هیوندای

هواپیمای عمودپرواز هیوندای آماده به‌کارگیری در سال 2028 می‌شود

هیوندای اعلام کرد هواپیمای عمودپرواز و چهار نفره اش در سال ۲۰۲۸ آماده به‌کارگیری خواهد بود.

آخرین باری که هیوندای یک هواپیمای عمودپرواز برقی eVTOL را در نمایشگاه CES به نمایش درآورد به سال ۲۰۲۰ بازمی‌گردد. این خودروساز کره‌ای به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد و این وسیله نقلیه جدید را برای شبکه تاکسی هوایی آتی اوبر در نظر گرفته است. البته باید گفت شبکه تاکسی هوایی اوبر به یک استارت آپ دیگر فروخته شد و صنعت تاکسی‌های هوایی با چالش‌هایی در زمینه تجاری‌سازی و به‌کارگیری روبرو است. در همین اثنا هیوندای از کانسپت تولیدی جدیدی رونمایی کرده که ظاهراً تا سال ۲۰۲۸ آماده تولید خواهد بود.

بخش هواپیماهای عمودپرواز هیوندای که با نام سوپرنال شناخته می‌شود اظهار می‌دارد کانسپت S-A2 می‌تواند با سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت پرواز کند و به ارتفاع ۴۵۷ متری از سطح زمین برسد. باتری‌های بکار رفته در این هواپیمای عمودپرواز شعاع حرکتی ۴۰ تا ۶۵ کیلومتر را فراهم خواهند کرد. با توجه به شعاع حرکتی این نوع وسیله نقلیه باید گفت هواپیماهای عمودپرواز معمولاً برای افراد ثروتمند توسعه می‌یابند و مخصوص مسافت‌های کوتاه هستند. سوپرنال خاطرنشان می‌سازد محصول جدیدش صدای بسیار کمی خواهد داشت و از این نظر می‌توان آن را با ماشین ظرف‌شویی مقایسه کرد. در واقع صدای آن در زمان تیک آف و فرود به ۶۵ و ۴۵ دسی‌بل می‌رسد. در مقابل باید اظهار داشت صدای متوسط یک بالگرد بین ۹۶ تا ۱۰۷ دسی‌بل است. مزیت دیگر این نوع وسیله نقلیه حذف آلایندگی و کاهش صداست که جزو مهم‌ترین چالش‌های بالگردهای امروزی محسوب می‌شوند.

با وجود هشت روتور و کابینی تخم‌مرغ مانند، کانسپت سوپرنال مشابه دیگر پروتوتایپ های تاکسی پرنده از جمله ویسک آیرو و آرچر به نظر می‌رسد. سوپرنال جزو چندین برندی است که به دنبال جایگزینی بالگردهای پر سروصدا و آلاینده با هواپیماهای عمودپرواز برقی و چند روتوره هستند. این نوع هواپیماها برای سفرهای کوتاه نزدیک فرودگاه‌ها و شهرها طراحی شده‌اند. نکته جالب اینکه در اوایل از این هواپیماها به خاطر توانایی تیک آف و فرود عمودی به عنوان خودروهای پرنده نام برده می‌شد اما این نام‌گذاری اشتباه است؛ اخیراً با تست‌های صورت گرفته و همچنین تصویب قوانین الزامی، این وسایل نقلیه با نام‌های جدید eVTOL، حمل‌ونقل هوایی شهری و تاکسی‌های هوایی شناخته می‌شوند.

در این بخش بازار شرکت‌های متنوعی حضور دارند هرچند برخی از آن‌ها قبلاً کنار کشیده‌اند که شاخص‌ترین آن‌ها شرکت کیتی هاوک متعلق به لری پیج مؤسس گوگل است. در این صنعت انواع شکایات، پرداخت غرامت و حوادث وجود دارد به گونه‌ای که قبلاً چندین مورد آتش‌سوزی هواپیماهای عمودپرواز و حتی یک تصادف گزارش شده است؛ اما ارتباط سوپرنال با هیوندای می‌تواند این شرکت را در زمینه تولید محصول خود جلو بیندازد چراکه کره‌ای‌ها توانایی‌های زیادی در تولید انبوه دارند. البته از نظر مجوزهای دولتی هیچ مزیتی وجود ندارد، فرایندی که طولانی و سخت خواهد بود.

بر اساس قوانین موجود، شرکت‌های هوایی باید سه نوع تأییدیه را قبل از عرضه سرویس تجاری در آمریکا دریافت کنند. اولین تأییدیه به قوانین و استانداردهای ایمنی مربوط می‌شود و قدم بعدی نیز کسب مجوزهای لازم برای شروع ساخت هواپیماست. نهایتاً باید تأییدیه‌های مربوط به سرویس تاکسی هوایی تجاری از مقامات آمریکایی دریافت شود. سوپرنال می‌گوید تمرکز زیادی روی باتری‌ها و به ویژه توانایی استفاده از سلول‌های سبک‌تر دارد. یکی از چالش‌های اصلی پرواز محصولات برقی نسبت قدرت به وزن است و باتری‌های سنگین یک مشکل مهم هستند. به همین خاطر است که شرکت یاد شده و دیگر رقبا روی پروازهای کوتاه و منطقه‌ای تمرکز دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (714 ديدگاه)

    ضربه ای بدتر از قضیه تانک 😂

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. آرین

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (383 ديدگاه)

      داداش همرو با همون پیام بگو

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Car love

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (714 ديدگاه)

        حالا بزار اکانت جدیدت کامنتاش سه رقمی بشه بعد به بقیه گیر بدع 😂

        موافقم 3
        مخالفم 3
    2. داود

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (216 ديدگاه)

      فکر کن یه پسر بچه ی مدرسه ای بعداً بیاد با کابل usb بدزدتش.

      موافقم 5
      مخالفم 5
      1. Car love

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (714 ديدگاه)

        با تانک میره دنبالش
        البته گرفتنش سخته چون چرخش در نمیره

        موافقم 3
        مخالفم 7
      2. پیام

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2174 ديدگاه)

        داوود هیوندای ایموبلایزر نمیذاره تا راحت ژاپنی‌ها چند تا از محصولاتش رو بدزدن و یکمی از تکنولوژی‌هاش یاد بگیرن!…

        موافقم 2
        مخالفم 4
    3. پیام

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2174 ديدگاه)

      این سایوناروها کلا زیر تکنولوژی هیوندای محو شدن و خبری ازشون نیست!

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. parhamiof

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (754 ديدگاه)

        ماشالله انقدر خودت کامنت گذاشتی که جا برای بقیه نیست.
        چرخش در نمیره بالش در میره جناب.
        به ایموبلایزر نداشتنم مینازی؟
        عجب بابا.
        راست میگید بد تر از قصیه تانک ضربه زد بهمون دیگه پاره شدیم از خنده.
        یادت رفت کیلرو بیاری بدو.

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. Ehsan

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (625 ديدگاه)

    توی چندین زمینه سنگین داره عالی میره جلو هیوندای

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. میلان

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    کاردستی

  4. دانیال

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این کره هست که تا وقتی وارد کننده بود از آمریکا یک کشور جنگ زده و بدبخت بود.وقتی استقلال و شروع به بومی سازی کرد شد کره جنوبی و این.باید ما ایران شاخصه های دیگر بغیر از نفت گاز فولاد داشته باشیم.در تمام زمینه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا