ایمنی خودروها را نباید دستمایه تفاوتهای مربوط به بازارهای مختلف قرار داد زیرا صرفنظر از اینکه در آمریکا زندگی کنید یا استونی یا هند و یا ماداگاسکار، جان انسان مهمترین چیز محسوب میشود. متأسفانه استانداردهای ایمنی در بازارهای مختلف دنیا تفاوتهای بسیار زیادی با یکدیگر دارند و موسسه انکاپ جهانی تصمیم گرفته تا این تفاوتها را با یک تست تصادف جدید برجسته کند. در این تست تصادف دو سدان پایه هیوندای برای بازارهای مختلف در نظر گرفته شدهاند و نتایج به دست آمده بسیار قابلتوجه بوده است.
در سمت راست این تست تصادف هیوندای اکسنت قرار دارد که فعلاً ارزانترین سدان کرهایها برای بازار آمریکا محسوب میشود. در سمت چپ هم هیوندای گرند i10 را میبینیم که ارزانترین سدان هیوندای برای بازار مکزیک است. اکسنت در خود مکزیک مونتاژ میشود درحالیکه گرند i10 را کارخانه هیوندای در هند تولید میکند.
با این تفاسیر دقیقاً چه اتفاقی رخ میدهد؟ این دو خودرو با یکدیگر برخورد میکنند تا کارشناسان موسسه انکاپ جهانی رفتار دو خودرو در زمان تصادف و برخورد را تحلیل کنند. در زمان برخورد بدنه گرند i10 به شدت مچاله میشود و به نقطهای میرسد که دربها شدیداً دفرمه میشوند و ستون A نیز آسیب زیادی میبیند و فرمان به سمت عقب حرکت میکند. با وجود تنها دو کیسه هوا، سطح حفاظت صندلیهای جلوی این خودرو تقریباً صفر بوده و متخصصان انکاپ جهانی میگویند ریسک فوت یا جراحت شدید در این خودرو بسیار بالاست.
از طرف دیگر اکسنت را میبینیم که بسیار بهتر عمل میکند. قطعاً این خودرو پیشرفتهترین محصول در بازار نیست اما بدنه آن از سرنشینان حفاظت میکند و تمامی شش کیسه هوا هم باز میشوند. به جرات میتوان گفت در زمان تصادف واقعی بین این دو خودرو سرنشینان اکسنت به سادگی از مهلکه جان سالم به در خواهند برد و تنها جراحات سطحی خواهند داشت اما وضعیت سرنشینان گرند i10 بسیار وخیم خواهد بود.
چرا چنین اتفاقی رخ میدهد؟ انکاپ جهانی میگوید یکی از دلایل این تفاوت ایمنی به قوانین مختلف در کشورهای گوناگون مربوط میشود. همچنین تفاوت زیادی در اولویتهای مشتریان کشورهای مختلف وجود دارد و بنابراین خودروسازان روی جنبههای مختلفی از خودروهای خود برای بازارهای گوناگون کار میکنند. البته این بهانه خوبی نیست زیرا جان انسانها تفاوتی با یکدیگر ندارد، هرجا که زندگی بکنند…
بهنام
۱۰ تیر ۱۴۰۱مردم اون کشور باید برای جان خودشون ارزش قائل بشن نه خودروساز ی از یک کشور دیگه
وگرنه چرا هیوندای برای آمریکا یا اروپا و … خودروی ایمن میزنه ولی برای مکزیک نه ؟ چون مکزیکی ها خودروی ارزان میخوان حتی به قیمت جونشون و قوانین خاصی برای شرط فروش خودرو تو مکزیک ندارن همین اکسنت با دو ایربگ تو مکزیک به فروش میرسه ولی در آمریکا حتی در خودروی پایه و بدون آپشن یه سری تجهیزات ایمنی واجبه و جز آپشن حساب نمیشه مثل ایربگ و سیستم های ایمنی
مانی
۱۰ تیر ۱۴۰۱خودروسازان برای فعالیتی در بازار هر کشوری تابع چند اصل هستند : 1) مقررات و استانداردهای اجباری در بازار اون کشور 2)فشار رقابت و جو بازار در اون کشور 3)درآمد سرانه و سطح توقعات مشتریان در بازار اون کشور .در کل،فروش و تولید ماشین در بازارهای توسعه یافته ای مثل اروپا و آمریکا و استرالیا و ژاپن و غیره به دلیل مقررات و الزامات سختگیرانه ایمنی و فشار رقبا و همچینن توقعات بالای مشتریان در اون مناطق،خیلی سخت تر از بازارهای کشورهای در حال توسعه ای مثل هند و مکزیک و آرژانتین و برزیل و غیره است.در ضمن،هدف اصلی هر خودروسازی کاهش هزینه های تولید و افزایش سود هست پس طبیعی هست که هر خودروسازی از کاهش هزینه ها استقبال کنه و خودش رو بی جهت داخل دردسر یا همون مخارج اضافی نندازه.مثلا اگر تو کشوری نصب کیسه هوا و ترمز ضد قفل اجباری نیست و مشتریان هم تو اون کشور به این تجهیزات زیاد اهمیت نمی دن،خودروساز سعی می کنه حداقل تو مدل های پایه خودش این تجهیزات رو ارائه نده تا تو خرج اضافی نیفته.کلا هر مدیر خودروسازی در درجه اول باید رضایت سهامداران اصلی شرکت خودش رو تأمین کنه و شرکت رو به سود دهی حداکثری برسونه.یک واحد خودروسازی نه یک بنگاه خیریه هست و نه یک بنگاه کاریابی بلکه صرفا یک واحد تجاری- صنعتی هست که هدف اولش تأمین سود تو این بازار پر رقابت هست.پس هر خودروسازی در هر جایی از دنیا طبیعتا انسان دوست و حافظ محیط زیست نیست بلکه از سر اجبار و الزامات دولتی و مردمی و فشار رقبا است که تن به مقررات ایمنی و زیست محیطی تو اون سرزمین می ده تا لااقل خودش رو تو اون بازار حفظ کنه.تفاوت فاحش رفتار شرکت های خودروسازی در جاهای مختلف دنیا از آمریکا گرفته تا مکزیک رو باید بر اساس این گزاره ها سنجید نه گزاره های من درآوردی و تخیلی که تو ذهن برخی از ما هست.
