کسپر، یکی از خودروهای ارزانقیمت هیوندای برای کشورهای منطقه آسیا و امریکای جنوبی است. این کراساور کوچک در کشور کره تولید میشود و به دلیل قیمت پایین، شانس زیادی برای ورود به ایران دارد.
طی سالهای اخیر، کلاس کراساور شهری (crossover city car) به شدت مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است. ظهور تویوتا C-HR و هوندا HR-V این گروه از خودروها را به شهرت رساند. در ایران، کیا سول چهاردر به عنوان یکی از اولین نمونههای کراساور شهری شناخته میشود که اتفاقا برخلاف انتظار، با استقبال افراد مختلف، خصوصا بانوان مواجه شد.
در کره و ژاپن، از قدیم کراساورهای شهری ۲در و ۴در وجود داشت. این سبک خودروها مشابه کیا سول (کیا Ray)، سقف بلند با طول و عرض نسبتا کم دارند. شرایط کراساورهای شهری باعث میشود، مناسب تردد در شهرهای شلوغ باشند؛ اما فضای مناسب برای حمل بار و سفرهای بین شهری هم فراهم کنند. دیگر نکتهی مثبت برای کراسورهای کوچک، مصرف سوخت بهینه و قیمت منطقی است. این خودروها امروزه، عمدتا دارای موتور سه سیلندر هستند و وزن خالص در حدود هزار کیلوگرم دارند.
هیوندای کسپر، سال ۲۰۲۱ رونمایی شد. پلفترم این خودرو 1K نام دارد و مشترک با هیوندای i10 است. محصول هیوندای، چهار صندلی دارد اما میتواند به صورت دو صندلی، برای باربری سبک یا سفرها دونفره استفاده شود. کسپر هماکنون در کشور هند با استقبال مواجه شده است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی هیوندای کسپر
باوجود ابعاد کوچک، فرم بسیار خوبی برای چراغها و حجمدهی بدنه وجود دارد. این شرایط، ظاهر کسپر را کمی بزرگتر از آنچه هست نشان میدهد.
در نگاه اول، کسپر به خودروهای دودر شباهت دارد؛ چراکه دستگیره درهای عقب به خوبی مخفی شدهاند. همچنین برشهای دقیق روی بدنه، کاپوت جلو، چراغها و درهای ورود به کابین را کاملا همسطح نشان میدهد. از سویی دیگر، احتمالا با هدف افزایش ایمنی، پهنای زیاد برای ستون وسط دیده میشود.
نور اصلی، از طریق منابع بزرگ طرفین سپر تامین میشود و چراغهای باریک نصب شده در بالا، برای فلاشر راهنما کاربرد دارند. بخش اصلی سپر و جلوپنجره و گلگیرها، از پلاستیک سیاهرنگ تشکیل شده است. چرخهای ستون اصلی و قاب پنجره ها هم رنگ سیاه دارد.
با وجود سقف بلند و جادار برای افراد بلند قد، فاصله کف بدنه تا زمین زیاد نیست. این شرایط ثابت میکند که هیوندای کسپر، فقط برای تردد جادهای ساخته شده است و نباید وارد مسیرهای سخت شود.
در نمای عقب، حالتی مشابه طراحی جلو وجود دارد. چراغهای ترمز، تخت همسطح بدنه هستند و جایگاه مخصوص برای پلاک، دارای قابل نقرهای رنگ است. ادوات پلاستیک سیاهرنگ در سپر و گلگیرهای عقب هم دیده میشوند.
ابعاد هیوندای کسپر شامل طول ۳,۵۹۵ میلیمتر، عرض ۱,۵۹۵ میلیمتر، ارتفاع ۱,۵۷۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۴۰۰ میلیمتر است. دو مدل رینگ ۱۵ و ۱۶ اینچ برای کسپر وجود دارد.
طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای کسپر
نمیتوان انتظار مواد باکیفیت و ادوات لوکس از یک خودروی شهری داشت. به همین دلیل پلاستیک سخت و صندلیهای ساده برای هیوندای کسپر استفاده شده است.
چهار سرنشین با قد ۱۹۰ سانتیمتر، به راحتی در کسپر جای میگیرند. حتی برای صندلی عقب، فضای کافی برای جلو زانو و بالای سر وجود دارد؛ اما چنان راحت و مناسب سفرهای طولانی مدرت نیست. چهار صندلی قابلیت جمعشدن دارند و دو فرد کوتاه قد میتوانند از این خودرو برای اقامت شبانه استفاده کنند.
نمایشگر لمسی ۸ اینچ و پنل دیجیتال ۴/۲ اینچ پشت فرمان، امکانات مهم در کسپر هستند. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک تولید میشود اما جایگاه دستهدنده به گونه ای است که مزاحم تردد سرنشینان جلو و جابهجایی بین صندلیها نیست. راننده میتواند نزدیک به دیوار پارک کند و از سمت شاگرد پیاده شود.
اگر صندلیهای عقب خوابانده شوند، ۹۴۰ لیتر فضای بار فراهم خواهد شد. درحالت عادی با چهار سرنشین و صندلیهای فعال، حجم قابل استفاده بسیار کم و حدود ۲۰۰ لیتر است که متناسب با یک یا دو چمدان خواهد بود. احتمالا به همین دلیل، باربند تقویتشده با قابلیت حمل ۷۵ کیلوگرم روی سقف تعبیه شده است.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای کسپر
دو مدل کسپر با موتور هزار سیسی تنفس طبیعی و توربوشارژ وجود دارند. این خودروها سه سیلندر و چهار دنده اتوماتیک هستند.
ارزانترین مدل، ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نسخهی توربوشارژ، ۹۹ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتنمتر دارد که برای خودروی شهری با وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم، کافی به نظر میرسد. در تستهای انجام شده با کسپر توربوشارژ در حالت تک سرنشین، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰/۵ تا ۱۱ ثانیه ثبت شده است.
علاوهبر نمایشگرهای داخل کابین و گیربکس اتوماتیک که در هر دو مدل توربوشارژ و تنفس طبیعی وجود دارد؛ فناوریهای ایمنی شامل دو کیسه هوا، هشدار برخورد از جلو، سنسور عقب، دوربین پارک، باربند، هشدار خروج از خط، ناوبری ماهوارهای، کروز کنترل، ترمز ABS و سامانه کنترل کشش، آپشنهای استاندارد هیوندای کسپر هستند.
قیمت هیوندای کسپر در بازار جهانی و ارزش احتمالی در ایران
مدل توربوشارژ هیوندای کسپر در بازار کره جنوبی به قیمت ۱۱ هزار دلار فروخته میشود. با این شرایط، میتوان هزینه خرید برای مشتری ایرانی را، نزدیک به یک میلیارد تومان پیشبینی کرد.
در هند، نسخهای از هیوندای کسپر با موتور تنفس طبیعی و گیربکس دستی وجود دارد که فاقد نمایشگر لمسی است. این مدل فقط در هند دیده شده و به قیمت ۷۵۰۰ دلار فروخته میشود.
mrb-bap
۱۷ فروردین ۱۴۰۲آقا این دیگه چه اسمیه واسش گذاشتن
مردیم از خوشی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲7500 دلار جایگزین برای پراید
از هفت خان رستم که رد بشیم و بتونیم خودرو را با قیمت واقعی به دست مردم برسونیم یه مشکل اساسی دوم هست
و اون حقوق کارگر هست که ماهی ۱۰۰ دلار هست
یعنی در شرایط فعلی ما به ریال در میاریم و به سوپر دلار ( دلار عادی نه ) خرج میکنیم
آمریکا طرف ۲۵۰۰ دلار حقوق ماهانه داره
آیفون میخره ۱۰۰۰ دلار ما همون گوشی را باید بخریم ۱۵۰۰ دلار !
هیوندا میخره ۲۰ هزار دلار
ما می خریم ۴۰ هزار دلار
به ریال در بیار به سوپر دلار خرج کن ، هزینه زندگی تو ایران به دلار از آمریکا هم بیش تره
sina7
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اونی که باید میفهمید تا الان فهمیده
در واقع تقریبا همه فهمیدن
اونایی که خودشون رو میزنن به نفهمی نفعشون به خطر میفته اگه بگن فهمیدن
کسی هم که نفهمیده رو نباید جزو جامعه آماری حساب کرد چون امیدی بهش نیست!
حالا واقعا نمیدونم که آیا به معنویات میرسن یا نه؟
ایران
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خوب که چی؟
یا پذیریم و کنار بیایم با این شرایط
یا تغیرش بدیم
net
۱۷ فروردین ۱۴۰۲طراحی های بیرونی هیوندای و کیا روز به روز بدتر میشه
net
۱۸ فروردین ۱۴۰۲طراحی داخلی و بیرونی این ماشین هندی شده
NAVID۰۰۹۸
۱۸ فروردین ۱۴۰۲شاید باورتان نشود چون خودمم باور نمیشه که من عاشق این خودرو شدم و اگر با گیربکس دستی بیاد چه بهتر !
اینی که بالا نوشتم حقیقته !
از یه ماشین کرهای خوشم اومد ، اونم تازه هیوندای نه کیا !
اما حقیقتِ اَمر اینه که چی شد که حق انتخابمون رسید به مردم هندی که ۵۰٪ جمعیتش حتی توالت برای 💩 ندارد !
این اون مثال واقعیست ( چنان به مرگ میگیرمت که به تَب رازی شوی و شدیم ) !
net
۱۸ فروردین ۱۴۰۲پاکستان بدتر از هند هست برای سرویس بهداشتی
net
۱۸ فروردین ۱۴۰۲پاکستانی ها هر جا دیدند عادی دستشویی میکنند. هند و پاکستان و افغانستان کشورهای فقیر و کثیفی هستند
رضا
۱۸ فروردین ۱۴۰۲واقعا این ۴ تایی که منفی دادن کین کجان تواین ممکلت نیستن. یا دلال هستن خیلی دوست دارم بدنم کین
رضا
۲۱ فروردین ۱۴۰۲یه فرمول ساده برای محاسبه قیمت خودرو های خارجی
قیمت روز خودرو * قیمت دلار بازار آزاد * 3
برای همین خودرو در فروردین 1402 در میاد 1 میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون تومن
50000*11000*3=1650000000
Wanted
۱۷ فروردین ۱۴۰۲هر چی میاد . اولش مینویسن اقتصادی
که تو داخل بالای دو میلیارد میشه
…
safa
۱۸ فروردین ۱۴۰۲جالبه که اقتصادی ترین ماشین هاشون از هر جهتی با فاصله بسیار زیاد از بهترین ماشینهای تولید داخل ما بهترن .. و ارزونتر.
حتی خودروهای اقتصادی چینی هم از بهترین خودروهای ما ده ها برابر بهترن..
یعنی الان اگر بخوان خیلی راحت میتونن با کمک چین سطح خودروسازی داخلی رو ارتقاع بدن، ولی هیچ جوره نمیتونن از این سود های مفت و کلان بگذرن و حداقل چند سال در میون یه قدم مثبتی بردارن.
Python
۱۷ فروردین ۱۴۰۲محصولات داچیا بهتره استهلاکش خوبه
اما همینم بد نیست
امیدوارم واردات ازاد بشه ومردم توی انتخاب خودروشون ازاد باشن
داوود
۱۷ فروردین ۱۴۰۲به امید روزی که نه فقط واردات خودرو آزاد شود، بلکه کلا” کشور آزاد شود از این همه جور و جفا و بی عدالتی…
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲به امید سکولار شدن
حسین
۱۹ فروردین ۱۴۰۲سکولار شدن هیچ دردی از مملکت دوا نمیکنه و باعث رفاه نمیشه
کشورهای سکولار بی شماری تو دونیا هست که وقعیت اقتصادی خوبی ندارن
بدبختی ما ایرانی ها اینه که هرکی دنبال به کرسی نشوندن طرز فکر خودشه و نفع مشترک تمام جامعه و مشکلاتشون رودر نظر نمیگیره
Python
۱۸ فروردین ۱۴۰۲جوری میگی جفا هرکی ندونه فکر میکنه انگلیس استعمار کردن
هموطنت داره زحمت میکشه بی عدالتی میکنهاز بقال سرکوچه که نوشابه رو 4هزار تومن گرون میفروشه بگیر برو بالا تا دلال ومافیا ومسعول فاسد
مجتبی .
۱۸ فروردین ۱۴۰۲بله اتفاقا انگلیس استعمارمون کرده.
پویان
۱۷ فروردین ۱۴۰۲سلام جناب اشتری سال جدید تبریک. سال خوبی باشه.
چرااز خودروهای چینی دیگه مقاله ای قرار داده نمیشه؟
GTYS
۱۷ فروردین ۱۴۰۲وقتی بی کیفیت ترین خودرو شده ۳۰۰ تومن ، اساسا ما چیزی به اسم « اقتصادی » نداریم کلا .
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اگه به قیمت 207 اتومات دست مصرف کننده برسه خوبه
علی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اونایی که منفی دادن فک کردن این بهتر از ۲۰۷ هست؟ تقریبا همه چیز بدتره قدرت ظاهر و…
فرامرز
۱۸ فروردین ۱۴۰۲علی آقا دوست عزیز ایمنی این ماشین به هزارتا ۲۰۶ پلاس یا به قول شما ۲۰۷ ارزش داره
یعنی به نظر خودت ماشینی که ۳۰ سال قبل تولید شده از ماشینی که همین الانم توی کشورهای توسعه یافته داره تولید و مصرف میشه بهتره؟
ضمن اینکه ۲۰۷ اتوماتیک الان توی بازار حدود یک میلیارد تقریبا ۲۰ هزار دلار داره خرید و فروش میشه در حالی که این ماشین با موتور توربو قیمت ۱۱ هزار دلاری داره
Python
۱۸ فروردین ۱۴۰۲والا هردوشون زیاد مالی نیستن ولی ۲۰۶پلاس جوابگوی بازار نیست باید واردات داشته باشیم
کاوه
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بعد این ماشین میاد توی ایران ماشینی که قیمت جهانیش ۵۰۰ میلیونه رو فرو میکنن به مردم بدبخت ایران ۱/۵میلیارد!!!!خودش تا الان میشه یه تراژدی برای مردم ولی تراژدی اصلی اونجاست که همین ماشین بی نهایت اقتصادی اگه بیاد توی ایران چون یک و نیم میلیرد پول خورده و بالای یک میلیارده سالینه کلللللی هم مالیات اش میشه چون قیمت بالای یک میلیارد ماشین لوکس محسوب میشه!!!!!!!یعنی ماشین فوق اقصادی رو با قیمت ماشین لوکس فرو میکننو بعد چون اسمش لوکسه سالینه چند ده میلیون هم مالیات این ماشین لوکس رو میگیرن!!!!اینا رسما مردم رو خر فرض کردن بلایی که سر این مردم میارن اگه بزرگترین دشمنمون حاکم بود بر ما اگه صدام الان داشت کشور ایران رو اداره میکرد دلش نمی اومد سر ما بیاره بخدا
ا ج
۱۷ فروردین ۱۴۰۲یه ماشین درحد کوییک باید یه میلیارد پول بدی
Tesla
۱۷ فروردین ۱۴۰۲در حد کوییک !!!! داش چی میزنی به ما هم معرفی کن 🤣🤣🤣
مردیم از خوشی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲منظور کوییک خارجی هاست
مردیم از خوشی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲از لحاظ قیمت واقعا باید هم قیمت کوییک باشه
Dan
۱۸ فروردین ۱۴۰۲بعید نیست که کوییک از این بهتر باشه
صرفا داشتن لوگوی هیوندای و طراحی رادیکالی دلیل بر ان نیست که کیفیت هیوندای پالیسید رو داشته باشه
کاوه
۱۸ فروردین ۱۴۰۲بعله بعله کوئئک خیییییییییلی بهتره.اصلا کوئیک روهمه جای دنیا با بنتلی فلایینگ اسپور مقایسه میکنن؛!!!شما یا مدیر عامل سایپایی یا دلالی که ۱۰ هزارتا کوئیک خریدی وگرنه هیچ انسان سالمی خودرویی مثل این رو که در سطح جهانی داره فروش میره رو با اشغغغغغغغغغغغغغغغغغالی مثل کوئیک که از صفر کیلیومتری سرتا پاش ایراده کوچکترین امکاناتی نداره بالترین قیمت رو زدن ایمینیش مطلق صفره بدنه اش حلب روغن جامد ۱۸ کیلیویی ضعیفتره مقایسه نمیکردی
Dan
۱۸ فروردین ۱۴۰۲اصلا منظور از حرفمو فهمیدین؟؟!
مشکل روانی ندارم که بخوام کوییک رو ماشین خوبی بدونم
من میگم وقتی وقتی ۷۵۰۰ دلار پول ماشین این ماشین هیوندای رو میدین انتظار نداشته باشین که کیفیتش به اندازه چیزی باشه که از بقیه محصولات هیوندای انتظار دارین
شاید این ماشین از نظر فنی و اپشن تفاوت خاصی با کوییک نداشته باشه(البته قطعا از اون بهتره)
ولی با این حال وقتی میاد ایران به جای این که تو رنج قیمتی کوییک قرار بگیره و جایگزینش بشه ، بدلیل سیاست ها کثیف و بدلیل داشتن لوگوی هیوندای و این سبک طراحی، میلیاردی قیمت میخوره
چون مردم ایران چیزی بیشتر از همون کوییک تو کف خیابونا ندیدن
پس به چشم یه ماشین آنچنانی بهش نگاه میکنن
در حالی که اونطرف چیزی بیشتر از یه ماشین اقتصادی برای کشور های درحال توسعه نیست
کاوه جان شما هم لازم نبود بگی که کوییک اینجوریه اونجوریه خودم به قدری سواد دارم که بدونم
کاوه
۱۹ فروردین ۱۴۰۲بابا تو تکلیف ات با خودتم معلوم نیست.دقیقا جمله ات اینه.بعییییید نیست که کوییک از این بهتر باشه!!!!!بعد میای میگی من نیومدم اینو با کوییک مقایسه کنم و بگم کوییک بهتره.بعد میگی چون قیمت جهانیش پایینه و تقریبا مردم دنیا امدازه کوییک پول پای این میدن پس کیفیتش نباید خیلی با کوییک فرق کنه و در حد کوییکه منتها توی ایران چون ماشین روز ندیدن این ماشین براشون با کیفیت به چشم میاد!!!!عزیز جان یه پیچ این ماشین کیفیتش از تمام برندهای خودرو سازی داخلی بیشتره و ارزشش بیشتره.اگه قیمتش پایینه بخاطر رقابت شدیدجهانیه وگرنه کیفیتش امکانات اش دوام اش خدمات پس از. فروشش کیفیت سواراشی اپشنهاش طراحیش خلاصه همه چیزش از اینجا تا کهکشان اندرومدا فاصله داره.ما داخل ایران چیزی به اسم خودرو سازی نداریم.خودرو ساز هر روز برای بهتر شدن تلاش میکنه که طراحی بهتر و امکانات و دوام بهتر رو با قیمت مناسبتر نسبت به روز قبلش به مشتریش ارائه کنه.تمام خودرو سازهای دنیا تمام هدفشون راضی نگه داشتن مشتریه.اما اینجا تمام هدفشون مکیدن خون مشتریه.اینجا تنها جاییه تو دنیا که خودروی ده سال پیشش کیقتش ده برابر خودروی صفر کیلومترشه.حیفه به هیوندای فورد و بنز و تویوتا بگی خودرو ساز و سایپا و ایرانخودرو هم بگی خودرو ساز اینا بیشتر از اینکه به بنز و تویوتا شبیه باشن به زالو شبیه ان.
Dan
۲۰ فروردین ۱۴۰۲اره درست همینارو گفتم خیلیم منطقین ، ده نفر هم با حرف من موافق بوده پس تکلیفم هم با خودم مشخصه
یه بار دیگه کامنتام رو بخون ، ولی اینار فرض کن که خودت نوشتیش
در واقع جفتمونم یه فکر و ایدئولوژی راجع به این موضوع داریم ولی با لحن های متفاوت داریم بیانش میکنیم
با این تفاوت که تو داری هیوندای کسپر رو در حد بوگاتی میبینی من دارم در حد یه ماشین اقتصادی برای کشور های در حال توسعه مثل هند یا کشور های فقیر میبینم
کاوه
۲۳ فروردین ۱۴۰۲داداش خوبه که حداقل طرز فکرمون شبیه.شاید جمله اول ات رو منظور دیگه ای داشتی ولی چیزی که گفتی این بود که بعید نیست کوئیک از این بهتر باشه!!!!این حرفت ۳۰ تا دیس خورد و یه تعداد بی مغز لایک کردن ولی بعدش اومدی حرفت رو عوض کردی و چیز دیگه گفتی.نه من اینو هیچ جوره با بوگاتی مقایسه نکردم.من میدونم بی نهایت بی نهایت اقتصادی و پایین رده است در واقع فکر کنم ارزونترین ماشین تولیدی برند اشه اگه اشتباه نکنم.با اینکه بی نهایت ارزونه ولی باز هییییییییییییییییچ جوره قابل مقایسه با به اصطلاح خودروی داخلی نیست.از برند طراحی امکانات مونتاژ موتور بدنه کیفت رنگ کیفیت متریال داخل کابین اپشن و خدمات پس از فروش هیچ رقمه قابل مقیاس با خودروی داخلی نیست برای همینه که اگه بیاد داخل ایران یه ماشین لوکس محسوب میشه.توی ایران ماشین لوکسه چون کیفیتش با خودروهایی که به مردم فرو میکنن زمین تا اسمون فرق داره وگرنه کیه که ندونه اصلا قابل قیاس با ماشینهای لوکس دنیا مثل بنز بی ام و ائودی کادیلاک پورشه حتی با ماشینهای بالا رده خود هیوندای و کیا نیست
حسین دهمرد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲من اون اولا همینو با پلتفرم موتورعقب اسمارت تصور میکردم.
آرش
۱۸ فروردین ۱۴۰۲خیلی ماشین خوب و کاربردی هست
اگه ۷۵۰۰ دلار باشه که با دلار ۵۰ تومنی میشه ۳۷۵ که قیمت خوبی هست
از همین یه عالمه وارد یا مونتاژ کنن مشکل خودرو اکثر مردم حل میشه
BMWghini
۱۸ فروردین ۱۴۰۲قدرتش از پراید کمتره😂
این چیه آخه!
آ..ش.غا .ل
Genius
۱۸ فروردین ۱۴۰۲این ماشین معادل تیبا برای سایپا است.با هم مقایسه کنید تا ارزش واقعیش مشخص بشه نذارید کنار بوگاتی و لامبورگینی و پاگانی!!
ابوالفضل
۱۸ فروردین ۱۴۰۲چرا انقدر زشته ؟؟!!
از هیوندای انتظار بیشتری می رفت
محمد حسین
۲۴ فروردین ۱۴۰۲چه فایده مگه مافیای خودرو میگذارند این خودرو با قیمت نازل به ایران بیاد اگر هم بیاد حداقل ۲۰برابر قیمت پایه اش میباشد