کراساوورهای کوچک و مقرونبهصرفه در سراسر جهان محبوب شدهاند و به همین دلیل، هیوندای کراساوور کوچک سه ردیفهای بنام گرند کرتا را برای بازار آفریقای جنوبی معرفی کرده است. البته این خودرو اوایل سال گذشته با نام آلکازار برای بازار هند معرفی شده بود و حالا هیوندای قصد دارد آن را با نامی متفاوت در آفریقای جنوبی هم عرضه کند. این کراساوور کامپکت هفتنفره روی همان پلتفرم K2 مشترک با کرتا پنجنفره ساخته شده که در مدلهای مختلفی از هیوندای و کیا مثل مدل ونی هم مورداستفاده قرار گرفته است.
البته این پلتفرم در گرند کرتا بهینهسازی شده و امکان افزایش طول و فاصلهٔ محوری خودرو را فراهم کرده است. با این افزایش طول، فضای کافی برای نصب دو صندلی اضافی در عقب خودرو ایجاد شده است. هنگامیکه هر سه ردیف صندلیها باز باشند، فضای صندوق بار خودرو تنها ۱۸۰ لیتر خواهد بود اما با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم، این رقم به ۱۶۷۰ لیتر افزایش پیدا میکند.
نیروبخش این کراساوور هفتنفره یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۱ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربودیزل هم برای گرند کرتا ارائه میشود که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس استاندارد برای انتقال نیروی موتورها یک شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود خواهد داشت.
گرند کرتا در دو تیپ مختلف بنامهای Executive و Elite در آفریقای جنوبی عرضه خواهد شد که هردو بهصورت استاندارد از تجهیزات خوبی برخوردار هستند. تیپ اول به شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند، نمایشگر ۸ اینچی لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دوربین دید عقب، اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغهای LED و رینگهای ۱۷ اینچی مجهز است درحالیکه تیپ الیت از رینگهای ۱۸ اینچی، استارت دکمهای، سانروف پانورامیک، سنسورهای پارک، سینیهای تاشو برای سرنشینان ردیف دوم، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲ اینچی و صندلی برقی راننده بهره میبرد.
این کراساوور کرهای در جلو از سیستم تعلیق مکفرسون و در عقب از سیستم میله پیچشی استفاده میکند. یکی دیگر از مزیتهای تیپ الیت نیز برخورداری از حالات رانندگی مختلف است که شامل پنج حالت برف، گِل، ماسه، اکو، اسپرت و معمولی میشود. بهطورکلی، معرفی هیوندای گرند کرتا در آفریقای جنوبی یادآوری میکند که کراساوورها فقط در ایالاتمتحده یا اروپا محبوب نیستند و خودروسازان برای جلب نظر خریداران برای بسیاری از بازارها اقدام به ساخت و معرفی کراساوورهای خاصی میکنند.
مهردادکمال
۷ فروردین ۱۴۰۱طراحی مینیمال داخلشو دوست داشتم اما از شلوغ کاری بیرونش خوشم نیومد
در کل یه محصول کاربریه که بدرد خانواده های پر جمعیت متوسط میخوره و اگر کشورمون یک کشور نرمال بود این محصول قشنگ تو بازارمون جاشو باز میکرد
Sina
۷ فروردین ۱۴۰۱دمش گرم چیز عالیی و فوقلاده معقولی ساخته خصوصا از لحاظ انتخاب نوع موتور
خیلی از گجر یا تویوتا راش بهتره
گزینه بسیار خوبی برای بازار خاورمیانه هم هست
فقط میومنه یه آپشن دو دیفرانسیل که بشه یه چیز همه چیز تمام
صفا
۷ فروردین ۱۴۰۱فکر کن آفریقا گرند کرتا سوار میشن، ما اینجا سایپا کوییک ..
aria50
۷ فروردین ۱۴۰۱عقب بشدت زشت
جلو هم انقدر تکرار شده عادت کردیم و بد نی
داخل هم قابل قبول
اینجا قیمت تعیین میکنه ارزششو که من قیمتشو تو متن ندیدم
در ضمن پشت ستون c یطوریه
میتونستن بهتر طراحی کنن
زیزیگولو
۷ فروردین ۱۴۰۱به نظر من تو همه مدلای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کمپانی هیوندای سانتافه و توسان بهترینو زیبا ترین طراحی رو دارن
Jdm باز
۷ فروردین ۱۴۰۱برای واردات خوبه
موتور تنفس طبیعیش هم برای بازار ایران با این وضعیت بنزین خوبه
معین
۷ فروردین ۱۴۰۱میشه بگید هفت نفره چجوریه؟
یعنی دو نفر جلو
دو نفر عقب
سه نفر هم ردیف سوم؟
چرا هیچ عکسی از ردیف سوم نمیدن؟
net
۷ فروردین ۱۴۰۱طراحی بیرونی بد هست