هیوندای

تست و بررسی هیوندای i20 وارداتی نسل اول

نسل اول هیوندای i20، پرفروش‌ترین هاچ‌بک هیوندای و دومین عضو کوچک خانواده هیوندای امروز زیر ذره‌بین ما است؛ امروز باید دید که این کوچولوی اقتصادی ارزش خرید بالایی دارد یا خیر؟
هیوندای i20

در این سری از مقالات تست و بررسی خودرو مجله پدال سراغ تست و بررسی هیوندای i20 وارداتی رفته‌ایم تا تمام مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید:

تاریخچه هیوندای i20

بدون شک باید گفت که یکی از بهترین خودروهای شهری هیوندای i20 است چرا که استهلاک بسیار پایین، امکانات رفاهی کاربردی، ابعاد کوچک و ظاهر خوبی دارد. نکته‌ای که ارزش خرید این خودرو را بیشتر می‌کند قابلیت تقویت شدن و اسپرت کردنش است.

سال ۲۰۰۸ بود که i20، جانشین Getz به بازار جهانی معرفی شد. سال ۲۰۱۱ این خودرو به بازار ایران معرفی شد و تعداد محدودی نیز به بازار آمد اما سال بعد عرضه آن به بازار با تعداد انبوه انجام شد. i20 خودرویی عجیب است چرا که اصلاً این خودرو در کره جنوبی تولید نشده و فقط در هند، ترکیه و موزامبیک به تولید رسیده. نسل دوم هیوندای i20 در ایران و به دست کرمان موتور نیز مونتاژ شد. اما فعلاً در ایران خبری از نسل سوم نیست!

هیوندای i20 با ورودش، سطح بازی هاچ‌بک‌های وارداتی و مونتاژی را در ایران یک پله ارتقا داد. هیوندای i20 به مردم ایران که عاشق خودرو های هیکلی و بزرگ هستند یادآوری کرد که یک هاچ‌بک کوچک شهری هم می‌تواند جذاب باشد؛ آخر تا قبل از ورودش هاچ‌بک‌هایی مانند مزدا ۲ و تویوتا یاریس داشتند یکه تازی می‌کردند. اما بعد از ورودش به بازار، آلفارمئو جولیتا، پژو ۲۰۰۸، ام وی ام ۳۱۵، کیا پیکانتو، فولکس واگن گلف و رنو اسکالا به بازار ایران اضافه شدند.

طراحی ظاهری هیوندای i20

از نظر من هیوندای i20 خیلی هوشمندانه است چرا که تمامی قسمت‌های بدنه طراحی هماهنگی دارد و از همه مهم‌تر طراحی این خودرو همه‌پسند است. واقعاً طراحی یک خودروی کوچک شهری بسیار دشوار است؛ به طور مثال این خودرو باید هم ابعاد کوچکی و هم کابین جاداری داشته باشد.

هیوندای i20

از نمای جلو که به هیوندای i20 می‌نگرید، عملاً جلوپنجره‌ای مشاهده نمی‌کنید. چراغ‌ها به نسبت ابعاد خودرو بزرگ است و نمای جلویی، چهره‌ای جسورانه و به روزی دارد.

در نمای جانبی، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، عدم به‌کاربردن کروم است و این موضوع یعنی طراح به اقتصادی‌بودن این خودرو نیز توجه کرده و اجزایی که یک خودرو را اشرافی نشان می‌دهند، حذف نموده. ابعاد رینگ این خودرو کوچک بوده و فاق لاستیک نسبتاً کمی دارد. چهرهٔ عقب بسیار ساده و همه‌پسند است. باید گفت که طراحی هیوندای i20 برخلاف رقبا، هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود.

کابین و امکانات هیوندای i20

شاید ظاهر داشبورد هیوندای i20 خیلی چنگی به دل نزند؛ اما باید گفت که داشبورد در زمان خودش طراحی خیلی متعادل و متریال فوق‌العاده‌ای در این رده قیمتی دارد (به نسبت قیمت در بازار جهانی). تنها جایی که طرح پیانویی کار شده، دور دسته‌دنده است. در هیوندای i20 فضای بسیاری برای قراردادن وسایل درنظر گرفته شده و جالب است بدانید تنها ۴ عدد جالیوانی برای سرنشینان جلو تعبیه شده و البته این در حالی است که ۸ جالیوانی برای سرنشینان جلوی تویوتا یاریس وجود دارد.

داخل کابین هیوندای i20

از جمله امکانات رفاهی هیوندای i20 می‌توان به گرمکن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای، سانروف و آیینه برقی و آیینه تاشو برقی اشاره کرد؛ آپشن‌های i20 اصلاً زیاد و عجیب نیست؛ اما در عوض برای استفاده شهری بسیار کارآمد است و البته برخلاف برخی چینی‌ها به‌درستی کار می‌کنند. فرمان i20 ارگونومی خیلی خوبی داشته و صفحه کیلومتر نیز خوانایی و کنتراست مناسبی دارد؛ روی صفحه کیلومتر یک کامپیوتر سفری برای راننده و روی داشبورد هم یک کامپیوتر سفری برای باقی سرنشینان وجود دارد. جای‌گذاری دریچه کولرها بسیار خوب است و به‌خوبی باد کولر به ردیف دوم می‌رسد. یکی از عیب‌های i20 عدم بهره‌بردن از مالتی‌مدیای هوشمند و نبود جی‌پی‌اس است. ابعاد صندلی‌ها در حد پژو ۲۰۶ اما راحت‌تر است و دربرگیرندگی بهتری نیز از ۲۰۶ دارد؛ وجود زیرآرنجی برای راننده جزو بهترین امکانات در میان هاچ‌بک‌ها است. روی در راننده کلیدهای آیینه تاشو برقی، تنظیم برقی آیینه و شیشه‌بالابرها وجود دارد (فقط شیشه راننده اتوماتیک برقی است). جالب است بدانید این خودرو از کروز کنترل بهره‌مند نیست و البته یک هاچ‌بک کوچک شهری هم نیازی به کروز کنترل ندارد.

در ردیف دوم؛ اما امکانات رفاهی به حداقل رسیده و تنها آپشن ردیف عقب شیشه‌بالابر برقی است. فضای پا و سر از پژو ۲۰۶ بیشتر اما ابعاد صندوق کوچک‌تر است. (دلیل این که مرتب این خودرو را با پژو ۲۰۶ مقایسه می‌کنم این است که تقریباً تمام مردم ایران، تجربه استفاده از آن را دارند)

مشخصات فنی هیوندای i20

هیوندای i20 دارای یک موتور ۱۴۰۰ سی‌سی است که ۱۰۱ اسب‌بخار و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور متصل به یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک بوده که می‌تواند خودرو را در ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد برساند و با حداکثر سرعت ۱۷۱ کیلومتر حرکت کند. طول هیوندای i20 حدود ۳۹۴۰، عرض این خودرو ۱۷۰۹ و ارتفاعش ۱۴۹۱ میلی‌متر است و جالب اینکه طول این خودرو فقط ۲۰ سانتی‌متر بیشتر از ارتفاعش است. مصرف ترکیبی هیوندای i20 حدود ۶ لیتر است که به نسبت سال تولدش خوب ارزیابی می‌شود.
در صورتی که به دنبال به‌روزترین اطلاعات درباره قیمت روز خودرو هستید، این بخش شما را از تمام تغییرات بازار خودرو مطلع می‌سازد.

موتور هیوندای i20

نسل اول این خودرو تا قبل از فیس لیفت شدن یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی داشت که متصل به یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک بود. اما متاسفانه موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با گیربکس i20 اتوماتیک هماهنگ نبود و به همین سبب این موتور حذف و موتور ۱۴۰۰ سی‌سی جایگزین شد.

تجربه رانندگی با هیوندای i20

هنگامی که به این کُره‌ای تنبل استارت می‌زنید، دور موتور با آرامش هرچه تمام بالا می‌رود. شاید i20 از نظر پلتفرم و فضای کابین فوق‌العاده باشد؛ اما باید گفت که در شتاب و مشخصات فنی شما را ناامید می‌کند. ترکیب یک موتور ۱.۴ لیتر با یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و جرم تقریباً ۱۱۷۰ کیلو گرمی واقعاً عجیب است. این ترکیب حتی به ذهن ایران‌خودرو و سایپا هم نرسیده بود. یکی از عیب‌های i20 صدای زیاد وارد شده از موتور به فضای کابین است؛ به دلیل اینکه گشتاور موتور خیلی کم است شما غالباً با دور بالا باید حرکت کنید و در نتیجه ناله‌های موتور به کابین وارد می‌شود. عملکرد گیربکس در تعویض دنده و معکوس کشیدن کند و حوصله سربر است. تسلط راننده به هیوندای i20 خیلی خوب است و این موضوع رانندگی شهری را ساده‌تر می‌کند؛ دید راننده به عقب به واسطه شیشه تخت خیلی خوب است و ابعاد آیینه‌ها بسیار در رانندگی به شما کمک می‌کند. طول کاپوت کوتاه است و این موضوع هم به راحتی رانندگی‌اش کمک شایانی کرده؛ در کل رانندگی با هیوندای i20 به سادگی و راحتی راندن یک دوچرخه است!

هیوندای i20

سواری i20 خیلی نرم نیست؛ اما برای چاله‌ها و خیابان‌های پردست‌انداز شهر خوب است و ابعاد رینگ به نرمی سواری کمک زیادی کرده. هندلینگ و مانورپذیری این خودرو نیز در این رنج قیمت مثال‌زدنی است. ترمزها در این خودرو خیلی جالب نیست؛ اما در شهر برایتان کم نمی‌گذارد. نکته‌ای که در دیدار با این خودرو باید به آن توجه کرد، نوع کاربری‌اش است، چرا که مالکان این خودرو اغلب در شهر هستند و عملکرد این خودرو با استانداردهای حدود ۱۰ سال پیش خیلی‌خوب است. در مورد استهلاک هیوندای i20 باید بگویم که تا امروز، یعنی تا کارکرد ۴۳ هزار کیلومتر فقط آب و روغن مصرف کرده و هیچ گونه خرابی نداشته. از ایمنی i20 باید بگویم که دارای ۶ کیسه هوا است، یعنی خودروی ۱۰ سال قبل کره‌جنوبی ایمن‌تر از خودروی سال ما است! که این موضوع جای تاسف برای خودروسازان داخلی دارد.

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت که اغلب مالکان i20، یا خودرویی دیگر برای مسافرت دارند و یا اصلاً سفر نمی‌روند. هیوندای i20 را می‌توان یک هاچ‌بک کوچک شهری کم استهلاک با طراحی ساده و زیبا که موتور ضعیفی نیز دارد برشمرد. درصورتی‌که نیاز به خودروی دوم برای شهر دارید حتماً به سراغ i20 بروید چرا که این خودرو ارزش خرید بالایی دارد. از رقبای هیوندای i20 می‌توان به هاچ‌بک‌ها و کراس اورهای کوچکی مانند: تیگارد X35، ام‌وی‌ام X33 کراس اتوماتیک، رنو ساندرو استپ‌وی، هایما S6 شش دنده اتوماتیک و با بودجه مقداری کمتر پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک و رنو ساندرو ساده بروید.

در پایان باید از جناب آقای روزبه صدری بابت صرف وقت و همکاری با تیم مجله پدال تشکر کنم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

ماهان تویسرکانی

نویسنده و مترجم سایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    تنها ایرادش قیمتشه
    کسی حاظر نیست این همه پول بخاطر یه هاچبک شهری بده مگه اینکه وضع مالیش خیلی خوب باشه
    چیزی که تو متن هم بهش اشاره شد.

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1995 ديدگاه)

      دوو ماتیز نیست که فقط مخصوص تردد شهری باشه
      i20 از ۲۰۶ مسافرتی تره

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. hosen

        ۱۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (388 ديدگاه)

        اخه کسی که i20 میخره هیچ وقت باهاش مسافرت نمیره چون یه ماشین بزرگتر و بهتر درکنارش داره

        موافقم 19
        مخالفم 2
      2. Nismo

        ۱۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1153 ديدگاه)

        توی جاده از همه ماشینها حتی از 206 تیوفایو عقب میمونه
        فضای بارش و جاش هم از اون کوچیکتره کجاش بدرد مسافرت میخوره؟
        توی شهر فقط میشه استفاده کرد بخاطر جای پارک و ترافیک و جمع و جوریش و مصرف سوخت همین

        موافقم 7
        مخالفم 10
    2. amirkhanzadeh

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (682 ديدگاه)

      باهات موافقم برای این خودرو با این کلاس. و این سال تولید قیمت زیادی هست

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1995 ديدگاه)

    بخاطر ابعدا جمع و جرتر و آپشن های بیشتر (سانروف) و مونتاژ اصل کره بودن نسل اول از مسل دومی که خوی ایران مونتاژ میشد خودروی بهتری برای خرید هست

    موافقم 7
    مخالفم 5
  3. سهیلا عسکری

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من i20 دارم بلوتوث نداره باید چکار کرد میشه راهنمایی کنین ممنونم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Sina

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (101 ديدگاه)

      فلش بلوتوث (دانگل بلوتوث) بگیرین برای اینکه ضبط به گوشی وصل بشه. میتونین هم مانیتور غیرفابریک بگذارین که توصیه نمی کنم.

  4. ایلیار توتونچی

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام، میشه آنجایی که نوشتید”جالبه که طول این خودرو فقط ۲۰سانتی متر بیشتر از ارتفاعش است!!!. رو یه توضیحی بدید

  5. مهدی دهقان

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    داداش با43 هزار انتظار داری به خرج بیفته من یه پراید داشتم دوگانه سوز 480 هزار کارکرد البته گازش از 300 هزار نصب کردم موتور باز نشد حالا یه سری خرج داشت اون 7 سال که دست من بود (3 بار تعویض جلو بندی1 بار تعویض دیسک ترمز 3بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ 2بار تویض کمک ها 1بار تعمیر سیستم ترمز 3بار تعویض مصرفی ها شامل تسمه تایم شمع ها 1 بار واتر پمپ 1بار مغزی پمپ بنزین و یه سری خرجهای برقی سرویس دینام و استارت وچنتا سنسور و…. که خدایی زیاد نبود اینا که گفتم در طول 7 سال و از کیلومتر 200 هزار تا 480 هزار بود حالا شاید یه چیزای جزیی یادم نیس البته من خیلی از پراید نسبت به پژو پارسی که 3 سال داشتم راضی تر بودم از لحاظ استهلاک و خرج برداشتن

  6. مهدی دهقان

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    داداش با43 هزار انتظار داری به خرج بیفته من یه پراید داشتم دوگانه سوز 480 هزار کارکرد البته گازش از 300 هزار نصب کردم موتور باز نشد حالا یه سری خرج داشت اون 7 سال که دست من بود (3 بار تعویض جلو بندی1 بار تعویض دیسک ترمز 3بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ 1بار تویض کمک ها 1بار تعمیر سیستم ترمز 3بار تعویض مصرفی ها شامل تسمه تایم شمع ها 1 بار واتر پمپ 1بار مغزی پمپ بنزین و یه سری خرجهای برقی سرویس دینام و استارت وچنتا سنسور و…. که خدایی زیاد نبود اینا که گفتم در طول 7 سال و از کیلومتر 200 هزار تا 480 هزار بود حالا شاید یه چیزای جزیی یادم نیس البته من خیلی از پراید نسبت به پژو پارسی که 3 سال داشتم راضی تر بودم از لحاظ استهلاک و خرج برداشتن

  7. گاس فرینگ

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    اکسنت بهتره موتورش ۱.۶ هست
    شاید سراتو سایپا هم بدن با این قیمتا

    1. امید

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بنده هیونداi20مدل۲۰۱۱باموتور۱،۶دارم سراتو به گردپاش تو سربالایی نمیرسه استهلاک صفر تاصد زیر۸ البته موتور۱،۴ که از سال ۲۰۱۳تا۲۰۱۵ وارد شدن یک مقدار تنبل هستن

    2. امید

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بنده هیونداi20مدل۲۰۱۱باموتور۱،۶دارم سراتو به گردپاش تو سربالایی نمیرسه استهلاک صفر تاصد زیر۸ثانبه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست