هیوندای

هیوندای آیونیک 5 با ماژول موبایس؛ حرکت خرچنگی و چرخش 360 درجه!

پروتوتایپ چرخش ۳۶۰ درجه چرخ‌های خودرو در نمایشگاه CES 2022 رونمایی شد.

«هیوندای موبایس»، زیربرند تهیه قطعات و بخش خودروهای خودران هیوندای، در CES 2022 که در شهر لس‌آنجلس برگزار می‌شد، از یک ماژول پرتوتایپ درون‌چرخ برای آیونیک ۵ رونمایی کرد. این ماژول که با نام «e-corner» شناخته می‌شود، شامل یک موتور برقی، میراگر (دمپر) برقی، ترمز سیمی و فرمان سیمی می‌شود. پکیج فناورانه هیوندای قابلیت اتصال به گستره وسیعی از خودروهای پلاگین‌هیبریدی و برقی را دارد و می‌تواند بدونا اشغال فضای اضافه، زندگی را برای بسیاری از رانندگان آسان‌تر کند.

ایده اولیه این طرح در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد اما این‌بار، روی هر چهارچرخ هیوندای آیونیک ۵ نصب شده است و حقیقتا یکی از دستاوردهای تحسین برانگیز خودروساز کره‌ای هیوندای به شمار می‌رود. همان‌گونه که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، آیونیک مجهزبه e-corner می‌تواند هر چهار چرخ خود را به‌صورت ۹۰ درجه درجهت بیرون یا داخل خودرو بچرخاند و به خود امکان خروج موازی از یک فضای پارک تنگ را بدهد.

این آیونکیی ۵ به لطف بهره‌وری از فناوری یادشده می‌تواند مانورهای حرکتی بسیاری را به واقعیت تبدیل کند؛ برای نمونه چرخش ۴۵ درجه‌ای چرخ‌های این خودرو به آن امکان یک دروان ۳۶۰ درجه‌ای مثال‌زدنی را می‌دهد. این پروتوتایپ به خودرو اجازه حرکت اریب را هم می‌دهد. راننده می‌تواند درصورت تمایل چرخ‌های عقب را تا ۹۰ درجه بچرخاند و خودروی خود را مانند یک بالابر صنعتی حرکت دهد.

هرچند هیوندای موبایس هنوز اطلاعاتی را درباره نحوه عرضه e-corner منتشر نکرده است اما عمکلرد و ظرفیت بالای این ماژول برای اسمبلی در خودروهای برقی بر کسی پوشیده نیست چراکه درکنار سادگی مونتاژ این ماژول، کاربری بسیار فراوانی دارد.

حدود صد سال قبل هم کسانی ایده‌های شبیه به این را داشته‌اند؛ در سال ۱۹۳۰ یک آمریکایی اختراعی موسوم‌به «Park-Car» را رونمایی کرد که یک چرخ پنجم به عقب خودرو اضافه می‌کرد. در ادامه می‌توانید ویدئوی مربوط به e-corner را مشاهده کنید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. زمستانم

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    ادم یا ایده های پت و مت میفته خخخخ

    موافقم 34
    مخالفم 32
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      فکر کن داری ۱۲۰ تا تو اتوبان میری یه دفعه اونجاش در میره چرخ میچرخه و در آخر زیرِ خودرو آفتاب میبینه 😂 !

      موافقم 18
      مخالفم 21
      1. محمد

        ۲۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        دوباره که گل به خودی زدی

        موافقم 16
        مخالفم 9
      2. Ehsan

        ۲۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (627 ديدگاه)

        گل به خودی 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        موافقم 2
        مخالفم 4
    2. Car love

      ۲۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (700 ديدگاه)

      اخرین ایده پت و مت ساخت ماشینی بود که چرخش موقع حرکت در بره خخخخخخخ

      موافقم 3
      مخالفم 5
  2. دیجی

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (419 ديدگاه)

    ماهم به لطف سایپا پرایدداریم که سوسکی حرکت می کند

    موافقم 18
    مخالفم 6
  3. AHMADREZA

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (878 ديدگاه)

    چقدر موقع چرخش زشت و مضحک میشه ماشین مخصوصن از نمای عقب

    موافقم 21
    مخالفم 10
  4. Arshia m3 csl

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1184 ديدگاه)

    ایده مسخره ایه اگه چرخ های عقب مثل سری ۷ و کلاس اس فرمون پذیری کوچیک داشته باشن خوبه این ایده خیلی مسخرست طرف مگه میخواد چیکار کنه ماشینش خرچنگی حرکت کنه؟ این ایده غیر کاربردیه

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. Payfast

      ۲۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (808 ديدگاه)

      واسه پارک دوبل عالیه

      موافقم 8
      مخالفم 5
  5. Amiro

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    ویدیو از کل کانتنت قشنگ تر بود توی اون زمان با اون امکانات
    دیگه حرفی نمی‌مونه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. Amiro

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    ولی فکر کنم با این آپشن نعمت دریفت از بین می‌ره

    موافقم 14
    مخالفم 3
  7. Alan.r

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    چون آیونیک یه آفرودر در حد جی کلاس و رانگلر و برانکوئه به کرب مود احتیاج خیلی زیادی داره😂🤣🤣

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. بهنام

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    😂😂

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. Dian

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (682 ديدگاه)

      خندَ مِکنی؟

      موافقم 13
      مخالفم 5
  9. Reza-a

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    ایده محشری که هیوندای دوباره به صورت پیشرفته تر زنده کردش، برای ماشین‌های درون‌سوز بخاطر پیچیدگی فنی و گرون تموم شدن توجیه پذیر نبود ولی رو برقی‌ها بخاطر ساختار ساده‌ای که دارن امکان پذیره و به شدت قدرت مانور ماشین رو بالا می‌بره به خصوص تو شهر و حتی آفرود (برای ماشین های آفرودی) اگه به مدلهای تولیدی راه پیدا کنه پیشرفتی بزرگی تو صنعت خودروسازی حساب میشه.

    موافقم 12
    مخالفم 9
  10. مجتبی .

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    چندوقت پیش هم یک خودروساز دیگه شبیه اینو معرفی کرد. فکرکنم براآفرود خیلی کارایی داشته باشه. داخل شهر هم براپارک توجاهای کوچیک خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا