شارژ خودروهای برقی و به ویژه خودروهایی با سرعت شارژ سریعتر به یکی از مسائل اصلی در خرید این دسته از خودروها بدل شده و شاید برخی خریداران به همین خاطر استفاده از خودروهای درونسوز سنتی را ترجیح دهند اما تکنولوژی در حالت پیشرفت است و در سالهای آینده دگرگونیهای زیادی را خواهیم دید…
سرعت در آینده به مشکلی خاصتر تبدیل خواهد شد زیرا برخلاف خودروهای بنزینی و دیزلی، مدلهای برقی نیازمند محل پارک ویژه برای سپری کردن زمان شارژ هستند و بنابراین هرچقدر این مدتزمان کمتر باشد بهتر خواهد بود. البته شارژ سریع و قدرت بالاتر به معنی سنگینتر و ضخیمتر شدن کابلها خواهد بود. همین امر جابجایی ابزارهای شارژ را به ویژه برای افرادی با مشکلات حرکتی تشدید خواهد کرد.
وضعیت شارژ خودروهای برقی در نور کم محیط میتواند بدتر هم شود اما شرکت هیوندای کره جنوبی پاسخ تمام این مشکلات را معرفی کردهاند: ربات شارژ خودکار یا ACR! این ربات سال پیش در ویدئویی دیجیتالی معرفی شد اما حضور واقعی آن در نمایشگاه حملونقل سئول ۲۰۲۳ بوده است. ACR در کناره محل پارک خودروهای برقی نصب میشود و راننده خودرو آیونیک ۶ با فشار یک دکمه روی کلید عملیات پارک و شارژ خودکار را استارت میزند.
در این زمان خودرو بهصورت خودکار در موقعیت صحیح قرار میگیرد و ACR نیز با آیونیک ۶ ارتباط میگیرد تا درگاه شارژ باز شده و کابل متصل شود. زمانی که این کار انجام شد شارژ باتری صورت میگیرد و با پایان یافتن کار نیز ربات به راننده پایان عملیات شارژ را اعلام خواهد کرد. برای عملیاتی شدن این سیستم ربات باید موقعیت دقیق خودرو، شکل درگاه شارژ، آبوهوا، وجود هرگونه مانع و وزن کابلها را بفهمد. آنچه چنین مواردی را درک میکند الگوریتم ویژه، هوش مصنوعی مبتنی بر دوربین سهبعدی و تکنولوژی کنترل پیشرفته است که باعث میشود ربات کارها را با فشار یک دکمه انجام دهد. این ربات برای کار در محیطهای گوناگون و با شارژرهای موجود طراحی شده و تأییدیه IP65 را گرفته است. عدد شش بالاترین رقم در بخش محافظت در برابر گردوغبار است و رقم ۵ نیز به مقاومت آن در برابر فشار آبپاشهای قوی مربوط میشود.
شارژ خودروهای برقی با استفاده از رباتها در چند سال اخیر توجه برخی شرکتها را به خود جلب کرده است. شرکت ولتریو سیستمی را توسعه داده که شبیه یک موش بزرگ است و میتواند زیر خودرو مانور داده و کابل را به درگاه شارژ وصل کند. این سیستم همچنین با واحدی که در زمین نصب شده همکاری میکند. گروه Schunk نیز سیستمی برای زیر بدنه خودرو طراحی کرده که ربات از آن بیرون میآید و شارژر را نصب میکند. این تکنولوژی با شارژ بسیار سریع هماهنگ است و در عرض چند ثانیه بیش از ۴۰۰ کیلومتر شعاع حرکتی را فراهم میسازد. شرکت زیمنس نیز راهحل مشابهی دارد. سیستم رباتیک این شرکت میتواند با شارژرهای پرسرعت ۳۰۰ کیلوواتی هماهنگ شود و برای استفاده از آن کافی است خودرو در محل تعیین شده پارک شود. قطعاً در آینده پیشرفتهای بیشتری در زمینه شارژ خودکار خودروهای برقی صورت خواهد گرفت.
Tesla
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲چه جالب ، فکر میکردم گواهی Ip65 فقط برای گوشی ها هست