چند دستگاه هیوندای اکسنت جدید توسط کرمان موتور به ایران وارد شده است. این خودرو با بدنهی سدان در کشورمان عرضه میشود.
کرمان موتور برای بازگشت به دورانی که واردکنندهی خودروهای هیوندای در ایران بود، تلاش میکند. قبل از ممنوعیت واردات سال ۱۳۹۶، انواع النترا و سوناتا و اکسنت در فهرست محصولات کرمان موتور وجود داشتند و حالا اکسنت ۲۰۲۴ برای ورود به کشورمان آماده میشود. ظاهرا مراحل قانونی برای واردات خودروی مذکور در حال انجام است و رونمایی رسمی به زودی انجام خواهد شد. براساس اطلاعات موجود، تاکنون هزار دستگاه هیوندای النترا وارداتی کرمان موتورف از گمرک ترخیص شدهاند.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعههای آن در سراسر دنیا فروخته شوند.
اکسنت یکی از پرفروشترین خودروهای هیوندای در بازار جهانی محسوب میشود. دلیل این مورد، قیمت پایین و امکانات متناسب با هزینه چرداهتی برای اکسنت است. از نکات جالب این خودرو برای ایرانیها، باید به واردات نسل اول با نام اکسل (EXCEL) اشاره کرد که البته در اروپا و شرق آسیا هم مشهور شد. نسل دوم اکسنت هم در ایران حضور پررنگ داشت و برای مردم ما به نام هیوندای ورنا شناخته شد.
هیوندای اکسنت نسل ششم، اواخر سال ۲۰۲۳ رونمایی شد و البته هنوز در کشورهای خاورمیانه دیده نمیشود. چند نمونهی وارداتی کرمان موتور هم، نسل پنجم هستند. این خودرو از سال ۲۰۱۶ تا امروز در کشورهای چین، مکزیک، روسیه و هند مونتاژ میشود. به بیان دیگر، اکسنت وارداتی، مونتاژ کره جنوبی نیست و قطعا با نمونهی ساخت چین به ایران میرسد.
طراحی بیرونی و نمای بدنه هیوندای اکسنت ۲۰۲۴
مدل وارداتی اکسنت در مقایسه با خودروهای مدرن کلاس سدان کوچک مثل یاریس ۲۰۲۳، قدیمی و ناخوشایند به نظر میرسد. طبیعتا محصولات چینی همقیمت اکسنت در بازار ایران نیز، بزککرده هستند و ظاهر جذابتری برای مخاطب دارند.
چراغهای کشیده و جلوپنجره بزرگ، مهمترین المانهای نمای اصلی هستند. پلاک خودرو نیز روی جلوپنجره نصب میشود که البته عجیب است و زیبایی اکسنت را کاهش میدهد. همچنین لبهی کاپوت تا جلوچنجره ادامه ندارد و به همین دلیل، خط بدنه روی نمای اصلی، بدچشمی میکند. نمونهی وارداتی، سپر فلزی و مهشکنهای مدور (غیر LED) در طرفین دارد. این بخش با حجمدهی مناسب، هماهنگ با دیگر اجزا طراحی شده است و همراه خطوط شکسته، حس اسپرت خود را بهبود میدهد.
در نمای جانبی، حالت ساده اما چشمنواز اکسنت به خوبی دیده میشود. خطوط تیز و حجمدهی برای این بخش استفاده نشده اما شیب مناسب انتهای سقف تا لبهی صندوق و فرم قاب پنجرهها، جالب به نظر میرسند. غالب اکسنتهای موجود در بازار جهانی، چرخهای ۱۷ اینچ با رینگ آلومینیوم و طرح اسپرتف همراه تایرهای ۲۰۵ میلیمتر دارند اما نسخهی پایه، مجهز به چرخ ۱۶ اینچ است. سانروف فقط برای مدلهای سفارشی اکسنت ارایه میشود و البته نمونهی دیده شده در ایران نیز، فاقد سانروف است.
طراحی نمای پشت، یکی از مهمترین نکات مثبت در هیوندای اکسنت است؛ هرچند که آنتن بزرگ روی سقف، آزاردهنده محسوب میشود. چراغهای کشیدهشده به سمت درهای ورودی، شباهت جالبی به نیسان ماکسیما دارند و برای اکسنت در کلاس سدان اقتصادی، فراتر از انتظار هستند. این خودرو با سپر نیمه پلاستیک یا تمام فلزی همراه حجمدهی جذاب در نسخههای مختلف بازار جهانی فروخته میشود.
هیوندای اکسنت وارداتی با طول ۴۴۴۰ و عرض ۱۷۲۹ و ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر همراه فاصله محوری ۲۶۰۰ میلیمتری تولید شده است.
طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای اکسنت ۲۰۲۴
مانیتور کوچک، فرمان ساده و مدور، داشبورد پلاستیک سخت و صندلیهای پارچهای، همراه ترمز دستی اهرمی، اجزای اصلی در فضای داخلی هیوندای اکسنت هستند. کلیدهای متعدد روی داشبورد و اهرم تعویض دنده برای این خودرو، کاملا حس یک خودروی اقتصادی را تداعی میکند. حتی داخل تودریها نیز، مواد نرم و مبله استفاده نشده است.
مدلهای مختلف اکسنت، سیستم صوتی ۴ بلندگو و نمایشگر لمسی ۸ اینچ دارند. پشت فرمان، پنل ساده عقربهای دیده میشود و یک صفحه کوچک TFT نصب شده که مشابه آنچه در خودروهای قدیمی مثل سوزوکی گرند ویتارا و امویام X33 است. بعضی نسخههای اکسنت در بازار جهانی، داشبورد ۲ رنگ با ترکیب خاکستری تیره و کرم روشن دارند؛ اما ظاهرا نسخههای وارداتی، ساده و تکرنگ خواهند بود.
صندلیهای اکسنت وارداتی، ساده و راحت هستند. چهار سرنشین بلند قد در این خودرو، فضای قابل قبول دارند و صندوق ۴۶۵ لیتری هم برای یک سدان کوچک، راضی کننده است. صندلیهای ردیف عقب اکسنت، قابلیت جمعشدن دارند تا هنگام نیاز به حمل بار بزرگ، راهگشا شوند.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۲۴
در بازار جهانی، ۷ محرک بنزینی و دیزلی برای اکسنت ارایه میشود. گیربکس دستی ۶ سرعته، اتوماتیک دندهای و CVT نیز، دیگر تجهیزات خودرو هستند.
ظاهرا برای ایران، موتور ۴ سیلندر ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی انتخاب شده است تا ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. این مدل با جعبهی دندهی خودکار CVT، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد. اکسنت با وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم، نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و ساختار دیفرانسیل جلو به کشورمان وارد خواهد شد. بعضی خبرگزاریها، اکسنت وارداتی را مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معرفی کردهاند که باتوجه به سوابق تولیدی این خودرو، اشتباه به نظر میرسد.
دیگر مدلهای موجود از هیوندای اکسنت که ممکن است وارد ایران شوند، ۱/۶ لیتر GDi با ۱۳۸ اسب بخار و سه سیلندر یک لیتر توربو با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتنمتر هستند. با این شرایط، اکسنت توربو نسبت به مدل پایه ۱/۶ لیتری، شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتر دارد؛ اما گرانتر است.
قیمت هیوندای اکسنت ۲۰۲۴ در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
در بازار امریکا، هیوندای اکسنت با مشابهت فنی نسخهی وارداتی به کشورمان همراه ادوات کروم بدنه، به قیمت ۱۷ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی فول البته ۴ هزار دلار گرانتر است. اگر فرض کنیم نسخهی مورد نظر کرمان موتور برای بازار ایران، ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار باشد، حداقل ۱/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. باتوجه به واردات بسیار محدود و کمتعداد خودروهای خارجی طی ماههای اخیر، بعید نیست هیوندای اکسنت وارداتی حدود ۲ میلیارد تومان در بازار آزاد، قیمت بگیرد.
هماکنون قیمت چری آریزو ۶ صفر کیلومتر که ابعاد بزرگتر از هیوندای اکسنت دارد، ۱/۳۵ میلیارد تومان است. با بودجهی ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان، هیوندای سوناتا ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ همراه کیلومتر کارکرد ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار کیلومتر نیز وجود دارد. تویوتا کمری ۲۰۰۸ با حدود کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر نیز، به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان فروخته میشود.
۱۵ دی ۱۴۰۲اگه قیمتش ۱.۵ ملیارد باشه خوبه نسبت به بقیه
و اون النترا ۴ میلیاردی که اپشناش اندازه دنا هست و اون کرولا ۱.۲ لیتری توربو 😂
NAVID۰۰۹۸
۱۵ دی ۱۴۰۲اکسنت چیه ؟
اکسنت همون جک j4 هست !
میگید نه ، تودتان از نزدیک بشینید داخل هردو و مقایسش کنید !
تو این بازه قیمتی فقط کارکرده وارداتی ارزش خرید داره !
همون کرولا ژاپنیشم با اون قیمتا ارزش خرید نداره !
با یک میلیارد توسان اسپورتیج ۲۰۱۰ تمیز بخرید با بقیه پولشم بزنید به زخم زندگی مگر اینکه پول از جایی بیاد زحمتنکشیده !
۱۵ دی ۱۴۰۲نه حاجی توسان و اسپورتیج ۲۰۱۰ قیافه نداره آپشن هم نداره لاقل ۲۰۱۱ یه چیزی
من باشم کرولا ۲۰۱۰ میخرم یا مزدا ۳ نیو ۹۰
ehsan.fa
۱۶ دی ۱۴۰۲اسپورتیج ۲۰۱۰ هیچی نداره به جز سانروف ، اگه شاتون نزده باشه و باهاش آفرود نرفته باشند بازم ارزش نداره ، چینی ها هم که قطعات یدکیشون سربه فلک گذاشته هزینه تعمیر گیربکس دابل کلاچ تیگو ۸ از تعویض گیربکس سوناتا بیشتره ، تو این بازه قیمتی هیچ خودرو بدرد بخوری نیست، این بازه مرگ آرزوهاس میخوای از چاله خودرو ایرانی بیای بیرون میوفتی تو چاه خودرو کارکرده قطعه یدکی قلابی کیلومتر کم شده یا چینی بی کیفیت لگن.
(تویوتا کمری ۲۰۰۸ با حدود کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر نیز، به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان فروخته میشود) چقدر تلخه این قسمت این خودرو با این سن باید اسقاط بشه ، ۳۰۰ هزارتا رو آسفالت بی کیفیت ایران و بنزین آشغالی مثل ۵۰۰هزارتا حتی بیشتر یه کشور حاشیه خلیج فارس هست.
NAVID۰۰۹۸
۱۶ دی ۱۴۰۲آقا احسان
ما نمیگیم کارکرده بخرند !
بازار و وضعیت ایجاب میکنه کارکرده بخریم نه صفر کیلومتر کرهای که سواریش همون جک J4 هست با قیمت ۷۰۰ میلیون !
توسان اسپورتیج کمری و … مدل مثلاً ۲۰۱۰ کسی که میخره باید یه پولی هم بگذاره کنار جهت اوورهالش و اگر درست و با قطعات اورجینال خدماتدهی بشه به راحتی تا ۱۰سال بینیاز از تعمیر و مشکلاتِ !
به نظر من پول دادن برای چینی بیش از یک میلیارد دیوانگی تمامِ !
اما پول دادن بابت کارکردههای ژاپنی کرهای با علم بر اینکه درست اوورهال بشه بهترین انتخابِ !
NAVID@@98
۱۶ دی ۱۴۰۲به قول معروف میگن تف به این لعنت به اون همین قضیه ست هرکی هم میگن فقط الکی تز میدن ولی هیچی نمیدونن
مردم از ناچاری به همین وضع راضی شدن که همین سرشون اومده که مسئول بیسواد هم از سرشون زیادیه تن به ذلت ندید که در به در برا لگنای کارکرده ژاپنی یا کره ای دنبال گیربکس استوک تو اوراقچیا بگردید
یا دنبال قطعه برا آشغالای چینی
هردو بد و اشتباهه که هیچ ضرر هم می زنن
الان دیگه کارکرده هایی که اشغال و لگن شدن حالا چه کره ای چه ژاپنی کارکرده و چه نو چینی همش اشغال و لگن محسوب میشن
اصلا تز دادن برای این که چیکار کنیم تو این کشور معنی نمیده
و بین بد و بد تره غیر این هیچی نیست 🤧🤬😛🤮💩🤬👅
ساسان
۱۹ دی ۱۴۰۲آقا ehsan عزیز ؛ همون کمری ۲۰۰۸ حتی با یک میلیون کیلومترکارکرد، سواریش خیلی بیشتر می ارزه تا ماشین های کره ای که پنج تا هفت سال بعد وا میرن و از سر و صدای داخل کابین کلافه میشی و البته اگه دیسک کمر نگیری تو این سالهایی که رو همین آسفالت! رانندگی کردی !
Mercedes-Benz
۱۶ دی ۱۴۰۲فقط طراحی اکسنت به ده تا j4 میارزه
سیگما
۱۶ دی ۱۴۰۲نمک در نمکدان شوری ندارد بتمن با کسی شوخی ندارد
۱۵ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/accent-hc-highlights-fb.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/2022-hyundai-accent-3.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/2023-hyundai-accent.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/2022-hyundai-accent-se-sedan-ivt-angular-front-exterior-view_100821955_l.jpg
بلاخره کدومش میاد؟ همشون میاد؟
کسرا
۱۵ دی ۱۴۰۲سومی
𝐀𝐥𝐢
۱۵ دی ۱۴۰۲به احتمال زیاد اینه
https://cdn.khodrobank.com/Reviews/37610_4.jpg
Mercedes-Benz
۱۶ دی ۱۴۰۲به احتمال بالا هیچ کدوم اگر هم بیاد به اندازه یه سی کلاس تو خارج قیمت داره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ دی ۱۴۰۲عکس هایی که در میان مطلب استفاده شده، احتمالا اکسنت وارداتی هستند
در گالری، تصاویر متنوع گذاشتیم چون معلوم نیست کدام مدل به ایران بیاد
۱۶ دی ۱۴۰۲من فکر کنم احتمال داره همرو بیارن و. تیپ بندی کنن مثلاً سومی رو گرونتر بفروشن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ دی ۱۴۰۲من فکر می کنم ماهانه 10-12 عدد وارد کنن
۱۷ دی ۱۴۰۲قطعا آره
𝐀𝐥𝐢
۱۵ دی ۱۴۰۲همه جای ماشین داره میگه من اقتصادی ام بجز قیمتش
۱۵ دی ۱۴۰۲حق
PURIYA
۱۵ دی ۱۴۰۲تو ایران ماشین اقتصادی تعریف نشده عزیز
هرچی وارد کنیم باید چن میلیارد باشه پولش، کاری به اقتصادی یا سوپر لوکس هم نداریم
هرچی اوردیم دو تا صفر به قیمتش اضافه میکنیم میدیم دست مردم
ولی مطمئن باشید تموم میشه یه روزی….
۱۶ دی ۱۴۰۲اون موقع ما میمیریم
Mercedes-Benz
۱۶ دی ۱۴۰۲عجب وقتی ۲۰۷ شده یک تومن میارزه نسبتا
M.mohamad
۱۵ دی ۱۴۰۲اگه هم قیمت ماشین چینی باشه خوبه
کیفیت و عمر عالی نسبت به خودرو های چینی و ایرانی داره
سهند
۱۶ دی ۱۴۰۲عزیز دقت نکردی نوشته این ماشین هم مونتاژ شده از چین میاد.
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲فکر کنم حدود ۳ سال پیش ۵۲۰ میلیون بود تو مجله ماشین خوندم الان ۳ برابر شده
new reventon
۱۵ دی ۱۴۰۲حداقل 2.8 تا 3 قیمت میخوره
رامتین
۱۵ دی ۱۴۰۲یکم موتورش قویتر بود واقعا گزینه جذابی میشد. البته که توربو نداشتنش یک حسن هست ولی ای کاش هیوندا موتور 1.8 طبیعی هم طراحی میکرد که توان حدود 150 تا را در اختیار میذاشت.
کوشا
۱۵ دی ۱۴۰۲باید ده سال کار کنیم که بتونیم ماشین قشر فقیر و دانشجو های کشور های دیگه رو بخریم!!!
بعید میدونم هیوندای سطح پایین تر از این ماشین هم تولید کنه!!!
علی جردن
۱۶ دی ۱۴۰۲هیوندای سدان از اکسنت مدل بالا تر چرته
هیوندای کراساور از توسان مدل بالا پرته
مگر اینکه پسوند جنسیس داشته باشه که اون حسابش جداست
۱۶ دی ۱۴۰۲https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Hyundai_Verna_IV_facelift_002.jpg
اینو چرا نیوردن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ دی ۱۴۰۲در متن گفتم
Dark Knight
۱۶ دی ۱۴۰۲النترا دنده ای ۲۰۲۳ تو باما گذاشتن ۴/۳ میلیارد ! با قیمت گذاری عجیب اینا مطمئن باشید این اکسنت بالا ۲/۵ میلیارد قیمت میخوره ، اینا کلا هدفشون اینه کاری کنن مردم به خرید ماشین های چینی راضی بشن چون میگن اگه ماشین غیر چینی میخوای اولا باید چند برابر پول بدی و دوما چیزی که تحویل میگیری آپشناش از خودرو های ملی هم کمتره ، یعنی واقعا این حجم از دشمنی یک دولت با مردم خودش تو تاریخ بی سابقه هست !!
رهگذر
۱۶ دی ۱۴۰۲تویوتا کمری ۲۰۰۸ با حدود کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر نیز، به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان فروخته میشود
این ذلت نیست چیه
رامتین
۱۳ بهمن ۱۴۰۲موتور مشترکی با النترا داره ولی خب چون ابعاد خودرو کوچیکتره بنظرم در کل قابل قبوله. البته نمیدونم چرا اکسنت موتور 1.5 توربو 155 اسبی هم که داشت را عرضه نکردند! سقف 20هزار تا هم رد نمیشد. دلیلش البته مشخصه. چون دیگه کسی النترا نمیگیره. شما میری یه پله خودروی بالاتر بگیری اما با توان کمتر؟