کیا و هیوندای اقدام به توسعهٔ موتورهای الکتریکی کوچکی کردهاند که در هرکدام از چرخها نصب شده و فضای داخلی خودروهای برقی را افزایش میدهد.
خودروهای الکتریکی هم مثل همتایان درونسوز خود، در طراحی و جاداری کابین با محدودیتهای ناشی از قوای محرکه مواجه هستند. حال کیا و هیوندای با طراحی سیستم جدیدی بنام یونیورسال ویل درایو، قصد برطرف کردن این مشکل را دارند. در خودروهای درونسوز، قوای محرکه با گیربکس و شافتهایی که قدرت را به چرخها منتقل میکند، فضای زیادی را اشغال میکند. در خودروهای الکتریکی، این قطعات فقط با یک موتور جایگزین میشوند اما طراحی این خودروها باید بهگونهای انجام گیرد که یک موتور الکتریکی بتواند حداقل به دو چرخ متصل شود.
هیوندای و کیا اما با سیستم جدید خود که بهطور مخفف یونی ویل نامیده میشود، یک موتور بزرگ را با چهار موتور کوچکتر جایگزین میکنند. هرکدام از این موتورها دقیقاً کنار یکی از چرخهای خودرو نصب شده و از طریق یک شافت کوتاه به چرخ وصل میشود. این سیستم از چند قطعهٔ مختلف مثل دنده خورشیدی، چرخدندههای پینیون و چرخدندهٔ حلقهای تشکیل شده است که فضای خالی در توپی هر چرخ را پر میکند. بدین ترتیب، در هر واحد یونی ویل، موتور از طریق شافت، دنده خورشیدی، چرخدنده پینیون و چرخدنده حلقهای، چرخ خودرو را به حرکت درمیآورد.
در این سیستم، به لطف نقاط محوری در اتصالات، انتقال نیرو از هر موتور به چرخ حتی زمانی که چرخ در هنگام عبور از روی دستاندازهای جاده بالا و پایین میرود، کارآمد و ثابت باقی خواهد ماند. برای مقایسه، در پیشرانههای سنتی، زمانی که زاویهٔ انحراف محور محرک افزایش پیدا میکند، بازده انتقال نیرو کاهش میابد. از دیگر مزیتهای یونی ویل هم میتوان به توانایی کنترل مستقل گشتاور در هر چرخ برای بهبود هندلینگ اشاره کرد. علاوه بر این، همانطور که در ابتدا اشاره شد، با انتقال موتورها به داخل چرخها، فضایی اضافی در داخل خودرو فراهم خواهد شد.
این فضا میتواند برای صندلیهای بیشتر یا ظرفیت بار بیشتر مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، از فضای اضافی میتوان برای نصب باطریهای بیشتر استفاده کرد که برد خودروهای الکتریکی را بدون بزرگتر کردن اندازهٔ آنها افزایش میدهد. بااینحال، در حال حاضر کیا و هیوندای هیچ حرفی در مورد اینکه چه زمانی یونی درایو به تولید خواهد رسید نزدهاند.
ممد ژانگولر
۱۱ آذر ۱۴۰۲این همون تکنلرژیه اسباب بازیهای خودمون در زمان طفولیتمونه ببین چه پیشرفتی کرده دمش گرم . انگار موبایل سامسونگو چهرتا چرخ بذاری زیرش
پیام
۱۱ آذر ۱۴۰۲ژاپنی فنا یادتونه گفتم تا زمانی که حامد جون بخواد بیاد، هیوندای چه کارایی انجام میده؟!!! این تازه شروعش هست.
H2
۱۱ آذر ۱۴۰۲هیوندای از وقتی بوستون داینامیکس رو خرید، در زمینه رباتیک و ارائه یکسری پتنتهای حوزه مکانیک خیلی موفق بوده
Anti Tesla
۱۱ آذر ۱۴۰۲پروفایلتان را بگزارید=>H2O2
حسین
۱۱ آذر ۱۴۰۲دست و پا نزن آینده هیوندا رو مدیر خودش واضح گفت: عقب افتادن از چین. کره هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت تو هم با این تلاش های مذبوحانه نمی تونی جایگاه خودروسازی حقیر کره رو به خودروسازی ژاپن برسونی
پیام
۱۱ آذر ۱۴۰۲حسین این توهمی بیش نیست. اینم جریان میتسوبیشی و سوزوکی و سونی و نوکیا و … هست. به موقعش رفیق.
حسین
۱۱ آذر ۱۴۰۲جریان سوزوکی و سونی چیه؟
سوزوکی که خوب میفروشه، سونی هم در بهترین وضعیت دو سه دهه اخیر از نظر درآمد و سود خالص قرار داره. بازم نشون دادی چیزی نمی دونی.
اونی که جریان داشت سانگ یانگ بود که ورشکست شد و کیا که زیر مالکیت هیوندا رفت تا ورشکست نشه
حسین
۱۱ آذر ۱۴۰۲در کنار سانگ یانگ به الجی هم باید اشاره کرد. یکم بازار رو تحلیل کن تا بفهمی صنعت چین چجوری داره یورش میبره به بازار کره ای ها.
ژاپن تو صنایع مادر و زیرساختی فعالیت داره که چین و کره تکنولوژیش رو ندارن. کره باید نگران باشه که بازار موبایل و لوازم خانگی و تجهیزات جانبیش مورد تهاجم چینی ها قرار گرفته. خروج الجی از بازار موبایل اولش بود. منتظر باش تا ببینی. کره یا باید دست از تولید یخچال و جارو برداره بره سراغ صنایع های تک و مادر یا اینکه توسط چین بلعیده میشه
NAVID۰۰۹۸
۱۱ آذر ۱۴۰۲خدا به داد برسه تا ببینیم که گند اینم در میاد !
Scuderia Ferrari
۱۱ آذر ۱۴۰۲فراری خیلی وقت پیش این سیستم و تکنولوژی رو ثبت اختراع کرده و احتمالاً کره ای ها با نگاهی به فراری و علنی کردن این اختراع میخواستن یه برگ برنده رو کنن
ولی اگه کپی سیستم فراری باشه که بعید میدونم به مشکل میخورن
بلاخره فراری هست و تبحر خاصی در دفاع از حق و حقوق خودش داره
Amirreza.M
۱۱ آذر ۱۴۰۲بعید می دونم همچین ریسکی بکنن و کپی کنن از اختراع فراری حالا ببینیم چی میشه🤷♂️
پیام
۱۱ آذر ۱۴۰۲کاربر فراری هر گردی گردو نیست! متن نوشته سیستم جدیددددددد یونی ویل. جدیددددد. اگه حتی یک قطعشم تغییر داده باشن و سیستمش تغییر کرده باشه، دیگه فراری نمیتونه ادعایی داشته باشه. فراری تو خودروهای بنزینی، فراری هست نه الکتریکی!
در ضمن این عنوان در مورد ورود به عرصه باتریهای جامد هیوندای مال دو سال پیش هست و شاید به درد کسایی که به این تکنولوژی علاقه دارن بخوره و بتونن زمان خبر رو با خبر تویوتا مقایسه کنن. (هیوندای وارد صنعت باتری حالت جامد شد آینده در دست کرهایها)
amir
۱۱ آذر ۱۴۰۲کاربر پیام میدونم شاید بهم بخندی حرفمو باور نکنی یا بگه چرت میگه قضاوتش با خودت ولی من چند روز پیش داشتم با خودم فکر میکردم الان اکثرا برقی دو موتوره سه موتوره اینا هستن چی میشه اگه یه موتور برای هرچرخ بزارن؟ چه تاثیری توی قدرت و ظرفیت باتری ها خواهد داشت
تا که امروز هیوندای به ذهنش رسید و میخواد این کارو انجام بده
amir
۱۱ آذر ۱۴۰۲با این طرح دوتا کار خفن میشه کرد یا اینکه موتور های کوچیک گذاشت و باعث افزایش زیاد حجم و اندازه ظرفیت باتری ها شد و ماشین های شهری با برد بالا ارائه داد یا اینکه از ظرفیت باتری ها صرف نظر کرد و موتور های قوی و بزرگ و پرتوان اونم برای هرچرخ گذاشت مطمئنا پرفورمنس دیوانه واری میشه ارائه داد براش
پویا
۱۱ آذر ۱۴۰۲اگر کپی بود سریعاً رد میشد اصلأ به مرحله ثبت نمیرسید
Ehsan
۱۱ آذر ۱۴۰۲عالیه این تکنولوژی،کمک بزرگی میکنه و برگ برنده هست
Arash IV
۱۱ آذر ۱۴۰۲واقعا عالیه اگه تو جنسیس های هیوندای استفاده بشه سواریش از رولز رویس بهتر میشه
مجتبی .
۱۲ آذر ۱۴۰۲اینکه کی اول زده وکی کپی کرده کاری ندارم ولی ایده جالبیه وفکر میکنم عملکرد خودرو در زمان خیس بودن جاده ودرمسیرهای برف ویخ خیلی بهتر میشه ودرصورتیکه یک موتر ایرادی پیدا کنه باز هم میتونی بری وخودتو به تعمیرگاه برسونی. فکرکنم یک آفرودر برقی هم اینکارو کرده بود که باهاش چرخش تانک روانجام میداد. درهرصورت خوش بحال اوناها که داعم درحال فعالیت ونوآوری هستن وچقدر افسوس فکرهای خلاق خودمون روخواهیم خورد که همگی رفتن.
فرزین
۱۵ آذر ۱۴۰۲بعد اگه همین ماشین ساخته بشه و مثلا تو جاده بارونی رانندگی کنه یا از یه چاله آب رد شه که سه چهارم لاستیک داخل آب باشه میخواد چکار کنه؟