در دنیایی که خودروها بهسمت تبدیل شدن به گوشیهای هوشمندِ چرخدار پیش میروند، هیوندای تصمیم گرفته فرمان را بچرخاند؛ نه در خیابان، بلکه در طراحی کابین. این خودروساز کرهای میگوید دکمههای فیزیکی هنوز هم بهترین راه برای حفظ تمرکز راننده هستند — و ما کاملاً با این تصمیم موافقیم.
در نگاه اول شاید کمی عجیب بهنظر برسد؛ به رانندهها توصیه میشود هنگام رانندگی به تلفن همراه نگاه نکنند — منطقی هم هست — اما همزمان، خودروسازان نمایشگرهایی به اندازهی آیپد وسط داشبورد خودرو قرار میدهند! این تناقض، امروز بیش از همیشه احساس میشود.
اما هیوندای برخلاف روند عمومی صنعت خودرو، به اهمیت کنترلهای فیزیکی پی برده است. آنها تأیید کردهاند که تکیهی بیش از حد به نمایشگرها، میتواند باعث “استرس، عصبانیت و سردرگمی” در برخی رانندگان شود.
کنترل لمسی یا فیزیکی؟ چرا هیوندای مسیر متفاوتی را انتخاب کرده
سایمون لوزبی، معاون ارشد طراحی هیوندای، در گفتگو با Autocar اعلام کرده که طراحی داخلی نسلهای آینده خودروهای این برند، بر اساس یک اصل کلیدی شکل میگیرد: چشم راننده باید روی جاده باشد، نه روی نمایشگر. او میگوید هدف این است که راننده با حافظهی عضلانی بتواند تنظیمات را انجام دهد، بدون اینکه نگاهش را از مسیر بردارد.
او همچنین میافزاید:
واقعاً نمیخواهیم مردم به نمایشگر نگاه کنند، بلکه میخواهیم نگاهشان در سطح دید باقی بماند.
پشت پردهی نمایشگرهای بزرگ؛ صرفهجویی به قیمت ایمنی؟
طراح ارشد هیوندای، لوک دانکرولکه، بهطور غیرمستقیم اعتراف کرده که استفادهی زیاد از نمایشگرها، بیشتر به دلایل اقتصادی است. او گفته:
نمایشگرهای بزرگ ابزار ایدهآلی هستند چون در تولید ابزار قالبسازی صرفهجویی زیادی میشود.
با این حال، او باور دارد که مردم هنوز هم تعامل آنالوگ (یعنی دکمههای فیزیکی) را دوست دارند.
آیا هیوندای واقعاً دکمهها را بازمیگرداند؟
با وجود این صحبتها، معرفی پلتفرم نرمافزاری جدید هیوندای به نام Pleos در ماه گذشته، کمی ماجرا را پیچیدهتر کرده. در تصاویر تبلیغاتی این پلتفرم، یک نمایشگر عظیم در مرکز داشبورد دیده میشود — چیزی شبیه تسلا — اما زیر آن، ردیفی از دکمههای خالی وجود دارد که احتمالاً در آینده فعال خواهند شد.
پیشبینی میشود نخستین خودروهایی که از این سیستم عامل مبتنی بر Android Automotive استفاده میکنند، در سهماهه دوم سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند. هیوندای انتظار دارد این پلتفرم تا سال ۲۰۳۰ در بیش از ۲۰ میلیون خودرو بهکار گرفته شود.
جمعبندی: نه فقط نمایشگر، نه فقط دکمه — تعادل، کلید موفقیت است
وجود نمایشگر بزرگ لزوماً به معنی حذف کامل دکمهها نیست. اگر هیوندای بتواند تعادلی هوشمندانه بین کنترلهای لمسی و فیزیکی ایجاد کند، هم رضایت مشتریان را جلب میکند و هم ایمنی بیشتری به رانندهها ارائه میدهد.
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴راننده های عزیز هروقت که خسته شدین بزنین کنار و چشاتونو ببندین …
۱۹ فروردین ۱۴۰۴بنظر من برن پتو اینا بندازن چشماشونو ببندن
MehdiTurbo
۲۰ فروردین ۱۴۰۴درود بر تو هیوندا که پشت ترند مزخرف یه صفحه تبلت بزرگ راه نیافتادی برعکس همه
MehdiTurbo
۲۰ فروردین ۱۴۰۴نصب صفحه نمایش بزرگ به جای دکمه فیزیکی خیلییی سود زیادی برای شرکت سازنده تو تعداد داره
هم زمان نصب و در پیش هزینه کارگر به شدت کاهش پیدا میکنه
هم بابت قطعات تولیدی فیزیکی
جوری که لامبو قید کابین خلبانی که امضاش بود و همینطور بنز بی ام و قید زیباییشون زدند بابتش مطمئن باشید تو تیراژ سود وحشتناکی داره
الان همین کابین عکس اول هم مدرن هم همه چیز به شدت سر جاش
مدرنیس بهونه سودشان
amir
۱۹ فروردین ۱۴۰۴جالبه یه روزی یه ت رولی بود هم دکمه دار بودن رو میکوبید سر بقیه هم فول برقی نبودن رو الان هم انگلیس برای استارت کار تا ۲۰۳۵ هیبریدی ها بخاطر کمبود تقاضای برقی ها مجاز کرده هم هیوندای داره دوباره برمیگرده به روند دکمه
مصطفی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴برای اینکه دکمه های فیزیکی بهتره داداش
اون نمایشگر خراب بشه رسما تو به هیچی دسترسی نداری
اینو بدون یه نمایشگر گنده و بی ریخت نشونه پیشرفت نیست…
صامورایی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴«هیوندای داره دوباره برمیگرده به روند دکمه»
دوباره؟! 😄
«خوشبختانه برخلاف برخی خودروسازان چینی و تسلا، هنوز شرکتهایی وجود دارند که دکمههای فیزیکی را تماما ترک نکردهاند؛ برای نمونه هیوندای از کنترلهای فیزیکی بیشتری در محصولاتش استفاده میکند، تویوتا از کنترلهای فیزیکی استقبال میکنند و اشکودا راهی برای ترکیب بینقص سیستمهای دیجیتال با دکمههای فیزیکی پیدا کرده است. ( ۲۱ اسفند ۴۰۲ )
تحقیقات جدید این خودروساز کرهای نیز نشان میدهد مردم آمریکا دکمههای فیزیکی را برای عملکردهای اصلی خودرو ترجیح میدهند. (۲۳ آبان ۴۰۳)»
هیوندای مدتهاست این موضوع رو مدنظر داره که مردم دکمه هارو به نمایشگر تمام لمسی ترجیح میدن. با وجود اینکه استفاده از نمایشگر تمام لمسی هزینه کمتری داره اما حاضر نشد دکمه هارو برداره. از زمانی که آیونیک ۵ رو داد، دکمه ها رو نگه داشته بود.
Tarafdarkhodro
۱۹ فروردین ۱۴۰۴نظر خودم هم اینه که دکمه های فیزیکی بهتر هستند.
mahan
۱۹ فروردین ۱۴۰۴صد در صد
من بارها گفتم، در حال حاضر و عصر خودرو های امروزی من کره ای ها در زمینه طراحی داخلی نمره اول رو میدم. مخصوصا کیا و هیوندای. داشبورد های جنسیس، سانتافه و البته خیلی از محصولات کیا به شدت طراحی پخته و سنگین و زیبایی دارن به لطف همین تعادل در استفاده نمایشگر. اروپایی ها و امریکایی به شدت پسرفت کردن در زمینه طراحی داخل که بدتر از همشون بنز و کادیلاک هست با اون تلویزیون بازیاشون
صامورایی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴قبلا یه کاربر بنام ماهان داشتیم که سوابقش هم چندهزارتا بود. خود شما بودی یا تشابه اسمیه ؟
mahan
۲۰ فروردین ۱۴۰۴نه من کامنت زیاد نمیزارم
nima.jdm
۱۹ فروردین ۱۴۰۴ایول خوشم اومد
امیدوارم دکمه های فیزیکی دوباره برگرده و تسلا از روی زمین محو و نابود بشه
مصطفی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اره موافقم
P
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اگه همه برندها این کار انجام بدن خیلی خوبه ، این تلویزیون های متحرک واقعا مضخرف هستن خیلی مضخرف ، با این تلویزیونا رسما طراحی داخلی وجود نداره دیگه همه شدن هین هم یه داشبود ساده با یه الویزیون گنده بیریخت که واسه کم زیاد کردن باد کولر هن باید بری دنبالش تو لیست برنامه ها بگردی
حسام الدین
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بله دکمه خوبه ، هیوندای هم کار خوبی میکنه ولی به شرط اینکه این اندازه کپی کاری نکنه و دکمه های فیزیکی باکیفیت استفاده کنه!
رضا
۲۲ فروردین ۱۴۰۴معلوم شد که شرکت هیوندا هم راه و روش شرکت بوئینگ رو درپیش گرفته ، شرکت ارباس در هواپیماهاش با حذف فرمان قدیمی هواپیما که خلبانها هواپیمارو باهاش کنترل میکنن یک کنترل استیک قوی مشابه دسته کنترل گیم های کامپیوتری در نظر گرفته ولی شرکت بوئینگ این روش رو هرچند جدید و نوآورانه بود قبول نکرد و گفت بهتره خلبانها با همون کنترلر قبلی ، همون حس و کنترل همیشگی رو داشته باشند ، حالا منم همیشه گفتم لعنت به این سوئیچ های
کنترلی لمسی خودروها که باعث حواس پرتی و ایجاد مشکل در کنترل و به احتمال زیاد سانحه و تصادف خودروها میشن ، مونیتوراشونم که روز بروز بزرگتر با گوشه های تیز و خطرناک برای هنگام تصادف و اندازه سینی چایی شدن و بزرگی مانیتور هرچند بیریخت باشه تو جامعه ندید بدید امروز حُسن بزرگی محسوب میشه متأسفانه.
کوروش
۲۳ فروردین ۱۴۰۴بر اساس استانداردهای جدید مؤسسه ایمنی یوروانکپ، از ژانویه ۲۰۲۶ امتیاز ایمنی خودروهایی که فاقد کنترلرهای فیزیکی باشند، کسر خواهد شد. متاسفانه ملت سطحی و ظاهر بین عاشق صفحه نمایش لمسی و بزرگ اند، نه عملکرد و کارایی ایمن و راحت در حال رانندگی!