هیوندای

پشت فرمان هیوندای i30 N Line پریمیوم، سدان‌ها نفس می‌کشند!

هیوندای i30 سدان درواقع نسخه دیگری از النترا محسوب می‌شود که در اینجا با نشان N می‌خواهد قابلیت‌های اسپرتی بیشتری را گوشزد کند و البته قیمت آن نیز در مقایسه با کراس‌اوورها مقرون به صرفه تر است.

این هیوندای i30 سدان N Line پریمیوم ۲۰۲۱ است و کاملاً برجسته نشان می‌دهد، این‌طور نیست؟ برای اکثر افراد واژه i30 سدان شاید کمی عجیب جلوه کند. آیا قرار نبود i30 یک هاچبک باشد؟ در استرالیا و اکثر بازارهای جهانی این خودرو به عنوان هاچبک عرضه می‌شود اما از نیمه دوم سال پیش تاکنون نسخه سدان آن نیز در دسترس قرار گرفته است. البته اجازه ندهید نام‌گذاری این خودرو شما را گول بزند زیرا i30 سدان دقیقاً همان هیوندای الانتراست که قبلاً با آن آشنا هستید.

طراحی برجسته

خب هیوندای i30 سدان چه چیزی را ارائه می‌کند؟ جدای از اینکه i30 خودروی بسیار متقاعد کننده‌ای است، از زبان طراحی خاص این برند کره‌ای سود برده و شخصیت خاص‌تری نسبت به نسل قبل دارد. وقتی اولین بار با این خودرو روبرو شوید به سختی از آن چشم خواهید برداشت. i30 سدان از طراحی هدفمندتر مشابه به توسان و سوناتا سود می‌برد. در بخش جلو یک جلوپنجره بزرگ و گوشه‌دار دیده می‌شود که از تریم مشکی استفاده کرده و با ورودی‌های هوای بزرگ و اسپلیتر مشکی تریم N Line کامل شده است.

ویژگی‌های طراحی نسل فعلی توسان به ویژه در کناره‌ها مشهود است جایی که خیزهای تیز و خطوط بدنه برجسته‌ای کار شده و به بخش عقب با چراغ‌های LED، نوار نورانی متمایز و دیفیوزر و اسپویلر لبه‌ای مشکی رسیده است. رینگ‌های ۱۸ اینچی i30 سدان هم جزو دیگر نکات برجسته این خودرو هستند.

زیرساخت مناسب

زیر پوست این خودرو پلتفرم K3 هیوندای قرار گرفته که سبک‌تر، ایمن‌تر و قوی‌تر از نسل قبل است. این خودرو نسبت به قبل ۵۵ میلی‌متر طویل‌تر و ۲۵ میلی‌متر پهن‌تر است. فاصله بین محوری i30 سدان هم ۲۷۲۰ میلی‌متر است که ۲۰ میلی‌متر بیشتر شده است. ارتفاع کلی سدان هیوندای ۲۰ میلی‌متر کاهش یافته و به ۱۴۳۵ میلی‌متر رسیده است. به این ترتیب i30 خودروی طویل‌تر، پهن‌تر و کم ارتفاع‌تر از تویوتا کرولا، هوندا سیویک، نیسان سنترا و مزدا ۳ است. حالت منطقی این است که ابعاد بزرگ‌تر باعث سنگین‌تر شدن این خودرو شود اما خب این‌گونه نیست و i30 N Line سدان وزن ۱۳۸۵ کیلوگرمی دارد که حدود ۵۰ کیلوگرم کمتر از نسخه هاچبک است.

مدل تست شده از نوع N Line پریمیوم بوده که یک پله بالاتر از سایر نسخه‌ها قرار گرفته اما مدل پرچم‌دار N در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. این خودرو به‌صورت انحصاری با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی اسمارت استریم که قدرت ۲۰۱ اسبی و گشتاور ۲۶۵ نیوتون متری دارد عرضه می‌شود. برخی از محصولات هیوندای و کیا از جمله i30 N Line هاچبک از این پیشرانه استفاده می‌کنند. البته باید گفت این نیروگاه آهنین در نسخه سدان به‌روز شده و از توربوی بهتری استفاده می‌کند. همکار این پیشرانه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه است که نیرو را به چرخ های جلو می‌فرستد.

خبری از کابین عادی i30 نیست

همان‌گونه که ذکر شد i30 سدان فقط از نامی مشترک با نسخه هاچبک استفاده می‌کند و زمانی که وارد کابین شوید این موضوع کاملاً مشخص می‌شود. هیچ نقطه اشتراکی با نسخه هاچبک i30 وجود ندارد و این موضوع خوبی است زیرا کابین مدل هاچبک به ویژه در برابر رقبایی همچون مزدا ۳ قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.

این سدان کره‌ای به‌صورت استاندارد از پشت آمپرهای دیجیتالی، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی و… سود می‌برد. این دو نمایشگر به همراه کنترل‌های سیستم تهویه و سیستم صوتی کمی به سمت راننده متمایل شده‌اند.

خودروی تست شده به صندلی‌های چرمی مشکی با دوخت قرمز مجهز شده و در کابین نیز نورپردازی زیبا، فرمان و صندلی‌های گرم شونده، اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ بی‌سیم گوشی و… وجود دارند. همچنین مدل‌های N Line پریمیوم به‌صورت استاندارد دارای سانروف هستند.

سواری

پس از نشستن روی صندلی ما سریعاً تحت تأثیر کیفیت متریال بکار گرفتیم اما خود صندلی ما را ناامید کرد زیرا حمایت کامل از بدن را به عمل نیاورد. پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی i30 سدان به عنوان گزینه‌ای عالی بین پیشرانه تنفس طبیعی پایه و نسخه ۲ لیتری توربوی موجود در الانترا N عمل می‌کند. این پیشرانه باعث شده i30 سدان همانند یک خودروی پرفورمنس حس شود زیرا شتاب گیری آن برای اکثر خریداران کاملاً کافی خواهد بود. مصرف سوخت این پیشرانه نیز حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر بوده است.

گیربکس دوکلاچه هیوندای نیز هماهنگی بسیار خوبی با پیشرانه دارد. اگرچه برخی گیربکس‌های دوکلاچه دارای مکث و تعلل در دورهای پایین هستند اما هیوندای این مشکلات را حل کرده است. بهتر است این گیربکس برای ایجاد نرم‌ترین سواری در حالت اتوماتیک باشد. اگر می‌خواهید کمی هیجان را تجربه کنید پدال شیفترهایی وجود دارند که پشت فرمان نصب شده‌اند.

این خودرو در بازار استرالیا از تنظیمات خاص سیستم تعلیق برای هماهنگی با جاده‌های محلی سود برده و این امر منجر به سواری نرم و درعین‌حال نسبتاً اسپورت شده است. تست یک هفته‌ای ما شامل تردد در جاده‌های بزرگراهی، خیابان‌ها و… بوده و سواری خودرو بیشتر مناسب خیابان‌های شهری و بین جاده‌ای بوده است. هیوندای i30 N خودروی بسیار راحت برای تردد در بزرگراه‌هاست. البته لاستیک‌های گودیر ایگل F1 صدای زیادی را در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از دلایل ایجاد صدای زیاد هم آینه‌های بزرگ هستند. این خودرو در حالت اسپورت نیز ترکیب لاستیک و سیستم تعلیق خوبی دارد. فرمان هیوندای i30 سدان هم دقیق بوده و در سرعت‌های بالا سنگینی خوبی دارد. چسبندگی کلی خودرو نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

سدان ها تسلیم نشده‌اند

نکته برجسته i30 سدان ۲۰۲۱ کابین آن است. فضای داخلی این خودرو راحت و سطح بالا می‌باشد. همچنین فضای سر و پای خوبی در عقب وجود داشته و بنابراین افراد قدبلند مشکلی نخواهند داشت. فضای بار ۴۷۴ لیتری این خودرو نیز پاسخگوی اکثر نیازهای مشتریان خواهد بود. قیمت این خودرو در استرالیا از ۲۸۲۵۳ دلار برای مدل اکتیو، ۳۴۱۵۷ دلار برای مدل N Line، ۳۴۷۰۰ دلار برای مدل الیت و ۴۱۸۳۰ دلار برای مدل N Line پریمیوم تست شده شروع می‌شود. هنوز قیمت مدل N کامل اعلام نشده اما می‌تواند به حدود ۵۰ هزار دلار برسد. قیمت الانترا از آمریکا از ۱۹۸۵۰ دلار شروع و به حدود ۳۰ هزار دلار برای نسخه N می‌رسد.

در دنیایی که کراس اوورها و شاسی بلندها حرف اول را می‌زنند از یاد بردن i30 سدان کار راحتی خواهد بود اما این خودرو همان فضای کابین و بار کنا را ارائه کرده و از کابینی بهتر و ظاهری جذاب‌تر سود می‌برد. همچنین قیمت این خودرو کمتر بوده و در کل این خودرو را به کنا ترجیح می‌دهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (377 ديدگاه)

    نمیگم کپی ولی انصافا شبیه چانگان ایدئو پلاس 2022 نیست ؟

    موافقم 3
    مخالفم 25
    1. MehdiTurbo

      ۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      اینکه خیلی واضح اکثر چینیا نمیگم صد در صد ولی ۹۰ درصد چینیا کپی از یه ماشین دیگنند بیرون این ماشین که خیلی وقت معرفی شده طراحی داخلیشم که شکل سوناتاعه که خیلی وقت معرفی شده و اصلا مشخص امضای هیونداست
      حالا اینکه یه نفر بیاد بگه این از یه ماشین چینی کپی کرده خیلی خنده داره
      داداش مطمئن باش اون ماشین کپی شده از این ماشین

      موافقم 19
      مخالفم 4
    2. iman

      ۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (171 ديدگاه)

      از طراحیش اصلا خوشم نمیاد خیلی زیاده روی شده

      موافقم 4
      مخالفم 9
  2. بی نام

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (165 ديدگاه)

    این الانترا ان هست. آی 30 ان اصلا یه مدل دیگس.
    https://www.netcarshow.com/hyundai/2021-i30_n/

    1. شاهین

      ۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام لطفا متن رو مطالعه بفرمایید ممنونم

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. Karl Benz

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    ماشین عالییه خصوصا قیمتش

  4. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    چرا نظراتم خیلی هاش نمیاد؟
    در حالی که اصلا ۳۰یاسی نیست؟
    چرا واقعا؟ چرا؟ زیر این پست کامنت دادم چقدر خوبه ولی نیومده😐 یا شایدم ممکنه خیلی دیر بیاد😐
    چرا اینطوره؟ شاید تا ۷۰ تا کامنت اولم اونطور نبود ولی بعد که یه حرف ۳۰یاسی زدم اونطوری شد!
    زندان که نیست بابا

  5. Enayat

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (236 ديدگاه)

    نمی دونم چرا این مدل های هیوندای رو نمی تونم درک کنم…شاید واسه من مفهوم سدان اسپرت یعنی سوبارو wrx sit و میتسوبیشی لنسر evo X
    فکر نکنم قابل قیاس باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا