هیوندای

بررسی هیوندای EN24 جذاب‌ترین خودروی برقی هیوندای را تماشاکنید!

هیوندای از امکانات این هاچ‌بک ۶۵۹ اسب بخاری مجهزبه ترمز دستی الکترونیکی در خودروهایش جاده‌ای استفاده می‌کند.

RN24 خودرویی نامرتبط به خیابان‌های عمومی است اما دورنما و توان مهندسی واحد N هیوندای را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد؛ درحقیقت هدف گروه N از رونمایی این خودرو هم همین بوده که به مردم نشان دهد، هیوندای می‌تواند در مدل‌های خیابانی خود هم از چنین فناوری‌هایی استفاده کند و خودروهایی هیجان‌انگیز را بیافریند. این شرکت پیش از این هم از RN22e کانسپت مجهز به فناوری جعبه‌دنده مجازی رونمایی کرده بود که بعدها مهمان آیونیک ۵ شد.

مقالات مرتبط:

RN24 را می‌توان یک هاچ‌بک وحشی بی دروپنجره دانست که با تکیه‌بر دو الکتروموتور و شاسی الهام‌گرفته از خودروهای WRC هیوندای تولیدشده و تلاش می‌کند تا چهره‌ای جدید از خودروهای هیوندای را به نمایش بگذارد. نتیجه کار هم خودرویی شده که شاید درصورت زنده بودن کن بلاک، در فیلم‌هایش نقش‌آفرینی می‌کرد.

هیوندای برای مهندسی‌کردن عملکرد دقیق این خودرو آن را به فاصله محوری ۲,۶۶۶۰ میلی‌متری، میراگرهای تنظیم‌شونده، LSD الکترونیکی عقب و دیفرانسیل مکانیکی در جلو مجهز کرده است. دو موتور برقی به‌عاریه گرفته‌شده از آیونیک ۵ هم توان تولید حداکثر ۶۵۹ اسب بخار قدرت را دارند.

هر چند این رقم در دنیای سوپراسپرت‌های امروزی چندان زیاد به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند هیوندای را به هدف خود برساند. RN24 که خودرویی متمرکز بر چابکی است، می‌تواند در عرض ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باتری این خودرو همان نسخه ۸۴ کیلووات ساعتی موجود در آیونیک ۵ N است و باعث شده که وزن این هاچ‌بک کوچک نهایتا به ۱,۸۸۰ کیلوگرم برسد.

مهندسان هیوندای برای جذاب‌تر کردن عملکرد RN24، آن را به یک ترمزدستی الکترونیکی هم مجهز کرده‌اند که کار شبیه‌سازی ترمزدستی‌های هیدورلیکی خودروهای رالی را انجام می‌دهد. از آنجا که این سیستم تنها با قفل‌کردن محور عقب کار خود را انجام می‌دهد و اتفاقا سبک‌تر از ترمزهای دستی‌های هیدرولیکی است، احتمالا در مدل‌های آینده هیوندای N استفاده شود.

RN24 با استفاده از امکانات فنی که دارد، می‌تواند یک تجربه سواری لذت‌بخش همراه با دریفت‌های بسیار را برای راننده‌اش به ارمغان بیاورد. هر چند ترمزدستی الکترونیکی آن برای القای دقیق حس قطعات مکانیکی نیاز به تنظیمات بیشتری دارد اما به‌راحتی می‌تواند وارد مدل‎‌های آینده شود.

نسبت فرمان به خودروهای رالی نزدیک شده و حالت‌های رانندگی RN24 هم به‌طور مستقیم از خودروی رالی۱ هیوندای i20N به‌عاریه گرفته شده‌اند و تاثیر مثبت بسیاری روی فرمان‌پذیری و پویایی RN24 دارند. هر چند آیونیک ۵ هم خودروی خوبی به شمار می‌رود و وزنش را به بهترین شکل ممکن کنترل می‌کند اما RN24 فرزتر و سبک‌بال‌تر حرکت می‌کند. پاسخ آن به فرامین راننده منطقی است و به‌سرعت مسیر حرکتش را تغییر می‌دهد؛ راننده می‌تواند تاثیر فاصله محوری کوتاه را در این رفتار RN24 به‌خوبی حس کند.

این هاچ‌بک حس‌ یک خودروی قدرتمند، ساده و درعین‌حال، قابل‌کنترل را به راننده خود منتقل می‌کند؛ حسی که سایر خودروهای برقی جاده‌ای هیوندای توانایی دستیابی به آن را ندارند. هر چند امید می‌رفت که این مدل هم مانند نسخه قبلی به جعبه‌دنده مجازی خود مجهز می‌شد اما گمان داریم که هیوندای آن را در گذر زمان برای کاربردهای سنگین‌تر هم آماده کند.

تنها ویژگی منفی چنین خودرویی را می‌توان در وزن بالای آن دانست؛ چراکه سازنده برای کاهش وزن آن مجبور شده تمام صفجات بدنه را به‌همراه شیشه‌های جلو حذف کند. باتری کوچک این خودروی ۱,۸۸۰ کیلوگرمی هم پاسخگوی عملکرد خشن آن نبود و به‌ازای هر ۱۰ دقیقه رانندگی، ۲۰ درصد از شارژ خود را از دست می‌داد.

هر چند هاچ‌بک RN24 برای فروش طراحی نشده اما راه را برای بهبود عملکرد خودروهای برقی جاده‌ای هیوندای N باز می‌کند. این خودروی خاص مانند یک گراز وحشی می‌ماند که ظرفیت‌های خودروهای هیوندای را نشان می‌دهد. تیم توسعه‌دهنده آیونیک ۵ N هم به این مسئله واقف است و می‌داند که همچنان می‌تواند خودروی محبوبش را بهبود دهد.

نظر شما درباره هیوندای RN24 چیست؟ از دید شما کدام ویژگی‌های آن به خودروهای تولیدانبوه هیوندای می‌رسند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا