هیوندای

نگاهی به هیوندای کوپه، ارزان‌ترین اسپرت دودر بازار ایران

در بازار کشورمان اگر به دنبال خودروی کوپهٔ مدرنی هستید، ارزان‌ترین انتخاب هیوندای کوپه مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ با قیمت زیر یک میلیارد تومان است.
هیوندای کوپه

خودروهای کوپه در کشورمان هیچ‌گاه حضور پررنگی نداشته‌اند و غیر از مدل‌های گران‌قیمت مرسدس بنز و ب‌ام‌و که صرفاً در دسترس قشر خاصی از جامعه بوده‌اند، تعداد کوپه‌های برندهای اقتصادی در بازار ایران به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. اولین کوپهٔ اقتصادی که راهی بازار کشورمان شد، هیوندای کوپه بود که در مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ وارد شد و در بازار تشنه ایران، بسیار موردتوجه قرار گرفت. البته وقتی میگوییم اقتصادی، طبق معیارهای جهانی است زیرا در کشورمان همین کوپهٔ ارزان‌قیمت کره‌ای با قیمتی عرضه شد که در دسترس قشر عمده‌ای از جامعه نبود. در حال حاضر اما هیوندای کوپه ارزان‌ترین کوپه‌ای است که در بازار خودروهای کارکرده کشور می‌توان خرید و به همین دلیل قصد داریم نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم.

هیوندای کوپه

کوپه یا تیبورون، خودروی اسپرت فراموش‌شدهٔ هیوندای

خودرویی که با نام هیوندای کوپه به ایران آمد، درواقع تیبورون نام داشت که در برخی بازارهای اروپایی با نام کوپه عرضه می‌شد. نسل اول این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۶ معرفی شد و با مدل ۱۹۹۸ به بازار آمریکا رسید. در اواخر دههٔ ۹۰، هیوندای برندی نوظهور در بازارهای جهانی محسوب می‌شد که می‌خواست خود را به شهرت برساند و عرضهٔ تیبورون گامی در همین مسیر محسوب می‌شد. تولید این خودرو برای هیوندای حرکتی جسورانه به‌حساب می‌آمد زیرا باعث شد این برند از خودروهای ارزان‌قیمت و کسل‌کننده‌ای که ابتدا به بازارهای جهانی فرستاده بود فاصله بگیرد. نسل اول کوپه فقط با پیشرانه‌های چهار سیلندر تولید شد ولی در نسل دوم که در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد، هیوندای یک پیشرانهٔ V6 را هم ارائه کرد و تیبورون حالا از یک کوپهٔ ارزان‌قیمت به خودروی اسپرت قابل‌توجهی تبدیل شد.

هیوندای کوپه

نسل دوم کوپه علاوه بر پیشرانهٔ V6 قوی‌تر، از صندلی‌های اسپرت نیمه‌چرمی و گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم برخوردار بود که فقط برای نسخهٔ V6 ارائه می‌شد. بااین‌وجود، فرمول کوپه در نسل دوم تغییر خاصی نکرد و به‌جز بازطراحی کامل بدنه که باعث افزایش جذابیت خودرو شد، همچنان شاهد یک کوپهٔ اقتصادی و جمع‌وجور بودیم. کوپه یا تیبورون یک بار در سال ۲۰۰۴ و یک بار در اواخر سال ۲۰۰۶ فیس‌لیفت شد که دومی تغییرات بیشتری را به همراه داشت و نمونه‌های وارداتی به ایران هم از همین فیس‌لیفت دوم بودند. نهایتاً در سال ۲۰۰۸ هیوندای به تولید این خودرو پایان داد و یک سال بعد، مدل قوی‌تر و دیفرانسیل عقب جنسیس کوپه را به بازار فرستاد. البته کره‌ای‌ها تأکید داشتند این خودرو جایگزین تیبورون نیست و وظیفهٔ جانشینی کوپهٔ ارزان‌قیمت خود را بر عهدهٔ مدل ولوستر گذاشتند که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد.

