ۱۴۰۱big like 👍👍👍
Erfan
۲۴ تیر ۱۴۰۱به نظرم این سدان رو با چهره همون آیونیک ۵میزد خیلی قشنگ تر بود.
phonix
۲۴ تیر ۱۴۰۱ضریب درگ زیاد می شد
RezaRs
۲۴ تیر ۱۴۰۱بردش چقدر خوبه به نسبت اندازه باتری
As
۲۶ تیر ۱۴۰۱بیشتر به خاطر آئرودینامیک خوبش هست
Carlover
۲۴ تیر ۱۴۰۱مشخصاتش عالیه،کم مصرف ترین خودرو برقی،برد و شتاب هم عالی.طراحی جالبی هم داره،بنظرم مسیر موفقیت آیونیک ۵ رو ادامه میده
RezaRs
۲۴ تیر ۱۴۰۱نه بیشتر خوشکل ترم هست اصلا با ایونیک ۵ کنار نمیاک این خیلی بهتره
Alan.r
۲۴ تیر ۱۴۰۱پشتشو از ۹۱۱ کپی کردن در کل خیلی از طراحیش خوشم نمیاد
mohammad-2005
۲۴ تیر ۱۴۰۱بنظر میرسه خودرویی هست که برای ویژگی های فنی و تکنولوژی اش میخرن و ظاهر اولویت آخره . جای نسخه قوی تر شدیدا احساس میشه ولی در کل خوشم اومد چون کره ای ها تو زمینه برقی خوب کار کردند
samurai
۲۴ تیر ۱۴۰۱چینیا وقتی اینو دیدن از این حد کپیکاری و بی هویتی در افق محو شدن
حالا پول بدی مجله ازت تعریف کنه کسی که ماشین باز باشه نمیفهمه پورشه و ریختی تو چینیا اینو دادی بیرون :))