فورد
۱۰ تیر ۱۴۰۱میشه تفاوت ارزش انسان تو دوتا کشور مختلف و فهمید
ارین صاحب جمعی
۱۰ تیر ۱۴۰۱اینجاست که تفاوت خودروساز مقایسه میشه
amirmohammad
۱۰ تیر ۱۴۰۱معلومه فقط تیتر رو خوندی شما و اومدی کامنت گذاشتی
هدف مقاله تفاوت ارزش کشورها برای جان مردمانشون هست.اینکه ماشین های سفاش امریکا و اروپا و خلیج همه ایمنی یکسان دارن اما برای حوزه امریکای جنوبی اینطور نیست نشون دهنده چیز دیگه ای هست.مثلا امریکا به هیوندای یا هر برند دیگه اجازه نمیده خودرو با ایمنی پایین اولید کنه اما تو مکزیک این اجازه رو دارن و اصلا شده عادت برای همه برند ها.تست های خودروهای امریکا جنوبی رو نگاه کن شما اکثرا وضعیت بدی دارن از لحاظ ایمنی
کیان
۱۰ تیر ۱۴۰۱دسوت عزیز @ ارین صاحب جمعی
کامنت شما باعث شد من برم سایت لاتین انکپ و ببینم، اطلاعات مربوط به 2016 تا 2019 کاملترین بود، 2020 به بعد چیز زیادی نبود، ولی بازم ماشین ستاره دار هم بود علی رغم اینکه گفتن نیست بعضیا. بین 2016 تا 2019چیزهای جالبی بودن نتایج، هیچ برند پریمیومی تست نشده بود. برندهای اقتصادی بودن، اروپایی ها هم بودن، رنو و پژو و ولکس واگن و فیات حتی چری و بی وای دی چینی هم هستن تو تست.
همه این برندها همشون بدون استثنا ماشینهاشون و حداقل با 2 ایربرگ عرضه شده حتی چینیها تا مدلهای فول بعضی برندها حتی با 7 ایربگ !!! بعضی برندها هم بدون ایربگ بودن …
نتیجه ک فکر کنم تو همین کشورهای لاتین برندهایی ک جاافتاده هستن ماشینهای فولشون و عرضه میکنن چون توانایی فروششو و دارن و مشتری بابتش حاضره پول پرداخت کنه حتی فرانسویهایی مثه پژو و رنو، پس ربطی به اینکه دولتشون نمیذاره نداره، فرق بین خودروسازهاست واقعا انگار و توانایی برندشون تو این ناحیه
amirmohammad
۱۰ تیر ۱۴۰۱من نگفتم ستاره نگرفتن گفتم ایمنیشون خیلی پایین تر هست.ربطی هم به فروش نداره الان خیل راحت با یک مثال کل صحبت شما نقض میشه.فور کا و رنو داستر و تویوتا یاریس و هیوندای hb20 جزو چرفروش ترین محصولات امریکای جنوبی هستن اما یا ستاره نگرفتن یا اینکه یک ستاره گرفتن فقط. یک ستاره با هیچی نگرفتن هم فرق نداره برای ماشینی که توی تست یوروانکاپ 5 ستاره گرفته اما تو لاتین انکاپ 1 ستاره.بالای 40 تا تست برندهای مختلف از لاتین اکاپ من دیدم که فقط توی یکیشون 5 ستاره بود و بقیه همه ضعیف.این مربوط به سطح استاندادر پایین اون حوزه هست
کسی هم نگفت دولت نمیزاره ایمنی رو ببرن بالا.یحث اینه که دولت میزاره ایمنی پایین باشه
ehsan.fa
۱۰ تیر ۱۴۰۱۱۲ ۱۳ سال پیش دوتا خودروی یکسان (اینجا یکسان نبودند) یکی تولید فورد آمریکا و یکی فورد مکزیک رو تو خود مکزیک آزمایش کردند آمریکایی ۴ستاره شد مکزیکی ۱ ستاره.
هردوتاشون تولید یکسال با آپشن های همسطح بودند و یک مدل یکسان
Dna
۱۰ تیر ۱۴۰۱اینا که برای ما خاطره است
سمند ایرانی یا صادراتی؟
کیان
۱۰ تیر ۱۴۰۱اعتراض دارم به این موسسه، خب تو ک داشتی تست میکردی، از یه مدل تست میکردی ک وزن و ابعاد با هم برابر باشند، نتیجه تست خیلی بهتر میبود هر چی ک میشد.
الان اینجا دفرمه شدن آی10 معلوم نیست بخاطر چی هست، یعنی از شاسی و اسکلت ماشین زدن یا بخاطر تاثیر وزن بیشتر اکسنت بوده.
در کل ک جان مردم برابر هست و نیست و … ، باید اینو دید دولت اون کشور چکار میکنه و مردم هم چقدر استطاعت مالی دارند، مثلا شاید همین ایران خیلیا بتونن ماشین خارجی بخرن اما بخاطر و به اسم حمایت داخلی وارد نمیشه
یه جایی هم واردات ازاد هست ولی مردم توان خریدشو ندارن اصلا، در کل ایا در این دنیا عدالت وجود داره ؟!
زیزیگولو
۱۰ تیر ۱۴۰۱اونی که تو هند مونتاژ شده مچاله شده!! هندیها بدرد اینجور کارا نمیخورن!!! بهتره به همون ساختن فیلمو سریال هندی مشغول باشن و وارد صنعت خودرو نشن
بهنام
۱۰ تیر ۱۴۰۱مرسدس برای ایمن نشون دادن اسمارت در تصادفات اسمارت رو در تستی شبیه به این تست در مقابل S کلاس قرار داد
میخوام بگم ماشین اگه ایمن باشه بزرگ و کوچیکیش خیلی مهم نیست
Carlover
۱۰ تیر ۱۴۰۱اکثر برندها خودروهایی که تولید میکنن تو امریکا لاتین ایمنی خیلی پایین تری دارن نسبت به کشورهای دیگه چون استانداری های تعیین شده توسط اون دولت این رو میطلبه.
انکاپ لاتین تقریبا تا الان هرچی خودرو تست کرده یا ستاره نگرفتن یا یکی دو تا گرفتن.
تویوتا یاریس و توسان و اکسنت توی لاتین انکاپ در مجموع ۵ تا ستاره ایمنی هم نگرفتن درصورتی که تو یوروانکاپ همه ایمنی بالایی کسب کردن حداقل هر کدوم ۴ ستاره گرفتن
Hamid
۱۰ تیر ۱۴۰۱منطقی نیست این اتفاق.
خودروساز هم مسئوله. بنز همه جا بنزه ولی این …
آرم@ن
۱۰ تیر ۱۴۰۱لاتین انکپ بنز رو که تست نکرده تا حالا ولی هرچی برند بوده از فورد گرفته تا سوزوکی و رنو و هیوندا و تویوتا که تست کرده همه نمره ایمنی خیلی پایین گرفتن! در اصل بیشتر ١ نگرفتن
بهنام
۱۰ تیر ۱۴۰۱بنز برند پریمیومه کسی که بنز میخره دنبال قیمت پایین نیست ولی خودروهای اقتصادی بخصوص تو کشور های لاتین قیمت پایین خیلی مهمه
از طرفی استاندار خاصی هم اونجا وضع نشده میبینیم که به دو ایربگ راضی هستن که ابتدایی ترین امکانات ایمنیه
ولی کمی اون طرف تر در آمریکا خودروی پایه ی اقتصادی مثل همین i10 و اکسنت با امکانات ایمنی کامل عرض میشن
مشکل از طرف دولت و مردم کشور های لاتینه که این خودروها رو میخرن و دولت که اجازه ی واردات یا تولید و پلاک میده و استاندارد هاش رو بالا نمیبره
تو عراق هیوندای سوناتا بدون ایربگ هم موجوده
سازنده هرچی سفارش بدن میسازه
بنیامین
۱۰ تیر ۱۴۰۱اینجا که جان مردم هیچ اهمیتی نداره
حسین
۱۰ تیر ۱۴۰۱همه جا جان مردم مهم هست نه بخاطر اخلاق ، بخاطر هزینه تحصیل و درمانی که برای دولت داره!
اما تامین نیاز های مردم و جلوگیری از اعتراض هم وظیفه دولت هاست.
پس دولتی مثل مکزیک قوانین ساده تر میگذارد تا فقیر ارزانتر بخرد ، پولدار هم بنز سری اس که همه جا اینکه!