هیوندای کوپه

زیر کاپوت هیوندای کوپه

هرچند این روزها هیوندای مدل‌های اسپرت زیادی را به بازار عرضه می‌کند و حتی بخش اختصاصی N را برای این خودروها ایجاد کرده است ولی در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ این برند کاملاً با پرفورمنس بیگانه بود و به همین دلیل، در آن سال‌ها یک هیوندای کوپه با پیشرانهٔ V6 زیر کاپوت مطمئناً برای بسیاری از عشق ماشین‌ها عجیب به نظر می‌رسید. این یک موتور ۲.۷ لیتری بود که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور داشت. البته کوپه با این قدرت و شتاب صفرتاصد حدود ۷ ثانیه، طبق استانداردهای خودروهای اسپرت دههٔ ۲۰۰۰ خیلی سریع نبود ولی بااین‌وجود، پیشرانهٔ V6 با صدای جذاب در کنار گیربکس دستی، رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کرد. البته اکثر نمونه‌های وارداتی این خودرو به ایران به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز بودند و نمونه‌های دستی خیلی کم وارد شدند.

هیوندای کوپه

کوپه اسپرت دیفرانسیل جلو

هرچند قدرت پیشرانهٔ V6 هیوندای کوپه در قیاس با خودروهای اسپرت امروزی خنده‌دار به نظر می‌رسد ولی اگر بتوانید نسخهٔ گیربکس دستی آن را پیدا کنید، خواهید توانست حداکثر استفاده را از نیروی نه‌چندان زیاد موتور ببرید. این گیربکس خوبی است که از تعویض دنده با آن لذت خواهید برد. البته مشکل اصلی کوپه که لذت رانندگی را کاهش می‌دهد، انتقال نیرو به چرخ‌های جلو است ولی بااین‌وجود، کوپهٔ هیوندای هندلینگی در حد گلف GTI زمان خود داشت و هرچند شاید روی کاغذ به نظر نرسد ولی پشت فرمان که بنشینید از رانندگی لذت خواهید برد. اما با وجود پیشرانهٔ V6 و گیربکس دستی که به‌نوعی برای کوپه معجزه کردند، در بازارهای جهانی، این خودرو چندان نتوانست نظر علاقه‌مندان به رانندگی را جلب کند و علیرغم صدای جذاب پیشرانه و گیربکس دستی لذت‌بخش، انتقال نیرو به چرخ‌های جلو و قدرت پایین، تیبورون را از نظر علاقه‌مندان به رانندگی هیجان‌انگیز دور نگه داشت.

هیوندای کوپه

قیمت هیوندای کوپه در ایران

در حال حاضر، ارزان‌ترین کوپهٔ مدرن در بازار کشورمان، هیوندای کوپه است و خودروهایی مثل کیا سراتو کوپ، تویوتا GT86 و جنسیس کوپه همگی قیمت‌های بسیار بالاتری دارند. هم‌اکنون با قیمت زیر یک میلیارد تومان می‌توان نمونه‌های زیادی از این خودرو را پیدا کرد ولی ازآنجایی‌که هیوندای کوپه خودرویی اسپرت بوده و بیشتر توسط جوان‌ها مورداستفاده قرار گرفته است، بسیاری از نمونه‌های آن دستخوش تغییراتی شده یا آسیب دیده‌اند؛ بنابراین، در هنگام خرید باید دقت کنید و نمونه‌های تمیزتر و کم‌کارتر را پیدا کنید تا بعداً درگیر مشکلات و خرابی‌های متعدد نشوید.

هیوندای کوپه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. arash

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    آرزوهایی که جوانان سرخورده افسرده نامید بی انگیزه ایرانی به راحتی از دست دادند ای کاش زمانی که جوانان ما سوار بر کامارو بی ام و 2002 یا حتی برخی سوار بر بنز کوپه اس ال سی 350 یا 450 می شدند و جولان میدادند شعور فهم و درک جوانان دهه های بعدی را داشتند و اینچنین با هیجانات خود برای ایجاد تغییرات در همه سطوح اینهمه بدبختی و گرفتاری را برای نسل ما نمی گذاشتند و خودشان هم اکنون بازنشسته و کاسه به دست بدنبال افزایش و ارتقاء ناچیز حقوق بازنشستگی …

    موافقم 78
    مخالفم 7
    1. net

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3555 ديدگاه)

      ولی زمان خودش این هیوندای کوپه طراحی بیرونی نسبتا خوبی داشت

      موافقم 20
      مخالفم 5
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3027 ديدگاه)

        حدود سال 1385 توی نمایشگاه برای دیدن همین ماشین صف کشیده بودن
        یعنی جمعیت بیشتر از سالن بی ام و بود، چون حس یک سوپراسپرت عجیب برای مردم داشت که تا حالا از نزدیک ندیده بودن

        موافقم 37
        مخالفم 3
        1. net

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3555 ديدگاه)

          سلام اقای اشتری نظرت درسته👏 و تشکر می کنم اکثرا جواب کامنتهای من رو می دهید و خوشحالم نظراتم رو دوست دارید. سال ۸۵ یا ۲۰۰۷ هیوندای کوپه اولین ماشینی بود که در ایران حس سوپر اسپرت میداد و برای جوان ایرانی جذاب و جالب بود و جوانان ایرانی از بعد از انقلاب تا سال ۸۵ ماشین اسپرت کوپه از نزدیک و در خیابانها ندیده بودند و هیوندای برای اولین بار بود که سنت شکنی کرده کرده و ماشین اسپرت کوپه تولید کرده بود و حتی در موزیک ویدیوهای ان زمان خوانندگان جوان داخل ایران از ماشین هیوندای کوپه استفاده می کردند. بعد دوسال بعد هیوندای جنسیس کوپه تولید کرد که جنسیس کوپه هم برای ایرانیها جالب بود در خیابان ها میدیدند

          موافقم 11
          مخالفم 9
      2. net

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3555 ديدگاه)

        هیوندای کوپه اون زمان برای جوانان ایرانی حس سوپر اسپرت فراری میداد

    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3027 ديدگاه)

      کاش شعور فهم و درک جوانان دهه های بعدی را داشتند؟؟
      یعنی الان من و شما از جوانان قدیم، خیلی باسوادتر و باشعورتر هستیم؟ گول نمی خوریم؟ راحت می‌تونیم بفهمیم در آینده چی می‌شه؟
      من که روزی یک ساعت مطالعه درست حسابی ندارم و طبیعتا نمی تونم ادعایی کنم

      موافقم 42
      مخالفم 7
      1. Hairy wrinkled saggy balls

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (689 ديدگاه)

        منبع فهم و شعور نسل جدید: اینستا گردی و در بهترین حالت ویکی پدیا
        من واقعا خندم میگیره اینجینین کامنت هارو میبینم همونطور که دوران ساسانیان از اشکانیان اسطوره میساختن الانم ما داریم همون کارو میکنیم
        مگه شما خودتون دوره قبل زندگی کردین و با چشم خودتون همه وقایعو شاهد بودین که با دیدن چند تا عکس از کلانشهر های اون موقع دارین این چنین ازش تعریف میکنین؟
        به قول معروف
        چیزکی نباشد گر مردم نگویند چیز ها

        موافقم 7
        مخالفم 12
      2. محمد

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (213 ديدگاه)

        آقای اشتری این طرف رباته ، جدیش نگیر

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. net

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3555 ديدگاه)

          باشه چشم جدیم نمیگیره😃چرا حسودیت میشه

          موافقم 2
          مخالفم 2
  2. BlackWing

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1372 ديدگاه)

    جرمی کلارکسون راجع به این ماشین گفته بود بدترین ماشینی که تاحالا توش نشستم !

    موافقم 28
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5140 ديدگاه)

      ببین اون از چه ماشینایی میشینه تو این، ما از چه ماشینایی میشینیم تو این
      بذار با همین حال کنیم

      موافقم 16
      مخالفم 1
    2. احمد 5857

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای جرمی قطعا داره با ماشینهای لوکس تری که سوار شده مقایسه می‌کنه.ولی برای ما دهه پنجاهیا که وسعمون اندازه پراید یا خوشبینانه ترین حالت پژو 405 کارکرده میرسه سوار شدن هیوندا کوپه آرزویی بیش نیست.

  3. فرشید

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    هیچ لذت رانندگی در گیربکس دستی نیست. خارجیا این حرفا رو از روی شکم سیری میزنن

    موافقم 29
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5140 ديدگاه)

      اونوقت شما این حرفارو از کجا میزنی؟

      موافقم 11
      مخالفم 4
  4. Galant.VR4(JDM)

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1400 ديدگاه)

    من سال 99 ذوق کوپه داشتم یدونه رنگ زردش رو خریدم چند لکه رنگ داشت تنها نکته مثبتش این بود که دختر ها رو جذب میکرد و اینکه با یه کیت اگزوز صدای خوبی میداد وگرنه شتابشون ضعیف در حد زانتیا قطعات کمیاب و گرون ولی اگه نخوای بگازی بد نیست
    وگرنه کوپه fx عمرش دیگه تموم شده مگر‌اینکه بخوای بازسازی کنی که همچین ماشین خاص و خوبی هم نیست برای هزینه کردن هیوندای و کیا این همه ماشین خوب تو ایران دارن که خیلی از این بهتره

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (213 ديدگاه)

      توروخدا وضعیت ملت رو نگاه کن ، طرف ماشین میخره برای دختربازی بعد همین رو جزو ویژگی مثبتش ذکر می‌کنه

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1400 ديدگاه)

        داداش من برای دختر‌بازی نگرفته بودم اگه دو دقیقه حمله نکنی متوجه میشی نکته مثبتش دو‌در بودنشه وگرنه نه انجین قوی داشت نه چیز خاصی البته که در زمان خودش نسبت به قیمتش خیلی هم خوب بود
        فقط بلدین بپرین به همدیگه الان دلت بحث میخواست؟

        موافقم 7
        مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5140 ديدگاه)

    کپی از نسل 8 مرکوری کوگار
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercury_Cougar
    تو عکس، اون ماشین پشتیه خیلی شبیه دناس😂
    هوندا آکورده فک کنم

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. JJ

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (296 ديدگاه)

      کدوم ماشین پشتی؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5140 ديدگاه)

        سمت راستی

      2. نیما

        ۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هوندا خاکستری اون طرف خیابون

    2. nima.jdm

      ۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (535 ديدگاه)

      اره اکورده ولی بنظرم شبی دنا نیست
      پشتش شبیه پشت سایناس ولی پهن تر

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. هاشمی

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    جامعه ما مردم همو مسخره و قضاوت میکنند یکی از دوستان من این ماشین و خرید انقد بهش گفتن که افغان کوپه و گدا کوپه خریدی که بعد از چند ماه فروخت و 207 خرید

    موافقم 17
    مخالفم 2
  7. Viper_v10

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اینو تو نید فور اسپید داشتمش

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. nima.jdm

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (535 ديدگاه)

    بنظرم اگه مشکل تامین قطعه نداشته باشه ارزششو داره

  9. Mohsen

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ارزان ترین خودرو اسپرت دو در دنیا برای جوانان ایرانی یک رویا و ارزوست……اون موقع که تازه اومده بود از دور که کسی میدید میگفت حتما فراری لمیور گینی…..وارد کردن.

  10. امیر

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرویی که دوبار شما را خوشحال میکند:یک بار موقع خرید خوشحال میشوید و یک بار هم موقع فروش…

  11. سعید۹۹۱۴۹۵۵۱۵۴

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بنده رنگ سفیدشو ۱۰ساله دارم فقط تنها مشکلش اینا زیاد تحت فشار نزاریش واگرنه به قیمت اون زمان بهترین گزینه بود بعدشم هرچقد پول بودی اونقدر اش میخوری مدلای تمیز و تقویت شدشو میشه پیدا کرد ولی در کل خوبه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. علیرضا

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یه بار نشستم سال ۸۸ حس و حال خوبی داشت ولی طبق ذات بیشتر ماشینای کوپه سواری خشکی داشت و خیلی میکوبید، در کل این جور ماشینا با توجه به خیابونا و جاده های قشنگ و صاف و صوف ایران به درد نمیخوره، زود لش میشه و خودشو میندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا