مدل جدید سوناتا چهره مدرن و آیندهنگر دارد؛ اما در طراحی داخلی، تحت تاثیر بیامو خواهد بود. این سدا کرهای از سال ۲۰۲۴ وارد بازار جهانی خواهد شد.
سوناتا یکی از قدیمیترین خودروهای خارجی است که با آزادسازی واردات به ایران در سال ۱۳۸۴، به بازار کشورمان رسید. این مدل در تاریخ خودروسازی کره جنوبی نیز، به جهت قدمت و فروش جهانی، جایگاه ویژه دارد.
نسل اول سوناتا سال ۱۹۸۵ معرفی شد. این خودرو، پیشرانه متیسوبیشی و طراحی الهامگرفته از تویوتا داشت. درواقع نخستین سوناتا، سدان ساخت دوو بود که توسط هیوندای مونتاژ میشد. با پیشرفت سریع خودروسازی کره جنوبی و خصوصا برند هیوندای، نسلهای دوم و سوم سوناتا به موفقیت چشمگیر در بازار جهانی رسیدند.
تولید نسل چهارم (NF) و پنجم سوناتا (YF) بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ منجر به حضور گستردهی سدان هیوندای در کشورهای مختلف، مثل ایران و امریکا شد. نسل هفتم (LF) نیز با پیشرانههای تمام بنزینی و هیبرید در بازار کشورمان حضور داشت.
سوناتا نسل هشتم با طراحی کاملا متفاوت از گذشته، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این خودرو نتوانست مثل مدلهای قبل، موفق ظاهر شود و به دلیل ظاهر عجیب، مخاطب جذب نکرد. احتمالا به همین دلیل مدیران و مهندسان هیوندای، تغییر چهره اساسی را در اوایل سال ۲۰۲۳ اعمال کردهاند.
از دیدگاه فنی، سوناتا ۲۰۲۴ یک فیسلیفت (تغییر چهره) از نسل هشتم محسوب میشود و خودروی کاملا جدیدی نیست. از سویی دیگر، سبک طراحی چراغها، جلوپنجره و خصوصا نمای داخلی، آنچنان متحول شده است که محصولی کاملا متفاوت را به نمایش میگذارد.
استفاده از LED پیوسته و سرتاسری برای نمای روبرو، مهمترین تغییر برای سوناتا ۲۰۲۴ است. این سبک، قبلا در سدان گرنجور (آزرا)، کراساور کنا و مینیون استاریا دیده شده بود. نمای پشت، اگزوزهای دوقلو و سپر جدید خواهد داشت. فرم کلی درپوش صندوق و چراغهای عقب، مشابه سوناتا ۲۰۱۹ است؛ اما حالت تهاجمیتر دارد. چرخهای ۱۹ اینچ با طراحی جدید نیز به این خودرو اضافه خواهند شد.
در کابین، فضایی کاملا مشابه خودروهای مدرن بیامو دیده میشود. نمایشگرهای ۱۲/۳ اینچ با طرح خمیده و پیوسته روی داشبورد هستند. ظاهرا نرمافزار گرافیکی مرتبط با مانیتورها نیز با همکاری بیامو تهیه شده و مشابه iDrive 8 است؛ اما متفاوت از آنچه در کابین بیامو دیدهایم، سوناتا ۲۰۲۴ دارای کلیدهای گردان فیزیکی و دکمههای معمولی نیز خواهد بود.
علاوهبر تحول در سبک طراحی، ظاهرا کیفیت ساخت و مواد کابین سوناتا جدید هم نسبت به مدل ۲۰۲۲ تغییر اساسی خواهد داشت. فرمان کلاسیک، خرجی هوای باریک زیر داشبورد، بازطراحی تودریها و نصب کلیدهای لمسی که عمدتا برای تنظیم امکانات رفاهی هستند، حس یک خودروهای مدرن را برای سوناتا ۲۰۲۴ فراهم میکند.
از دیدگاه فنی، هنوز اطلاعات دقیق برای سوناتا ۲۰۲۴ منتشر نشده است. این خودروی سدان، احتمالا تولید با پیشرانه هیبرید ۱۹۲ اسب بخار و ۱۸۸ نیوتنمتر مجهز به موتور ۲ لیتر را ادامه خواهد داد. سوناتا هیبرید ۲۰۲۲ در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر داشت. مدیران هیوندای، تولید سوناتا توربو دو دیفرانسیل با قدرتی حدود ۳۰۰ اسب بخار را وعده دادهاند.
عرضهی سوناتا جدید، تابستان امسال در کره جنوبی آغاز میشود و اواخر پاییز به بازارهای جهانی مثل امریکا خواهد رسید. هماکنون سوناتا هیبرید با مشخصات ذکر شده، ۲۸ هزار دلار قیمت دارد.
sina
۷ فروردین ۱۴۰۲مدل 1985 قشنگتر از بقیه شونه
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۲طراحیش قابل تحمل شده فقط یه چیزی ؟!
نه فقط سوناتا ، بلکه تمام این سدانهایی که LED پیوسته دارند وقتی تصادف کوچکی هم کنند از جلو ، چه به روزگارشون میاد !!!
محمدرضا
۷ فروردین ۱۴۰۲LED های جلو ارزون قیمت هستند چون کاربردشون روشن کردن جاده نیست.ولی دوربین ها و رادار ها و .. که در جلو خودرو نصب میشوند موقع تصادف بسیار دردسر زا هستند.
در تصادفاتی که شیشه جلوهم میشکنه رادار های شیشه جلو باید عوض بشن.
MASOUD 0099
۷ فروردین ۱۴۰۲مثل تویوتا چرخش در نمیره
وزیر وقت گیری
۷ فروردین ۱۴۰۲البته درسته که مدل ۸۵ ش قشنگتره ولی به نظرم شرکت هیوندا باید این خودرو رو در سامانه تخصیص یکپارچه و هماهنگ خودرو عرضه کنه تا منصفانه و مدبرانه و عدالت علی وار و در جهت حمایت از خلق محروم عرضه بشه . کسانی که به شرکت هیوندای دسترسی دارن و زبان کره ای هم بلدن بهش بگن ، آن سون هان رو ، وا نا تو سیستم رو ، از سا ۸ تا سا ۸،۱”
Genius
۷ فروردین ۱۴۰۲متاسفانه هیوندای تو نیمه جنوبی شبه جزیره کره قرار داره اگه بتونه مرزها رو بشکونه و بره نیمه شمالی اونجا میتونه با راهکارهایی که امید قالیباف به رفیق کیم ارائه داده آشنا بشه و سیستم جذاب و هیجانی قرعه کشی رو با اولویت دادن به هر کی بیشتر زاییده برقرار کنه!!!
رامین
۸ فروردین ۱۴۰۲😅😅😅👌👌
اکبر
۸ فروردین ۱۴۰۲امید قالیباف 🤣
آرین
۷ فروردین ۱۴۰۲آخری هم بیرونش و هم داخلش عالی شده. تا حد زیادی با سلیقه من جوره.
net
۷ فروردین ۱۴۰۲طراحی بیرونی ماشینهای کیا و هیوندای داره روز به روز بدتر میشه.از سال ۲۰۱۸ تا به امروز طراحی بیرونی ماشینهای هیوندای و کیا بد شده
net
۷ فروردین ۱۴۰۲چرا در عکسها سوناتا ۲۰۰۹ نیست
Rerace777
۷ فروردین ۱۴۰۲هیوندای گفته بود که سوناتا نسل جدید نخواهد داشت ولی الان فیس لیفت کرده.یعنی امکان داره نسل جدید هم بده بیرون و پا رو حرفش بزاره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ فروردین ۱۴۰۲چیزی که محتمل هست اینه که تولید همین نسل با فیس لیفت های مختلف 5 تا 10 سال آینده ادامه داشته باشه
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۲خیر جناب اشتری !
عموماً فیسلیفتهای محصولات کرهای برای ۳ سال و کمتر استفاده و سپس نسل بعدی ارائه میشه !
تنها SUVها هستند که ژاپنیها به سبب شاسی مُستقل بین ۵ تا ۱۰ سال فیسلیفت ادامه پیدا میکند مثل پاجیرو یا لندکروزر ۲۰۰ یا پرادو و … !
اما جالبه برام که فیسلیفت بیشتر مُختصِ آسیاییهاست و اگر توجه کنید محصولات آلمانی کمترین فیسلیفت را دارند و برای بهبود محصول هر سال تغییر ورژن کمی دارند تا به یک تکامل نسبی برسند و سپس نسل عوض میکنند !
برای همین میگم هر کشور و هر قاره ، فلسفهی ساخت مخصوص به خودش را داره !
MASOUD 0099
۷ فروردین ۱۴۰۲لند کروز از سال ۲۰۱۳ تا الان فقط چراغ عقب و جلو رو عوض کرده و هیچ ……..
از اون موقع تا الان ۱۰ سال گذشته بعد الان هیچی ……
تویوتا اومده حرف زده گفته GR فرقش چیه با لندکروز معمولی ….آه یادم اومد مدل GR چرخش دیر تر در میره ……..
نوید واسه من حرف نزن که تویوتا تویوتا .
یه ماشین برقی بلد نیست درست کنه یه ماشین برقی !!!
واقعاً متاسفم برات نوید
حسین
۸ فروردین ۱۴۰۲چراغ مدل 2013 لندکروز رو با کل صنعت گاری سازی کره عوض نمی کنه هیچکس. شرکت بمب سازی هیوندا هم تا صد سال دیگه نمی تونه یه آفرود بسازه چون باید درگیر جای پارک ماشیاش تو بیابون باشه که یه وقت انفجارش ملت رو به کشتن نده
محمدرضا
۷ فروردین ۱۴۰۲امیدوار م به حیاط خودشدن ادامه بدن.
ولی وقتی گفته که نمونه دو دف تولید میشه احتمالا حد اقل یک نسل جدید تولید بشه.
از طرفی با توجه به این گه گرنجور پرفروش ترین خودرو کره هست احتمالا سدان های سایز بزرگ در اون کشور فرخته بشن.
بهنام
۷ فروردین ۱۴۰۲اینووو . بخاطر سوناتای بی اصالت و عجق وجق به لندکروزر میگه چرخش در میره 😂 یعنی اگه خدایی نکرده یک مدل خودرو مثل لندکروز یا جی تی آر یا لنسر اوو یا ان اس ایکس داشتین فکر کنم دیگه حتی به آلمان و آمریکا هم رحم نمیکردین 😂
Saji
۷ فروردین ۱۴۰۲هیوندا نسل طلاییش همون ۲۰۱۲ ۱۳ بود چه آزرا چه سوناتا تو خیابون قشنگ همه نگاش میکردن یهو از اون سبک طراحی تهاجمی شد رسمیطور….
net
۷ فروردین ۱۴۰۲اوج طراحی هیوندای، سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت ۲۰۱۷ و ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت ۲۰۱۷.سانتافه اسپرت نسل سوم و ازرا گرنجور نسل پنجم زیباترین طراحی بیرونی تاریخ ماشینهای هیوندای داشت که هر دو ماشین در ایران هم موجود هست و خیلی طرفدار داره، حیف که تولید هر دو متوقف شد
محمد
۷ فروردین ۱۴۰۲طراحی فضایی و چشمگیری داره ، احتمالا با این فیس لیفت چهار سال دیگه رو خط تولید بمونه و بعدش با مدل برقی جایگزین بشه
AHMADREZA
۷ فروردین ۱۴۰۲واقعا هیوندای داره خودکشی میکنه
یه خودرو دارای قدمت و سابقه نباید انقدر چهرش هر سری دگرگون بشه
باید یه طراحی با اصالت داشته باشه یه طراحی که به نسل های گذشته بیاد
این فیس بدرد یه شرکت تازه وارد شرقی میخوره نه هیوندای
سلام
۷ فروردین ۱۴۰۲اگه اون تویوتا فنه از شدت فشار میترکه باید بگم خیلی خوشگل و نازه
Ehsan
۷ فروردین ۱۴۰۲تا عکساش تو خیابون نیاد شخصا نظری ندارم. ولی بنظرم حداقل به اپتیما باخته
R
۷ فروردین ۱۴۰۲زشت
مهدی
۷ فروردین ۱۴۰۲گشتاور 188نیوتن متر برای موتور دو لیتری هیبریدی کم نیست ؟؟!!
محمدرضا
۷ فروردین ۱۴۰۲قطعا اشتباه شده احتمالا ۲۸۸ باشه
سالار فصل
۷ فروردین ۱۴۰۲آقای اشتری لطفا پست موتوروان در خصوص رشید زیاد فروش محصولات میتسوبیشی در سال 2022 رو کار کنید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ فروردین ۱۴۰۲لینک بدید لطفا
سالار فصل
۷ فروردین ۱۴۰۲https://www.motor1.com/news/650872/mitsubishi-global-sales-results-2022/
Year-on-year production and sales are up significantly in all markets despite supply chain issues.
جمله بالا در جواب دوستانی که تصور میکنند میتسو بازار خودرو را رها کرده
محمدرضا
۷ فروردین ۱۴۰۲سوناتا ۲۰سال کار کرده تو ایران ۱.۴ میلیارد .این سوناتا هم با دلار امروز ۱.۴ میلیارد.
امین
۷ فروردین ۱۴۰۲خیلی از نسل هشتم طراحیش بهتر شده
Genius
۷ فروردین ۱۴۰۲بریم برای معرفی اطلس پلاس آر ام تی سایپایی رو همون شاسی بدنه و موتور کوئیک یا تیبا۲ یا در اصل کیا پراید ۱۹۹۰ با چراغهای پیوسته الایدی هم قیمت سوناتا!!!
رامتین
۷ فروردین ۱۴۰۲بنظرم طراحیش بد نیست. خصوصا جلو خوب شده.
shetab-car
۷ فروردین ۱۴۰۲طراحی اش قابل قبوله از آزرا جدید به مراتب شیک تر و زیباتره
مدل 2004 اش هم من دوست دارم طراحی با ابهتی داره
SS
۷ فروردین ۱۴۰۲زبان طراحیش شبیه آیونیک 6 شده که اکثر مجلات اون رو تحسین کردن
البته از رو عکس نمیشه قضاوت کرد ولی آیونیک 6 رو میبینم یا هیوندای کوپه میافتم
این به نظر بهتر میاد
amir-mr
۸ فروردین ۱۴۰۲از نمای جلو شبیه لوسید ایر شده
کوروش
۸ فروردین ۱۴۰۲نسبت نسل فاجعه قبلی عالی شده
Hamilton1970
۸ فروردین ۱۴۰۲یادش بخیر. سال ۹۲ یه سوناتا ۲۰۰۷ شش سیلندر داشتیم، فوقالعاده بود زمان خودش… مسیر ۱۰۰ کیلومتری رو تو بیست دقیقه طی میکرد…
دقیقا بعد سه سال کار خریدیمش… الان با سه سال کار لپتاپ هم بهت نمیدن…
هعی…
#برای_حسرت_یه_ماشین_معمولی
i.am.mohamad
۸ فروردین ۱۴۰۲اره دیگه با سوناتا 300 تا می رفتی
اصلا که بره، تو کدوم جاده؟
😐
Hamilton1970
۸ فروردین ۱۴۰۲داداش اشتباه تایپ کردم ۴۰ دقیقه بود منظورم
جاده هم جاده کرمان-رفسنجان بود مسیرش خیلی پیچ نداره
ب ت bugatti
۸ فروردین ۱۴۰۲یک چیزی رو دقت کنین
اون هیوندای سانتا ۲۰۰۴ هست
بعدش یک سانتا بود که عکسش زو نذاشتن
توی ایران هم وارد میشه