نسخهی جدید هیوندای سوناتا برای ورود به ایران آماده میشود. این محصول به عنوان رقیب کرهای تویوتا کمری برای بازار کشورمان شهرت دارد.
ورود هیوندای سوناتا به ایران از سال ۲۰۱۷ متوقف شد. اواسط دههی ۸۰ خورشیدی، مدلهای ۲۰۰۶ بازار کشورمان را تحت تاثیر قرار دادند و حالا نسخهی ۲۰۲۴ از نسل جدید همراه پیشرانههای تنفس طبیعی و هیبرید برای عرضه آماده میشوند. طی مدتی حدود ۱۱ سال، سوناتا و اپتیما پرفروشترین سدانهای خارجی در ایران بودند.
بیشتر بخوانید:
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهمترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالیکه فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمیترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب میشود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.
نسل اول سوناتا با تکیه بر پلتفرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دههی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، تولید و فروخته میشد. با شروع جهانی شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازی این کشور، نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهای جهانی گذاشت. این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اوپتیما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانهی ۲.۴ لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانههای هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد.
نسل هشتم سوناتا از سال ۲۰۲۰ وارد بازار جهانی شده و تغییر چهره اساسی را حدود یک سال پیش تجربه کرده است. این امر احتمالا به دلیل انتقادات گسترده نسبت به مدل اولیه شکل گرفت تا نهایتا مدل ۲۰۲۴ چراغهای بسیار باریک و سراسری داشته باشد. این خودرو علاوهبر کره جنوبی، در کشورهای امریکا، تایلند؛ قزافستان، ویتنام، پاکستان و چین مونتاژ میشوند. از شرایط موجود میتوان نتیجه گرفت سوناتای وارداتی، از چین به بازار ایران برسد.
مشخصات هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ وارداتی
ویژگی | مشخصات |
---|---|
ابعاد خودرو | طول: ۴۹۱۰ میلیمتر، عرض: ۱۸۶۰ میلیمتر، ارتفاع سقف: ۱۴۴۵ میلیمتر، فاصله محوری: ۲۸۴۰ میلیمتر |
موتور ۲.۵ لیتر تنفس طبیعی | قدرت: ۱۹۰ اسب بخار، گشتاور: ۲۴۵ نیوتنمتر، شتاب صفر تا صد: ۸.۵ ثانیه، مصرف سوخت: ۹-۱۰ لیتر در صد کیلومتر |
موتور هیبریدی | ۲ لیتر + موتور برقی، قدرت: ۱۹۲ اسب بخار، گشتاور: ۲۰۵ نیوتنمتر، مصرف سوخت: ۵ لیتر در صد کیلومتر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک (تنفس طبیعی)، ۶ سرعته اتوماتیک (هیبرید) |
سیستم انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل در مدلهای خاص |
صندوق عقب | ۴۸۰ لیتر |
امکانات رفاهی | نمایشگرهای ۱۲ اینچ، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، اپل کارپلی و اندروید اتو، صندلیهای برقی با گرمکن |
ایمنی | ۹ کیسه هوا، هشدار تصادف از جلو، هشدار خوابآلودگی راننده، دستیار بین خطوط، ترمز اضطراری |
قیمت جهانی | مدل پایه: ۲۲ هزار دلار، هیبرید: ۲۷-۲۹ هزار دلار |
قیمت پیشبینیشده در ایران | ۳ تا ۳.۵ میلیارد تومان |
طراحی ظاهری و بدنه هیوندای سوناتا ۲۰۲۴
مدل ۲۰۲۴ هیوندای سوناتا هیبرید و بنزینی به لطف چراغهای جدید و جلوپنجرهی مدرن، کاملا متحول شده است. محصول ۲۰۲۴ اسپرتتر و جوانپسندتر به نظر میرسد؛ ضمن اینکه شباهتی به رقبا ندارد و با شخصیتی مستقل ارائه میشود.
در نمای روبهرو، لبهی چراغهای اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا همراهبا حالت یکپارچه، هماهنگی و انسجام چشمنواز در ادوات هیوندای سوناتا را نشان دهد. کاسه چراغ داخل سپر، ۲ هالوژن دارد که نور بالا و پایین را تأمین میکنند. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلوپنجرهی جدید هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک ششضلعی تشکیل میدهد که نقش زیادی در اسپرت و انتقامجو نشان دادن شخصیت خودرو بازی میکند.
حجمدهی سپر، دیگر تفاوت مدل جدید سوناتا با نسخهی قبل است. جایگاه مهشکنها در طرفین حذف شده و طرح زاویهدار سپر، حالتی خشن و آروارهمانند تداعی میکنند که تشنهی سرعت به نظر میرسد. در این بخش از LED استفاده شده است که فراتر از مهشکنهای دایرهای در سدانهای ارزانقیمت دیده میشود. بهزحمت میتوان قطعات پلاستیکی در نمای روبروی سوناتا ۲۰۲۴ را دید و تقریبا تمام سپر تا پایین، فلزی است.
از نمای جانبی، کمی از ویژگیهای لوکس سوناتا کاسته و به جلوهی اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، عملا درپوش صندوق را بسیار کوتاه نشان میدهد و حالتی شبیه به خودروهای فست بک (نظیر محصولات اسپرت آئودی) فراهم میکند. البته نباید فراموش کرد که کاپوت عقب سوناتا با شیشهی پشت، بالا نمیرود و مثل یک سدان معمولی، عملکرد مستقل دارد. طرح رینگهای سوناتا در مدلهای استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت است و سایزهای ۱۷ و ۱۸ ۱۹ اینچ خواهد داشت. تمام نسخهها، دارای فریم کروم در پنجرهها هستند وهمراه آینه بغل مجهز به چراغ راهنما ارایه میشوند. از نکات مهم در طراحی نمای جانبی، میتوان به خطوط حجمدهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نیستند و صرفا با ۲ خط از انتهای چراغ عقب تا گلگیر جلو و بین چرخها دیده میشوند.
پشت خودرو نسبتا اصلا ساده نیست و البته شباهت زیادی به النترا ۲۰۲۴ دارد. نسخهی پایه، دارای اگزوز دوگانه نیست ؛ اما مدل N لاین و نمونههای سفارشی دارای خروجیهای دوقلو برای اگزوز هستند. مهمترین نکتهی مثبت در طراحی نمای پشت، حجمدهی سپر و کاپوت عقب است که همراهبا لبهای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوانپسند به نظر میرسد. لوگوی سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف دیده میشوند. چراغهای قرمز هشداردهنده هم جایگاه خلاقانه و بسیار خوبی در طرفین سپر دارند.
در مجموع نمیتوان ایراد خاصی به نمای ظاهری سوناتا ۲۰۲۴ گرفت. این خودرو، فراتر از یک فیسلیفت به نظر میرسد و در خیابان، بهعنوان محصولی مدرن و تازهساز، کاملا جلب توجه میکند. ابعاد این سدان کرهای با طول ۴,۹۱۰ عرض ۱۸۶۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۴۵ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲۸۴۰ میلیمتر، کاملا بزرگتر از سوناتا ۲۰۱۷ موجودر در ایران است؛ اما ارتفاع سقف کمتری دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین هیوندای سوناتا وارداتی
همزمان با فیس لیفت جدید، طرح داشبورد و ادوات داخل کابین سوناتا نیز متحول شده است. حالا نمایشگرهای پیوسته در بالا دیده میشوند و الگوبرداری از محصولات بیامو وجود دارد.
حالت کاملا مدرو فرمان با پایههای باریک، احتمالا برای تمام مخاطبان، جذاب محسوب نمیشود. این شرایط، در مقایسه با اپتیما ۲۰۲۴ یا حتی سدانهای چینی، عجیب به نظر میرسد. دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا میکنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و صرفا نوار باریکی از ناحیهی میانی، چرمی است.
طراحی تودریها برای سوناتا ۲۰۲۴ نکتهی مثبت محسوب میشود و همراه جزئیات فلزی، حس یک خودروی مدرن را تا حدودی القا میکند. صندلیها تمام چرم هستند و برای ۴ سرنشین بلند قد، راحتی بسیار خوب فراهم میکنند؛ اما صندوق عقب ۴۸۰ لیتری در سوناتا جدید، با توجه به ابعاد خودرو کاملا معمولی است.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ وارداتی
براساس اطلاعات موجود، دو مدل با سیستم هیبرید و موتور تنفس طبیعی وارد ایران خواهد شد. این خودرها، ارزانترین نمونهها محسوب نمیشوند و مدل ۱/۶ لیتر با ۱۶۰ اسب بخار، نسخهی پایه برای سوناتا ۲۰۲۴ است.
