کیاهیوندای

سیستم جدید یونی ویل هیوندای و کیا، خودروهای برقی را متحول خواهد کرد

کیا و هیوندای اقدام به توسعهٔ موتورهای الکتریکی کوچکی کرده‌اند که در هرکدام از چرخ‌ها نصب شده و فضای داخلی خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.

خودروهای الکتریکی هم مثل همتایان درون‌سوز خود، در طراحی و جاداری کابین با محدودیت‌های ناشی از قوای محرکه مواجه هستند. حال کیا و هیوندای با طراحی سیستم جدیدی بنام یونیورسال ویل درایو، قصد برطرف کردن این مشکل را دارند. در خودروهای درون‌سوز، قوای محرکه با گیربکس و شافت‌هایی که قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند، فضای زیادی را اشغال می‌کند. در خودروهای الکتریکی، این قطعات فقط با یک موتور جایگزین می‌شوند اما طراحی این خودروها باید به‌گونه‌ای انجام گیرد که یک موتور الکتریکی بتواند حداقل به دو چرخ متصل شود.

هیوندای و کیا اما با سیستم جدید خود که به‌طور مخفف یونی ویل نامیده می‌شود، یک موتور بزرگ را با چهار موتور کوچک‌تر جایگزین می‌کنند. هرکدام از این موتورها دقیقاً کنار یکی از چرخ‌های خودرو نصب شده و از طریق یک شافت کوتاه به چرخ وصل می‌شود. این سیستم از چند قطعهٔ مختلف مثل دنده خورشیدی، چرخ‌دنده‌های پینیون و چرخ‌دندهٔ حلقه‌ای تشکیل شده است که فضای خالی در توپی هر چرخ را پر می‌کند. بدین ترتیب، در هر واحد یونی ویل، موتور از طریق شافت، دنده خورشیدی، چرخ‌دنده پینیون و چرخ‌دنده حلقه‌ای، چرخ خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

در این سیستم، به لطف نقاط محوری در اتصالات، انتقال نیرو از هر موتور به چرخ حتی زمانی که چرخ در هنگام عبور از روی دست‌اندازهای جاده بالا و پایین می‌رود، کارآمد و ثابت باقی خواهد ماند. برای مقایسه، در پیشرانه‌های سنتی، زمانی که زاویهٔ انحراف محور محرک افزایش پیدا می‌کند، بازده انتقال نیرو کاهش میابد. از دیگر مزیت‌های یونی ویل هم می‌توان به توانایی کنترل مستقل گشتاور در هر چرخ برای بهبود هندلینگ اشاره کرد. علاوه بر این، همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، با انتقال موتورها به داخل چرخ‌ها، فضایی اضافی در داخل خودرو فراهم خواهد شد.

این فضا می‌تواند برای صندلی‌های بیشتر یا ظرفیت بار بیشتر مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، از فضای اضافی می‌توان برای نصب باطری‌های بیشتر استفاده کرد که برد خودروهای الکتریکی را بدون بزرگ‌تر کردن اندازهٔ آن‌ها افزایش می‌دهد. بااین‌حال، در حال حاضر کیا و هیوندای هیچ حرفی در مورد اینکه چه زمانی یونی درایو به تولید خواهد رسید نزده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4206 ديدگاه)

    این همون تکنلرژیه اسباب بازیهای خودمون در زمان طفولیتمونه ببین چه پیشرفتی کرده دمش گرم . انگار موبایل سامسونگو چهرتا چرخ بذاری زیرش

    موافقم 22
    مخالفم 15
    1. پیام

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2164 ديدگاه)

      ژاپنی فنا یادتونه گفتم تا زمانی که حامد جون بخواد بیاد، هیوندای چه کارایی انجام میده؟!!! این تازه شروعش هست.

      موافقم 7
      مخالفم 36
      1. H2

        ۱۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (378 ديدگاه)

        هیوندای از وقتی بوستون داینامیکس رو خرید، در زمینه رباتیک و ارائه یک‌سری پتنتهای حوزه مکانیک خیلی موفق بوده

        موافقم 19
        مخالفم 5
        1. Anti Tesla

          ۱۱ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1290 ديدگاه)

          پروفایلتان را بگزارید=>H2O2

          موافقم 2
          مخالفم 4
      2. حسین

        ۱۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1157 ديدگاه)

        دست و پا نزن آینده هیوندا رو مدیر خودش واضح گفت: عقب افتادن از چین. کره هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت تو هم با این تلاش های مذبوحانه نمی تونی جایگاه خودروسازی حقیر کره رو به خودروسازی ژاپن برسونی

        موافقم 11
        مخالفم 28
        1. پیام

          ۱۱ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2164 ديدگاه)

          حسین این توهمی بیش نیست. اینم جریان میتسوبیشی و سوزوکی و سونی و نوکیا و … هست. به موقعش رفیق.

          موافقم 9
          مخالفم 12
        2. حسین

          ۱۱ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1157 ديدگاه)

          جریان سوزوکی و سونی چیه؟
          سوزوکی که خوب میفروشه، سونی هم در بهترین وضعیت دو سه دهه اخیر از نظر درآمد و سود خالص قرار داره. بازم نشون دادی چیزی نمی دونی.
          اونی که جریان داشت سانگ یانگ بود که ورشکست شد و کیا که زیر مالکیت هیوندا رفت تا ورشکست نشه

          موافقم 9
          مخالفم 7
        3. حسین

          ۱۱ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1157 ديدگاه)

          در کنار سانگ یانگ به ال‌جی هم باید اشاره کرد. یکم بازار رو تحلیل کن تا بفهمی صنعت چین چجوری داره یورش میبره به بازار کره ای ها.
          ژاپن تو صنایع مادر و زیرساختی فعالیت داره که چین و کره تکنولوژیش رو ندارن. کره باید نگران باشه که بازار موبایل و لوازم خانگی و تجهیزات جانبیش مورد تهاجم چینی ها قرار گرفته. خروج ال‌جی از بازار موبایل اولش بود. منتظر باش تا ببینی. کره یا باید دست از تولید یخچال و جارو برداره بره سراغ صنایع های تک و مادر یا اینکه توسط چین بلعیده میشه

          موافقم 5
          مخالفم 9
      3. NAVID۰۰۹۸

        ۱۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        خدا به داد برسه تا ببینیم که گند اینم در میاد !

        موافقم 8
        مخالفم 28
  2. Scuderia Ferrari

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    فراری خیلی وقت پیش این سیستم و تکنولوژی رو ثبت اختراع کرده و احتمالاً کره ای ها با نگاهی به فراری و علنی کردن این اختراع میخواستن یه برگ برنده رو کنن
    ولی اگه کپی سیستم فراری باشه که بعید میدونم به مشکل میخورن
    بلاخره فراری هست و تبحر خاصی در دفاع از حق و حقوق خودش داره

    موافقم 25
    مخالفم 20
    1. Amirreza.M

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (303 ديدگاه)

      بعید می دونم همچین ریسکی بکنن و کپی کنن از اختراع فراری حالا ببینیم چی میشه🤷‍♂️

      موافقم 15
      مخالفم 4
    2. پیام

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2164 ديدگاه)

      کاربر فراری هر گردی گردو نیست! متن نوشته سیستم جدیددددددد یونی ویل. جدیددددد. اگه حتی یک قطعشم تغییر داده باشن و سیستمش تغییر کرده باشه، دیگه فراری نمی‌تونه ادعایی داشته باشه. فراری تو خودروهای بنزینی، فراری هست نه الکتریکی!
      در ضمن این عنوان در مورد ورود به عرصه باتری‌های جامد هیوندای مال دو سال پیش هست و شاید به درد کسایی که به این تکنولوژی علاقه دارن بخوره و بتونن زمان خبر رو با خبر تویوتا مقایسه کنن. (هیوندای وارد صنعت باتری حالت جامد شد آینده در دست کره‌ای‌ها)

      موافقم 10
      مخالفم 20
      1. amir

        ۱۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3699 ديدگاه)

        کاربر پیام میدونم شاید بهم بخندی حرفمو باور نکنی یا بگه چرت میگه قضاوتش با خودت ولی من چند روز پیش داشتم با خودم فکر میکردم الان اکثرا برقی دو موتوره سه موتوره اینا هستن چی میشه اگه یه موتور برای هرچرخ بزارن؟ چه تاثیری توی قدرت و ظرفیت باتری ها خواهد داشت
        تا که امروز هیوندای به ذهنش رسید و میخواد این کارو انجام بده

        موافقم 4
        مخالفم 6
      2. amir

        ۱۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3699 ديدگاه)

        با این طرح دوتا کار خفن میشه کرد یا اینکه موتور های کوچیک گذاشت و باعث افزایش زیاد حجم و اندازه ظرفیت باتری ها شد و ماشین های شهری با برد بالا ارائه داد یا اینکه از ظرفیت باتری ها صرف نظر کرد و موتور های قوی و بزرگ و پرتوان اونم برای هرچرخ گذاشت مطمئنا پرفورمنس دیوانه واری میشه ارائه داد براش

        موافقم 3
        مخالفم 3
    3. پویا

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (490 ديدگاه)

      اگر کپی بود سریعاً رد میشد اصلأ به مرحله ثبت نمیرسید

      موافقم 14
      مخالفم 3
  3. Ehsan

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (622 ديدگاه)

    عالیه این تکنولوژی،کمک بزرگی میکنه و برگ برنده هست

    موافقم 7
    مخالفم 10
  4. Arash IV

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    واقعا عالیه اگه تو جنسیس های هیوندای استفاده بشه سواریش از رولز رویس بهتر میشه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  5. مجتبی .

    ۱۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    اینکه کی اول زده وکی کپی کرده کاری ندارم ولی ایده جالبیه وفکر میکنم عملکرد خودرو در زمان خیس بودن جاده ودرمسیرهای برف ویخ خیلی بهتر میشه ودرصورتیکه یک موتر ایرادی پیدا کنه باز هم میتونی بری وخودتو به تعمیرگاه برسونی. فکرکنم یک آفرودر برقی هم اینکارو کرده بود که باهاش چرخش تانک روانجام میداد. درهرصورت خوش بحال اوناها که داعم درحال فعالیت ونوآوری هستن وچقدر افسوس فکرهای خلاق خودمون روخواهیم خورد که همگی رفتن.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. فرزین

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعد اگه همین ماشین ساخته بشه و مثلا تو جاده بارونی رانندگی کنه یا از یه چاله آب رد شه که سه چهارم لاستیک داخل آب باشه می‌خواد چکار کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا