هیوندای سوناتا N Line مدل ۲۰۲۱ با ظاهر چشمگیر، امکانات زیاد فناوری و تزئینات لوکس در داخل کابین، امکانات رفاهی و پیشرانهی ۲/۵ لیتری توربوشارژ یکی از بهترین سدانهای بازار جهانی به شمار میرود.
اگر به دنبال سدانی با اندازه سخاوتمندانه هستید که قیمت مناسبی داشته و در جادهها هم عملکردی چشمگیر داشته باشد، هیوندای سوناتا N Line مدل ۲۰۲۱ میتواند خودروی خوبی برای شما باشد.
به گزارش carscoops، نسل هشتم هیوندای سوناتا برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و سپس در بازارهای مختلف سراسر جهان از جمله آمریکای شمالی عرضه شد. در اوایل سال جاری، این خودرو در استرالیا در دسترس مشتریان قرار گرفت و خود را به عنوان محصولی مشتریپسند و بسیار قانعکننده نشان داد. در اینجا، برد اندرسون از وبسایت carscoops تجربهی خود را از رانندگی با هیوندای سوناتا N Line مدل ۲۰۲۱ به اشتراک میگذارد.
خداحافظی با طراحی محافظهکارانه
دقیقاً شبیه نسخههای سدان هیوندای النترا و i30، آخرین مدل سوناتا هم ظاهری چشمگیر دارد. چراغهای جلوی زاویهدار و چراغهای LED در روز که در دو طرف کاپوت با طراحی تهاجمی کشیده میشوند، برجسته هستند. در همین حال، انتهای عقب دارای چراغهای عقب پنجهای شکل خرچنگی است که با نوار روشنایی به هم متصل شدهاند. براساس برخی گزارشها، ظاهر هیوندای سوناتا برای خریداران کرهای بیش از حد دراماتیک است؛ به این معنی که عرضهی فیسلیفت محافظهکارانهتری در آینده میتواند محتمل باشد. با این حال، ظاهری کنونی خودرو همین الان هم بسیار زیبا به نظر میرسد.
خریداران در ایالات متحده گزینههای مختلفی برای انتخاب دارند. این گزینهها با تیپ SE شروع میشود و با تیپهای SEL، SEL پلاس، N Line، لیمیتد و N Line نایت ادامه مییابد. اما در استرالیا داستان کاملاً متفاوتی جریان دارد، جایی که تنها مدل موجود سوناتا، تیپ اسپرت N Line است.
البته این چیز بدی نیست. سوناتا N Line مدل ۲۰۲۱ خود را از سایر مدلهای موجود در خارج از این کشور با نمای جلو و عقب چشمگیرتر و رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی متمایز میکند. با این حال، مهمترین تفاوت آن ارتقای پیشرانه است.
در زیر پوست سوناتا N Line، پیشرانهی جدید ۲/۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر GDi بنزینی این خودروساز با قدرت ۲۸۵ اسب بخار و گشتاور ۴۲۲ نیوتنمتر قرار دارد. این اولین مدلی است که در استرالیا به فروش میرسد. ارتقای پیشرانهی جدید شامل خنککننده جداگانه متغیر بلوک و سرسیلندر، منیفولد اگزوز یکپارچه در سرسیلندر، پمپ روغن با ظرفیت متغیر پیوسته کنترل الکترونیکی، اینترکولر آب به هوا و فلپ هوای فعال (AAF) برای رادیاتور است.
تنها یک مدل جعبهدنده برای این خودرو در دسترس قرار دارد؛ یعنی جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه آشنای هیوندای موجود است که نیرو را منحصراً به چرخهای جلو ارسال میکند.
پیشرانه معمولی و پرمصرف
جای تعجب نیست که پیشرانه یکی از ویژگیهای برجسته در تجربه رانندگی است. ارقام ۲۸۵ اسب بخار و ۴۲۲ نیوتنمتر گشتاور ممکن است در عصر سدانهای لوکس با قدرت بیش از ۶۰۰ اسب بخار چندان زیاد به نظر نرسد. با این حال، ارقام کنونی به معنی این نیست که سوناتا N Line نسبت به هاچبک همیشه محبوب هیوندای i30 N با قدرت ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۳۹۲ نیوتنمتر، قدرتمندتر است.
هیوندای سوناتا N Line مانند i30 N دیفرانسیل جلو است اما برخلاف آن، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی ندارد. بله، این بدان معنا است که سوناتا N Line دیفرانسیل باز (دیفرانسیل معمولی) دارد. پس خیلی تعجبآور نیست که برای انتقال قدرت خود به زمین با مشکل مواجه شود.
بلافاصله پس از پریدن روی صندلی راننده برای اولین بار، پیشرانه را به حالت اسپرت پلاس (Sport+) تغییر داده و پدال گاز را به پایین فشار دادم. انتظار عملکرد خوبی داشتم. چیزی که انتظارش را نداشتم این بود که یکی از لاستیکهای جلو فوراً کشش خود را از دست دهد و لکه سیاه ضخیمی روی آسفالت پشت سرم بگذارد. اشتباه نکنید، هیوندای سوناتا N Line میتواند خودروی خوبی برای لذت بردن و کارهای جوانپسند باشد.
هنگامی که از عملکرد کنترل شروع حرکت در تنظیمات اسپرت پلاس استفاده میکنید که کنترل کشش را غیرفعال میکند، این موضوع خیلی مشهود نیست. پا را روی ترمز بگذارید، پدال گاز را تا ته بچسبانید و ترمز را رها کنید و تمام آن ۲۸۵ اسب از یکی از چرخهای جلو به زمین منتقل میشود و بدون لحظهای تأخیر خودرو را با دندههای یک یا دو به دور خود میچرخاند. فقدان دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) اثر مشابهی دارد، البته اگر هنگام خروج از پیچ کمی بیش از حد روی پدال گاز فشار دهید. با این حال، نکتهی جالب اینکه گشتاور غربیلک فرمان کمتر از هیوندای i30 N است.
مسئولان هیوندای میگویند که این خودرو در ۶/۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) میرسد. ما این شانس را نداشتیم که هیچ آزمایش دقیقی انجام دهیم، اما این ارقام درست به نظر میرسد، یعنی تا زمانی که بتوانید کشش داشته باشید، همه چیز طبق میل پیش میرود. تمام این نیرو به قیمت مصرف سوخت به دست میآید و درحالیکه هیوندای استرالیا ادعا میکند شما میتوانید ۸/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۲۹ مایل بر گالن) در سیکل ترکیبی بسوزانید، ما در طول هفته هنگامی که خودرو را به آرامی در مناطق شهری و جادههای درون شهری میراندیم، بهطور میانگین ۱۱/۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۲۱ مایل بر گالن) سوخت با هیوندای سوناتا سوزاندیم.
راحتی؛ اولویت اول سازنده
البته هیوندای سوناتا N Line از نظر عملکرد شبیه i30 N توسعه نیافته و این موضوع بهویژه هنگامی که در حالت عادی با آن رانندگی میکنید، مشهود است.
بهطور معمول، مدلهای هیوندای که در استرالیا فروخته میشوند، سیستم تعلیق منحصربهفردی دارند که متناسب با جادههای محلی باشد. با سوناتا N لاین جدید، هیوندای استرالیا در توسعهی اولیه این مدل مشارکت داشت و نظرات خود را دربارهی سازگاری اختصاصی محصول با بازار استرالیا به دفتر مرکزی هیوندای ارائه داد. سبک طراحی توسعه یافته در خارج از کشور سپس توسط هیوندای استرالیا قبل از شروع فروش سوناتا اجرایی و تبلیغ شد.
رویکرد جدید در تنظیم سیستم تعلیق این خودرو شگفتانگیز بود، زیرا هیوندای سوناتا N Line خط ایدهآلی را بین رانندگی معمولی و اسپرت طی میکند. سیستم تعلیق از کمکفنرهای تک لولهای بهره میبرد و در تمام شرایط رانندگی به زیبایی عمل میکند. خودرو میتواند روی دستاندازیها نرم و شناور باشد، اما آنقدر محکم میماند که بازخورد خوبی به شما بدهد.
همانند سایر مدلهای هیوندای، جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه این خودرو واقعا لذتبخش است. هیوندای سوناتا N Line عملکرد خوبی در سرعت پایین دارد و تغییرات سریع و روان را در تمام نسبت ها فراهم میکند. حتی دارای عملکرد N Power Shift موجود در i30 N است که برای افزایش باز شدن دریچه گاز در هنگام تعویض دنده در حالتهای رانندگی اسپرت و اسپرت پلاس طراحی شده است و در هر تعویض دنده، سر شما را به سمت پشتی صندلی برمیگرداند. این وضعیت خوبی برای خودرو فراهم میکند، اگرچه ما گمان میکنیم که ممکن است توسط اکثر خریداران مورد توجه قرار نگیرد.
هیوندای سوناتا N Line به طرز شگفتانگیزی، عملکرد خوبی در جاده دارد. رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی در تایرهای کنتیننتال پریمیوم کانتکت ۶ پوشانده شدهاند که در جلو و عقب ۲۴۵ میلیمتر عرض دارند. دور زدن خوب و بدون نقص است و تا زمانی که با تخت گاز رانندگی میکنید، فقدان دیفرانسیل لغزش محدود نگرانکننده نیست. با این حال، خودرو بزرگ احساس میشود.
طول ۴،۹۰۰ میلیمتر، عرض ۱،۸۶۰ میلیمتر و ارتفاع ۱،۴۴۵ میلیمتر برای هیوندای سوناتا N Line بهطور درخورتوجهی بزرگتر از i30 سدان و النترا نیست که ۴،۶۵۰ میلیمتر طول، ۱،۸۲۵ میلیمتر عرض و ۱،۴۳۰ میلیمتر ارتفاع دارند. با این حال، فاصلهی بین دو محور سوناتا ۲،۸۴۰ میلیمتر و بیشتر از i30 سدان و النترا با ۲،۷۲۰ میلیمتر است. در نتیجه وقتی از پیچها عبور میکنید، بهطور درخورتوجهی بزرگتر از آنچه که مشخصات خودرو نشان میدهند، به نظر میرسد. دلیل اصلی چنین چیزی این است که وزن سوناتا تقریباً ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر از برادر کوچکتر خود است.
کابین لوکس و پر امکانات
فضای داخل کابین هیوندای سوناتا N Line مکانی بسیار دلپذیر برای نشستن است. این خودرو بهصورت استاندارد با مجموعهای از فناوریهای SmartSense، از جمله دستیار جلوگیری از برخورد در نقطه کور دید راننده، پایش نقطه کور دید راننده، هشدار توجه راننده، دستیار جلوگیری از برخورد جلو با تشخیص خودرو/عابر پیاده/دوچرخه، دستیار نور بالا، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار تعقیب خطوط جاده، هشدار انحراف خودروی جلویی، دستیار جلوگیری از برخورد در عقب، کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت، دستیار خروج ایمن و سیستم نظارت فراگیر در اطراف خودرو ارائه میشود.
مانند i30 سدان و هیوندای النترا، کابین سوناتا کاملاً روی راننده متمرکز شده و تمام کنترلهای اصلی از جمله صفحهنمایش ۱۰/۲۵ اینچی سیستم سرگرمی کمی به سمت راننده متمایل شده است. اهرم تعویض دنده در فاصلهی چند اینچ از زانوی چپ راننده قرار دارد.
هیوندای مدل ۲۰۲۱ سوناتا N Line را به همان فناوری shift-by-wire مانند مدلهای دیگر از جمله سانتافه و پلیسید مجهز کرده است. به این ترتیب، دکمههای جداگانهای برای حالت پارک، درایو، خلاص و معکوس به جای اهرم تعویض دنده سنتی وجود دارد. استفاده از این سیستم پس از آشنایی با آن آسان است و به زیباتر شدن طراحی کابین کمک میکند.
درست در جلوی صندلی راننده، غربیلک فرمان چهار پره ظریف و نمایشگر دیجیتال ۱۲/۳ اینچی جلوداشبورد قرار دارد که در مدلهای دیگر هیوندای خواهید یافت. گرافیک نمایشگر بسته به حالت رانندگی که در آن هستید، تغییر میکند و در طول ساعات روز بدون ایجاد حواسپرتی و نارضایتی برای راننده شفاف است و پس از غروب خورشید نیز شفافیت خود را بهطور خودکار حفظ میکند. یک جفت اهرم تعویض دنده بغل فرمان نیز تعبیه شده است.
صندلی راننده به صورت برقی در ۱۲ جهت تنظیم میشود و شامل تنظیم دوطرفه برای پشتیبانی کمر و تنظیم دوطرفه برای پشتیهای صندلی است. صندلیهای جلو نیز دارای تهویه و گرمایش هستند، درحالیکه صندلیهای بیرونی عقب نیز گرم میشوند. همچنین فرمان گرمشونده و سانروف شیشهای پانوراما بسیار گسترده وجود دارد. روکشهای جیر و چرم که صندلیها را تزیین میکنند، در کمال زیبایی و ظرافت هستند و مواد بسیار نرم دیگری در سراسر کابین وجود دارد. سیستم صوتی لوکس بوز (Bose) با ۱۲ بلندگو نیز به صورت استاندارد ارائه میشود.
قسمت عقب کابین بهخصوص جادار است. هیوندای سوناتا N Line به سرنشینان صندلی عقب ۹۵۰ میلیمتر فضای سر، ۱،۳۸۲ میلیمتر فضای باسن، ۸۸۵ میلیمتر فضای پا و ۱،۴۲۵ میلیمتر فضای شانه ارائه میدهد. این خودرو بهخصوص برای مسافران قدبلند مناسب و برای خانوادهها عالی است. حجم محفظهی بار با ۵۱۰ لیتر فضا در صندوق عقب، خوب به نظر میرسد.
قیمت هیوندای سوناتا N Line مدل ۲۰۲۱ در استرالیا از ۵۰,۹۹۰ دلار استرالیا (۳۷,۵۰۰ دلار آمریکا) شروع میشود و در طول اولین رانندگی من با این خودرو، متقاعد نشدم که ارزش ۹,۱۷۰ دلار استرالیا (۶,۷۴۳ دلار) اضافی را نسبت به i30 سدان N Line پریمیوم داشته باشد که چند هفته قبل آزمایش کردم. با این حال، پس از یک هفته رانندگی با آن، میتوانم درک کنم که چرا مصرفکنندگان ممکن است وسوسه شوند این پول اضافی را خرج کنند.
راحتی بیشتر ارائه شده توسط هیوندای سوناتا N Line یکی از این دلایل است. ظاهر آن به اندازهی هیوندای i30 سدان N Line برجسته نیست؛ با این حال، معایب را با امکانات لوکس در کابین و برخی تغییرات در طراحی جبران میکند. سطوح داخلی نیز کمی زیباتر هستند و هنگام نشستن پشت فرمان، احساس آرامش بیشتری میکنید.
GT
۶ آذر ۱۴۰۰(لخداحافظی با طراحی محافظهکارانه))
سلام بر طراحی تهوع آور🙂
TOM KRISTENSEN
۷ آذر ۱۴۰۰😂😂👍
مهدی
۶ آذر ۱۴۰۰در ژاپن و شاید در کره هر کس دندانهایش کج و کوله بود زیبایی محسوب میشد
الان این رخ سوناتا بازگشت به آن دوران است
خیلی زشته
MjM
۶ آذر ۱۴۰۰هیچ جذابیتی نداره!
نسل بعدی لطفا….
net
۷ آذر ۱۴۰۰از جلو مثل سوسک هست.خط سفید روی کاپوت که رفته زیر چراغ جلو خیلی بد و مسخره هست
مصطفی
۶ آذر ۱۴۰۰من فکر میکنم طراحی جلوش رو از سوسک الهام گرفتن، خداوکیلی مو نمیزنه
امیرحسین
۷ آذر ۱۴۰۰هیوندا طراحی خیلی بد بد
اصن برندی که فقط با جنسیس میشناسم دیگه علاقه به مدل های دیگه ندارم
ولی کیا که زیر مجموعه این برند خیلی موفق و بیشتر مجموعه ش هم خوش استایل طراحی میشه
فرهاد
۷ آذر ۱۴۰۰زشتی اولویت اول سازنده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
net
۷ آذر ۱۴۰۰طراحی بیرونی این ماشین رو باید به عنوان زشت ترین طراحی بیرونی ماشین ۲۰۲۱ انتخاب کنند
میثم
۷ آذر ۱۴۰۰ماشین ها یکی پس از دیگری معرفی می شوند، ماهم هر روز منتظر باشیم ببینیم با پرداخت 15-20 هزار دلار بلکم بتونیم دنا پلاس گلد 256 گیگ بخریم، لعنتی ها، امید به روزی که این دو گاری سازی وطنی تخته بشن.
net
۷ آذر ۱۴۰۰دنا پلاس 1 ترابایت😃