هیوندای در سال ۲۰۱۰ با عرضهٔ سنتنیال، سعی کرد با سدانهای لوکسی مثل مرسدس S کلاس رقابت کند اما موفق به جلب نظر خریداران نشد.
در اوایل دههٔ ۲۰۱۰، هیوندای دست به اقدامی جسورانه زد. این شرکت که تا آن زمان به تولید خودروهای اقتصادی میپرداخت و عملکرد خوبی هم داشت، تصمیم به امتحان شانس خود در بخشهای جدیدی از بازار گرفت. بدین منظور، هیوندای در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ جنسیس کوپه و سدان را به بازار فرستاد که در بازار نسبتاً موفق عمل کردند. با این موفقیت، شرکت کرهای جسارت این را پیدا کرد که به اهداف بالاتری فکر کند و چند سال بعد، خودرویی با نام سنتنیال را برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس معرفی کرد.
بله شرکتی که به خاطر تولید خودروهایی ارزانقیمت مثل النترا شهرت پیدا کرده بود، تصمیم گرفت با یک سدان بزرگ با پیشرانهٔ V8 و امکانات فراوان، به مصاف بزرگان آلمانی برود. سنتنیال که در برخی بازارها با نام اکوس عرضه میشد، از بسیاری جهات خودروی چشمگیری بود درحالیکه نصف رقبایی مثل بامو سری ۷ و لکسوس LS قیمت داشت. روی کاغذ، سنتنیال میتوانست خودروی موفقی باشد ولی به چند دلیل، این اتفاق رخ نداد و سدان لوکس کرهایها که در تعداد محدودی به ایران هم وارد شد، شکست سنگینی خورد.
تاریخچهٔ سنتنیال
هرچند سنتنیال در سال ۲۰۱۰ بهواسطهٔ رونمایی در نمایشگاه نیویورک به شهرت رسید ولی نسل اول آن از سال ۱۹۹۹ در کره جنوبی عرضه میشد. این خودرو بهوضوح از مرسدس بنز S کلاس و لکسوس LS زمان خود الهام گرفته بود. نسل اول سنتنیال با همکاری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده بود و هیوندای حتی در سال ۲۰۰۱ در نمایشگاه خودروی نیویورک آن را با نام LZ450 (به تقلید از لکسوس LS400) به نمایش درآورد تا واکنش خریداران آمریکایی را بسنجد ولی شرکت کرهای شرایط را برای عرضهٔ این سدان لوکس در بازار آمریکا مناسب ندید. حدود یک دهه بعد اما شرایط تغییر کرده بود. هیوندای حالا در سرتاسر جهان رشد قابلتوجهی را تجربه کرده و سرانجام آماده بود تا پا را از مرزهای قبلی فراتر بگذارد. زمانی که نسل دوم سنتنیال در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد، جاهطلبانهترین حرکت هیوندای تا آن زمان محسوب میشد.
گرانترین خودروی هیوندای
هیوندای جنسیس زمانی که در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد، حدود ۴۰ هزار دلار قیمت داشت که برای خودرویی با برند هیوندای رقم قابلتوجهی بود اما سنتنیال با قیمت پایهٔ ۵۸ هزار دلار، پا را از این هم فراتر گذاشت. این خودرو که در دو تیپ عرضه میشد. تیپ پایه که سیگنیچر نام داشت، با تمام ملزومات یک سدان لوکس عرضه میشد درحالیکه تیپ دوم با نام آلتیمیت، نسخهای شوفر محور با دو صندلی مجزا در عقب مجهز به ماساژور و زیر پایی بود که حدود ۱۰ هزار دلار قیمت بیشتری داشت. برای سنتنیال هیچ آپشنی قابل سفارش نبود و هیوندای تمام تجهیزات لازم را بهصورت استاندارد ارائه میکرد.
ویژگیهای منحصربهفرد سنتنیال
نسل دوم سنتنیال برخلاف نسل قبلی، ظاهری منحصربهفرد داشت که الهام گیری فاحشی از خودروهای دیگر در آن دیده نمیشد. بااینوجود، سدان پرچمدار هیوندای کمی بیشازحد ساده به نظر میرسید که برای این سگمنت چندان مناسب نبود و باعث میشد در بین دیگر خودروهای خیابانها نتواند خود را متمایز کند. درواقع، سنتنیال مناسب کسانی بود که نمیخواستند جلبتوجه کنند. زیر این ظاهر ساده اما پیشرانهٔ جذابی پنهان شده بود. این خودرو در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 به بازار عرضه شد که ۳۸۵ اسب بخار قدرت داشت ولی در بهروزرسانی سال ۲۰۱۲، این موتور با یک نمونهٔ ۵ لیتری V8 جایگزین شد که قدرت را به ۴۳۰ اسب بخار رساند. انتقال نیروی هردو موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت میگرفت.
سنتنیال از لیست بلند بالایی از امکانات و تجهیزات بهره میبرد که ازجملهٔ آنها میتوان به درهای سافت کلوز، آفتابگیرهای برقی، سیستم صوتی پریمیوم با ۱۷ بلندگو، تریم چوبی واقعی، تودوزی چرمی، سیستم تعلیق بادی، نمایشگر هدآپ، کروز کنترل هوشمند و… اشاره کرد. درواقع، هر آن چیزی که از یک سدان لوکس پرچمدار انتظار میرفت در این خودرو وجود داشت.
دلایل شکست سنتنیال
مشکل اصلی سنتنیال فقط از یکجا آب میخورد، نشان هیوندای! برای برندی که در دههٔ ۹۰ به ساخت خودروهای ارزانقیمت شهرت داشت، رقابت با مرسدس بنز S کلاس در کمتر از ۱۵ سال بعد حرکتی دور از ذهن بود. در این زمینه، کار درست را تویوتا انجام داد. این شرکت زمانی که در اواخر دههٔ ۸۰ تصمیم گرفت به عرصهٔ خودروهای لوکس وارد شود، متوجه شد که عرضهٔ یک سدان لوکس با برند تویوتا نمیتواند نظر خریداران را جلب کند و بنابراین، برند لکسوس را ایجاد کرد.
علاوه بر این، تلاش برای پایین نگه داشتن هزینهها در پروژهٔ سنتنیال هم مشهود بود زیرا چوب و چرم خودرو آنطور که انتظار میرفت باکیفیت نبود، دکمهها ارزانقیمت بودند، گیربکس عملکرد ضعیفی داشت و رانندگی خودرو کسلکننده بود. این در حالی بود که تویوتا در دههٔ ۸۰ برای توسعهٔ لکسوس LS400 بیش از یک میلیارد دلار سرمایهگذاری کرد و توانست رقیب قانعکنندهای برای S کلاس تولید کند اما این موضوع در مورد سنتنیال صدق نمیکرد. این سدان لوکس کرهای در بهترین سال خود یعنی ۲۰۱۳، در آمریکا تنها ۳,۹۷۲ دستگاه فروخت درحالیکه در همان سالها مرسدس S کلاس فروشی در حدود ۱۳ هزار دستگاه داشت.
هیوندای اما از شکست سنتنیال درس گرفت و در سال ۲۰۱۵ برای عرضهٔ خودروهای لوکس خود، برند جنسیس را ایجاد کرد. این برند در سال ۲۰۱۶ سدانهای G80 و G90 را در آمریکا عرضه کرد که دومی جایگزین سنتنیال محسوب میشد. هیوندای در جنسیس G90 هر آنچه از تجربهٔ سنتنیال آموخته بود را به کار گرفت و سدان پرچمداری را به بازار فرستاد که ازهرجهت بهتر بود. G90 اکنون نیز به نقطهای رسیده که میتواند با بهترین سدانهای لوکس جهان رقابت کند. با ایجاد برند جنسیس، تولید سنتنیال در سال ۲۰۱۶ خاتمه پیدا کرد درحالیکه طی این سالها مجموعاً کمتر از ۱۸ هزار دستگاه فروخته بود.
هیوندای سنتنیال در ایران
سنتنیال در مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ با پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 به بازار کشورمان وارد شد ولی در اینجا هم عرضهٔ نسبتاً محدودی داشت. در حال حاضر، نمونههای دستدوم این سدان لوکس کرهای بسته به مدل و کارکرد، از ۴ تا بیش از ۶ میلیارد تومان قیمت دارند.
۱۸ اسفند ۱۴۰۳زیبا و جذاب بود
۱۸ اسفند ۱۴۰۳ابن ماشین خوبی بود ولی من جنسیسو بیشتر دوست دارم گرچه اگه آپشن های جنسیس رو بیارن رو آزرا اتاق کالیفرنیا عالی میشه خلاصه خیلی دوسش داریم هیوندای درسته طرفداراش خلوچل بازی در میارن که ما از این برند فاصله بگیریم اما واقعا ماشینای بدی نمیداد و ما خیلی دوسش داریم و هنوزم تو یادمونه خدایی هیچی محصولاتش نمیشه دهه ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۲۰ یه محصولات خوبی معرفی میکرد که باعث شد برندش اوج بگیره خلاصه با اومدن ماشینای برقی و کرونا اینا کیفیت ماشیناش اومد پایین البته من هیچوقت تو عمرم ماشین کره ای سوار نشدم غیر پراید ولی خب ما خیلی دوست داریم هیوندای!
کیا هم خیلی ماشینای خوبی میزنه
ببین درسته در حد تویوتا نیستن هرچیزی یه اندازه ای داره مثلاً یکی طرفداری تویوتا میکنه من میگم تو بچه سالی چون رولزرویس از تویوتا بهتره؟
خب اینجوری نمیشه ولی واقعا همشون ماشینای خوبین من همه ماشینارو دوست دارم چه چینی باشه چه کره ای چه ژاپنی چه آلمانی چه اروپایی چه انگلیسی چه آسیایی چه آفریقایی و آمریکایی!
درسته جدیدا یه برندهای چینی ناشناخته اومدن تو بازار جهانی وارد شدن بازار رو به گند کشیدن ولی خب اونا محکوم به شکستن و چیزی که میمونه همینان!
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳سنتنیال با پلتفرم میتسوبیشی پرودیاس
کلا صنعت کره همه چی رو مدیون ژاپنه
پیام
۱۸ اسفند ۱۴۰۳توهممممممممممم
JaMsHiD-B
۱۸ اسفند ۱۴۰۳موقعی پیام واقعیت رو میفهمه : توهممم
نیو کار
۱۸ اسفند ۱۴۰۳تو همون سال هیوندا جنسیس تولید کرد که خیلی بهتر از این خودرو فروش کرد حتی همین الان هم سالمش خیلی طرفدار داره با نصف قیمت این ماشین
نانو
۱۸ اسفند ۱۴۰۳البته اسم جهانی این خودرو یه چیز دیگه بود که بخاطر تلفظ اسم اسیا یی خودرو وارد کشور شد ویه نکته دیگه هم هیوندا با خودرو ارزان شروع کرد و حالا دیگه یک سری از مدلاش هم قیمت خودرو لوکس شده واین راه چین داره تقلید می کنه و سه چهار سال دیگه ماشین چینی تواین قیمت ها نخواهیم دید
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳جاتون خالی یدونه لکسوس LS از همون قدیمی ها دیدم انقدر تمیز بود که نگو
Nismo
۱۸ اسفند ۱۴۰۳جات خالی چندوقت پیش یه اسکالید مشکی دیدم سکته ناقص زدم
Saeedfarshchian
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اسکالید رو منم گذر موقتشو دیدم
یکم زیادی ترسناکه به عنوان ماشین
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اوه اوه اسکالید
من یدونه نسل قبلشو چند وقت پیش دیدم، میخواستم از پشت بزنم بهش نمیدونم چرا😂
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳طاها چند روز پیش هامر h2 دیدم ازش عکس هم گرفتم
جات خالی
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳ایولله
منم یه دونه قدیم تو شمال دیدم، خیلی باحاله.
اولین بار هم اونجا رانگلر دیدم، بزرگتر از تصورم بود
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳یادش بخیر، سنتنیال
از اسمش خیلی خوشم میومد
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳سنتنیال با پلتفرم میتسوبیشی پرودیا
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳من یه زمان اسمشو درست بلد نبودم، چون اسمش شبیه کانتینِنتال بود، بهش میگفتم سنتینِنتال😂
R
۱۸ اسفند ۱۴۰۳وضعیت مملکتو ماشین شکست خوردع و از رده خارج ۱۳ سال پیش داره قیمت ۶ میلیارد معامله میشه!!! از ماست که برماست این فاجعه حق ماست
نی نی
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اگه آلمانی یا ایتالیایی و آمریکایی بود و غربی می گفتی از رده خارج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳والا بخدا
BlackWing
۱۸ اسفند ۱۴۰۳من بخاطر شغلی که دارم با نمایشگاه های ماشین ارتباط نسبتاً زیادی دارم ، مدل ها و رنگ های مختلف سنتنیال زیاد دیدم ، ماشین خوبیه نسبت به سال تولیدش ، از نظر موتوری و فنی هم خوب بود اما از نظر تکنولوژی و ارائه آپشن های ویژه ، در برابر S کلاس و سری ۷ بیامو ، حرف چندانی برای گفتن نداره
Ali
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اگر اون موقع هیوندای برند جنسیسو زود تر تاسیس میکرد خیلی موفق تر میشد
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳البته این نکته هم بگم که این ماشین بر اساس پلتفرم میتسوبیشی پرودیاس
موتورش با میتسوبیشی پرودیا مشترکه