پیشرانهی ۴ سیلندر ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور برای سوناتا فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه، وزن خالص ۱۵۰۰ کیلوگرم و میانیگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات فنی این مدل هستند. سوناتا تنفس طبیعی، همراه گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ارایه میشود و در بعضی کشورها با سیستم دو دیفرانسیل نیز قابل سفارش است.
سوناتا هیبرید از موتور ۲ لیتر با کمک محرک برقی استفاده میکند ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور داشته باشد. این ترکیب، همراه سیستم تزریق مستقیم سوخت GDi و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، تنها ۵ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف میکند و شتابگیری مشابه سوناتا ۲/۵ لیتر دارد.
امکانات نسخهی وارداتی هنوز مشخص نیست اما سوناتا در غالب کشورهای دنیا، امکانات ذیل را فراهم میکند:
- پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
- کروز کنترل هوشمند
- سقف پانوراما
- چراغهای LED با نوربالا اتوماتیک
- شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان
- صندلیهای جلو با تنظیم برقی و گرمکن
- تهویه مطبوع اتوماتیک دوکانال،
- هشدار نقاط کور و خروج از خط
- دستیار هدایت بین خط
- هشدار خوابآلودگی راننده
- حسگر تصادف از جلو با ترمز اضطراری
- ۹ کیسه هوا
قیمت هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
مدل ۲/۵ لیتر دنده اتوماتیک با امکانات پایه در بازار امارات به قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته میشود و نسخهی هایبرید ۵ تا ۷ هزار دلار گرانتر است. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار نزدیک به ۷۰ هزار تومان، بازهی قیمتی ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان برای خریدار دسته اول هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ وارداتی پیشبینی میشود. در بازار ایران، هماکنون نمونههای کمکار از هیوندای سوناتا ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارند.
Cehx
۳۰ آبان ۱۴۰۳ماشین بشدت زیبایی هست و برای روزمره بعد از ژاپنی ها (بعلت استهلاک کمشون) گزینه ی زیبایی هست و داشبورد ماشین هم بسیار زیبا طراحی شده ولی اگه از تریم کرم یا قهوه ای استفاده می کردند لوکس تر می شد حیف با این قیمت تو ایران عرضه میشه و توان خرید شو مردم ندارند
net
۳۰ آبان ۱۴۰۳طراحی های بیرونی کیا و هیوندای روز به روز بدتر میشه
Saeed Boroomand
۱ آذر ۱۴۰۳دلیلش این هست که میخوان آینده نگر باشن اما تصوری که از آینده دارن یه دنیای به درد نخوره… البته تویوتا بهتر میشه وقتی تو فشار باشه، وقتی تو فشار نباشه میشه راو فور جدید…
Nismo
۱ آذر ۱۴۰۳اگه با همون قیمت واقعی 20 تا 30 هزار دلاری عرضه بشه ارزش خرید داره
یه ماشین برای قشر متوسط
پوریا
۳۰ آبان ۱۴۰۳درود خدمت دوستان و تشکر از آقای اشتری
بنظر بنده برای شخصی مناسبه که:
1.از لحاظ مالی مشکلی در خرید خودرو نداره
2.به دنبال ماشین صفر هست اما چینی نمیخواد
چراغ های عقب و جلو ظاهر خوبی به ماشین ندادن، تم داخل اتاق زیباست و متریال به کار رفته با کیفیت به چشم میاد. بهترین ورژن برای خرید موتور 2.5 لیتری هست. (نظر شخصی)
MehdiTurbo
۳۰ آبان ۱۴۰۳داداش کسی که از لحاظ مالی مشکل در خرید خودرو داره که نمیاد بخره 😂 اصلا نمیتونه بخره
از اون جملات اقای خیابانی بود این کامنت تا
بعدم کسی که ماشین صفر بتونه بخره پولش به کره ای و ژاپنی برسه چینی نمیخره 😂
اونی که چینی میخره پول کره ای و ژاپنی نداره اونی که ایرانی میخره پول چینی نداره
یعنی هر دو تا موردت خیابانی طور بود
Amirshayan
۳۰ آبان ۱۴۰۳آقا AMG اعلام کرد داره روی یه شاسی بلند اسپرت مستقل از تولیدات مرسدس کار میکنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ آبان ۱۴۰۳شاسی یلند اختصاصی AMG ماشین برقی خواهد بود
خبرش این طوریه و به نظرم فعلا مهم نیست تا زمانی که محصول نهایی بیرون بیاد
قنداق
۱ آذر ۱۴۰۳نیسان هاردبادی وارد ایران شده ؟؟؟؟؟؟ یا داتسون هاکوتورا ؟؟؟؟؟؟؟
hosen
۳۰ آبان ۱۴۰۳ماشین جذابیه ولی بشرطی که تیپ پایه اش رو وارد نکنن
90s culture
۳۰ آبان ۱۴۰۳“دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا میکنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند”
ما متوجه نشدیم که داشتن کلید های فیزیکی برای یک خودرو بروز، لازم هست یا نه باید به دیجیتال گرایی رو بیارند!
MehdiTurbo
۳۰ آبان ۱۴۰۳خود من شخصا تا زمانی که کابین با دکمه فیزیکی هست دنبال یه کابین با یه مانیتور بزرگ اون وسط یا نمایش خانگی نمیرم حتی اگه تنها خودروی باقی مونده با کابین قدیمی چینی باشه !
هومن
۳۰ آبان ۱۴۰۳این سلیقه به این دلیل هست که شما تو ایران زندگی میکنی.
MehdiTurbo
۱ آذر ۱۴۰۳نه داداش ربطی به ایران نداره همین الان من تو ایران یه خودروی کلاسیک بیشتر ترجیح میدم
یه چیزی مربوط به حس نوستالژی هر چی حس خودرویی بیشتر باشه بیشتر دوست دارم هر چه فاصله میگیره با رانندگی و خودرو بودن بدم میاد من تو ایرانم ولی یه خودروی کلاسیک دنده ای را به یه خودروی جدید اتومات ترجیح میدم
البته شاید اگه از ابتدا خارج زندگی میکردم حرفتان درست بود ولی من همین الان برم خارج تا ده سال دیگم همینم
وحید
۳۰ آبان ۱۴۰۳کاش استفاده از چراغهای بهم پیوسته،در جلو وعقب خودروها،جرم محسوب میشد و مجازاتش اعدام بود
bayerischemotorenwerkeag
۳۰ آبان ۱۴۰۳خوشگله
علی
۳۰ آبان ۱۴۰۳بنظر من و ارتفاعش مناسب کوچه های ایران نیست . زیرش مثل مزدا میخواد همه جا بخوره. فکر نکنم با ارتفاع زیر یک و نیم متر سرنشینان قد بلند مشکل نداشته باشند.
رامتین
۳۰ آبان ۱۴۰۳طراحیش خوشم نمیاد. البته که این موضوع سلیقه ای هست ولی همین چند روز پیش لکسوس ES مدل 2025 معرفی شد. چقدر طراحیش وزین، با شخصیت، تمیز و اتو کشیده و بدون هیچ نکته منفی ای بود. فولکس واگن با اون همه ابهت، جوری داره ضربه فنی در چین میشه که بخش قابل توجهی از سودش (یعنی بازار چین) را داره از دست میده اما تویوتا همچنان با قدرت ادامه میده و برند یک خودروسازی از نظر ارزش هست.
MehdiTurbo
۳۰ آبان ۱۴۰۳چه عجب یه خودروی درست درمون وارد کردند اگه تو نمایندگی خیابان ها مثل تصویر باشه نه اینکه مثل سری قبلی اپتیما کمری مدل لو اپشن با قالپاق یا رینگ ساده و ضبط دکمه ای باشه
اگه همین مدل فول تو تصویر باشه خوبه ژاپنیام باید فولش وارد کنند تو ایران ماشین با ضبط دکمه ای و قالپاق تنظیم صندلی دستی نمیخرند
ایمان چراغی
۳۰ آبان ۱۴۰۳عالی
nima.jdm
۳۰ آبان ۱۴۰۳یه سوال داشتم
بزرگواران سایت پدال
بنظرتون با بودجه تا ۸۰۰ میلیون هیوندای اوانته دنده ای کم کار ارزش داره؟ یا مثلا یه ۳۲۳ ؟
ترجیحا نمیخوام ماشین چینی یا ایرانی صفر باشه
میخوام ژاپنی یا کره ای کارکرده باشه
بین مزدا ۳۲۳ و اوانته دنده ای موندم
حالا شما ها پیشنهاد بدید ممنون میشم
hosen
۱ آذر ۱۴۰۳آوانته معقول تره هم سواری نرم تری داره هم موتور قوی تر
Kasra
۱ آذر ۱۴۰۳به نظرم اگر حوصله داری بگردی و ترو تمیزشو پیدا کنی میارزه.من باشم آوانته دنده ای میگیرم اما حواست باشه حتما اگر روزی به فکر خریدش افتادی از بردن ماشین پیش کارشناس غافل نشو…
خیلی کیلومتر ها رو دستکاری میکنن و تمیز پیدا کردن همچین ماشینایی یکم سخته.ولی در کل بیشتر اگه عشقشو داری و از ماشین چینی یا ایرانی بدت میادبگیر چون دردسر زیاد داره.
آرین
۱ آذر ۱۴۰۳323 صفر و خشک فکر کنم راحت پیدا بشه علاوه بر اون 100 ملیون هم میتونید دستکاری کنید
MehdiTurbo
۳ آذر ۱۴۰۳من باشم ویتارا برمیدارم مطمئن تر
nima.jdm
۳۰ آبان ۱۴۰۳مثلا تو این بازه بنز کپل و فولکس گل و گالانت و ورنا و خلاصه انتخاب هایی هست بین آلمانی و ژاپنی و کرهی ای اما من بیشتر هدفم اینه چینی یا ایرانی نباشه مهم نیست حتی اگه فرانسوی هم باشه اوکیه
شما چی پیشنهاد میدید بین این خودرو های غیر چینی و غیر ایرانی
B
۱ آذر ۱۴۰۳ال نود رو هم در نظر داشته باشه کم کارکرد و سالم باشه ماشین خر کاریه
H
۱ آذر ۱۴۰۳ساندرو
Kasra
۱ آذر ۱۴۰۳اگر فرانسوی هم جزو انتخاباتت هست به نظرم به مگان هم فکر کن ماشین خوبیه.مگان ۲۰۰۰تمیز اگه گیرت بیاد خیلی خوبه ماشین بروییه.
ممدقلی
۱ آذر ۱۴۰۳بنظرم اگر ادم اهل خرج باشی که بتونی کل سیستم هیدرولیک ماشبن رو نو کنی و ۴۰ ۵۰ تومنی خرج کنی یه زانتیا با فنی سالم و بدنه مرتب مدل بالاتر از ۸۶ با قیمت ۶۰۰ الی ۷۰۰ مناسب تر از یه مگان یا ساندرو ترکیده هست چون این ماشینا سالمشون رو رنج ۱ میلیارده
Arash Kashani
۱ آذر ۱۴۰۳توی ماشین های کره ای ، جزو معدود ماشین هایی که هنوزم طراحی معقول خودشو حفظ کرده
البته همین زبان طراحی توی برخی از محصولات دیگه از هیوندای زیاد جالب نبوده
مثل همین کونا که توی ایرانم داریم
قطعا ولی اوضاع هیوندای از کیا به مراتب بهتره
امیدوارم با موتور 2.5 لیتر وارد شه و مردم بتونن با قیمت معقول سوارش بشن
فرشته
۱ آذر ۱۴۰۳سلام
این ماشین قابل پیش نویسی هست؟لطفا برای پیش ثبت نام خودرو وارداتی کمکم کنید ممنون
Saeed Jame
۲ آذر ۱۴۰۳بشخصه بین همه نسلاش yf از همه برام جذابتره و ظاهرش تو دل آدم میمونه این واقعا زشته و شبیه همه ماشینای زشت دیگس