هیوندای

بررسی هیوندای سانتاکروز 2025؛ کراس اوری اسپرت در قالب وانت پیکاپ!

با اینکه فیس لیفت هیوندای سانتاکروز 2025 باعث شده این خودروی کره‌ای حس و حال یک وانت پیکاپ را بیش از پیش داشته باشد اما حقیقت این است که وانت هیوندای همانند کراس اوری اسپرت با یک فضای بار به نظر می‌رسد.


تصمیم‌گیری درباره اینکه سانتاکروز یک وانت پیکاپ نیست ۵ دقیقه زمان برده است. بله یک فضای بار مناسب در پشت خودرو وجود دارد که برای حمل یک یخچال کفایت می‌کند. فیس لیفت ۲۰۲۵ این خودرو نیز باعث افزوده شدن جلوپنجره جدید و حس و حال یک وانت شده اما سانتاکروز همچنان یک وانت پیکاپ به نظر نمی‌رسد. سواری خودرو هم شبیه وانت‌ها نیست و حتی خود هیوندای نیز آن را در دسته وانت پیکاپ ها قرار نمی‌دهد. وقتی وارد وب‌سایت هیوندای شوید، سانتاکروز را بین کنا و توسان خواهید یافت.

۵ دقیقه دیگر طول می‌کشد تا بگوییم که سانتاکروز هیچ مشکلی ندارد. در واقع ما با یک کراس اور خیابانی کوچک که فضای بار بزرگ‌تری دارد روبرو هستیم. تریم لیمیتد این خودرو با رینگ‌های ۲۰ اینچی و لاستیک‌های نسبتا اسپرت میشلن سایز ۵۰/۲۴۵ عرضه می‌شود. سیستم تعلیق نیز در بخش جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است و برای ارائه سواری خشک اما با کیفیت مطلوب تنظیم شده است. هیوندای سانتاکروز ۲۰۲۵ به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو با ۲۸۱ اسب بخار قدرت مجهز شده و سیستم چهار چرخ محرک نیز به‌صورت استاندارد وجود دارد.

با فشردن پدال گاز تأخیری از جانب خودرو احساس نخواهد شد. حدود ۶.۵ ثانیه زمان لازم است تا این پیکاپ کره‌ای به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. ما با عبور از چند پیچ تحت تأثیر پایداری خودرو قرار می‌گیریم و سورپرایز می‌شویم. اگرچه سانتاکروز خودروی اسپرتی نیست اما تکان‌های زیادی هم در بدنه ندارد. در واقع این خودرو با پایداری و اعتمادبه‌نفس بالایی مسیر را طی می‌کند.

افرادی که سوبارو باجا را به یاد می‌آورند هیوندای سانتاکروز را درک خواهند کرد زیرا شباهتی عجیب وجود دارد. در دنیای که پر از شاسی بلندهای اسپرت است، داشتن فضای بار مناسب برای حمل وسایل حد نهایی کاربرد یک وسیله نقلیه خواهد بود. چنین ویژگی مهمی در یک خودروی وانت پیکاپ اما نسبتا اسپرت ارائه شده است و ما واقعاً نمی‌دانیم چرا خودرویی همچون سانتاکروز خیلی محبوب نیست. حتی این خودرو در تست سه ساعته در بزرگراه نیز مشکلی نداشت و دست‌اندازها و ناهمواری‌ها را به خوبی جذب می‌کرد. پس از تست هفت‌روزه و چند صد کیلومتری، ما تحت تأثیر عملکرد وانت هیوندای در هر شرایطی قرار گرفتیم.

سانتاکروز ۲۰۲۵ همچنین از کابین به‌روز توسان بهره می‌برد و بنابراین دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در تریم لیمیتد وجود دارد. خواندن همه‌چیز به راحتی صورت می‌گیرد و ویجت ها نیز به آسانی قابل پیکربندی و جابجایی هستند. همچنین تمامی کنترل‌های اصلی کابین دارای دکمه‌های فیزیکی هستند. علاوه بر این شاهد استفاده سخاوتمندانه از متریال نرم در کابین هستیم که حس کیفیت را القا می‌کند. در حقیقت اکثر محصولات مدرن هیوندای از کابین‌های فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و سانتاکروز به‌روز شده نیز از این قاعده مستثنا نیست.

تنها نقطه‌ضعف واقعی خودرو به صندلی عقب مربوط می‌شود که فضای پای کمتری نسبت به توسان دارد. صندلی‌ها هم خیلی راحت نیستند و به خاطر میدان دید و فضای کم حس تنگی جا تداعی می‌شود؛ بنابراین افرادی که معمولاً از خودروی خود استفاده می‌کنند و با دو یا سه نفر سفر می‌روند حتماً باید به این موضوع دقت کنند. توسان فضای عقب خوبی دارد اما اگر همچنان به دنبال یک وانت پیکاپ کوچک هستید فورد ماوریک می‌تواند گزینه بهتری باشد. از نظر فضای بار و انعطاف‌پذیری این بخش نیز فورد ماوریک بهتر عمل کرده است. البته امکان استفاده از تریلر هم وجود دارد هرچند سانتاکروز فاقد سخت‌افزار لازم برای اتصال تریلر است و البته همان‌طور که گفتیم هیوندای آن را وانت پیکاپ نمی‌نامد و سواری خودرو نیز شبیه وانت‌ها نیست؛ و زمانی که با این موضوع کنار بیایید، هضم قیمت حدود ۴۴ هزار دلاری مدل تست شده کمی آسان‌تر خواهد شد.

با وجود پیشرانه قوی، کابین باکیفیت و کاراکتر منحصربه‌فرد در بین شاسی بلندهای مختلف، هیوندای سانتاکروز ۲۰۲۵ لیمیتد ارزش ۴۰ هزار دلار را دارد. شاید البته! متأسفانه هیوندای این پیشرانه قوی را فقط در مدل‌های لیمیتد و XRT ارائه می‌کند و به همین خاطر است که حدس می‌زنیم این خودرو نیز مسیر سوبارو باجا را طی خواهد کرد، خودرویی که نادیده گرفته شد و فقط به مدت کوتاهی روی خط تولید بود. البته باجا طرفداران خاص خود را داشت و هم‌اکنون نیز از آن به نیکی یاد می‌شود.

مشخصات هیوندای سانتاکروز لیمیتد ۲۰۲۵
پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۲۸۱/۴۲۲
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۲.۳/۸.۷/۱۰.۶
وزن (کیلوگرم) ۱۹۲۲
ظرفیت حمل بار (کیلوگرم) ۶۴۰
قیمت پایه (دلار) ۳۰,۱۰۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۴۴,۱۰۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2421 ديدگاه)

    طراحی داخلش یه حس راحتی عجیبی میده
    انگار همه چی همون جایی که باید باشه
    نه زیاد شلوغ نه زیاد خلوت

    موافقم 2
    مخالفم 2
  2. ایلیا

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    دو روز پیش شهرک غرب تهران هیوندای سانتافه مدل 2024 پلاک ملی دیدم از عکس هاش خیلی زیباتره.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  3. ناخدا

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (373 ديدگاه)

    سانتاخروس🐓🐓🐓🐓

    موافقم 2
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا