با دو تا سه میلیارد تومان، سدان کاملاً مجهز و قدرتمند چینی را انتخاب میکنید یا سدان کرهای وارداتی با پیشرانهٔ ضعیف و تجهیزات محدود اما برند معتبرتر؟
داستان آزادسازی واردات خودرو با آنهمه هیاهویی که به دنبال داشت، اساساً تا به امروز تأثیر خاصی روی بازار خودروی کشورمان نگذاشته است زیرا خودروهایی که تا این لحظه وارد و تحویل داده شدهاند مدلهایی اقتصادی با کمترین آپشن و پیشرانههای ضعیف هستند که با قیمتهایی گزاف به فروش میرسند. به همین دلیل، خیلیها همان خودروهای وارداتی کارکرده را به نمونههای جدید وارداتی ترجیح میدهند. بهعنوانمثال، هیوندای النترا که یکی از فقیرترین خودروهای وارداتی جدید است، در بازار قیمت کمتری نسبت به النترا کارکرده مدل ۲۰۱۸ دارد.
علاوه بر این، خودروهای وارداتی جدید با رقبایی به اسم چینیها هم مواجه هستند که پیشرانههای قویتر و آپشنها فراوانی را با قیمتهایی بهمراتب ارزانتر ارائه میکنند. به همین دلیل، این سؤال پیش میآید که یک خودروی وارداتی با آپشنهای اندک، پیشرانهٔ ضعیف و قیمت گرانتر اما برند معتبر انتخاب بهتری خواهد بود یا یک خودروی چینی قدرتمند و مجهز با قیمت ارزانتر؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قصد داریم هیوندای النترا وارداتی را با یکی از جدیدترین سدانهای چینی مونتاژی یعنی فونیکس آریزو ۶ جیتی مقایسه کنیم.
معرفی خودروها
پیشینهٔ آریزو ۶ جیتی به آریزو ۵ بازمیگردد که از اواسط دههٔ ۹۰ شمسی راهی بازار کشورمان شد. سپس چری در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ مدل جدیدی بنام آریزو GX را معرفی کرد که فیسلیفتی کلی بر اساس آریزو ۵ بود. این خودرو که در سال ۲۰۲۱ دوباره دستخوش فیسلیفت شد، آریزو ۵ پلاس نام گرفت و با نام آریزو ۶ پرو به ایران آمد اما این هم پایان کار نبود و چری بار دیگر این ماشین را فیسلیفت کرد که در اواسط سال ۲۰۲۲ با نام آریزو ۵ جیتی راهی بازار چین شد. این همان خودرویی است که با نام آریزو ۶ جیتی به ایران آمده و در اصل نسخهٔ پرفورمنس آریزو ۵ محسوب میشود. از سوی دیگر، النترا سدان کامپکت مشهور هیوندای است که در چند نسل در بازار کشورمان حضور داشته است. این سدان کرهای هماکنون در نسل هفتم قرار دارد که در اوایل سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این نسل اوایل سال ۲۰۲۳ فیسلیفتی را تجربه کرد اما نمونههای وارداتی به ایران از همان نسخهٔ قبلی است.
همچنین بخوانید:
معرفی فونیکس آریزو ۶ جی تی؛ سریع و خشن
هیوندای النترا وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۳ در ایران
طراحی بیرونی
همانطور که اشاره شد، آریزو ۶ جیتی آخرین فیسلیفت روی آریزو ۵ محسوب میشود و خودروی جدیدی بهحساب میآید. در این فیسلیفت، دماغهٔ خودرو بهطور کامل از نو طراحی شده و الگوی برداری از محصولات لکسوس در چراغهای تیز و جلوپنجرهٔ بزرگ آن کاملاً مشهود است. بااینحال، این طراحی جدید و تهاجمی دماغه با فرم سادهٔ پروفیل جانبی خودرو که مشابه همان آریزو ۵ اولیه است هماهنگی ندارد. در عقب نیز چراغهای سراسری و سپر کاملاً با آریزو ۶ پرو یکسان است و فقط دیفیوزر جدیدی با چهار سر اگزوز ارائه شده تا شخصیت اسپرت خودرو را نشان دهد.
از سوی دیگر، در النترا هم شاهد طراحی تهاجمی و خطوط شارپ فراوان هستیم اما این طراحی در کل قسمتهای خودرو دیده میشود و برخلاف رقیب چینی، یک پکیج کلی هماهنگ را ایجاد کرده است. البته شاید این حجم از خطوط شکسته و شارپ و همینطور حجم پردازیهای عجیب روی درها و عقب خودرو از دید برخی جالب به نظر نرسد و خیلی زود چشم را خسته کند اما بهطورکلی ازآنجاییکه النترا طراحی بروزتر و هماهنگتری دارد، در این قسمت باید برتری را با سدان کرهای دانست.
داخل
چری برای داخل آریزو ۶ جیتی داشبورد کاملاً جدیدی را طراحی کرده است که با نمایشگرهای متصل به هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، بسیار بروزتر از آریزو ۶ پرو به نظر میرسد. این نمایشگرها هرکدام ۱۰ اینچی هستند و غربیلک فرمان جدید D شکل و تریم نارنجیرنگ هم آنها را همراهی میکنند. همچنین در میانهٔ داشبورد هم تریم مشکی براق جذابی کار شده که دریچههای تهویه در آن جای گرفتهاند. کنسول مرکزی مدرن با شیفتر الکترونیکی گیربکس و دو جا لیوانی هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای داخلی این سدان چینی هستند.
النترا هم کابین کاملاً بروزی دارد که ویژگیهای قابلتوجهی مثل طراحی منحصربهفرد غربیلک فرمان چهار پره و طرح دریچههای تهویهٔ سراسری با تریم نقرهای را به نمایش میگذارد اما ازآنجاییکه نمونههای وارداتی به ایران از تیپ پایه هستند، خبری از نمایشگر لمسی مرکزی نیست و جای آن را ساعت دیجیتالی کوچک و چند دکمهٔ فیزیکی گرفته است که نهتنها در خودرویی با این قیمت واقعاً توی ذوق میزند بلکه از زیبایی و جذابیت طراحی کابین هم کاسته است. علاوه بر این، کنترلهای تهویه نیز در اینجا دستی هستند و مقابل راننده هم یک صفحه آمپر آنالوگ قرار دارد. این ویژگیها به کابین النترا حال و هوای خودرویی سطح پایین بخشیدهاند که برای خودرویی با قیمت ۳ میلیارد تومانی اصلاً جالب نیست و لااقل از لحاظ طراحی قافیه را به رقیب چینی خواهد باخت.
امکانات و تجهیزات
جایی که النترا کاملاً مغلوب رقیب چینی میشود بخش امکانات و تجهیزات است زیرا این سدان کرهای از سادهترین آپشنهایی که در خودروهای داخلی میبینیم هم محروم است. در النترا علاوه بر نمایشگر لمسی، از سنسور دندهعقب، کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هم خبری نیست و لیست امکانات صرفاً به دو ایربگ، سانروف، چراغهای خودکار، سیستم پایش باد تایرها، کنترل پایداری و بلوتوث محدود میشود. این در حالی است که آریزو ۶ جیتی از امکانات فراوان و کاملی بهره میبرد و آپشنهای جدید زیادی نسبت به آریزو ۶ پرو به آن افزوده شده است که ازجمله مهمترین آنها میتوان به ۶ ایربگ، ترمز پارک برقی با اتوهلد، ترمز کمکی، رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از پارک، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حرکت در ترافیک، نوربالای خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، ترمز خودکار اضطراری، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، نورپردازی ۶۴ رنگ داخلی، استارت از راه دور، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور پارک جلو و عقب و… اشاره کرد.
پیشرانه
مهمترین ویژگی آریزو ۶ جیتی تجهیز به پیشرانهٔ قویتر ۱.۶ لیتری GDI توربوشارژ است. این همان موتوری است که در فونیکس FX و تیگو ۸ پرو هم ارائه میشود و با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابلتوجهی از موتور ۱.۵ لیتری آریزو ۶ پرو قویتر است و آریزو ۶ جیتی را به قویترین سدان مونتاژی بازار ایران تبدیل میکند. همچنین انتقال نیرو هم در اینجا بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد. از سوی دیگر، هرچند زیر کاپوت النترا هم یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری قرار دارد اما این موتور از نوع تنفس طبیعی بوده و تنها ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ بنابراین، در این بخش هم سدان کرهایها نمیتواند در برابر رقیب قدرتمند چینی حرفی برای گفتن داشته باشد. البته استهلاک پایینتر و حساسیت کمتر به شرایط نگهداری را میتوان مزیت پیشرانهٔ النترا دانست.
قیمت و جمعبندی
قیمت کارخانهای آریزو ۶ جیتی یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان اعلام شده و ازآنجاییکه این خودرو هنوز به بازار نیامده، قیمت بازار آن مشخص نیست اما میتوان برای آن قیمتی در حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را پیشبینی کرد. از سوی دیگر، قیمت هیوندای النترا از سوی کرمان موتور دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده که این رقم در بازار به حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین، سدان کرهای حدود یک میلیارد تومان از رقیب چینی گرانتر است که اختلاف بسیار زیادی خواهد بود. این موضوع در کنار پیشرانهٔ ضعیف و تجهیزات بسیار اندک، کفهٔ ترازو را به سمت آریزو ۶ جیتی سنگینتر میکند اما از سمت دیگر، برند معتبرتر و شاید کیفیت ساخت بالاتر را میتوان از برتریهای النترا دانست. حال این به سلیقهٔ خریداران بازمیگردد که برند را ترجیح بدهند یا آپشن و قدرت پیشرانه را. انتخاب شما کدام است؟
مقایسهٔ مشخصات فنی
آریزو ۶ جیتی | هیوندای النترا | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت (اسب بخار) | ۱۹۷ | ۱۲۶ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۲۹۰ | ۱۵۵ |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۴۴ | ۱۲۲۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۶۸۰ / ۱,۸۲۵ / ۱,۴۹۰ | ۴,۶۷۵ / ۱,۸۲۵ / ۱,۴۳۰ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۶۷۰ | ۲,۷۲۰ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۸۰ | ۴۰۰ |
قیمت نمایندگی (میلیارد تومان) | ۱.۴۲۰ | ۲.۲۰۰ |
قیمت بازار (میلیارد تومان) | حدود ۱.۸۰۰ | ۲.۹۰۰ |
۲۹ اسفند ۱۴۰۲سلام دوستان
من هیوندای النترا میخرم
آپشن خوبی که داره همون سانروف هست و بقیه آپشن ها رو میشه روش گذاشت خود کرمان موتور فکر کنم مانیتورشو میفروشه کروز کنترلش هم امسال میریم عراق زیارت و از اونجا میخریم
در ضمن اریزو ۶ جی تی بهتره با هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ مقایسه بشه نه النترا چون اکسنت از النترا ارزون تره دوستان
امیدوارم هممون بتونیم بخریمشون
BMW
۲۹ اسفند ۱۴۰۲دوست عزیز اینجور ک شمت میگی میشه همه قطعات و جمه جور کنی اخرش بنز بدی بیرون !!!
همه چیزم ک مانیتور و کروز و … نیست، کیفیت داشبورد این تریم در حد ال 90 هست، شما میخوای بری داشبورد رو هم عوض کنی ؟
این مدل کره ای خیلی ارزنده نیست، قیافشم ک خوراک ایمه تصادف کنی، با اون همه خطوط شکسته صافکاری ک هیچی نمیشه، باید بری تعویض قطعه و …، کای میخوره تو سر مال و …
قطعا چینی تو این رقابت ارزنده تر هست، حداقل تعدا بیشتریم ازش تو بازارمون هست، پس شرایطش بهتر خواهد بود. به لحاظ فنی هم موتورش ک تیر خلاص هست.
۲۹ اسفند ۱۴۰۲برادر من اصلا با پول همون النترا میرم بنز C200 مدل ۲۰۰۸ با فیس ۲۰۱۴ میخرم خیلی خوشگلتر و بهتر
https://divar.ir/v/QZdfhYRN?ref=android
دوشواری نداریم
Avan
۲۹ اسفند ۱۴۰۲یک فیلم توی یوتیوب دیدم که مالک می گفت داخل النترا وارداتی خود ال نوده و حتی رنگ داشبورد هم لااقل مشکی نبود.پلاستیک خشک و معمولی بود. البته به هر حال کیفیت هیوندای هم بالاتر است ولی چری هم پیشرفت زیادی در کیفیت داشته است.
MehdiTurbo
۲۹ اسفند ۱۴۰۲یه جور نوشتین اپشن یا برند انگار هم قیمتن قیمت النترا بی اپشن با اینکه درست قیمت جهانیشون اینقد اختلاف نداره خیلی جزئیه دو برابر گذاشتن و عجیب چرا با وجود اختلاف جزئی باید دوبرابر باشه ۶ هزار دلار که میشه ۳۶۰ میلیون اختلافشون اصلا از لحاظ اختلاف قیمتی قابل انتخاب نیست دوتا اون میشه یه دو نه اون این قیمت باید روی سوناتا و اپتیما میبود نه النترا با همه اون تعرفه ها و دوبرابر شدن قیمت های سابق که قبل از چینی ها مینداختن روش یه دوبرابر کردن دیگه با اومدن چینی ها اضافه کردن بهش که خودروهای هم قیمت با چینی ها دیگه هم قیمت نشن لو اپشن النترا با فول این چینی باید هم قیمت باشن طبق قیمت جهانی با یه اختلاف جزئی
حبیب
۲۹ اسفند ۱۴۰۲داداش، به جای ایربگ هم میشه از کیسه شن استفاده کرد. سلیقه ات حرف ندارن.
ولگرد
۱ فروردین ۱۴۰۳نکته ای که بسیار قابل تامل هست پیشرفت بسیار سریع و وحشتناک چینی ها در تکنولوژی وکیفیته،کمپانی چری سال۲۰۰۲ مدل ویاناa15 زوتولید میکرده و الان بعدحدوذ۲۰سال پیشرفت چشمگیررو به وضوح میشه دید،برای مقایسه شما پژوپارس مدل ۸۰ رو درنظربگیرید با پارس ۱۴۰۲ و در اون طرف چری ویانا رو مقایسه کنید با اریزو۸ چری
بنده طرفدار چینی نیستم ولی اینهمه پیشرفت در این مدت زمانی واقعا بی نظیر وتحسین بر انگیزه،حالا بماندکه بقول اساتید چری برند درجه چندم چین هم هست.
فرزند ایران
۱ فروردین ۱۴۰۳تازه نکته غم انگیز تر اینه که
همون پارس نه تنها پیشرفت نکرده بلکه پسرفت هم کرده
شما می تونی ویدیو های از اواسط دهه هشتاد پیدا کنی که توش آپشنایی روی پارس هست که تو مخ هیچکس نمی گنجه
گلپسر
۱ فروردین ۱۴۰۳چندسال پیش که شرکت تسلا بزرگترین وپیشرفته ترین تولیدکننده ماشین های برقی دنیا بود که البته هنوزم یکجورایی میشه گفت هست از ایلان ماسک پرسیدن نظرشما درمورد شرکت بی وای دی چین چیه و ایا ازینکه اوناهم به تولید خودروهای برقی روی اوردن و ممکنه بخوان با تسلا رقابت کنن چیه؟
ایلان ماسک باپوزخند وتمسخر به مجری گفت: ایا اصلا ماشینهای اونا(شرکت بی وای دی)رو تابحال ازنزدیک دیدین؟؟
وحالا بعد حدود یک دهه همون شرکت بی وای دی از تسلا پیشی گرفته و تبدیل به بزرگترین تولیدکننده اتومبیلهای برقی توجهان شده ،حالا همون ایلان ماسک ازهمه ی شرکتهای اروپایی و امریکایی درخواست کمک کرده که باهم متحد بشن تابتونن جلوی پیشرفت وحشتناک چین رو بگیرن تا لااقل بتونن با اونها رقابت کنن تاورشکسته نشن،
هرچی که هست کاملا مشخص و واضحه که چینی ها راه پیشرفت وموفقیت روبخوبی یادگرفتن ،
اگر کمی درمورد برندها و ادمهای موفق چینی تحقیق کنید ،متوجه میشید خودباوری یکی از مهمترین نکاتی هست که اونها درکارشون بهش ایمان دارند،
چند نمونه ش برای مثال سرگذشت جک ما موسس علی بابا، شرکت جیلی ،بی وای دی ،هواوی و شیائومی و …..
Ali
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ای خدا چرا ماشین یه میلیاردی رو میدن سه میلیارد چرا مارو نمی بینی که چقد عذاب می کشیم😢😢
۲۹ اسفند ۱۴۰۲https://divar.ir/v/QZ4LzLZ2?ref=android
کاش سه میلیارد میدادن 😂
JaMsHiD
۱ فروردین ۱۴۰۳عزیزم از بیخ و بن خرابه وضعیت .
کسی که توان مالیش به زور به چهار صد تومن میرسه ، اصلا براش مهم نیست یک میلیارد باشه یا سه میلیارد .
تنها راهش اینه که به صورت بسیار بسیار انبوه خودروی دست دوم وارد کشور کنند . هر خونواده یه ماشین ایمن خارجی . البته اینا همش در حد رویا و فرضیه هست . چون اگه عملی بشه ( که تا ابد نمیشه ) کل مافیا خودرو میخوابه ! که این تنها خواسته دولت توی بخش خودرو سازی هست . به نام ملی گرایی مردم ، به کام مافیا خودرو …
پیام
۲۹ اسفند ۱۴۰۲میزان محبوبیت ماشین چینی تو چین!
https://www.instagram.com/reel/C1GtpgDu0pC/?igsh=MTdqZWp0OWt2MHptOA==
خود چینی ها ملشین چینی نمی خرن ولی برای ایرانی جماعت نقل و نبات هست! خی به درد قشر ایرانی میخوره!
امیر دهقان
۲۹ اسفند ۱۴۰۲در سال 2023 بیوایدی پرفروشترین خودروساز بازار چین بوده، در رتبههای پنجم، ششم و هفتم هم چانگان، جیلی و وولینگ قرار دارن
اینطور ویدئوها معیار درستی برای قضاوت نیست
پکن یکی از بزرگترین شهرهای چینه و مردم اونجا بیشتر به برندهای خارجی علاقه دارن اما در شهرهای کوچیکتر و حاشیهای فروش برندهای چینی خیلی بیشتره
https://carnewschina.com/2024/01/12/top-selling-car-brands-in-2023-in-china-byd-surpassed-volkswagen-and-won-the-championship-for-the-first-time
AirWing
۲۹ اسفند ۱۴۰۲طبق جدولی که تو لینک بالاست ، حضور پررنگ تویوتا ، هوندا و نیسان در بازار چین بسیار جالب توجهه .
اونم بازاری که به شدت طرفدار خودروهای برقیه !
پیام
۲۹ اسفند ۱۴۰۲آقای دهقان همون بی وای دی که شما میگید بخش بزرگ فروشش ماشین برقی هست! اینم در نظر بگیرید! نه بحزینی های یاتاق زن و مشکل ساز! بخش بزرگیش بنزینیه! جدا از این، بحث قدرت خرید مردم چین هم هست!
abbas
۱ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه دیگ معیار ایرانی جماعت شده اینستاگرام
هر خزعبلی هم بگه باور میکنیم
۲۹ اسفند ۱۴۰۲میشه آنقدر از اینستاگرام پست ندی ؟
مثلا از یوتیوب بده چی میشه آخه
هر موقع لینک پست های اینستاگرام رو میدی من اصلا از خودم خجالت میکشم چرا من با این سن باید الان اینستاگرام نداشته باشم؟
جنوب
۲۹ اسفند ۱۴۰۲جالبه منم ندارم همه میگن چرا ؟ولی واقعا چیز سطح پایینی به خورد ادما میده
اصلا چیزی به شما اضافه نمیکنه
پیام
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اصلا اینجوری نیست! اینستا پست خوب هم داره! مثلا در مورد تغذیه. شما میتونی پیج افراد بیکار و دلال رو نگاه کنی ولی پستای دکتر کرمانی هم هست! اورجنرالایز نکنید!
Oldscholl
۲۹ اسفند ۱۴۰۲خو منم ندارم . نگران نباش هیچی از دست ندادی . به جاش سعی کن چار کلمه یچی بدرد بخور بخونی و یاد بگیری . دیر یا زود همین اینستا هم از مد میفته و مردم زده میشن ازش . همش میشه انلاین شاپ و تبلیغ و جمعه بازار .
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بابام نمیزاره
parhamiof
۱ فروردین ۱۴۰۳داداش چند سالته مگه؟
abbas
۱ فروردین ۱۴۰۳دقیقا کسی اینستاگرام داره که بنظر من بیکاره و وقت زیادی داره
من با وجود اینکه انلاین شاپ دارم و تو هر اپلیکشن ی ادمین فروش گذاشتم خودم هیچ شبکه اجتماعی جز تلگرام و واتس اپ جهت هماهنگی برای خرید و فروش ندارم
پیام
۲۹ اسفند ۱۴۰۲آخه یوتوب ویدئوهاش طولانی هست. اونجا هم اگه ویدئو کوتاهی داشته باشه میذارم
Arshia m3csl
۲۹ اسفند ۱۴۰۲تو چین ماشین چینی میخرن ولی ام جی و هونگچی و بی وای دی نه چری و دیگنیتی و فیدلیتی و هایما شاید فونیکس fx فقط بخرن از بین ماشین چینی هایی که تو ایرانه
شهاب ثاقب
۲ فروردین ۱۴۰۳بی کیفیت ترین ماشینهای دنیا بخاطر تحریمها با چندبرابر قیمت باید بخریم . حقمونه چون این انتخاب خودمون بوده
ناشناس
۱ فروردین ۱۴۰۳برادر عزیز یک سر تشریف ببر همین کشورهای حوزه خلیج فارس بعد بگو چینی فقط میاد ایران درضمن یک سر بزن به سایت معرف فروش خودری اروپا بعد نظر بده
بهزاد
۸ فروردین ۱۴۰۳منظور از حوضه خلیج فارس امارات و قطره دیگه.اونجا فقط کارگرانی خارجی چینی میخرن که پول ندارن ژاپنی یا آلمانی بخرم.اکثرشونم بنگلادش و هندو افغانن.
اتل
۲۹ اسفند ۱۴۰۲میتونی جای النترا یه آریزو رو بخری اون یه میلیارد باقی مونده رو بذاری تو بانک چند سال دیگه اگر برفرض آریزوت رو خرج افتاد با اون پوله و سودش یه آریزو نو دیگه بخری
این جمله در حالت عادی درسته مشکل اینه که چند سال بعد دلار شده خدا تومن و النترا هم از دلار بیشتر رفته روش اما ممکنه آریزو رو نخرن اصلا
اما اینم احتماله چون شاید چند سال بعد معلوم بشه آریزو استحلاکش کمتر باشه و بازار دسته دوم چینی ها هم بهتر شده باشه
درکل من آریزو انتخاب میکنم ۳ میلیاردر برای این موتور توهینه واقعا
۲۹ اسفند ۱۴۰۲واقعا چرا ۳ میلیارد باید داد برای ماشینی که
. کروز کنترل
. مانیتور
. دوربین عقب
. نویگیشن
. سنسور جلو و عقب
. سنسور باران
. تنظیم برقی صندلی راننده
. تهویه اتوماتیک
هیچ کدوم رو نداره ! حتی تنظیم برقی صندلی و تهویه اتوماتیک ! حتی سنسور عقب که دیگه ساینا و کوییک هم دارن اینو . سهند نمایشگر داره این نداره . اومدن جاش یه ساعت زشت گذاشتن با یه عالمه پلاستیک که بوش از تو عکس تا اینجا میاد .
https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/082d2902-4ba1-4bec-b1b8-1c8dee6806c2/Content/45638423720028795551.jpg
۲۹ اسفند ۱۴۰۲فکر کنم با موادی که اسمشو نمیتونم بیارم اینو ساختن بعد رنگشو سیاه کردن از قهوه ای به سیاه تغییر رنگ داده
۲۹ اسفند ۱۴۰۲برتری کاملا با آریزوئه و دور از انتظار هم نیست .
کاملا با برنامه داره این اتفاق میفته و همه هم میدونن
Amirmohammad
۲۹ اسفند ۱۴۰۲خودم باشم النترا ۲۰۱۷ انتخاب میکنم اما اگه بین این دوتا باشه قطعا النترا چون درسته آپشن کمتری داره اما اون یک میلیارد تفاوت قیمتش برمیگیره به هزاران کیلومتر فاصله بین سطح برندش و برند آریزو!
از طرفی عمر چینی ها بسیار پایینه،لوازم یدکیشون خیلی سخت گیر میاد و قیمت بالایی داره و تقریبا اندازه لوازم یدکی کره ای هاست چون با رانت و واسطه وارد میشن
النترا 5 سال دیگه کیفیتش همینه ولی آریزو قطعا افت کیفیت خیلی زیادی داره.چینی خوب ام جی و بی وای دی هستن که وارد نمیشن
کسرا
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اتفاقا چینی ها چینی های سابق نیستن و کیفیتشون جهانی شده
درمورد قطعات هم تو همهی استانها و شهرهای مهم ایران نمایندگی چینی هس
حالا این کرهای ها نمایندگی درست و حسابی دارن؟یا قطعاتشون به اندازه کافی وارد میشه؟یا ارزش خرید با امکانات ال ۹۰ و موتور با قدرت سمند دارن؟
Amirmohammad
۲۹ اسفند ۱۴۰۲نمایندگی باشه یا نباشه مهم نیست،قطعات کره ای ها توسط وارد کننده ها زیاد وارد میشه،اما چینیا ماشین مشکل قطعه داشته باشه بری نمایندگی یا قطعش نیست یا میگه زمان میبره تا برسه یا کلی داستان دیگه،ویدیو هاش تو اینستا که تعمیرکارا از این قضیه شاکی هستن زیاده.
مگه کره ای ها با اختلاف خیلی زیاد پرفروش ترین خارجی بازار بودن نیاز به نمایندگی داشتن؟ تو ایران نمایندگی معنی نداره اصلا.قطعات کره ای ها تو بازار جهانی زیاده ولی برای چینیا اینطور نیست برای همین سخت گیر میاد
اینجا هم کسی که پول النترا رو داره اصلا نمیدونه آریزو چی هست
کرگدن باواریا
۱ فروردین ۱۴۰۳پول النترا مگه چیه یه اریزو سوار نتونه بش فکر کنه؟ بنزه میباخه مگه ؟ ملت متوهم
فرزند ایران
۱ فروردین ۱۴۰۳داش
النترا فوقش یه سطح بالاتر از آریزو باشه.
یجوری گفتی پول النترا انکار می خواد رولزرویس سوار بشه.
Arshia m3csl
۲۹ اسفند ۱۴۰۲کیفیت چینی ها جهانی بشه فوقش درحد همین کره ای هاست کدوم چینی کیفیت s class بنز یا حتی فولکس واگن گلف رو داره؟
جومونگ
۲۹ اسفند ۱۴۰۲النترا ۵ سال دیگه کیفیتش همینه . باید هم همین باشه . مگه پلاستیک خشک چه تغییری میخواد بکنه تو ۵ سال ؟
بعدشم هزینه نگهداری این ماشین رو همون ۵ سال دیگه باید مقایسه کنی با چینیا . اون اقای تعمیر کار و فروشنده ، قیمت قطعه و اجرت تعمیر رو با همون نرخ ۳ میلیاردی برات میبنده . درحالیکه روز به روز ( متاسفانه ) به تعداد چینی ها مخصوصا چری داره اضافه میشه و نمایندگی و قطعاتش هم خیلی بیشتر میشه تا اون موقع .
راجع به اون جمله طنز که ۱ میلیارد پول برند و هزاران کیلومتر فاصله هم که اصلا چیزی نگم بهتره . برای ماشینی که صندلی دستی داره و یه سنسور عقب ساده و تهویه هم نداره چه اهمیتی داره از چه برندیه ؟ ۳ میل هم پول بی زبون بدی براش !
محسن
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ما یدونه فیدلیتی مدل ۱۴۰۱ داریم تو یکسال نزدیک ۶۰ هزار کلیومتر باهاش رفتیم و اومدیم😂 ولی چیزی که برامون خیلی جالب بود همین دوام قطعات و همچنان بی صدا بودن داشبورد هست!
منی که دارم این نظر میدم این ماشین سوم و دم دستی خونه هست و در کنارش وراکروز و ای۲۰ هم هست.
اینو گفتم فکر نکنید اولین و تنها ماشینیه که تو خونه داریم و سنگشو به سینم دارم میزنم.
ما هم قبل از خرید تصور خوبی ازشون نداشتیم ولی خب داریم میبینیم که خدارو شکر خرابی نداشته تا الان و فقط همون سرویس های دوره ای انجام داریم میدیم.
بهزاد
۸ فروردین ۱۴۰۳والا من الان نزدیکه 9ساله ام وی ام دارم واقعا فوق العاده درسته شاید یه قسمتاییش ضعف داشته باشه ولی موتور گیربکس و اینجور قطعات اصلیش تا حالا هزارتومان خرج اضافی نداشته.تنها بدیش اینه که واسه خرید قطعه باید یه پول اسنپ یا پست اضافه بدم که از آنلاین مارکت یا بازار بیاد ولی ایرانیا راحت میری سر کوچه از لوازم یدکی میگیری ولی خوب ایرانی ده بار خراب بشه این یه بار خراب میشه
علی جردن
۲۹ اسفند ۱۴۰۲درسته خودروهای کره ایی در کشورهای پشیرفته مثل آمریکا و اروپا مثل پراید میمونه براشون اما حقیقت اینه صد برابر بهتر از چینیا هستن و تعمیراتشون تخصص خاص از شانگهای نمی خواد
Amir
۲۹ اسفند ۱۴۰۲هیچکدوم رو نمیپسندم ولی از اونجایی که هیوندای ممکنه آتش بگیره آریزو رو انتخاب میکنم
فرزند ایران
۱ فروردین ۱۴۰۳هردوتاش آتیش میگیره
ولی هیوندای رو اعلام می کنن برعکسش چینیا برندهای خودشون مخفی می کنن
۲۹ اسفند ۱۴۰۲چینی نگیرم پول داشتم اما بین این دوتا آریزو رو انتخاب هست
Arshia m3csl
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اولش زدم النترا ولی پشیمون شدم اریزو ۶ جی تی واقعا بهتره و فقط یک اکتان میخواد طراحی اریزو ۶ جی تی هم واقعا جذابه تنها گزینه منطقی تو ایران ماشین های چینی هستن ولی اگه ژاپنی و المانی وارد ایران میشد سمت چینی کسی نمیرفت همین فولکس تیراک از تیگو ۸ پرومکس سرتره
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اسفند ۱۴۰۲از اون شیب صندوق النترا متنفرم در کل ماشین خیلی بی ریختیه
حسن
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بین این دوتا هیچکدام را انتخاب نمیکنم النترا که مث گاریه لخته موتور هم نداره موتور اریزو هم واقعا تحت فشاره موتور 1.5 لیتری که با بالا بردن بوست توربو قدرتمند شده نمیتونه قابل اعتماد باشه
النترا مونتاژ 2019 و النترا وارداتی 2018 ارزش خرید بیشتری دارن
A1
۲۹ اسفند ۱۴۰۲دیگه این همه بازارو مهندسی نکردن که شما حق انتخاب داشته باشی
زیزیگولو
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اگر من باشم النترا میخرم
boost10
۲۹ اسفند ۱۴۰۲فقط اونجا که ایربگ النترا رو آپشن حساب کرده😆
محی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲هایلوکس هم اپشنش کمتر از کی ام سی هست،کرولا ۲۰۱۵ هم اپشن نداره،ماشین باید اصالت و هویت داشته باشه،صندلی برقی و سنسور و … رو دنا هم داره .
مجید
۱ فروردین ۱۴۰۳تو رانندگی شهری آپشن و امکانات حرف اول رو میزنه مخصوصا برای رانندههایی که خیلی وارد نیستن، بله یه وقتی هست که طرف هی تو جادست و استفاده بالا از خودرو داره و بحث دوام و طول عمر مطرح میشه یا مثلا تو آفرود ولی تو استفادهی معمولی شهری یا نهایتا یکی دو تا مسافرت در طول سال که اونم با سرعت مجاز باید باشه، این تفاوت بعد از ۵ ۶ سال حس میشه که هر چی باشه دیگه طرف میفروشه بعد از این مدت زمان، کسی که میتونه چنین هزینهای کنه معمولا بعد از ۵ ۶ سال بدون نیاز به فشار به خودش میتونه ماشینش رو عوض کنه.
قطعا کسی که سراغ این رنج قیمت میاد کارمند و کارگر نیست که حقوقبگیر باشه و نگران تعویض ماشینش بعد از چندین سال باشه.
فرزند ایران
۱ فروردین ۱۴۰۳برای ماشین کاری این حرف کاملا می دونه منطقی باشه
ولی ماشین شخصی قضیه فرق می کنه
هیوندای
۲۹ اسفند ۱۴۰۲من همون الانترا رو ترجیح میدم حداقل عمر بالایی داره
BMW
۲۹ اسفند ۱۴۰۲من هیوندا رو انتخاب میکنم🥲😁چه کنم دیگه.
amirboss
۱ فروردین ۱۴۰۳یه نظر میدم خواهشا به قبای هیچکس بر نخوره.
بین این دوتا دلیل و منطق آریزو رو انتخواب میکنه.
هیوندای که آش دهن سوزی نیست البته شرایط ایران فرق میکنه و به ازای هر دلیل بی منطقی بازار رو قیمت تمام شده یه خودرو تاثیر میزاره.
نقطه ضعف چینیا هم که خدمات پس از فروش و گرونی قطعات یدکی هست که کمر شکنه.
اگه تو یه رنج قیمت بودن میشد بهتر داوری کرد.
ولی یه میلیارد هم کم پولی نیست برای گزینه بد و بدتر.
محمد
۱ فروردین ۱۴۰۳دفاع از خودروی چینی پررویی خاثی می خواد. اونهم در مقایسه با سلطان النترا.
amirboss
۲ فروردین ۱۴۰۳و عجب سلطانی.
امیر
۱ فروردین ۱۴۰۳در مجموع مقایسه جالبی نبود ،
مقایسه معمولا برمیگرده به بودجه ای که برای خرید داری و با چند انتخاب نزدیک به اون بودجه روبرو هستی .
سیاست خودرویی کشور جوری چیده شده که بازه بین خودروی داخلی (زیر یک میلیارد) تا خودروی کره و ژاپنی (بالای سه میلیارد) تحت سلطه خودروی چینی باشه و این یک حکم هست .
خیلی باید عاشق یه برند معتبر باشی تا قید خیلی از امکانات خودروی چینی رو بزنی و بری سراغ یه ۲۰۲۴ وارداتی با امکانات ۱۰ سال پیش .
بابک
۱ فروردین ۱۴۰۳من در این مقایسه انتخابم اریزو ۶ جی تی هست .در ضمن درحال حاضر یک سانتافه ۲۰۱۶ و یک آریزو ۶ پرو ۱۴۰۲ دارم ماشین قبلیمم یک BMW کوپه ۲۰۱۷ سری ۲ بود . قطعا ماشینهای برندهای معتبر رو به برند چینی ترجیح میدم ولی بدلیل شرایط نابرابری که برای رقابت بین ماشینهای چینی و خودروهای وارداتی غیر چینی ایجاد شده مثل لو آپشن بودن ، پیشرانه های بسیار ضعیف و قیمتهای حبابدار و کاذبشون ترجیح میدم یک خودرو چینی که به شرطی که امتحانش رو پس داده باشه بخرم.درضمن ماشینهای ده سال کارکردی و لو از هربرندی باشه وقتی نمیدونی صاحب یا صاحبان قبلیش چه بلاهایی سرش آوردن ممکنه هزینه های گزافی رو دست آدم بزاره و چنین ریسکی نمیکنم.
گاس فرینگ
۱ فروردین ۱۴۰۳خودرو مانند یک کوه یخ هست که یه قسمتی شو میبینیم و یه قسمیتش از دید ما پنهانه
خودروهای چینی عملا فقط روی قسمت قابل رویت این کوه یخ کار کردن و با این وضعیت تامین قطعات عملا شعار بیا ماشین صفر بگیر به جای کارکرده هم رنگ باخته
گات
۱ فروردین ۱۴۰۳اولا که فونیکس طراحیش کپی کاری از لکسوسه
بعدشم هیوندای به لطف واردات محدود و سخت گیری ها توی پایین ترین سطح خودش وارد شده و تمام آپشن هاش حذف شده یعنی یه کاری باهاش کردن خود هیوندای هم اینو گردن نمیگیره ولی با این حال انتخاب من هیوندای
بی پولی بد دردیه
۲ فروردین ۱۴۰۳من که پول خرید هیچکدوم و حتی چینی های ارزونتر رو هم ندارم و برام فرقی نمی کنه اما بازار فروش دست دوم خودروهای چینی خودش گویای همه چیز هست و من فکر می کنم به دلیل قیمت بالاتر خودروهای وارداتی که دست خیلی ها بهش نمی رسه این حرف زده می شه
فرض کنید من پول خرید هر دو را داشتم و اصلا می دونم هم که خودرو چینی خیلی بهتر است مگه مغزم تاب دارم ۲ میلیارد پولم را بدم ۶ ماه دیگه موقع فروش بزنم تو سرم که یکی بیاد این رو از من بخره و تازه با پول فروشش هیچی حتی صفر جدید خود این چینی های ضایع رو هم نتونم بگیرم
ولی اگر همین خودرو بدون آپشن وارداتی را بگیرم سرمایه حفظ می شه و موقع فروش هم رو هوا ازم بر می دارن پس عقل می گه وارادتی بدون آپشن
ضمنا این موضوع تو بازار بسته ایران اینقدر بخث نداره که ، شما تا بازارهای اروپا و آمریکا که آزاد و باز هست ببین مردم چقدرشون ماشین های صفر و پر آپشن ولی خز و خیل چینی می خرن یا دست دوم کم آپشن تر کره ای و ژاپنی . بابا خود چینی ها هم اگر پول داشته باشن آشغال های بی کیفیت خودشون رو سوار نمی شن یک نگاه بکنید ببینید چند درصد قشر مرفه چینی ماشین چینی سوار هست
ضمنا این موضوع فقط به ماشین بر نمی گرده تو همه برندهاشون اینجوری هست درست مثا اینکه بخوای آیفون را با هواوی مقایسه کنی و بگی زوم دوربینش بالاتر هست ، مدل تاشو داره یا …. برید کارکرده هاشو باهم مقایسه کنید بعد کلاه تون را قاضی کنید
حالا یک سری میان هی میگن کیفیت خودرو چینی داره خوب می شه . خیلی آدم برای چیزی که داره براش یک اتفاقی میافته اگر پول داشته باشه پول نمی ده جنسی که شرایط داره رو پشت سر گذاشته و مطمئن هست رو می خره و صبر می کنه اونهایی که پول ندارن اون جنسی که داره خوب می شه رو بخرن بعد که جنس مرحله داره خوب می شه رو پشت سر گذاشت و واقعا خوب شد پول می ده براش
برای همین هست که فعلا خودروهای چینی تو ایران و تو کل دنیا خز هستن چون دارن مرحله داره رو رد می کنن و بدبختانه ملت ایران انتخاب شدن که موش آزمایشگاهی باشن و با جان و مالشان بازی بشه( مثل کشته هایی که سر ترمز کامیون های دانگ فنگ افتاد) تا این آشغالهای چینی و خز مرحله داره رو پشت سر بزارن و بعد کل دنیا بخرنشون