شرکت هیوندای از خودروی مسابقهای آیونیک ۵ N eN1 کاپ با وزن کمتر و قدرت حدود ۶۴۰ اسب بخار رونمایی کرد.
هیوندای آیونیک ۵ N در سری مسابقات ویژهای شرکت خواهد کرد. این مسابقات که با نام کلاس eN1 شناخته میشود شاهد حضور خودروهای النترا (آوانته در کره جنوبی) خواهد بود و البته تنها یک خودروساز یا تنها یک تأمینکننده لاستیک در آن شرکت نخواهند کرد بلکه امکان حضور برندهای دیگر نیز وجود دارد.
اولین خودروی برقی N برای حضور در این مسابقات تغییرات زیادی را متحمل شده تا مناسب هنرنمایی در پیست باشد. در آغاز باید گفت وزن هیوندای آیونیک ۵ N eN1 کاپ بهطور قابلتوجهی کمتر شده است. اگرچه وزن مدل استاندارد به ۲۲۳۰ کیلوگرم میرسد، اما وزن مدل مسابقهای حدود ۲۷۰ کیلوگرم کاهش یافته است. در واقع وزن آیونیک ۵ N eN1 کاپ به حدود ۱۹۷۰ کیلوگرم میرسد و این اتفاق در حالی رخ داده که خودروی موردبحث به کیت بدنه کاملاً آیرودینامیک با گلگیرهای پف کرده و بال عقب بزرگ مجهز شده است.
کاهش وزن خودرو با استفاده از کاپوت پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس و شیشههای پلی کربنات به دست آمده است. رینگهای ۱۸ اینچی فورج کاری شده به همراه لاستیکهای چسبان و کابین فاقد جزئیات غیرضروری و صندلی اسپرت نیز جزو دیگر اقدامات کرهایها برای کاهش وزن آیونیک مسابقهای بوده است. اگرچه آیونیک ۵ N eN1 کاپ فاقد برخی تجهیزات است اما از سختافزارهای زیادی که در مدل استاندارد دیده نمیشود سود برده است. برای مثال رول کیج مورد تائید فیا، لاستیکها و رینگهای یاد شده، لایه آتشخاموشکن اضافی و سیستم خاموش ولتاژ بالا جزو این موارد هستند.
از دیگر تغییرات هیوندای آیونیک ۵ N eN1 کاپ نسبت به مدل استاندارد میتوان به سیستم تعلیق قابل تنظیم، نشانگر هشدار ولتاژ بالا و درگاه شارژ نصب شده در بخش عقب اشاره کرد. نکته عجیب اینکه خودروی مسابقهای کرهایها ویژگی صدای غیرواقعی پیشرانه را حفظ کرده و تیمها اجازه خواهند داشت از صدای موردعلاقه خود در مسابقه استفاده کنند. این ویژگی باعث میشود تعویض دندههای مصنوعی نیز وجود داشته باشد. همچنین سیستم پیش آمادهساز باتری نیز حفظ شده و سیستم بوست N نیز به مدت ۱۰ ثانیه تمامی قدرت موتورها را آزاد میکند.
دو موتور برقی این خودرو همچنان ۶۴۱ اسب بخار مشابه مدل استاندارد را تولید میکنند و باتری ۸۴ کیلووات ساعتی نیز از مجموعه یاد شده پشتیبانی خواهد کرد. هنوز جزئیات عملکردی آیونیک ۵ N eN1 کاپ منتشر نشده اما احتمالاً صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن کمتر از ۳ ثانیه خواهد بود چراکه نسخه استاندارد این کراس اور برقی با فعال شدن ویژگی بوست N صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۲۵ ثانیهای دارد. در نهایت باید گفت تا پایان سال جاری میلادی ۱۰ مسابقه از سری eN1 برگزار خواهد شد.
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳آقا یه سوال
مثلا تو همین مقاله نوشته بود رینگ های فورج کاری شده.
یه مثلا جاهای دیگه هم شنیده بودم، میل لنگ فورج کاری، پیستون فورج کاری و…
فورج کاری یعنی چی؟
زیزیگولو
۱۴ فروردین ۱۴۰۳فورج کاری کردن یعنی آهنگری کردن و کوبیدن …….. و در کُل تکنیکی هستش که که به وسیله اون فلزات رو با استفاده از نیروی فشاری متمرکز به شکل و فرم مورد نظر تبدیل میکنن
علیرضا
۱۴ فروردین ۱۴۰۳فورج کاری یعنی آلیاژ تحت فشار بالا ریخته گری میشه مثل آهنگری که با چکش هزاران ضربه به شمشیر میزنه
ولی قطعات غیرفورج فقط ریخته گری میشن داخل قالب و فلز مذاب داخل قالب خنک میشه
قطعات فورج به دلیل فشردگی بیشتر مولکول های فلز و عدم وجود تخلخل در ساختار تحمل فشار و گرمای بالاتری رو دارن و یه بخش اساسی تیونینگ در انجین های تقویت محسوب میشه
مجتبی .
۱۴ فروردین ۱۴۰۳آقای علیرضا ریخته گری تحت فشار؛ دایکست هستش که فلزاتی مثل آلومینیوم وروی روبافشار بالا درحالت مذاب به داخل قالب تزریق میکنن اما فورج کاری همونطور که دوستمون گفتن گرم کردن فلزات تا دمای خمیری هست وبعد زیر پرس باضربه های خیلی قوی تا حدودی بهش شکل میدن اما مولکولها فشرده شده وچقرمه میشن البته برای بدست آوردن شکل نهایی ماشینکاری میشن. البته فیبر کربن فورج کاری شده هم داریم که نمیدونم چطوری انجام میشه
کیان
۱۴ فروردین ۱۴۰۳داداش ساده تر بگو، با فرج کاری فلز چگالتری بدست میاریم، در نتیجه چگالتر بودن خاصیتهای مقاومتی بیشتر داریم و …
همینه، درسته ؟
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳تشکر از همه دوستان
کامل متوجه شدم
در کل فورج کاری شده ها تحمل فشار بیشتری دارن.
Galant.VR4(JDM)
۱۴ فروردین ۱۴۰۳دم هیوندای گرم چقدر طوفانی پیش میره امثال اون از خودروی سال شدنش اونم چند محصول اینم از معرفی مدل های مختلف امیدوارم روزبهزوز پیشرفت کنه
ولی جای دوری نمیره عجب رخی داره
I.Love you KDM
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳میخواید کامنت بذارید حداقل تناقض نذارید😂
تو اسمت نوشتی JDM بعد میگی KDM؟
Galant.VR4(JDM)
۱۴ فروردین ۱۴۰۳امیدوارم مقاله به این زیبایی و ظرافت رو با کلکل های همیشگی خراب نکنین
Killer
۱۴ فروردین ۱۴۰۳خیلی هم عالی
دوستان با آیونیک 5N خیلی آشنایی دارن ،چند روز پیش آشناییشون تو یه خبر بیشتر شد :)
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳خب؟
downfall
۱۴ فروردین ۱۴۰۳تو تورنومنت های معتبر راشون نمیدن مجبورن واسه خودشون تورنومنت بسازن و توش شرکت کنن🤣
چرا تو فرمول E نمیره این کره مربای توانمند🤣راه نمیدنش؟ آخی 😂
دفعه قبل که از این ادعاهای پیست و مسابقه کردن سر از کاه و یونجه در آوردن 😂
https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-rn22e-crash-hard-at-goodwood/
Car love
۱۴ فروردین ۱۴۰۳https://www.autoevolution.com/news/cyclist-chris-hoy-crashes-nissan-gt-r-nismo-at-goodwood-fos-2014-video-83268.html
😂😂😂😂
downfall
۱۴ فروردین ۱۴۰۳https://www.bristolstreet.co.uk/news/record-breaking-nissan-gt-r-nismo-hits-the-nurburgring/
🤣🤣
Car love
۱۴ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه ربطی به قضیه نداشت و باعث فراموش شدن ورودش به یونجه نشد😂😂
ولی
https://www.autoblog.com/2015/06/26/mazda-767b-crashes-during-goodwood-suffers-heavy-damage/
😂😂😂😂
downfall
۱۴ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه لینکی که فرستادم روزتو خراب کرد 🤣🤣🤣
اینم تیر خلاص 🤣
https://www.dailysportscar.com/2021/07/01/mazda-at-le-mans-21-years-of-trying.html
مزدا سی سال قبل قهرمان لمانس شد 🤣 چیوندا هنوز اجازه نداره تو سکوی تماشاگرای لمانس بشینه 🤣🤣🤣این بده 😢😢😢
https://www.pedal.ir/vision/lightning-lap-2024/
((زمانی که EV6 GT در اولین دور دچار بیشفرمانی شد و سر از چمنها درآورد)) ev6 رفت تو چمن 😢😢
JaMsHiD
۱۴ فروردین ۱۴۰۳کار لاو ،
مزدا سی سال پیش که شماها داشتید از موتور میتسوبیشی استفاده میکردید و به این کار افتخار میکردید برنده مسابقات لمانز شد .
تویوتا پنج بار پشت سر هم برنده لمانز شده
تویوتا ۹ بار برنده رالی جهانی شده . میتسوبیشی هم فاکتور میگیریم .
همین نیسانی که مسخره میکنی بیست و شش بار برنده مسابقات تورینگ شده و نحوه وضع شدن دوباره قوانین مسابقات V8 سوپر کار استرالیا فعلی هم بخاطر همین نیسان بوده . چون مسابقات رو قبضه کرده بود براش محدودیت گذاشتن ولی دیدن بازم برد که کلا گفتن فقط ماشین V8 حق ورود به مسابقات رو دارند .
MC20
۱۴ فروردین ۱۴۰۳downfall جان و بقیه ژاپنی فن های دوست داشتنی و عزیزم … حدودا 2 سال پیش من یه غلطی کردم ( امروز هم بسیار پشیمونم ) و این عبارت کره مربا رو متاسفانه برای اولین بار نوشتم … اون زمان مثل امروز ، اصلا کره ای فن ، وجود نداشت یا اگر هم داشت اصلا به حساب نمی یومدن و جسته گریخته زیر یه پست هایی یه چیزی می پروندن و می رفتند … اون زمان به شخصه ، اصلا فکر نمی کردم زمانی روی کره زمین کسی فن ماشین کره ای بشه ، اما بالاخره زمونه تغییر کرده و امروز دیگه قضیه فرق کرده … امروز کره ای فن ها هم ، در سایت هستند و بحث میکنند و طبیعتا باید به شخصیتشون هم احترام گذاشت ( حتی اگر بعضی از اونها احترام نگذارند ) … خواهشم از همه دوستان ( بویژه ژاپنی فن های اصیل و ثابت شده ) اینه دیگه این لفظ سخیف کره مربا رو استفاده نکنید که من هر بار با دیدنش شرمنده میشم و خجالت میکشم … امیدوارم دوستان کره ای فن هم من رو ببخشند و حلال کنند … مهدیار
پیام
۱۴ فروردین ۱۴۰۳این خبر تقدیم به امیر و حسین. چون خیلی دغدغه آیونیک رو داشتن.
Absurd Hero
۱۴ فروردین ۱۴۰۳«برای مثال رول کیج مورد تائید فیا، لاستیکها و رینگهای یاد شده، لایه آتشخاموشکن اضافی و سیستم خاموش ولتاژ بالا جزو این موارد هستند.»
آتش خاموش کن واقعا براش لازمه
Car love
۱۴ فروردین ۱۴۰۳بعضیا خاطره دارن با این ماشین.بهترین پرفورمنس سال کی شد؟ 😂😂
JaMsHiD
۱۴ فروردین ۱۴۰۳چقدر جالب . نکنه قراره مثل i20 رالی جهانی رو تسخیر کنه؟😂💥
(هیوندای تو رالی که مدعی هم هست یک بار قهرمانی نداشته و توی بیست سال اخیر یا سیتروئن برنده رالی بوده یا فولکس واگن یا فورد یا تویوتا)
راستی شنیدم قراره مسابقات نوربرگ رینگ و DTM و لمانز رو هم مثل رالی قبضه کنید؟😂💥
مسابقات eN1 کاپتون هم که کپی از پورشه کاپ هست .
هیچوقت اعتبار اونم توی موتور اسپرت با قدرت تولیدی به وجود نمیاد .