پروتوتایپ چرخش ۳۶۰ درجه چرخهای خودرو در نمایشگاه CES 2022 رونمایی شد.
«هیوندای موبایس»، زیربرند تهیه قطعات و بخش خودروهای خودران هیوندای، در CES 2022 که در شهر لسآنجلس برگزار میشد، از یک ماژول پرتوتایپ درونچرخ برای آیونیک ۵ رونمایی کرد. این ماژول که با نام «e-corner» شناخته میشود، شامل یک موتور برقی، میراگر (دمپر) برقی، ترمز سیمی و فرمان سیمی میشود. پکیج فناورانه هیوندای قابلیت اتصال به گستره وسیعی از خودروهای پلاگینهیبریدی و برقی را دارد و میتواند بدونا اشغال فضای اضافه، زندگی را برای بسیاری از رانندگان آسانتر کند.
ایده اولیه این طرح در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد اما اینبار، روی هر چهارچرخ هیوندای آیونیک ۵ نصب شده است و حقیقتا یکی از دستاوردهای تحسین برانگیز خودروساز کرهای هیوندای به شمار میرود. همانگونه که در تصاویر نیز مشاهده میکنید، آیونیک مجهزبه e-corner میتواند هر چهار چرخ خود را بهصورت ۹۰ درجه درجهت بیرون یا داخل خودرو بچرخاند و به خود امکان خروج موازی از یک فضای پارک تنگ را بدهد.
این آیونکیی ۵ به لطف بهرهوری از فناوری یادشده میتواند مانورهای حرکتی بسیاری را به واقعیت تبدیل کند؛ برای نمونه چرخش ۴۵ درجهای چرخهای این خودرو به آن امکان یک دروان ۳۶۰ درجهای مثالزدنی را میدهد. این پروتوتایپ به خودرو اجازه حرکت اریب را هم میدهد. راننده میتواند درصورت تمایل چرخهای عقب را تا ۹۰ درجه بچرخاند و خودروی خود را مانند یک بالابر صنعتی حرکت دهد.
هرچند هیوندای موبایس هنوز اطلاعاتی را درباره نحوه عرضه e-corner منتشر نکرده است اما عمکلرد و ظرفیت بالای این ماژول برای اسمبلی در خودروهای برقی بر کسی پوشیده نیست چراکه درکنار سادگی مونتاژ این ماژول، کاربری بسیار فراوانی دارد.
حدود صد سال قبل هم کسانی ایدههای شبیه به این را داشتهاند؛ در سال ۱۹۳۰ یک آمریکایی اختراعی موسومبه «Park-Car» را رونمایی کرد که یک چرخ پنجم به عقب خودرو اضافه میکرد. در ادامه میتوانید ویدئوی مربوط به e-corner را مشاهده کنید:
زمستانم
۲۲ دی ۱۴۰۱ادم یا ایده های پت و مت میفته خخخخ
NAVID۰۰۹۸
۲۲ دی ۱۴۰۱فکر کن داری ۱۲۰ تا تو اتوبان میری یه دفعه اونجاش در میره چرخ میچرخه و در آخر زیرِ خودرو آفتاب میبینه 😂 !
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۱دوباره که گل به خودی زدی
Ehsan
۲۳ دی ۱۴۰۱گل به خودی 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Car love
۲۳ دی ۱۴۰۱اخرین ایده پت و مت ساخت ماشینی بود که چرخش موقع حرکت در بره خخخخخخخ
دیجی
۲۲ دی ۱۴۰۱ماهم به لطف سایپا پرایدداریم که سوسکی حرکت می کند
AHMADREZA
۲۲ دی ۱۴۰۱چقدر موقع چرخش زشت و مضحک میشه ماشین مخصوصن از نمای عقب
Arshia m3 csl
۲۲ دی ۱۴۰۱ایده مسخره ایه اگه چرخ های عقب مثل سری ۷ و کلاس اس فرمون پذیری کوچیک داشته باشن خوبه این ایده خیلی مسخرست طرف مگه میخواد چیکار کنه ماشینش خرچنگی حرکت کنه؟ این ایده غیر کاربردیه
Payfast
۲۳ دی ۱۴۰۱واسه پارک دوبل عالیه
Amiro
۲۲ دی ۱۴۰۱ویدیو از کل کانتنت قشنگ تر بود توی اون زمان با اون امکانات
دیگه حرفی نمیمونه
Amiro
۲۲ دی ۱۴۰۱ولی فکر کنم با این آپشن نعمت دریفت از بین میره
Alan.r
۲۲ دی ۱۴۰۱چون آیونیک یه آفرودر در حد جی کلاس و رانگلر و برانکوئه به کرب مود احتیاج خیلی زیادی داره😂🤣🤣
بهنام
۲۲ دی ۱۴۰۱😂😂
Dian
۲۲ دی ۱۴۰۱خندَ مِکنی؟
Reza-a
۲۲ دی ۱۴۰۱ایده محشری که هیوندای دوباره به صورت پیشرفته تر زنده کردش، برای ماشینهای درونسوز بخاطر پیچیدگی فنی و گرون تموم شدن توجیه پذیر نبود ولی رو برقیها بخاطر ساختار سادهای که دارن امکان پذیره و به شدت قدرت مانور ماشین رو بالا میبره به خصوص تو شهر و حتی آفرود (برای ماشین های آفرودی) اگه به مدلهای تولیدی راه پیدا کنه پیشرفتی بزرگی تو صنعت خودروسازی حساب میشه.
مجتبی .
۲۴ دی ۱۴۰۱چندوقت پیش هم یک خودروساز دیگه شبیه اینو معرفی کرد. فکرکنم براآفرود خیلی کارایی داشته باشه. داخل شهر هم براپارک توجاهای کوچیک خوبه.