هیوندای

تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا هیبرید 2024؛ رقیب مطرح کمری و آکورد

هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ سدان جذابی است اما رقبایی همچون تویوتا کمری و هوندا آکورد کمی بهتر از آن عمل کرده‌اند.


اولین احساس در برخورد با یک خودرو بازگو کننده همه مسائل نخواهد بود. برای مثال هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ را در نظر بگیرید که ظاهر جذابی دارد و به سادگی در دسته زیباترین سدان های میان سایز بازار قرار می‌گیرد. کابین این خودرو نیز زیبا و بسیار کاربردی طراحی شده و سواری آن نیز با اینکه برای چنین خودرویی اصلاً بد نیست اما در مقایسه با برخی رقبای قدرتمند خود کم می‌آورد.

هیوندای سوناتا در مدل سال ۲۰۲۴ فیس لیفت شده است. در داخل کابین خودرو شاهد پشت آمپرها و نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی هستیم و از نظر فنی نیز سیستم چهار چرخ محرک برای مدل‌های بنزینی به جزو نسخه اسپرت N لاین و هیبرید قابل‌دسترسی است. به این ترتیب نسخه هیبرید سوناتا همچنان از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری به همراه موتور برقی با خروجی ۵۱ اسب بخار استفاده می‌کند. هر دو پیشرانه سوناتا برخلاف هوندا آکورد و تویوتا کمری که گیربکس سنتی را کنار گذاشته‌اند به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل هستند. شاید این موضوع مزیتی برای سوناتا باشد اما در مقایسه با رقبای ژاپنی، سیستم هیبریدی سوناتا چندان رضایت‌بخش نیست.

نقل‌وانتقال قدرت بین پیشرانه بنزینی و برقی سوناتا حس خوبی ندارد و به نقطه‌ای می‌رسد که آرزو می‌کنید کاش پشت فرمان یک خودروی بنزینی عادی می‌نشستید. در آکورد و کمری دقیقاً خلاف این امر رخ می‌دهد. هر دو خودروی ژاپنی عملکرد نرمی دارند و شما متوجه نمی‌شوید که اصلاً سوار یک سدان هیبریدی شده‌اید. البته سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ مصرف سوختی مشابه رقبا دارد و در سیکل ترکیبی ۵ لیتر سوخت در صد کیلومتر می‌سوزاند. مصرف سوخت بزرگراهی ۴.۶ لیتری سوناتا نیز بسیار خوب است و احتمالاً گیربکس سنتی در این موضوع تأثیر مثبت داشته است. جدای از ناهنجاری‌های قوای محرکه، سدان هیوندای سواری خوبی دارد به گونه‌ای که نرم عمل کرده اما در عبور از دست‌اندازها کمی شناور حس می‌شود. هندلینگ خودرو هم به اندازه کمری جدید و به ویژه آکورد تیز نیست اما برای اکثر افراد کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود.

کابین مدل لیمیتد فول حاضر در تست واقعاً عالی است و احساس و ظاهر باکیفیتی دارد و در دورانی که بسیاری از خودروها بیش از حد به سیستم‌های اطلاعات سرگرمی جهت کنترل عملکردهای اصلی وابسته هستند، سوناتا این‌گونه عمل نکرده است. در حقیقت دکمه‌های واقعی برای کنترل‌های اصلی در نظر گرفته شده و با اینکه پیکربندی زیادی برای پشت آمپرهای دیجیتالی وجود ندارد اما گرافیک آن‌ها شفاف و باکیفیت است. علاوه بر این از دیدن اینکه یک خودروی نسبتاً ارزان‌قیمت از تریمی به جز رنگ مشکی یا خاکستری برای کابین استفاده کرده خوشحالیم.

با اینکه قیمت حدود ۳۸ هزار دلاری سوناتا هیبرید لیمیتد ۲۰۲۴ کاملاً با رقبای خود قابل‌رقابت است اما همچنان افزایش شدیدی را نسبت به قیمت حدود ۳۲ هزار دلاری مدل SEL نشان می‌دهد. در این مدل تجهیزاتی همچون فرمان گرم شونده، صندلی‌های سردکن دار، تریم چرم و دستیار رانندگی بزرگراه عالی هیوندای وجود دارد. البته حتی مدل SEL نیز کاملاً مجهز ظاهر شده و از این نظر کمبودی ندارد. هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ خودروی خوبی است و اکثر نیازهای خریداران متوسط را برآورده می‌سازد. مشکل این است که این خودرو در برابر دو نام بزرگ یعنی آکورد و کمری قرار گرفته، خودروهایی که در نسل‌های جدید خود بهتر از همیشه ظاهر شده‌اند. سوناتا برای رسیدن به بالاترین رتبه در این کلاس باید چیزی بیشتر از ظاهر خوب داشته باشد هرچند طراحی زیبا نیز به افزایش جذابیت‌های آن کمک کرده است.

مشخصات هیوندای سوناتا لیمیتد هیبرید ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه موتور برقی
باتری ۱.۶۲ کیلووات ساعت لیتیوم یون
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۹۲/۲۰۵
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
وزن (کیلوگرم) ۱۶۷۲
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۵.۳/۴.۶/۵
قیمت پایه (دلار) ۳۸,۳۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۳۸,۸۲۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (721 ديدگاه)

    این بهتر از کمری و آکورده ؟ هم سطح شدن
    ولی چینی یا نه بد اند ولی تو آسیا همونا نه بیشتر نه کمتر !!!!!!

    موافقم 6
    مخالفم 8
  2. کرگدن باواریا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (781 ديدگاه)

    رقیب کمری و آکورد؟؟ با احترام ZRT 🤕🙏

    موافقم 15
    مخالفم 0
  3. کولول خودرو شناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    انقدر زشتش کردن که ادم بگه توقف تولید بشه بهتره

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. ناتو

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (142 ديدگاه)

    جاش خالی تو ایران

    موافقم 12
    مخالفم 3
  5. هراکلیوس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    ۲۴۰۰قیمت ماشین میشه بعد باید با همین پول یه چینی ۱۵۰۰سی سی اشغال بی هویت سوار شی تو ایران

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. احمد محسن

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      کی نسل شما منقرض میشه ؟

      موافقم 6
      مخالفم 6
  6. احمد محسن

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کدام ماشین کره ایی تونسته یک میلیون تا راه بره که این آشغال رو رقیب ژاپنی ها معرفی کردن ؟

    موافقم 14
    مخالفم 8
  7. MehdiTurbo

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2258 ديدگاه)

    خداییش خیلی خوشگل و جذاب هم بیرونش هم توش
    اگه دلار وضعیت درستی داشت این خودرو مثل ده پانزده سال پیش ۳۰ ۴۰ میلیون بود
    منظورم اینه این ماشین با وضعیت پول الان ایران نبینید یه لول گرونتر از کیا ریویی که اون موقع تو ایران بود ارزش قیمتی داره
    و با این طراحی و امکانات اصلا بهش نمیاد کیفیت فرمون و … در حد یه خودرو اقتصادی ارزان نیست

    موافقم 13
    مخالفم 1
  8. علی جردن

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1859 ديدگاه)

    عصر سوناتا سواری تموم شده الان دور دور هونگچی H5 بازی هستش

    موافقم 7
    مخالفم 20
    1. احمد محسن

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      👏👏👏👏👏

      موافقم 4
      مخالفم 5
    2. amir

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3391 ديدگاه)

      من یکی که هونگچی رو میبینم یاده فرچه میوفتم با اون جلوپنجره اش

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. علی جردن

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1859 ديدگاه)

        هروقت هونگچی میبینم منم یاد رولزرویس میوفتم

        موافقم 3
        مخالفم 12
        1. خلیل

          ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (277 ديدگاه)

          علی جردن خواهشا بسه
          با کدوم منطقی رولزرویس رو با هوشنگچی مقایسه میکنی؟؟!!!؟؟

          موافقم 6
          مخالفم 2
  9. ارسلان

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (373 ديدگاه)

    از بیست تا مقاله آخر ۱۰ تاش تبلیغات چینیه….پدال حداقل ۵۰-۶۰ درصد و به تبلیغات چینی می‌پردازد…یعنی شده سطل اشغال دیگه

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. froG-driVer

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (910 ديدگاه)

      البته که سوناتا برای کره هست نه چین ولی خب…

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. JaMsHiD_R1988

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2322 ديدگاه)

      ده تای دیگشم شرایط فروش و مشخصات فلان خودروی وارداتیه

      موافقم 8
      مخالفم 1
  10. hosen

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (265 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ولی طراحی جلوشو درک نمیکنم یجوریه اصن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. Navid A J

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3776 ديدگاه)

    بهترین ماشین این کلاس؛ آکورده. وقتی سوارش بشی دیگه انتخاب کردن بقیه برات سخت میشه. با این ک سوناتا خیلی پیشرفت کرده ولی هنوز نسبت ب کمری و آکورد کم میاره.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  12. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1397 ديدگاه)

    نمیدونم چرا هیوندای گیر داده به این طرح فرمون رو همه مدلاش داره میذاره
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/08/2024-hyundai-sonata-hybrid-limited-7.jpg

    موافقم 2
    مخالفم 3
  13. cyrus-az

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    نچ. طراحی فضاییه و روح نداره. هنوز با ژاپنیها خیلی فاصله داره.

    موافقم 8
    مخالفم 4
  14. amdbenz

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سوناتا بعد این نسل جانشین نداره؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2322 ديدگاه)

    زیبا خوب و اقتصادی و جذاب
    ولی چیز هیجان انگیز و جالبی نیست
    به وجدت نمیاره
    البته خب هیونداست
    آئودی و بی ام و نیست

  16. Ferrari

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1941 ديدگاه)

    نمای عقب ماشین جالبه اما جلو حس ماشینهای چینی رو میده. کیا از نظر زبان طراحی فرسنگها جلوتر از هیوندای هست. به خوبی برای خودشون زبان طراحی توسعه دادن طوری که اگه لوگو برند روش نباشه کاملا مشخصه که کیا هست.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  17. MjM

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (738 ديدگاه)

    جایزه زشتترین خودروهای تولیدی طی این چند سال اخیر قطعا تعلق میگیره به هیوندای با گندی که زده به طراحی هاش
    از الانترا بگیر تا توسان و سانتافه و سوناتا و ….

    موافقم 6
    مخالفم 5
  18. mosafer

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    طراحی جلوش مسخرس و با عقبش سنخیتی نداره

    موافقم 2
    مخالفم 3
  19. رامتین

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    طراحیش از نظر من اصلا خوب نیست. کمری امسال در آمریکا از نظر فروش غوغا کرد و رتبه 1 را گرفت. سوناتا میخواد با کمری رقابت کنه؟ آکورد نتونست، این میخواد بتونه!!! یادمه برای گلف هم هیوندا خط و نشون کشید. فکر کنم I30 یا خودروی دیگه ای میخواست برای این رقابت تجهیز کنه که بهتره بگم جلوی گلف نابود شد. نابود به معنای واقعی.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. مومنی

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    رقیب کمری و اکورد؟
    فکر کن الاغ رو با اسب ترکمن و اسب عرب مقایسه کنی.
    میدونید دید دنیا در خصوص خودروی کره ای چیه؟
    بهش میگن چینی‌ با کیفیت
    فقط همین

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا