یک مالک کرهای هیوندای آیونیک ۵ موفق شده است در مدت ۳ سال و ۴ ماه بیش از ۶۶۶,۰۰۰ کیلومتر را با این خودروی الکتریکی طی کند. این مقدار پیمایش تقریباً معادل یک سفر رفت و برگشت به ماه است! این رکورد که در یک گروه فیسبوکی مربوط به مالکان آیونیک ۵ ثبت شده، احتمالاً این خودرو را به یکی از پرکارترین مدلهای آیونیک ۵ در جهان تبدیل کرده است.
عمر باتری اولیه و تعویض رایگان توسط هیوندای
یکی از مهمترین نکات در مورد این خودرو، دوام استثنایی باتری آن است. باتری اولیه این خودرو موفق شده است تا ۵۸۰,۰۰۰ کیلومتر (۳۶۰,۰۰۰ مایل) بدون مشکل کار کند که عددی خیرهکننده برای یک خودروی برقی محسوب میشود. اما پس از این میزان پیمایش، باتری دیگر کارایی لازم را نداشته و نیاز به تعویض پیدا کرده است.
نکته شگفتانگیز این است که هیوندای، باتری جدید را کاملاً رایگان برای این خودرو نصب کرده است! گارانتی باتری در خودرومهای برقی معمولا رقمی بسیار بالاتر از گارانتی خودرو است و مثلا در زمانی که گارانتی یک خودرو ۵ سال است، گارانتی باتری ان ۷ تا ۱۰ سال اعلام میشود تا اطمینان مشتریان و خریداران نسبت به طول عمر باتریها جلب شود.
این خودرو چقدر در روز رانده شده است؟
بیایید یک محاسبه ساده انجام دهیم:
🔹 اگر این خودرو ۳ سال و ۴ ماه (۴۰ ماه) در جاده بوده باشد، میزان پیمایش متوسط آن برابر است با:
- ۱۶,۶۵۶ کیلومتر در ماه
- ۵۵۵ کیلومتر در روز
یعنی این مالک کرهای تقریباً هر روز معادل یک مسیر تهران به اصفهان را رانندگی کرده است!
مالک خودرو چه کسی است؟
طبق گزارشها، این آیونیک ۵ متعلق به یک فروشنده است. این شغل به خودی خود مستلزم سفرهای مکرر و طولانی است که توضیح میدهد چرا این خودرو چنین میزان پیمایشی را ثبت کرده است.
نکته جالب اینجاست که او تقریباً تمام روز خود را در جاده سپری کرده است. حتی اگر این خودرو با شارژ سریع DC کار کرده باشد، باز هم بخشی از روز صرف شارژ آن شده است. بنابراین، این مالک کرهای احتمالاً برنامهریزی دقیقی برای شارژ و رانندگی داشته است.
مقایسه با میانگین رانندگی در جهان
برای درک بهتر این رکورد، میتوان آن را با میانگین پیمایش خودروهای معمولی مقایسه کرد:
نوع خودرو / منطقه | میانگین پیمایش سالانه |
---|---|
خودروهای معمولی در آمریکا | ۲۲,۵۰۰ کیلومتر |
خودروهای برقی در آمریکا | ۱۹,۳۰۰ کیلومتر |
تاکسیهای شهری | ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر |
هیوندای آیونیک ۵ این مالک | ۲۰۰,۰۰۰ کیلومتر در سال! |
🔹 نتیجه: این خودرو در هر سال تقریباً ۱۰ برابر یک خودروی برقی معمولی پیمایش داشته است!
دوام و عملکرد آیونیک ۵ در بلندمدت
✅ این رکورد نشان میدهد که باتریهای آیونیک ۵ حتی پس از پیمایشهای سنگین نیز عملکرد خوبی دارند.
✅ تعویض رایگان باتری نیز اعتماد مشتریان را به گارانتی و خدمات پس از فروش هیوندای افزایش میدهد.
✅ این میزان پیمایش ثابت میکند که خودروهای برقی میتوانند گزینهای مناسب حتی برای رانندگیهای روزانه سنگین باشند.
البته، مواردی مثل وضعیت زیرساختهای شارژ در کره جنوبی، سبک رانندگی و شرایط آبوهوایی نیز در این دوام بالا بیتأثیر نبودهاند.
نتیجهگیری: آیا آیونیک ۵ گزینهای مناسب است؟
هیوندای آیونیک ۵ با دوام باتری بسیار خوب و تعویض رایگان پس از ۵۸۰,۰۰۰ کیلومتر، نشان داده که میتواند یک خودروی برقی کاملاً قابلاعتماد باشد. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این اتفاق در سایر کشورها هم رخ خواهد داد یا خیر، اما این یک نشانه مثبت برای کیفیت خودروهای برقی هیوندای است. آیونیک ۵ در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شده و احتمالاً به زودی جزو خودروهای وارداتی به کشور قرار خواهد گرفت.
همچنین بخوانید: هیوندای آیونیک ۵ وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۵ در ایران
نظر شما چیست؟ آیا این رکورد برای شما قانعکننده است که یک خودروی برقی برای استفادههای طولانیمدت مناسب باشد؟
Nismo
۹ فروردین ۱۴۰۴طرف کل آمریکا رو دور زده
ماشین برقی هیچی نداره که خراب بشه یا به روغن ریزی بیفته یا رسوب کنه یا آب بخواد واسه همین راحت کارکردهای بالا میره
B
۹ فروردین ۱۴۰۴فکر کنم طرف تو کره این رگودو زده 😂😂 کره مگه چقدره همچین رکوردی زده از جمع تهران و قم و البرز فکر نکنم بیشتر باشه شاید کمترم باشه هرجور حساب میکنم نمیشه
SLS
۹ فروردین ۱۴۰۴مگه طرف چی میفروخته؟؟؟
پ.ن:احتمالا میرفته مرز مکزیک و برمیگشته….
صامورایی از قله فوجی
۹ فروردین ۱۴۰۴جنبه تبلیغاتی مشهوده اما نمیشه منکر موفقیت و برنامه ریزی صحیح هیوندای شد.
:)
۹ فروردین ۱۴۰۴ببین چقد ایران قشنگه که کره ای ها هروز میرن تهران و اصفهان 😂
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۴برقی ها اگه با کیفیت مناسب ساخته بشن به شدت بادوام تر از خودرو های احتراقی هستن چون قطعات متحرک خیلی کمتری نسبت به موتور های درون سوز دارن ، برای مصرف کننده هم خیلی اقتصادی هستن ، پول بنزین نداری ، تعویض روغن و فیلتر نداری ، شمع و وایر ، انواع تسمه و واشر ها ، سرسیلندر و سوپاپ ، اگزوز و …. و خرج های مربوط به اون هارو نداری ، تعویض لنت رو بین 100 تا 200 هزار داری و کلی مزیت های دیگه ، نسل بعدی باتری ها و موتور های برقی که بیاد دلیل منطقی به جز علاقه به ماشین های احتراقی برای خرید ماشین بنزینی و دیزلی وجود نداره .
JaMsHiD-B
۹ فروردین ۱۴۰۴شرمنده ولی دیزل هنوز فرمانروایی میکنه
و صددرصد جایگزین بهتر براش پیدا نمیشه
هنوز سوخت کشتی ها و ماشین آلات heavy duty وابسته به دیزل میمونن
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۴قفط اومدی یه کامنت اضافه کنی و یه کلمه انگلیسی برای ادعای باکلاس بودن وسط جملاتت بذاری مگه تو از آینده اومدی که میگی هرگز ، همین الان هم تو استفاده صنعتی فوق سنگین با قطار و دامپ تراک های معدن از فناوری دیزل الکتریک برای بهینه کردن قدرت ، استهلاک و مصرف سوخت استفاده میکنن و اتفاقا صنایع بیشتر از مصرف کننده های شخصی برای کم شدن هزینه ها دنبال فناوری های جدید و بادوامن
amirmohammadja79
۹ فروردین ۱۴۰۴تو نمایشگاه از نزدیک آیونیک۵ رو دیدم واقعا طراحی قشنگی داشت
کاش میشد بخریم
A1
۹ فروردین ۱۴۰۴ببین چه زیرساخت شارژ خوبی دارن که انقد با ماشین برقی مسافت طی می کرده
۹ فروردین ۱۴۰۴هیوندای درسته بعضی اوقات طراحی چرت فضایی میزنه ولی بعضی ماشیناش هم خوبه
حامد
۹ فروردین ۱۴۰۴سلام
کیفیت خودروی برقی بسیار بالاتر از بنزینی و … هست
ولی ایکاش تعرفه ها رو افزایش نمیدادن
من ی جی۷ برقی خریدم و خیلی خیلی راضی هستم
۹ فروردین ۱۴۰۴سلام دوست عزیز اون جی۷ برقی نیست اون جی۷ پلاس هست و هیبرید است
Jlal
۱۰ فروردین ۱۴۰۴مبارک باشه البته که بهترین خرید را انجام دادید
مهدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴خواستن یه ریپورتاژ آگهی درست کنن قطعا خالی بندیه.
محسن
۱۱ فروردین ۱۴۰۴من پیشاپیش از همه دوستان معذرت میخوام،
از اونجایی که هفت ساله پراید سوار میشم،
اگر لطف کنید اییی پراید برقی هم بزنن سپاسگزار میشم،
جووووون🤣یه بوس بده
دوستدارتم😝😝😝😝😜🥴
برای ما چه فرقی میکنه
بریم الاغ ثبت نام کنیم چند روز دیگه برق هم گیر نمیاد یجامون میسوزه