تجربه و آزمایشجنسیسهیوندای

پشت فرمان جنسیس GV80 کوپه، تلاش ناکافی برای اسپرت شدن!

جنسیس GV80 کوپه یک پکیج لوکس قانع‌کننده است که هرچند برای ارائهٔ شخصیتی اسپرت تلاش کرده اما در این زمینه خیلی موفق نبوده است.

حتی در خیابان‌های لوکس مینیاپلیس، جنسیس GV80 کوپه توجهات را به خود جلب می‌کند و همه از رهگذران تا ثروتمندان سر خود را برای تحسین طراحی اسپرت و زیبای این ماشین می‌چرخاندند. بااین‌حال، برای برند لوکس نوپایی که به دنبال جذب خریداران برندهایی مثل ب‌ام‌و، مرسدس و پورشه است، ظاهر جذاب به‌تنهایی کافی نخواهد بود. این ویژگی ممکن است افراد را به نمایندگی‌های فروش بکشاند اما بعید است به‌تنهایی آن‌ها را به خریدار تبدیل کند.

GV80 کوپه برداشتی اسپرت‌تر از GV80 معمولی است که نقطهٔ شروع خیلی خوبی محسوب می‌شود زیرا این یکی از بهترین شاسی‌بلندهای کلاس خود محسوب می‌شود. در نسخهٔ کوپه اما شاهد خط سقف شیب‌داری هستیم که به یک اسپویلر بزرگ دُم اردکی ختم می‌شود. جلوپنجرهٔ تاجی شکل و چراغ‌های جلوی دوخطی نسخهٔ معمولی که به امضای طراحی جنسیس تبدیل شده‌اند، در اینجا هم دیده می‌شوند و نگاهی به داخل خودرو نیز نشان می‌دهد که جنسیس توجه زیادی به کیفیت داشته و در انتخاب متریال دقت ویژه‌ای دارد. همچنین همان‌طور که از برند لوکس هیوندای انتظار داریم، GV80 کوپه با امکانات فراوانی پر شده است.

شاسی‌بلند کوپهٔ جنسیس ابعاد یکسانی با نسخهٔ معمولی دارد و فاصلهٔ محوری همچنان ۲,۹۵۴ میلی‌متر است. عرض خودرو نیز تغییری نکرده اما طول کلی با ۲۵ میلی‌متر افزایش به ۴,۹۶۵ میلی‌متر و ارتفاع با ۵ میلی‌متر کاهش به ۱,۷۰۹ میلی‌متر رسیده است. با وجود سقف شیب‌دار، فضای سر صندلی‌های عقب برای هرکسی که در لیگ بسکتبال NBA نیست کافی خواهد بود زیرا این طراحی فست‌بک کمتر از ۲.۵ سانتی‌متر از فضای سر را قربانی کرده است. بااین‌حال، به دلیل طراحی کوپه، جنسیس صندلی‌های ردیف سوم سفارشی که در GV80 معمولی ارائه می‌شد را حذف کرده است.

ازآنجایی‌که جنسیس نسخهٔ کوپهٔ GV80 را به‌عنوان شاسی‌بلندی اسپرت در نظر گرفته، پیشرانهٔ چهار سیلندر پایهٔ نسخهٔ معمولی را حذف کرده است و موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی ۳۷۵ اسب بخاری که در GV80 معمولی سفارشی است را در اینجا به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند. علاوه بر این، همان موتور V6 با سوپرشارژر برقی هم برای نسخهٔ کوپه قابل سفارش است که برای نسخهٔ معمولی ارائه نمی‌شود. این پیشرانه که در خودروی آزمایشی ما هم وجود داشت، نه‌تنها با ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابل‌توجهی قوی‌تر است بلکه مصرف سوخت کمتری هم دارد.

این نسخه به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۱۱.۷ لیتر بنزینی مصرف می‌کند درحالی‌که این عدد برای موتور ۳.۵ لیتری معمولی ۱۲.۴ لیتر است. قدرت بیشتر در GV80 کوپه ۵,۸۰۰ دلار هزینه خواهد داشت زیرا قیمت نسخهٔ استاندارد این خودرو از ۸۱,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود اما ای رقم برای نسخهٔ مجهز به سوپرشارژر برقی ۸۷,۱۰۰ دلار خواهد بود. این شاسی‌بلند کره‌ای اما حتی با پیشرانهٔ سفارشی قوی‌تر خود، هنوز هم بیشتر از آنکه اسپرت باشد، لوکس است. شتاب گیری از حالت سکون بسیار نرم صورت می‌گیرد و تعویض دنده‌های گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تقریباً نامحسوس است. با خاموش کردن صدای مصنوعی موتور نیز آوایی ضعیف از پیشرانهٔ V6 به گوشی می‌رسد.

برای یک خودروی لوکس، چنین پیشرانه‌ای عالی است اما برای یک شاسی‌بلند پرفورمنس که قصد رقابت با خودروهایی مثل ب‌ام‌و X5 M60i و پورشه کاین S را دارد، شرایط فرق می‌کند. به همین دلیل، پشت فرمان GV80 کوپه از عدم حس و حال اسپرت خودرو کمی ناامید شدیم. البته نسخهٔ مجهز به سوپرشارژر برقی از یک حالت رانندگی اختصاصی بنام اسپرت پلاس بهره می‌برد که دنده‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد، دخالت کنترل پایداری را کمتر می‌کند و به وزن فرمان می‌افزاید. بااین‌حال، حتی در حالت اسپرت پلاس هم دینامیک شاسی خودرو نمی‌تواند با شور اشتیاق بالای پیشرانه مطابقت داشته باشد.

هنگام پیچیدن بادی‌رول بلافاصله خود را نشان می‌داد و بازخورد فرمان کمتر از چیزی بود که انتظار داشتیم. بااین‌حال، سواری GV80 کوپه کاملاً ساکت است و به لطف مواد عایق صوتی اضافی و سیستم مقابله با سروصدا، سروصدای باد، لاستیک‌ها و ترافیک بیرون در داخل کابین اصلاً به گوش نمی‌رسد. همچنین با وجود استفاده از رینگ‌های ۲۲ اینچی، کمک‌فنرهای الکترونیکی خیلی خوب تمام دست‌اندازها را می‌بلعند.

جایی که GV80 کوپه واقعاً می‌درخشد، کابین است. در اینجا سطوح مختلف با ترکیبی زیبا از چرم، چوب، فلز، فیبر کربن و جیر پوشیده شده‌اند و صندلی‌های جلو راحت هستند و درعین‌حال حمایت خوبی از بدن دارند. برجسته‌ترین ویژگی داخلی این ماشین اما نمایشگر لمسی ۲۷ اینچی سراسری است که حدود دوسوم داشبورد را پوشانده و فوراً به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد. بااین‌حال، یک کنترلر دوار هم به‌عنوان راهی جایگزین برای کنترل نمایشگر لمسی روی کنسول مرکزی تعبیه شده است.

به‌طورکلی، جنسیس GV80 مجسمهٔ خوش‌تراشی است که سرها را برمی‌گرداند و خریداران را به این برند دعوت می‌کند. همچنین اگر مالک یک کاین یا X5 داخل این خودرو بنشیند، احتمالاً تحت تأثیر کیفیت بالای آن قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، این ماشین به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس پرفورمنس بالا، ترکیبی از خوبی‌ها و کاستی‌ها است. GV80 کوپه درحالی‌که کیفیت چشمگیر و تجمل نسخهٔ معمولی را حفظ کرده، نتوانسته خود را به سطحی واقعاً اسپرت ارتقاء دهد.

مشخصات فنی

Genesis GV80 Coupe 2025
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو+سوپرشارژر برقی
قدرت ۴۰۹ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
طول ۴,۹۶۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۷۶ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۰۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۵۴ میلی‌متر
وزن ۲۳۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۸۵۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۸۱,۳۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۷,۱۰۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. دیجی

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    فوت اخرشو استاد بنگل یاد نداده به همه کپی کار ها

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (686 ديدگاه)

      فقط اون دوتا بر آمدگی پشتش 🤣🤣
      هر چقدر زور بزنن اسپرت نمیشن

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (774 ديدگاه)

        اون برآمدگی پشتش به یه سدان بیشتر میاد
        بقول شما اگه این مورد رو نداشت و خطر عقبش یکم بالاتر بود طراحیش بالانس میشد، برای هیوندای سانتافه 2024 هم همین موضوع صدق میکنه

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. MehdiTurbo

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2258 ديدگاه)

          مدل معمولیش خیلی زیباست ولی تو کوپه خیلی زشت شده این مدل چراغ و بدنه به کوپه نمیاد باید یه طرح جدید برای کوپه شان در نظر میگرفتند بخواند مثل سدان و شاسیش بزنند هر کاری کنند کوپه اش زشت میشه

  2. هراکلیوس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    کوپه یعنی x6کوپه یعنی اوروس نه این نه نیسان جوک ونه فونیکسfx

    موافقم 2
    مخالفم 10
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (774 ديدگاه)

      وقتی نمیدونی کوپه چندتا کلاس مختلف داره و میخوای خودتو حرفه ‌ای جلوه بدی
      جنسیس ماشین و سگمنت رو معرفی کرده اونوقت یه نفر تو ایران پیشرفته میگه کوپه نیست! پس این پیکاپه!
      بالا بری پایین بیاین کره‌ و چین دارن تو این زمینه پیشرفت میکنن و اگه متعصب ترین مردمان نبودیم الان چند‌تا برند پیشرفته داشتیم و کنار کشور های آسیای شرقی به رقابت اروپایی ‌ها و آمریکا میرفتیم.

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. NAVID@@98

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (721 ديدگاه)

        در کل 👑 خدایی خوب همیشه هر چیز اول اروپا و آمریکا هستن که خدایی خوب همیشه هر چیز اول هستند 🥇👑✌️!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
        شرق اسیا و خود اسیا و اینا و هر کی هم به گرد پاشون نمیرسه ولی تو اسیا ما خودمون میتونستیم دقیقا کاری کنیم که آسیایی های دیگه و شرق اسیا گربه سگ دو بزنن که برسن بهمون ولی بازم نتونن میتونستیم این باشیم و بشیم حالا نه به رقابت با اونا چون کسی غیر خودشون رقابت نمیکنن باشون ولی تو خود اسیا بشیم ولی شرایط طوری دیگری رقم خورد مسئله خواستنِ بحث تلاش و خواستنِ البته یه بخشِ اینه !!!!!!!

        موافقم 4
        مخالفم 2
  3. hosen

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    محصولات جنسیس چه طراحی پخته و باوقاری دارن

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1397 ديدگاه)

      از نظر من جنسیس تو طراحی داخلی محصولاتش خیلی خوب کار میکنه

      موافقم 10
      مخالفم 2
  4. froG-driVer

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (910 ديدگاه)

    در مقایسه با بقیه کره ای ها و چینی باید گفت عجب چیزیه.
    ولی در مقایسه با ژاپنیا و اروپایی ها و آمریکایی ها(حتی اونایی که کوپه نیستن)،#### هم نیست.
    مصرف سوختشم برای یه موتور شش سیلندر تا حدودی بالاست.
    طراحیشم به نظر من یکم زیادی سعی کردن تا عضلانی طور و حجیم و سنگین و اسپرت نشون بدن.پر اسپویلر ها و باله ها و بیرون زدگی های بی مصرفه.با اینکه ظاهرشو تا حدودی بهتر کرده ولی معلومه اینا قرار نیست به هیچ دردی بخورن.

    موافقم 7
    مخالفم 10
  5. Reza-a

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (453 ديدگاه)

    مدل معمولیش جذاب‌ترین طراحی تو کلاس خودش رو داره اما تو نسخه کوپه نمای عقب واقعا قشنگ نیست

    موافقم 5
    مخالفم 4
  6. car lover

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (991 ديدگاه)

    خوبه و جذابه و مشخصات خوبی هم داره در حد خودش👌

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Ahmad

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (166 ديدگاه)

      مثل اینکه نیسان جی تی ار ار۳۶ تولیدش سال ۲۰۲۷ قطعی شده پدال لطفا پوشش بده

  7. کیان

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    باید پای صحبت های عمو مایک نشست و از جنسیس شنید !!!

    موافقم 7
    مخالفم 10
    1. ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4806 ديدگاه)

      درسته مدرستون تموم شده ولی بس کنین دیگه

  8. B2

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    همون حکایت همیشگی . زیبایی ظاهر ؛ و باطنی که با رقبا فاصله زیادی داره . کره‌ای‌ها با صرف هزینه در طراحی و آپشنهای متنوع ، خلا پرفرومنس و کیفیت فنی خودشون رو میخوان پر کنند
    البته این وسط خودروی برقی نعمتی بود که کره و چین رو از توسعه درونسوز نجات داد و کمک کرد دو سه دهه جهش کنند . وگرنه تا وقتی درونسوز بمونه همچنان نسبت به رقبا عقب‌تره

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. سوشیانت

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3220 ديدگاه)

      کره و چین از لحاظ خودرو های برقی هم از رقبا عقب ترند

      موافقم 4
      مخالفم 6
      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3567 ديدگاه)

        فقط فرقشون اینه که تنوع بالا دارن.

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. سوشیانت

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3220 ديدگاه)

          دقیقا و قیمت پایین، وگرنه قابلیت خاصی ندارن

          موافقم 2
          مخالفم 1
  9. mehran911

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2085 ديدگاه)

    هیوندای هنوز اون هویت لازم برای فروش خودرو اسپرت رو نداره
    خبلی ربطی به تبلیغات و مشخصات محصولاتش نداره، باید بیاد چند سالی خاک موتوراسپورت بخوره
    تو WRC تو این چند سال حقبقتا فوق‌العاده عمل کرده اما کافی نیست…
    به علاوه المان‌های طراحیش هم ظاهر یک خودروی اسپرت رو القا نمی‌کنه…

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3567 ديدگاه)

      به نظر من مشکلش اینه که تو هر سگمنتی میخواد این نوع چراغ رو استفاده کنه، درحالی که این نوع به لوکس بودن میخوره نه اسپرت.

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. mehran911

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2085 ديدگاه)

        دقیقا این هم هست
        در کل ی فکری باید به حال طراحیش بکنه

        موافقم 2
        مخالفم 1
  10. رامتین

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    طراحی عقب خودرو بسیار ضعیفه. شما بنز GLC کوپه را ببینید که چقدر قوسها و زوایای پشت را عالی کار کرده.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  11. ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4806 ديدگاه)

    انگار سپر و چراغ جنسیس گذاشتن رو اتاق بی ام و x4

  12. mhasadollahi

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    من خیلی دوسش دارم🔥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا