چشم اندازهیوندای

هیوندای النترا وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل 2023 در ایران

ترخیص هزار دستگاه هیوندای النترا به‌تازگی از گمرک انجام شده است و این خودروها آماده تحویل مشتری هستند. کرمان موتور، فرایند واردات و فروش را انجام می‌دهد.

اواخر تیرماه ۱۴۰۲، مقاله‌ای با عنوان سراب واردات خودرو در پدال منتشر شد. این مطلب، تعداد ناچیز خودروهای ترخیص شده یا درحال ترخیص را بررسی کرده و عدم تناسب آن با نیاز بازار را نشان داد. حالا با گذشت ۱۹ ماه از زمان تصویب قانون واردات خودرو، هنوز فاصله‌ی بسیار تا وعده‌ی ۲۵۰ هزار دستگاه وجود دارد.

ظاهرا، تنها دو شرکت کرمان موتور و سایپا توانسته‌اند اندک خودروهای وارداتی را از گمرک ترخیص کنند. براین اساس، هیوندای النترا و چانگان CS35 پلاس، نخستین مدل‌های مونتاژ خارج برای فروش در ایران خواهند بود. از سویی دیگر،  ۳۴ هزار متقاضی با اولویت تحویل خودروهای وارداتی در سامانه‌ی مربوطه ثبت نام کرده‌اند؛ اما مجموع نمونه‌های موجود برای ترخیص، هزار تا ۱۵۰۰ عدد برآورد شده‌اند.

هیوندای النترا فیس لیفت 2023
هیوندای النترا فیس لیفت ۲۰۲۳

خودروسازی هیوندای در ایران، شهرت دارد. از اوایل دهه‌ی ۸۰ خورشیدی که واردات خودروهای مدرن در ایران آغاز شد؛ انواع هیوندای سوناتا و سانتافه به بازار کشورمان رسیدند و خیلی زود، مشتریان پرشمار جذب کردند. توسان و النترا و اکسنت و چند مدل دیگر هم، به مرور زمان وارد ایران شدند تا هیوندای یکی از مهم‌ترین برندهای خارجی در بازار ما شود.

نسل اول النترا در سال ۱۹۹۰ معرفی شد و اساسا خودرویی ساخت میتسوبیشی بود. نسل سوم این خودرو با نام آوانته توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ شد و نقشی مهم در شناساندن هیوندای به مردم کشورمان داشت. بازار ما نسل پنجم، تولید ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ را به عنوان النترا شناخته است. هرچند که نسل ششم نیز در آخرین روزهای پیش از ممنوعیت واردات خودرو، به تعداد اندک وارد کشورمان شد.

النترا نسل هفتم، سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و همچنان در چهار کارخانه کره جنوبی، چین، ویتنام و امریکا مونتاژ می‌شود. فیس‌لیفت این خودرو به‌تازگی معرفی ‌شده اما قطعا با چهره‌ی اصلی (قبل از فیس‌لیفت) وارد ایران خواهد شد. همچنین مشخص نیست که النترا وارداتی، مونتاژ کدام کارخانه دنیا است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی هیوندای النترا وارداتی

لوک دانکرولک، خالق لامبورگینی مورسیه‌لاگو و گالاردو، بدنه‌ی النترا جدید را طراحی کرده است. این خودروی کره‌ای هم‌اکنون فقط به صورت چهاردر صندوق‌دار تولید می‌شود صرفا برای نسخه‌ی N، بالچه عقب دارد.

هیوندای النترا جدید، با تاکید بسیار زیاد بر خطوط شکسته و زاویه‌های تیز طراحی شده است. به همین دلیل، اغراق در حجم‌دهی سپر دیده می‌شود. جلوپنجره و بخش بزرگی از نمای روبرو، ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ شفاف دارد اما به لطف قطعات فلزی هم‌رنگ بدنه در پایی سپر، چندان ارزان‌قیمت جلوه نمی‌کند.

هیوندای النترا وارداتی 2022 نمای اصلی

نمای جانبی النترا ۲۰۲۳، استفاده از خطوط شکسته را به اوج می‌رساند. حتی در قسمت عقب نزدیک چراغ پشت خودرو یا سپر نیز، حجم‌دهی فضایی دیده می‌شود. حالت فست بک با شیب سقف به سمت صندوق عقب، حس اسپرت این خودرو را افزایش داده است. همچنین فقدان ادوات پلاستیکی داخل گلگیر و پایین رکاب از نکات مثبت النترا هستند اما قاب پنجره‌ها و بخشی از آینه بغل، مواد پلاستیک دارد.

اوج حجم‌دهی و اغراق بر ای خطوط بدنه، در نمای پشت النترا دیده می‌شود. این سبک طراحی، تا حد زیادی برای سدان‌های اندازه متوسط نادر است و النترا جدید را بسیار متفاوت از رقبا جلوه می‌دهد. بدنه طوری طراحی شده است که حتی بدون نصب بال اضافی، حس اسپویلر داشته باشد. فرم دهی زیر سپر عقب (دیفیوزر) و نصب قطعه‌ای سیاه‌رنگ در انتهای صندوق نیز، شدیدا بر حالت اسپرت النترا تاثیرگزار است. این موارد می‌توانند ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت در نمای عقب را، کم‌اهمیت جلوه دهند.

هیوندای النترا وارداتی 2022 نمای پشت

در مجموع می‌توان اطمینان داشت النترا برای مصرف‌کننده ایرانی که دسترسی به خودروی مدرن ژاپنی و اروپایی ندارد، جذاب و شگفت‌انگیز باشد. سدان‌های اسپرت چینی که طی ماه‌های اخیر به ایران وارد شده‌اند، ایرادرات طراحی بسیار بیشتری نسبت به النترا دارند. این شرایط می‌تواند موفقیت خودروی کره‌ای حتی با قیمت بسیار بالا را تضمین کند.

طول و عرض و ارتفاع هیوندای النترا ۲۰۲۲ برابر با ۴,۶۵۰ و ۱,۸۲۵  و ۱,۴۱۵ میلی‌متر است. این خودرو فاصله محوری ۲,۷۲۰  دارد و همراه رینگ‌های ۱۵ تا ۱۷ اینچ فروخته می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین هیوندای النترا وارداتی

یکی از نکات عجیب النترا، تفاوت دوگانه در طراحی ادوات روی داشبورد برای نسخه‌ی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ است. البته این اختلاف چندان پیچیده و چشم‌گیر نیست اما برای مصرف‌کننده اهمیت دارد.

در نسخه‌ی قدیمی موجود بازار امارات، فرمان ساده و حالت جداگانه بین نمایشگرها وجود دارد. این مدل النترا با مانیتور لمسی ۸ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ ارائه می‌شود. همین تجهیزات برای النترا ۲۰۲۳ وجود دارد اما حالت پیوسته بین نمایشگرها و فرمان جدید، حس مدرن خودرو را افزایش می‌دهد. نسخه‌های دارای امکانات بیشتر، یک مانیتور چهار گوش اضافی در سمت چپ نیز دارند که اطلاعات فنی مثل فشار باد تارها یا مصرف سوخت را نشان می‌دهد.

طراحی تودری‌ها و داشبورد برای النترا جدید، هماهنگی چشم‌نواز متناسب با یک خودروی مدرن را فراهم می‌کند؛ اما فرمان مدل ۲۰۲۳ و خصوصا دسته‌دنده، کمی قدیمی به نظر می‌رسد. کنسول میانی و طراحی صندلی‌های مدل پایه نیز، کاملا ساده است. نسخه‌ی N که احتمالا هرگز وارد ایران نخواهد شد، صندلی اسپرت با فرم جذاب ارائه می‌کند. هیوندای النترا در بازار امارات، با صندلی‌های چرم سفید دیده شده است اما در غالب کشورهای دنیا، فقط رنگ سیاه (خاکستری تیره) برای ادوات مختلف کابین دیده می‌شود.

دسته دنده هیوندای النترا

صندوق عقب النترا، ۴۰۰ لیتر فضای مفید دارد. این خودرو با سبک بدنه‌ی فست‌بک، قابلیت جمع‌کردن صندلی‌های ردیف دوم نیز فراهم می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای النترا وارداتی

طبیعتا خودروهای پرفروش بازار جهانی، با پیشرانه‌های متنوع برای کشورهای مختلف عرضه می‌شود. این موضوع، شرایط نسخه‌ی وارداتی به ایران را پیچیده می‌کند اما ظاهرا نسخه‌ی ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی به عنوان ارزان‌ترین نمونه موجود، برای فروش در کشورمان انتخاب شده است.

قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر، النترا ۱۵۹۸ سی‌سی را در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. این مدل، همراه گیربکس اتوماتیک CVT، وزن  ۱۳۵۰ کیلوگرم دارد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت النترا ۱/۶ لیتری، ۷ تا ۸  لیتر بنزین در صد کیلومتر است.

هیوندای النترا وارداتی نمای پشت

از دیدگاه نگارنده، نسخه‌ی ۱/۴ لیتر توربو با قدرت ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۱ نیوتن‌متر، گزینه‌ی جذاب‌تری برای بازار ایران محسوب می‌شود. این مدل با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد. همچنین النترا ۲ لیتر تنفس طبیعی که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند هم؛ گزینه‌ای جالب برای بازار ایران محسوب می‌شود.

قیمت هیوندای النترا وارداتی در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران

النترا ۱/۶ لیتر CVT همراه امکانات معمول، به قیمت ۱۹ هزار دلار در بازار امارات وجود دارد و برای نسخه‌ی ۲ لیتری دنده اتوماتیک، ۲۲ هزار دلار پرداخت می‌شود. بر این اساس، النترا وارداتی نیز خودرویی ۲ میلیارد تومانی برای مصرف‌کننده ایرانی خواهد بود و در حالت خوشبینانه حتی برای ثبت‌نام‌کنندگان سال ۱۴۰۱، بیش از ۱/۷ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

هیوندای النترا وارداتی نمای اصلی

متاسفانه واردات خودرو با تعداد کم و محدود، چندان تاثیری بر بازار دست‌دوم ندارد. برای اطلاع، باید توجه داشته باشیم که النترا ۲۰۱۷ با کارکرد ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر، هم‌اکنون به قیمت ۲/۲ میلیارد تومان معامله می‌شود. قیمت تویوتا کرولا ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ صد هزار کیلومتر کارکرد نیز، ۲/۵ میلیارد تومان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱۶ رای

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. سیداحمد

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین فقط ماشین ژاپنی.هم کلاس داره هم بادوام.

    موافقم 15
    مخالفم 17
    1. فرهاد

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله صحیح می فرمائید ولی نه این که نه قدرت داره نه آپشن

      موافقم 12
      مخالفم 4
    2. پیام

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      فقط اینایی که میان با اکانت فیک مطلب میذارن جالبه 😂😂😂😂😂

      موافقم 7
      مخالفم 3
    3. Mr

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (959 ديدگاه)

      ال… اکبر
      تا الان میگفتین همش چینیه بدرد نمیخوره
      الان کره ای اومده میگین ماشین فقط ژاپنی ، چینی و کره ای بدرد نمیخوره
      ژاپنی‌ بیاد میگین کلا آسیایی بدرد نمیخوره ماشین فقط غربی ساخت آمریکا و اروپا
      اروپایی هم بیاد میگین آمریکا پروردگار تکنولوژی و معظم در حوزه علم دانش تنها اوست که میداند چگونه باید خودرو اصیل و جاویدان ساخت و بقیه ماشین های همه کشور ها اشغالن
      یادمه وقتی واردات باز بود خیلیا از ماشین ایراد می‌گرفتن! تو فامیل خودمون یه پولداری بود می‌گفت سوار لندکروز شدم مفت نمیرزه ماشین فقط پورشه ماکان !
      کلا جماعت جالبی هستیم
      ولش کن

      موافقم 12
      مخالفم 2
  2. رامتین

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    خطوط تیز زیادی در این نسل استفاده شده که بنظرم جذاب نیست. من خودم 3سال النترا مدل 2015 داشتم و بهرحال فن النترا هستم چون واقعا خودروی خوبی بود و خاطرات خوبی ازش دارم. اما همون موتور 1.8 موجود در خودروی بنده بهتر از این موتوره. با این ابعاد 120 اسب جالب نیست. حداقل ورژن میانی این خودرو را میتونستن وارد کنند که 2لیتری تنفس طبیعی بود. به شخصه خودم همیشه دوست داشتم ورژن اسپرت النترا 2018 که تا 2020 هم تولید میشد وارد بشه که موتور 1.6 توربو 200 اسبی داشت. الان هم چنین موتوری در قالب N-Line تولید میشه و ورژن N موتور 2 لیتری توربو 270 اسبی را شامل میشه.

    موافقم 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا