کیاهیوندای

چرخش خرچنگ e-Corner هیوندای، در خودروهای کیا ارایه می‌شود

یکی از ویژگی‌های جالب معرفی شده توسط هیوندای، ویژگی سواری موسوم به خرچنگ یا e-Corner است که احتمالاً اولین بار کیا از آن استفاده خواهد کرد.

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه CES ۲۰۲۴ در لاس‌وگاس، هیوندای با خودرویی برقی به نام موبیون راهی میدان شده تا به این ترتیب ویژگی سواری خرچنگ خود را به نمایش بگذارد. بر این اساس تمامی چرخ‌های خودرو می‌توانند تا ۹۰ درجه چرخیده و به‌صورت مستقل عمل کنند که این امر باعث آسانی پارک خودرو خواهد شد و دیگر دوران پارک سنتی خودروها به پایان خواهد رسید.

نکته مهم اینکه ویژگی موردبحث فقط برای نمایش و جلب‌توجه نیست و هیوندای می‌گوید تقریباً آن را آماده نصب در محصولاتش کرده است. بازوی تأمین‌کننده هیوندای که با نام موبیس شناخته می‌شود و کانسپت موبیون را تولید کرده است به دنبال تکمیل این سیستم تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود. کیا که دیگر برند تحت هدایت گروه هیوندای موتور محسوب می‌شود به استفاده از تکنولوژی موردبحث در خودروهای خودران اشتیاق دارد و بنابراین شاید در آینده نزدیک شاهد نصب آن در محصولات این شرکت کره‌ای باشیم. کریم حبیب مدیر طراحی کیا در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است:

من فکر می‌کنم باید این ویژگی خرچنگ را وارد خط تولید کنیم

تکنولوژی موردبحث که e-Corner نام دارد با اتمام مراحل توسعه خود در دسترس کمپانی‌های دیگر قرار خواهد گرفت. در حال حاضر تیم مهندسی پیشرفته هیوندای موبیس اولویت اصلی خود را کاهش هزینه‌های تولید این ویژگی قرار داده چراکه استفاده از دو موتور برای هر چرخ باعث افزایش هزینه‌ها شده است. همچنین کره‌ای‌ها به دنبال اطمینان از قابلیت دوام حالت سواری خرچنگ هستند. با در نظر گرفتن تمامی موارد، مدیر هیوندای انتظار دارد e-Corner تا سال ۲۰۳۰ راهی خط تولید شود و شاید کیا جزو اولین استفاده‌کنندگان از آن باشد. هیوندای در خلال معرفی این ویژگی به برخی از مهم‌ترین مزیت‌هایش اشاره داشته است. توانایی پارک راحت خودرو در پارکینگ‌های شلوغ مهم‌ترین مزیت e-Corner است. همچنین مانور دادن در کنار خودروهای پارک شده ساده‌تر خواهد شد زیرا چرخ‌ها می‌توانند تا ۹۰ درجه بچرخند. البته طبق گفته مدیر هیوندای، قوی‌ترین کاربرد این تکنولوژی در خودروهای تجاری همچون ون‌های تحویل مرسوله خواهد بود.

کیا نیز در نمایشگاه CES کانسپتی مناسب برای این تکنولوژی را معرفی کرده و گفته که به دنبال عرضه ون‌های قابل شخصی‌سازی جدیدی است. این شرکت کره‌ای می‌گوید ون جمع‌وجور PV1 از تکنولوژی خودران سود برده و برای مانور بهتر در شهرهای شلوغ از فرمان پذیری تمامی چرخ‌ها استفاده می‌کند. اگرچه تولید این خودرو نهایی نشده اما بنا به گفته کریم حبیب، e-Corner ویژگی بسیار خوبی برای PV1 خواهد بود. البته بنا به گفته حبیب، این تکنولوژی برای خودروهای سواری خیلی خوب نخواهد بود زیرا دیواره داخلی بزرگ باعث کاهش فضای کابین می‌شود.

پیشرفت خودروهای برقی باعث شده استفاده از e-Corner میسر شود. فقط تصور کنید این تکنولوژی در خودروهای بنزینی با پیشرانه‌های بزرگ و پیچیده نصب شود. قطعاً چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم چرخش مستقل هر چرخ با موتور برقی خودش است که باعث می‌شود خودرو بتواند دور ۱۸۰ درجه بزند، چیزی که کره‌ای با نام زیرو ترن از آن نام می‌برند. برخی خودروهای برقی قبلاً از موتورهای برقی و فرمان پذیری چهار چرخ برای مانورهای بهتر استفاده کرده‌اند؛ مثلاً جی ام سی هامر برقی می‌تواند به لطف فرمان پذیری چرخ‌های عقب چنین حرکاتی را انجام دهد. مرسدس بنز G کلاس برقی هم از ویژگی موسوم به چرخش تانک سود می‌برد. البته علیرغم مزیت‌های زیادی که e-Corner دارد، شاید در نهایت شاهد همه‌گیری آن نباشیم زیرا کنترل همه‌چیز خیلی گیج کننده خواهد بود. بنا به گفته مدیر هیوندای، ویژگی سواری خرچنگ و زیرو ترن مناسب خودروهای خودران است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ARIAN

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    یک قابلیتی شبیه این حدود ده ها سال پیش بود ولی نمیدونم چرا بکار گرفته نشد🤔

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. Ehsan

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (620 ديدگاه)

      اون در حد آزمایش بود فقط،این آماده هست برای استفاده روی محصولات

      موافقم 8
      مخالفم 5
    2. پیام

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2161 ديدگاه)

      پویایی تو برندای کره‌ای موج میزنه

      موافقم 12
      مخالفم 21
    3. Khashayar

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      قابلیت ایمنی و طول عمر سیستم تعلیق کم میشه. و هزینه ساخت هم خیلی زیاد میشه وگر نه این تکنولوژی مال قرن بیستم است.

      موافقم 14
      مخالفم 4
  2. امیرحسین

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (448 ديدگاه)

    سلام
    تشکرازجناب احمدزاده

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      سلام خواهش میکنم انجام وظیفه اس.

      1. امیرحسین

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (448 ديدگاه)

        آقایید

  3. 18:45

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (703 ديدگاه)

    👏👏👏

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. علبرضا

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (261 ديدگاه)

    این قابلیت ۱۰ سال پیش یک شرکت چینی روی mvm 110 پیاده کرده بود ، هر چاهار چرخ با ذاویه ۹۰ درجه باز میشد ماشین از پارک بیرون می امد

    موافقم 4
    مخالفم 17
    1. پیام

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2161 ديدگاه)

      بابا باهوشا اگه این فناوری به صورت عملی روی ماشین‌ها در می اومد و به صورت انبوه تولید می شد، تو متن می نوشت که پیش از این، ابن فناوری روی خودروهای فلان و … بوده است! هنوز اینم نمی فهمید!!!

      موافقم 3
      مخالفم 10
      1. Jdm& muscle

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (42 ديدگاه)

        چ ابتکاری!!!!
        اینو خیلیا از جمله بنز و پروسه تست کرده بودند ولی گفتن این همه هزینه چرا
        خو راننده مثل ادم فرمون بده بیاد بیرون دیگه
        چرا لقمه رو دور سرمون بچرخونیم

        موافقم 11
        مخالفم 1
      2. علیرضا

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (261 ديدگاه)

        این ایده ۱۰ سال پیش به عنوان ایده تحقیقاتی انجام شد

        1. علیرضا

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (261 ديدگاه)

          کره ای ها برن دنبال ایمنی بیشتر دنبال محصولاتشون باشن نیاز نیست همچین کاری بکنن

          موافقم 2
          مخالفم 2
  5. Car love

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (708 ديدگاه)

    الان ۳چرخ فنا در عجبن که چطور چرخش در نمیره 😕

    موافقم 3
    مخالفم 17
  6. Killer

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    یاد و خاطرات بعضیا زنده شد :))))

    موافقم 1
    مخالفم 9
  7. Ehsan

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (620 ديدگاه)

    کره تو نمایشگاه CES امسال گل کاشت

    موافقم 2
    مخالفم 7
  8. ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5011 ديدگاه)

    عالی
    یعنی از بغل میتونیم ۱۲۰ تا بریم؟🥰

    موافقم 2
    مخالفم 4
  9. Zahid AMG. 2005

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    والا چطوری با این دریفت بزنیم🤔🤔🤔

  10. BMW

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    آها راستی یه چیزی…ما نیاز نداریم، تا وقتی پراید رو داریم دنیا رو هم داریم مگه دروغ میگم دوستان ۶۰ تا بری دورتر میری بالا ۱۲۰ تاش کنی یه ۱۰ متری میری بالا دیگه آخرش رو بری اینقدر ۳۶۰ میزنه تا برسه به مریخ این است قدرت صنعت ماشین سازی مون چی فکر کردین😅😜😂

  11. رامتین

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    در کل حس میکنم محصولات کیا طراحی بهتری از هیوندا دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا