هیوندای

هیوندای آیونیک 5 N eN1 کاپ مسابقه‌ای با قدرت 640 اسب بخار معرفی شد

شرکت هیوندای از خودروی مسابقه‌ای آیونیک ۵ N eN1 کاپ با وزن کمتر و قدرت حدود ۶۴۰ اسب بخار رونمایی کرد.

هیوندای آیونیک ۵ N در سری مسابقات ویژه‌ای شرکت خواهد کرد. این مسابقات که با نام کلاس eN1 شناخته می‌شود شاهد حضور خودروهای النترا (آوانته در کره جنوبی) خواهد بود و البته تنها یک خودروساز یا تنها یک تأمین‌کننده لاستیک در آن شرکت نخواهند کرد بلکه امکان حضور برندهای دیگر نیز وجود دارد.

اولین خودروی برقی N برای حضور در این مسابقات تغییرات زیادی را متحمل شده تا مناسب هنرنمایی در پیست باشد. در آغاز باید گفت وزن هیوندای آیونیک ۵ N eN1 کاپ به‌طور قابل‌توجهی کمتر شده است. اگرچه وزن مدل استاندارد به ۲۲۳۰ کیلوگرم می‌رسد، اما وزن مدل مسابقه‌ای حدود ۲۷۰ کیلوگرم کاهش یافته است. در واقع وزن آیونیک ۵ N eN1 کاپ به حدود ۱۹۷۰ کیلوگرم می‌رسد و این اتفاق در حالی رخ داده که خودروی موردبحث به کیت بدنه کاملاً آیرودینامیک با گلگیرهای پف کرده و بال عقب بزرگ مجهز شده است.

کاهش وزن خودرو با استفاده از کاپوت پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس و شیشه‌های پلی کربنات به دست آمده است. رینگ‌های ۱۸ اینچی فورج کاری شده به همراه لاستیک‌های چسبان و کابین فاقد جزئیات غیرضروری و صندلی اسپرت نیز جزو دیگر اقدامات کره‌ای‌ها برای کاهش وزن آیونیک مسابقه‌ای بوده است. اگرچه آیونیک ۵ N eN1 کاپ فاقد برخی تجهیزات است اما از سخت‌افزارهای زیادی که در مدل استاندارد دیده نمی‌شود سود برده است. برای مثال رول کیج مورد تائید فیا، لاستیک‌ها و رینگ‌های یاد شده، لایه آتش‌خاموش‌کن اضافی و سیستم خاموش ولتاژ بالا جزو این موارد هستند.

از دیگر تغییرات هیوندای آیونیک ۵ N eN1 کاپ نسبت به مدل استاندارد می‌توان به سیستم تعلیق قابل تنظیم، نشانگر هشدار ولتاژ بالا و درگاه شارژ نصب شده در بخش عقب اشاره کرد. نکته عجیب اینکه خودروی مسابقه‌ای کره‌ای‌ها ویژگی صدای غیرواقعی پیشرانه را حفظ کرده و تیم‌ها اجازه خواهند داشت از صدای موردعلاقه خود در مسابقه استفاده کنند. این ویژگی باعث می‌شود تعویض دنده‌های مصنوعی نیز وجود داشته باشد. همچنین سیستم پیش آماده‌ساز باتری نیز حفظ شده و سیستم بوست N نیز به مدت ۱۰ ثانیه تمامی قدرت موتورها را آزاد می‌کند.

دو موتور برقی این خودرو همچنان ۶۴۱ اسب بخار مشابه مدل استاندارد را تولید می‌کنند و باتری ۸۴ کیلووات ساعتی نیز از مجموعه یاد شده پشتیبانی خواهد کرد. هنوز جزئیات عملکردی آیونیک ۵ N eN1 کاپ منتشر نشده اما احتمالاً صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن کمتر از ۳ ثانیه خواهد بود چراکه نسخه استاندارد این کراس اور برقی با فعال شدن ویژگی بوست N صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۲۵ ثانیه‌ای دارد. در نهایت باید گفت تا پایان سال جاری میلادی ۱۰ مسابقه از سری eN1 برگزار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4306 ديدگاه)

    آقا یه سوال
    مثلا تو همین مقاله نوشته بود رینگ های فورج کاری شده.
    یه مثلا جاهای دیگه هم شنیده بودم، میل لنگ فورج کاری، پیستون فورج کاری و…
    فورج کاری یعنی چی؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. زیزیگولو

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      فورج کاری کردن یعنی آهنگری کردن و کوبیدن …….. و در کُل تکنیکی هستش که که به وسیله اون فلزات رو با استفاده از نیروی فشاری متمرکز به شکل و فرم مورد نظر تبدیل میکنن

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. علیرضا

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (224 ديدگاه)

      فورج کاری یعنی آلیاژ تحت فشار بالا ریخته گری میشه مثل آهنگری که با چکش هزاران ضربه به شمشیر میزنه
      ولی قطعات غیرفورج فقط ریخته گری میشن داخل قالب و فلز مذاب داخل قالب خنک میشه

      قطعات فورج به دلیل فشردگی بیشتر مولکول های فلز و عدم وجود تخلخل در ساختار تحمل فشار و گرمای بالاتری رو دارن و یه بخش اساسی تیونینگ در انجین های تقویت محسوب میشه

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. مجتبی .

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1231 ديدگاه)

        آقای علیرضا ریخته گری تحت فشار؛ دایکست هستش که فلزاتی مثل آلومینیوم وروی روبافشار بالا درحالت مذاب به داخل قالب تزریق میکنن اما فورج کاری همونطور که دوستمون گفتن گرم کردن فلزات تا دمای خمیری هست وبعد زیر پرس باضربه های خیلی قوی تا حدودی بهش شکل میدن اما مولکولها فشرده شده وچقرمه میشن البته برای بدست آوردن شکل نهایی ماشینکاری میشن. البته فیبر کربن فورج کاری شده هم داریم که نمیدونم چطوری انجام میشه

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. کیان

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1491 ديدگاه)

          داداش ساده تر بگو، با فرج کاری فلز چگالتری بدست میاریم، در نتیجه چگالتر بودن خاصیتهای مقاومتی بیشتر داریم و …
          همینه، درسته ؟

          موافقم 3
          مخالفم 5
        2. Taha Ayoobi

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4306 ديدگاه)

          تشکر از همه دوستان
          کامل متوجه شدم
          در کل فورج کاری شده ها تحمل فشار بیشتری دارن.

  2. Galant.VR4(JDM)

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1156 ديدگاه)

    دم هیوندای گرم چقدر طوفانی پیش میره امثال اون از خودروی سال شدنش اونم چند محصول اینم از معرفی مدل های مختلف امیدوارم روز‌به‌زوز پیشرفت کنه
    ولی جای دوری نمیره عجب رخی داره
    I.Love you KDM

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4306 ديدگاه)

      میخواید کامنت بذارید حداقل تناقض نذارید😂

      تو اسمت نوشتی JDM بعد میگی KDM؟

      موافقم 13
      مخالفم 3
  3. Galant.VR4(JDM)

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1156 ديدگاه)

    امیدوارم مقاله به این زیبایی و ظرافت رو با کل‌کل های همیشگی خراب نکنین

    موافقم 11
    مخالفم 3
  4. Killer

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    خیلی هم عالی
    دوستان با آیونیک 5N خیلی آشنایی دارن ،چند روز پیش آشناییشون تو یه خبر بیشتر شد :)

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4306 ديدگاه)

      خب؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
  5. downfall

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    تو تورنومنت های معتبر راشون نمیدن مجبورن واسه خودشون تورنومنت بسازن و توش شرکت کنن🤣
    چرا تو فرمول E نمیره این کره مربای توانمند🤣راه نمیدنش؟ آخی 😂

    دفعه قبل که از این ادعاهای پیست و مسابقه کردن سر از کاه و یونجه در آوردن 😂
    https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-rn22e-crash-hard-at-goodwood/

    موافقم 10
    مخالفم 5
        1. Car love

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (700 ديدگاه)

          متاسفانه ربطی به قضیه نداشت و باعث فراموش شدن ورودش به یونجه نشد😂😂

          ولی

          https://www.autoblog.com/2015/06/26/mazda-767b-crashes-during-goodwood-suffers-heavy-damage/

          😂😂😂😂

        2. downfall

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (126 ديدگاه)

          متاسفانه لینکی که فرستادم روزتو خراب کرد 🤣🤣🤣
          اینم تیر خلاص 🤣
          https://www.dailysportscar.com/2021/07/01/mazda-at-le-mans-21-years-of-trying.html

          مزدا سی سال قبل قهرمان لمانس شد 🤣 چیوندا هنوز اجازه نداره تو سکوی تماشاگرای لمانس بشینه 🤣🤣🤣این بده 😢😢😢

          https://www.pedal.ir/vision/lightning-lap-2024/
          ((زمانی که EV6 GT در اولین دور دچار بیش‌فرمانی شد و سر از چمن‌ها درآورد)) ev6 رفت تو چمن 😢😢

          موافقم 9
          مخالفم 1
      1. JaMsHiD

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2748 ديدگاه)

        کار لاو ،
        مزدا سی سال پیش که شماها داشتید از موتور میتسوبیشی استفاده می‌کردید و به این کار افتخار می‌کردید برنده مسابقات لمانز شد .
        تویوتا پنج بار پشت سر هم برنده لمانز شده
        تویوتا ۹ بار برنده رالی جهانی شده . میتسوبیشی هم فاکتور میگیریم .
        همین نیسانی که مسخره می‌کنی بیست و شش بار برنده مسابقات تورینگ شده و نحوه وضع شدن دوباره قوانین مسابقات V8 سوپر کار استرالیا فعلی هم بخاطر همین نیسان بوده . چون مسابقات رو قبضه کرده بود براش محدودیت گذاشتن ولی دیدن بازم برد که کلا گفتن فقط ماشین V8 حق ورود به مسابقات رو دارند .

        موافقم 4
        مخالفم 1
    1. MC20

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      downfall جان و بقیه ژاپنی فن های دوست داشتنی و عزیزم … حدودا 2 سال پیش من یه غلطی کردم ( امروز هم بسیار پشیمونم ) و این عبارت کره مربا رو متاسفانه برای اولین بار نوشتم … اون زمان مثل امروز ، اصلا کره ای فن ، وجود نداشت یا اگر هم داشت اصلا به حساب نمی یومدن و جسته گریخته زیر یه پست هایی یه چیزی می پروندن و می رفتند … اون زمان به شخصه ، اصلا فکر نمی کردم زمانی روی کره زمین کسی فن ماشین کره ای بشه ، اما بالاخره زمونه تغییر کرده و امروز دیگه قضیه فرق کرده … امروز کره ای فن ها هم ، در سایت هستند و بحث میکنند و طبیعتا باید به شخصیتشون هم احترام گذاشت ( حتی اگر بعضی از اونها احترام نگذارند ) … خواهشم از همه دوستان ( بویژه ژاپنی فن های اصیل و ثابت شده ) اینه دیگه این لفظ سخیف کره مربا رو استفاده نکنید که من هر بار با دیدنش شرمنده میشم و خجالت میکشم … امیدوارم دوستان کره ای فن هم من رو ببخشند و حلال کنند … مهدیار

      موافقم 1
      مخالفم 5
  6. پیام

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    این خبر تقدیم به امیر و حسین. چون خیلی دغدغه آیونیک رو داشتن.

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. Absurd Hero

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (308 ديدگاه)

      «برای مثال رول کیج مورد تائید فیا، لاستیک‌ها و رینگ‌های یاد شده، لایه آتش‌خاموش‌کن اضافی و سیستم خاموش ولتاژ بالا جزو این موارد هستند.»
      آتش خاموش کن واقعا براش لازمه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  7. Car love

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (700 ديدگاه)

    بعضیا خاطره دارن با این ماشین.بهترین پرفورمنس سال کی شد؟ 😂😂

    موافقم 2
    مخالفم 10
  8. JaMsHiD

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2748 ديدگاه)

    چقدر جالب . نکنه قراره مثل i20 رالی جهانی رو تسخیر کنه؟😂💥
    (هیوندای تو رالی که مدعی هم هست یک بار قهرمانی نداشته و توی بیست سال اخیر یا سیتروئن برنده رالی بوده یا فولکس واگن یا فورد یا تویوتا)
    راستی شنیدم قراره مسابقات نوربرگ رینگ و DTM و لمانز رو هم مثل رالی قبضه کنید؟😂💥
    مسابقات eN1 کاپتون هم که کپی از پورشه کاپ هست .
    هیچوقت اعتبار اونم توی موتور اسپرت با قدرت تولیدی به وجود نمیاد .

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا